Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7624)
Jos jollakulla on tietoa Putinin liikkeistä etukäteen ja avautuu siitä Suomen suurimmalla mammojen keskustelupalstalla, voi odottaa että Suomen virkavalta tulee kolkuttelemaan ovea pian. Mikäli siis Putin ei ehdi hiljentää sisäpiirin tietovuotajaa ensin. Tai mikä pahinta, Sanoman miehet mustissa!
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakulla on tietoa Putinin liikkeistä etukäteen ja avautuu siitä Suomen suurimmalla mammojen keskustelupalstalla, voi odottaa että Suomen virkavalta tulee kolkuttelemaan ovea pian. Mikäli siis Putin ei ehdi hiljentää sisäpiirin tietovuotajaa ensin. Tai mikä pahinta, Sanoman miehet mustissa!
Niin. Eikös tuollaisen tiedon piilottelu ole rikos. Paitsi jos olet Venäjällä Putinin riveissä ja siksi juuri tiedät kaikki heidän sotasalaisuutensa.
Hei trolli. Löysin sun aloituksen Ylilaudalta jossa kehotat nuoria miehiä eroamaan reservistä. Sanasta sanaan samalla tavalla kirjoitettu, mitä olet täällä kirjoittanut jo päiviä. Siellä sait jonkinverran sympatiaa, mutta suurinosa nauroi sinut sielläkin pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Miten pitäisi varautua eri sijainteihin?
Venäjä tekee näköjään aika monesti hyökkäyksensä yöllä, joten siinä tapauksessa useimmat ovat kotona sängyssä nukkumassa. Siinä pitäisi lyetä a heräömään ja b reagoimaan oikein ja nopeasti, vaikka on puolinukuksissa vielä.
Jos taas se, mikä vaatii varautumista ja reagointia, tapahtuu päivällä, niin moni on töissä ja lapswt päiväkodissa tai koulussa. Siinä sitten tiet tukkeutuvat ja kännykkälinjat kaatuvat, kun kukin lähtee hakemaan lapsiaan/soittaa niille, tai kaikki joutuvat väestösuojaan siellä,missä sattuvat olemaan, ja ne kaikki varautumistarvikkeet ovat kotona,eivätkä saatavilla. Oletteko varautuneet tällaiseen jotenkin? Vähän epäkäytännöllistä kanneskellajotain bug out reppua mukanaan kaikkialle...
No ei siinä bug out -repussa tarvitse olla kuin ihan pakolliset. Dokumentit muistitikulla, rahaa, juomapullo, jotain säilyvää syötävää ja vaikka merinovillavaatteita ja pelastuslakana, mahdolliset lääkkeet. Niillä pärjää jo pitkälle. Lämpö, vesi, ravinto, raha, lääkkeet. Ja sen voi ottaa töihin. Lapsillakin on yleensä koulurepussa tai harrastusrepussa jotain pientä evästä ja vaihtovaatetta. Evakkorepun tarkoitus on turvata välttämättömät asiat seuraaviksi tunneiksi tai päiväksi, pariksi. Ei loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ottaa tiukille pojilla mutta, kun seuraatte realitietoja niin varustautuminen käy järkevämmäksi. Esim sotahullujen hoitoon kärrääminen alkaa tuntua oikein viisaalta ratkaisulta, joka pelastaa Suomen.
Ikävä kyllä meillä ei ole valtaa kärrätä Putinia ja sen rottia hoitoon. Meillä ei ole tapana tunkeutua muiden maille, niinku niillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunwindin linkki oli mielenkiintoinen, tai ei tuo aurinkolämmitin, vaan sivusto. Olen aiemminkin käynyt jotain katsomassa, mutta nyt vilkaisin tuotekategoriaa laajemmin. Siellä näyttäisi olevan kaasupakastinkin!
https://yle.fi/uutiset/3-5643240
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002515554.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaasulammittimesta-vuoti-hakaa-kerr…
Mä olen vastaan siinä, että kaasulaitteistoja kannetaan sisätiloihin.
Ennemmin koittaa tuottaa sähkön / lämmön niin, että "Sähkölaitos"/ "Lämpövoimala" on ulkona. Puulämmitys tietenkin on hyvä juttu, jos on tulisija.
Talveksi tarpeeksi monta kylmälaukkua kylmävarastoon, tai parvekkeelle. Kylmäkallet pakkaseen. Pidemmän katkon sattuessa ruoat kylmälaukkuihin. Ei maksa paljon ja toimii.
Sunwindin myymä malli soveltuu ainakin sivuston tietojen mukaan myös ulkotiloihin.
Minä olen aikoinaan nuorena meinannut kuolla häkään liian aikaisin kiinni laitettujen peltien takia (suljin ne itse, kokematon puulämmittäjä olin silloin). Häkävaroitin toimii, olipa hään lähde kaasupoltin tai tulisija. Tai joku muu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sunwindin linkki oli mielenkiintoinen, tai ei tuo aurinkolämmitin, vaan sivusto. Olen aiemminkin käynyt jotain katsomassa, mutta nyt vilkaisin tuotekategoriaa laajemmin. Siellä näyttäisi olevan kaasupakastinkin!
https://yle.fi/uutiset/3-5643240
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002515554.html
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaasulammittimesta-vuoti-hakaa-kerr…
Mä olen vastaan siinä, että kaasulaitteistoja kannetaan sisätiloihin.
Ennemmin koittaa tuottaa sähkön / lämmön niin, että "Sähkölaitos"/ "Lämpövoimala" on ulkona. Puulämmitys tietenkin on hyvä juttu, jos on tulisija.
Talveksi tarpeeksi monta kylmälaukkua kylmävarastoon, tai parvekkeelle. Kylmäkallet pakkaseen. Pidemmän katkon sattuessa ruoat kylmälaukkuihin. Ei maksa paljon ja toimii.
Sunwindin myymä malli soveltuu ainakin sivuston tietojen mukaan myös ulkotiloihin.
Minä olen aikoinaan nuorena meinannut kuolla häkään liian aikaisin kiinni laitettujen peltien takia (suljin ne itse, kokematon puulämmittäjä olin silloin). Häkävaroitin toimii, olipa hään lähde kaasupoltin tai tulisija. Tai joku muu...
Eli selvä turvallisuusriski kannetaan sisälle ja luotetaan häkävaroittimen pelastavan. Ihmeellistä ajattelua.
Tuossa tapauksessa laittaisin jokahuoneeseen häkävaroittimen ja kaasuletkuun letkurikkoventtiilin, sekä kaasuhälyttimen. Nämähän on myös ulkomailla kaasujärjestelmissä. Kaasuletkulle tuplasuojaus, jos purevia lemmikkejä. Pitkäkarvaiset lemmikit pois kaasulämmittimen läheltä.
Ei riitä, että kantaa kaasupullon ja lämmittimen sisälle. Pitää nähdä kokonaisuus.
Niin kauan kuin hiilissä on tulta luukku auki, sitten hiilet käännellään vielä ettei liekkejä varmasti ja vasta sitten pelti kiinni.
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hela-bornholm-stromlost
Ruotsin Bornholmin saarella on tänään herätty sähkökatkoon toistaiseksituntemattomasta syystä. Saari sjaitsee lähellä Nord Streamin sabotaasialuetta.
Hela Bornholm strömlöst
UPPDATERAD10 OKTOBER 2022PUBLICERAD10 OKTOBER 2022
Hela ön Bornholm är utan ström på grund av skador på den sjökabel till Sverige som förser ön med el, rapporterarDR.
Bornholms Energi og Forsyning (Boef) bekräftar avbrotten och har satts i beredskap.
Strömavbrottet inträffade vid 08.10 på måndagsmorgonen och omfattar hela ön.
Bornholms Energi og Forsyning (Boef) kommer att starta elproduktionen via ett kraftverk i Rønne Havn.
Elnätsägaren Trefor Elnet Øst bekräftar att avbrottet gäller hela ön, men att det är för tidigt att spekulera i orsaken bakom avbrottet.
Vi är på det klara med att det varit aktivitet omkring Bornholm de senaste veckorna, så det är viktigt att säga att vi inte vet än vad som skett nu. Det finns ingen anledning att spekulera. Det rör sig troligen om ett helt vanligt strömavbrott, säger Anya Palm på Trefor.
Det misstänkta sabotaget mot gasledningen Nord Stream ägde rum inte långt ifrån Bornholm.
Det är än så länge oklart om skadorna inträffat på land eller i vattnet.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ottaa tiukille pojilla mutta, kun seuraatte realitietoja niin varustautuminen käy järkevämmäksi. Esim sotahullujen hoitoon kärrääminen alkaa tuntua oikein viisaalta ratkaisulta, joka pelastaa Suomen.
Lopeta jo. Ootko huomannu, että ylläpitokin on jo merkannut sut? Sun kommentit poistuu koko ajan sitä mukaa kun niitä tulee. Kaikki tietää mikä olet, ja että sun kaikki väitteet on keksittyjä. Et tiedä mistään mitään.
Se Bornholm onkin Tanskalle kuuluva saari, ei Ruotsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo. Ootko huomannu, että ylläpitokin on jo merkannut sut? Sun kommentit poistuu koko ajan sitä mukaa kun niitä tulee. Kaikki tietää mikä olet, ja että sun kaikki väitteet on keksittyjä. Et tiedä mistään mitään.
Ylläpito poisti myös sinunkun viestisi. Joten voit lopettaa itse. Minä olen täällä kertomassa haihattelija sinulle tosiasioita. Ja huomaat kyllä että Suomen puolustukseksi, toisin kuin sinä. Sinä ajat meidät turmioon. Mene terapiaan.
Joo. Jonkun on poistanut. Ei kaikkia. Yhden pyysin itse poistamaan, koska siitä tuli irrelevantti sun viestin poistamisen jälkeen. :D Taidan olla melkoisen mahtava mies, jos ihan itsekseni ajelen meidät kaikki turmioon. :D :D :D Toivottavasti en nyt saa mitään maailmanloppua ihan itsekseni aikaan. Tai jeesuskompleksia.
Minusta on ilo huomata että jopa Ylilaudalla osataan nykyään call outtaa putintrollien vaikutusyritykset. Joskus 2007-2019 oli ihan eri meininki ja tuntui että siellä radikalisoiduttiin oikein joukolla. Putinia komppaavat vain paatuneimmat äärioikeistolaiset.
Näiden asioiden tunnistaminen on tärkeä osa valmistautumista ja nyt ajankohtaisempaa kuin ikinä.
Vierailija kirjoitti:
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hela-bornholm-stromlost
Ruotsin Bornholmin saarella on tänään herätty sähkökatkoon toistaiseksituntemattomasta syystä. Saari sjaitsee lähellä Nord Streamin sabotaasialuetta.
Hela Bornholm strömlöst
UPPDATERAD10 OKTOBER 2022PUBLICERAD10 OKTOBER 2022
Hela ön Bornholm är utan ström på grund av skador på den sjökabel till Sverige som förser ön med el, rapporterarDR.
Bornholms Energi og Forsyning (Boef) bekräftar avbrotten och har satts i beredskap.
Strömavbrottet inträffade vid 08.10 på måndagsmorgonen och omfattar hela ön.
Bornholms Energi og Forsyning (Boef) kommer att starta elproduktionen via ett kraftverk i Rønne Havn.
Elnätsägaren Trefor Elnet Øst bekräftar att avbrottet gäller hela ön, men att det är för tidigt att spekulera i orsaken bakom avbrottet.
Vi är på det klara med att det varit aktivitet omkring Bornholm de senaste veckorna, så det är viktigt att säga att vi inte vet än vad som skett nu. Det finns ingen anledning att spekulera. Det rör sig troligen om ett helt vanligt strömavbrott, säger Anya Palm på Trefor.
Det misstänkta sabotaget mot gasledningen Nord Stream ägde rum inte långt ifrån Bornholm.
Det är än så länge oklart om skadorna inträffat på land eller i vattnet.
Bornholmissa oli myrsky ja kuten tuossa sanotaan, kyseessä oli onneksi vain tavallinen myrskyvaurio. Kun kyse on Bornholmista, se ei ole mitenkään tavaton.
ett helt vanligt strömavbrott
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ilo huomata että jopa Ylilaudalla osataan nykyään call outtaa putintrollien vaikutusyritykset. Joskus 2007-2019 oli ihan eri meininki ja tuntui että siellä radikalisoiduttiin oikein joukolla. Putinia komppaavat vain paatuneimmat äärioikeistolaiset.
Näiden asioiden tunnistaminen on tärkeä osa valmistautumista ja nyt ajankohtaisempaa kuin ikinä.Ei olla Ylilaudoilla, sorit siitä.
Onneksi nykyään koulussa opetetaan luetun ymmärtämistä. 👀
Vielä ylpeämpi olen Vauva palstasta, koska täällä putinin propaganda tuomitaan yhteen ääneen.
Perinteinen kellari on hyvä ratkaisu sähkökatkojen varalle. Sinne on myös helppo säilöä puolukat, hillot, sieni ja kurkkusäilykkeet. Perinteisiä perunoita unohtamatta. Nämä kaikki lähimetsistä ja omalta kasvimaalta kerättynä. Polttopuita on aina hyvä olla riittävästi talven yli. Veden joutuu keittämään, mutta sitä riittää. Kalastus tarvikkeita kannattaa olla varastossa myös. Kirja villiyrteistä tai tieto siitä mitä voi syödä luonnosta auttaa myös. Sieltä löytyy yllättäviä kasveja. Näillä tavoin olen laskenut että puolisen vuotta pärjää ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelussa ei ole tullit näitä kahta vaihtoehtoa:
https://autotavara.com/products/diesel-ilmalammitin-8kw-salkkumalli-202…
Näissä molemmissa on se vika että puhaltavat ulkoilmaa sisälle, tulee ylipaine taloon.
Parempi on että otettaisiin tuloilma talosta ja lämmitettynä puhallettaisiin taas sisälle taloon.
Tein itse aurinkolämpökeräimen jossa on ns suljettu ilmankierto ja erittäin hyvin pelasi 15 vuotta, nyt pitäisi tehdä uusi ja nätimpi.
Tuo diesel lämmitin olisi varmasti hyvä taloon jossa on vain sähkölämmitys, tekisin kyllä niin että lämmitettävä ilma otettaisiin talosta ja puhallettaisiin takaisin taloon, näin hyötysuhde on parempi ja vältettäisiin ylipaine ja jo lämmitetyn ilman työntäminen harakoille ( vastaava määrä pitää tuulettaa pois talosta ja tulee hävikkiä)
Miten olette hyväksyneet sen jos preppaukseen käytettävät varat ovat rajalliset? Meinaan siis köyhyyttä. Itse saan vain haaveilla että olisi varaa taloon jossa piha viljelyyn ja maakellari, tai että olisi edes auto. Omavaraisuusunelma ei ole kaikkien saavutettavissa, koska kaikki maasta alkaen on kapitalisoitu, eikä töiden paiskiminenkaan lopulta palkitse.
Minut se saa tuntemaan että voin prepata vain tiettyyn pisteeseen asti, mutta siitä eteenpäin olen maailman tuulten ja rikkaampien riepoteltavana ja voin vain rukoilla että käy hyvin.
Minusta tuo on ihan validi huomio että preppaus maksaa resursseja, niin aikaa, vaivaa kuin rahaa. Richplainaaminen ei ole ennenkään nostanut köyhiä pois köyhyydestä.
Navigointisatelliitti :D Ota edes vähän selvää ennen kuin alat huudella. :D Sun uskottavuus on täysi nolla.