Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7619)

Vierailija
3741/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ihan hyvin, että esim. toimeentulotuella ei voi prepata paljoakaan. Jos ei ole varaa ostaa viikon ruokia etukäteen, ei onnistu 3kk kotivarakaan.

Sen sijaan tuo väite että työnteko ei lopulta palkitsisi, se on kyllä ihan huuhaata Suomessa. Ja kuten ylläoleva kommentoi, kuulosti heti joltain köyhien agitoinnilta ja propagandalta.

-toinen

Vierailija
3742/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette hyväksyneet sen jos preppaukseen käytettävät varat ovat rajalliset? Meinaan siis köyhyyttä. Itse saan vain haaveilla että olisi varaa taloon jossa piha viljelyyn ja maakellari, tai että olisi edes auto. Omavaraisuusunelma ei ole kaikkien saavutettavissa, koska kaikki maasta alkaen on kapitalisoitu, eikä töiden paiskiminenkaan lopulta palkitse.

Minut se saa tuntemaan että voin prepata vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta siitä eteenpäin olen maailman tuulten ja rikkaampien riepoteltavana ja voin vain rukoilla että käy hyvin.

Preppaamisessa tärkeintä on asenne. Tuo sinun asenteesi kuulostaa lähinnä putintrollilta. Jos olet oikeasti suomalainen, niin yritä oppia suhtautumaan asioihin niin, että

-kukaan ei ole sinulle mitään velkaa

-olet itse vastuussa itsestäsi

-älä heittäydy ajopuuksi muiden hoidettavaksi, vaan kasva aikuiseksi, ota itseäsi niskasta kiinni ja ala kantaa vastuuta itsestäsi

Mikä on sanktio jos menee luvatta jonkun toisen maille ja perustaa sinne salapuutarhan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3743/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteessa tuskin vikaa. Raskaan työn raataminen ei ole minulle ongelma, ja se että saisin viettää päiväni kasvattaen ja säilöen omat ruokani olisi unelmani, mutta ensin pitäisi omistaa maata ja olla varaa viljelmän perustamiseen, vaikka miten budjetilla yrittäisi toteuttaa.

Vierailija
3744/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstaviljelyn hinta on ainakin meidän kaupungilla 50e/kausi, sillä saa 10x10m peltoa. Tuskin on kustannuskysymys.

Vierailija
3745/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstaviljelyn hinta on ainakin meidän kaupungilla 50e/kausi, sillä saa 10x10m peltoa. Tuskin on kustannuskysymys.

Missä kaupungissa?

Vierailija
3746/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ohje pahimman varalle. Käyttäkää aina kaikkailla jos mahdollista mahd tummia ja paksuja suojalaseja ja jos välo näkyy käänny siitä poispäin aina, heti. Men ekyyryyn pöydän alle, oven alle, ammeeseen ja suojaa kroppasi. Älä tuijota valoon päin. Näkyy kauniit sateenkaaren värit.

Vierailija
3747/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette hyväksyneet sen jos preppaukseen käytettävät varat ovat rajalliset? Meinaan siis köyhyyttä. Itse saan vain haaveilla että olisi varaa taloon jossa piha viljelyyn ja maakellari, tai että olisi edes auto. Omavaraisuusunelma ei ole kaikkien saavutettavissa, koska kaikki maasta alkaen on kapitalisoitu, eikä töiden paiskiminenkaan lopulta palkitse.

Minut se saa tuntemaan että voin prepata vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta siitä eteenpäin olen maailman tuulten ja rikkaampien riepoteltavana ja voin vain rukoilla että käy hyvin.

Preppaamisessa tärkeintä on asenne. Tuo sinun asenteesi kuulostaa lähinnä putintrollilta. Jos olet oikeasti suomalainen, niin yritä oppia suhtautumaan asioihin niin, että

-älä heittäydy ajopuuksi muiden hoidettavaksi, vaan kasva aikuiseksi, ota itseäsi niskasta kiinni ja ala kantaa vastuuta itsestäsi

Mikä on sanktio jos menee luvatta jonkun toisen maille ja perustaa sinne salapuutarhan?

Riippunee siitä onko valtion maata, vai yksityisomistuksessa. Yksityisellä varmaan siitäkin, että mitä maanomistaja on asiasta mieltä, että viitsiikö nostaa asiasta meteliä. Se taas riippunee siitä, onko siitä viljelyksestä haittaa, ja mitä siellä viljelee. Jollein 10v kesannolla olleelle pellolle jos jotain perustelee, niin enpä usko, että maanomistajaa edes kiinnostaa, jos ei ole itse siellä mitään viljelemässä. Oikein syrjään jos menee niin kukaan ei välttämättä edes huomaa. Sitä en tiedä mitä laki tosta sanoo. Sekin varmaan jostain löytyy, jos jaksat etsiä.

Vierailija
3748/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippunee siitä onko valtion maata, vai yksityisomistuksessa. Yksityisellä varmaan siitäkin, että mitä maanomistaja on asiasta mieltä, että viitsiikö nostaa asiasta meteliä. Se taas riippunee siitä, onko siitä viljelyksestä haittaa, ja mitä siellä viljelee. Jollein 10v kesannolla olleelle pellolle jos jotain perustelee, niin enpä usko, että maanomistajaa edes kiinnostaa, jos ei ole itse siellä mitään viljelemässä. Oikein syrjään jos menee niin kukaan ei välttämättä edes huomaa. Sitä en tiedä mitä laki tosta sanoo. Sekin varmaan jostain löytyy, jos jaksat etsiä.

Jokamiehenoikeuksissa vissiin sanotaan ettei muiden maita saa tärvellä. Veikkaisin että maan myllääminen palstaa varten lasketaan tällaiseksi. Ja veikkaan että aika montaa maanomistajaa haittaisi. Myös kaupunki/kunta on ennenkin puuttunut laittomiin viljelmiin.

Vierailija
3749/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupungissa?

Löydät oman kaupunkisi hinnat googlaamalla "palstaviljely kaupunginnimi".

Vierailija
3750/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla asuva kirjoitti:

Perinteinen kellari on hyvä ratkaisu sähkökatkojen varalle. Sinne on myös helppo säilöä puolukat, hillot, sieni ja kurkkusäilykkeet. Perinteisiä perunoita unohtamatta. Nämä kaikki lähimetsistä ja omalta kasvimaalta kerättynä. Polttopuita on aina hyvä olla riittävästi talven yli. Veden joutuu keittämään, mutta sitä riittää. Kalastus tarvikkeita kannattaa olla varastossa myös. Kirja villiyrteistä tai tieto siitä mitä voi syödä luonnosta auttaa myös. Sieltä löytyy yllättäviä kasveja. Näillä tavoin olen laskenut että puolisen vuotta pärjää ilman sähköä.

Kyllä.

Ja tuo varautuminen on hyvä olla 247 ajantasalla.

Naapurihan paraikaa pommittaa SIVIILIKOHTEITA, kun ei muuhun kykene. Siksi mainitsin aiemmassa viestissä, että paras varautuminen on muuttaa pois strategisesti tärkeiden kohteiden läheltä.

Alapeukkukakin kerännyt väitteeni sai juuri vahvistusta.

Asumalla sopivan kaukana puolustusvoimista, voimalaitoksista, satamista, sairaaloista, silloista, radiomastoista, jne voinee olla suhteellisin turvallisin mielin.

Netistä löytyy nyt läjäpäin videopätkiä 10.10.2022 Kiovan ja muiden kaupunkien pommituksista ja jokainen pystyy toteamaan omin silmin, minne pommit osuu.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9435695b-e455-4c18-8a2d-68e6e241c31f

Vierailija
3751/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupungissa?

No ei löytynyt hintoja, mutta vain vuokrattavien palstojen yhteystiedot. Eli sieltä kysymään jos joku vuokraa alle 50€/kausi, koska kertamaksuna tuo olisi 10% kuukauden tuloistani.

Vierailija
3752/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omavaraisuus ja varautuminen ovat eri asioita.

Varautuminen sisältää paljon enemmän, ja suurin osa siihen liittyvistä asioista ei maksa, tai vaatii vain hyvin pienen taloudellisen panostuksen.

Nyt tässä nykyisessä maailmantilanteessa se, että EI ole kiinteää omaisuutta, ei taida haitata kauheasti. Jos ihan oikeasti pahin tapahtuu ja joutuu lähtemään liikkeelle, niin mukaan saa ottaa kuitenkin vain hyvin rajallisen määrän materiaa. Koronatilanne oli toisenlainen haaste, se edellytti mahdollisuutta pärjätä yksin: neljän seinän sisällä/etäisyyksien kanssa työpaikalla - tulojen putoaminen ja tulomahdollisuuksen väheneminen jne.

Nyt lisähaasteeksi on tullut kohoavat elinkustannukset, joihin ei pysty itse vaikuttamaan millään tavalla. Halvin tomaattimurskapurkki maksaa 24 sentin sijaan 46 senttiä. Halvin spagetti oli ennen 39 senttiä, nyt se taitaa olla yli euron joka kauppaketjussa. Ei nää kuullosta pahalta, eihän? Mutta nimenomaan nuo edullisimmat/halvimmat vaihtoehdot ovat suhteellisesti kallistuneet huomattavasti, vaan ne alunperinkin kalliit tuotteet ovat joko pysyneet samanhintaisina tai nousseet "kohtuullisesti", jos naudan sisäpaisti maksoi ennen 26,90€/kg, niin nyt se on 29,90€/kg.

Että varaudu siinä sitten (vessapaperin hinta on noussut, deodoranttien hinta on noussut, taskulamppujen hinta on ilmeisesti pysynyt samana).

Eli varautuminen pitää tehdä henkisellä puolella, kasvattaa omaa resilienssiä (joustamis- ja palautumiskykyä) ja ylipäätään omaa asennoitumista pitää ehkä vähän reivata. Mä voin vetää itseni täyteen paniikkiin miettiessäni, miten meidän perhe selviää talven yli. Tai mä voin miettiä, että mihin asioihin pystyn itse vaikuttamaan, ja antaa muiden asioiden mennä omalla painollaan.

Mitä asioita pitää olla olemassa: henkilöllisyyspaperit - passi? Onko mobiilipankki, verkkopankkitunnukset? Onko lainoja, velkoja, maksamattomia laskuja - miten niiden maksusuunnitelma? Miten terveys? Onko itse tehnyt asian eteen sen, mitä on tehtävissä (katson omaa peilikuvaa ja mietin ankarasti, että kannattaako yrittää laihduttaa talveksi vai pitäisikö päinvastoin kerätä lisää eristettä luiden ympärille?), pysytykö nostamaan kuntoa, pitääkö opetella uusi taito (englanti sujuu, pitäisikö osata jotain muuta kieltä, nyt olisi hyvä hetkiopetella). Osaako lukea karttaa? Onko otettu kopiot tärkeimmistä asiakirjoista (passi, reseptit, pankkijutut?) ei ainoastaan sähköisessä muodossa?

Sitten jokapäiväiseen selviämiseen liittyvät ongelmat:

Eli miettiä, mitä tekee, jos rahaa ei olekaan enää ollenkaan - jo ennen kuin pitää tehdä tänne aloitus "rahaa käytettävissä ruokaan 2,3€ seuraaviksi kymmeneksi päiväksi". Toisilla on varaa ostaa kaapinperukoille joka kauppareissulla YKSI hätävara, toisilla kerran kuussa, toisilla ei koskaan.

Yksi varautumisen muoto onkin luoda verkostoja, sosiaalisia verkostoja, selvittää etukäteen mihin viranomaisiin/toimijoihin voi ottaa yhteyttä...

Vierailija
3753/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asenteessa tuskin vikaa. Raskaan työn raataminen ei ole minulle ongelma, ja se että saisin viettää päiväni kasvattaen ja säilöen omat ruokani olisi unelmani, mutta ensin pitäisi omistaa maata ja olla varaa viljelmän perustamiseen, vaikka miten budjetilla yrittäisi toteuttaa.

Peltomaan hinta on 2500 - 11 800 hehtaarilta. Pohjoisen syrjäseuduilta alkaen, Satakunnassa kalleinta. Metsäpalstat määrittyy sen mukaan mitä siellä kasvaa, miten hoidettu, puiden ikä. Koko maan keskihinta muutama vuosi sitten oli kolmen tonnin paikkeilla hehtaarilta. 

Vanhoja hylättyjä taloja, isoilla tonteilla on maaseudulla paljon. Jos ei ole riitainen perikunta omistajana, niin sellainen lähtee varmasti puoli-ilmaiseksi. Mitä huonompi, ja mitä syrjemmässä, niin sitä halvemmalla. Toki niissä ei ole sitten mitään mukavuuksia, tai ovat purkukuntoisia. Mutta periaatteessa, jos jaksaa hakea, ja on sen verran onnekas että sattuu jotain kohdalle, niin mahdollistahan se on löytää jotain aika pienellä rahalla. Ei ehkä toimeentulotuella, tai päivärahalla, mutta kuitenkin jotain. Tietty se viljelmän perustaminen maksaa jotain. Ja sähköt, ellei elä ilman sähköä. Ja remontointi, ellei sitten jätä remontoimatta. Mutta siis mahdollistahan moni asia on, jos on valmis luopumaan mukavuuksista, ja saa edes vähän rahaa kasaan, tai lainattua.

Ei niin huippukuntoisia taloja on myös vuokrattavana aika pienellä vuokralla. Niihin tulee tietysti lisäksi mm.  vesi-, sähkö-, jätemaksut. 

Vierailija
3754/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ongelmana se, että Isoveli valvoo. Jos laittaa viljelmän pystyyn kesantopellolle, se saattaa viedä maajussilta tukiaiset, koska pelto onkin viljelykäytössä. Ja oikeasti, maajusseilla elanto on niin tiukassa, että en halua, että heitä rangaistaisiin vielä tälläkin tavalla. Yksi maan omavaraisuuden kulmakivistä on toimiva alkutuotanto, sitä ei kannata sabotoida.

Vierailija
3755/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokamiehenoikeuksissa vissiin sanotaan ettei muiden maita saa tärvellä. Veikkaisin että maan myllääminen palstaa varten lasketaan tällaiseksi. Ja veikkaan että aika montaa maanomistajaa haittaisi. Myös kaupunki/kunta on ennenkin puuttunut laittomiin viljelmiin.

Joo, eihän sitä saa tärvellä, totta. Teinkin tossa tollasen best case skenaarion. :) Itseäni kun ei ihan hirveesti kiinnostaisi, jos joku jollain omistamallani kesannolla olevalla/pysyvällä korpipellolla perunoita kasvattelisi. En kyllä omista sellaista. Ja ihan taas talon kulmille en laskisi minäkään salaviljelijää kuokkimaan.

Vierailija
3756/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ongelmana se, että Isoveli valvoo. Jos laittaa viljelmän pystyyn kesantopellolle, se saattaa viedä maajussilta tukiaiset, koska pelto onkin viljelykäytössä. Ja oikeasti, maajusseilla elanto on niin tiukassa, että en halua, että heitä rangaistaisiin vielä tälläkin tavalla. Yksi maan omavaraisuuden kulmakivistä on toimiva alkutuotanto, sitä ei kannata sabotoida.

Enpäs tullu tota ajatelleeksi, kun ajattelin jotain sellasta kasvimaan kokoista viljelmää, mutta totta toikin. Jatkona tuli mieleen, että verottajakin, etenki tässä maassa saattais kiinnostua. Lasketaanko se verotuksen piiriin kuuluvaksi hyödyksi, tai voisko epäillä, että salaviljelijä maksaa maan omistajalle pimeästi käteisellä vuokraa palstastaan. Ei tää nyt niin hyvä ajatus ollutkaan...

Vierailija
3757/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupungissa?

No ei löytynyt hintoja, mutta vain vuokrattavien palstojen yhteystiedot. Eli sieltä kysymään jos joku vuokraa alle 50€/kausi, koska kertamaksuna tuo olisi 10% kuukauden tuloistani.

Esim. Oulussa tänä kesänä 10x10m viljelypalstat maksoivat 21,19 e/kausi

Vierailija
3758/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omavaraisuus ja varautuminen ovat eri asioita.

Varautuminen sisältää paljon enemmän, ja suurin osa siihen liittyvistä asioista ei maksa, tai vaatii vain hyvin pienen taloudellisen panostuksen.

Nyt tässä nykyisessä maailmantilanteessa se, että EI ole kiinteää omaisuutta, ei taida haitata kauheasti. Jos ihan oikeasti pahin tapahtuu ja joutuu lähtemään liikkeelle, niin mukaan saa ottaa kuitenkin vain hyvin rajallisen määrän materiaa. Koronatilanne oli toisenlainen haaste, se edellytti mahdollisuutta pärjätä yksin: neljän seinän sisällä/etäisyyksien kanssa työpaikalla - tulojen putoaminen ja tulomahdollisuuksen väheneminen jne.

Nyt lisähaasteeksi on tullut kohoavat elinkustannukset, joihin ei pysty itse vaikuttamaan millään tavalla. Halvin tomaattimurskapurkki maksaa 24 sentin sijaan 46 senttiä. Halvin spagetti oli ennen 39 senttiä, nyt se taitaa olla yli euron joka kauppaketjussa. Ei nää kuullosta pahalta, eihän? Mutta nimenomaan nuo edullisimmat/halvimmat vaihtoehdot ovat suhteellisesti kallistuneet huomattavasti, vaan ne alunperinkin kalliit tuotteet ovat joko pysyneet samanhintaisina tai nousseet "kohtuullisesti", jos naudan sisäpaisti maksoi ennen 26,90€/kg, niin nyt se on 29,90€/kg.

Että varaudu siinä sitten (vessapaperin hinta on noussut, deodoranttien hinta on noussut, taskulamppujen hinta on ilmeisesti pysynyt samana).

Eli varautuminen pitää tehdä henkisellä puolella, kasvattaa omaa resilienssiä (joustamis- ja palautumiskykyä) ja ylipäätään omaa asennoitumista pitää ehkä vähän reivata. Mä voin vetää itseni täyteen paniikkiin miettiessäni, miten meidän perhe selviää talven yli. Tai mä voin miettiä, että mihin asioihin pystyn itse vaikuttamaan, ja antaa muiden asioiden mennä omalla painollaan.

Mitä asioita pitää olla olemassa: henkilöllisyyspaperit - passi? Onko mobiilipankki, verkkopankkitunnukset? Onko lainoja, velkoja, maksamattomia laskuja - miten niiden maksusuunnitelma? Miten terveys? Onko itse tehnyt asian eteen sen, mitä on tehtävissä (katson omaa peilikuvaa ja mietin ankarasti, että kannattaako yrittää laihduttaa talveksi vai pitäisikö päinvastoin kerätä lisää eristettä luiden ympärille?), pysytykö nostamaan kuntoa, pitääkö opetella uusi taito (englanti sujuu, pitäisikö osata jotain muuta kieltä, nyt olisi hyvä hetkiopetella). Osaako lukea karttaa? Onko otettu kopiot tärkeimmistä asiakirjoista (passi, reseptit, pankkijutut?) ei ainoastaan sähköisessä muodossa?

Sitten jokapäiväiseen selviämiseen liittyvät ongelmat:

Eli miettiä, mitä tekee, jos rahaa ei olekaan enää ollenkaan - jo ennen kuin pitää tehdä tänne aloitus "rahaa käytettävissä ruokaan 2,3€ seuraaviksi kymmeneksi päiväksi". Toisilla on varaa ostaa kaapinperukoille joka kauppareissulla YKSI hätävara, toisilla kerran kuussa, toisilla ei koskaan.

Yksi varautumisen muoto onkin luoda verkostoja, sosiaalisia verkostoja, selvittää etukäteen mihin viranomaisiin/toimijoihin voi ottaa yhteyttä...

Kyllä minä tiedän että omavaraisuus ja varautuminen eivät tarkoita samaa, MUTTA omavaraisuus voi olla pidemmälle vietyä varautumista. On tilanteissa joissa se omaisuus täytyy jättää taakse ja helpompaahan se on jos omaisuutta ei ole, mutta pidemmän päälle selviytymiseen etuna on se ettei tarvitse elää ns. tien päällä, vaan jos on se yksi tukikohta jonne rakentaa.

Vierailija
3759/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupungissa?

Esim. Oulussa tänä kesänä 10x10m viljelypalstat maksoivat 21,19 e/kausi

Harmi vaan että asun toisella puolella Suomea. Joten pitää toivoa että lähempääkin löytyy.

Vierailija
3760/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen varautunut hyvällä kotivaralla (ruoka, lääkkeet, varusteet, jne.) ja bug out bag on ollut toistakymmentä vuotta tulipalojen ja maanjäristysten (asuin maanjäristysalueella) varalta. Mutta mitenkään muuten en aion varautua. Kärsin vaikeasta kroonisesta sairaudesta, jonka kanssa ei missään sotatantereella elellä, joten jos nyt oikeasti Suomeen hyökättisiin niin se olisi sitten minun elämän loppu ja se on ihan okei. Itseasiassa olen juuri sen takia rauhallisin mielin ja keskityn elämään hetkessä ja nauttimaan elämästä tässä ja nyt.

En olekaan ainoa samassa tilanteessa oleva (sairaus). Minulla on myös samanlaiset fiilikset. Jotenkin oma tilanne rauhoittaa ja laittaa kaiken tärkeysjärjestykseen. Tietysti on kova huoli muista ihmisistä, mutta itseni takia en oikeastaan osaa pelätä. Loppu tulee jokatapauksessa, vähän normaalia aiemmin. Sellaista se elämä on.