Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7619)

Vierailija
3701/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selvittää mitä kaikkea on valmiina kansalaista varten väestönsuojassa, vai eikö yhtään mitään? Miten se systeemi tositilanteessa oikein menee?

Muuten säästäkää kaikki silica pussit joita ostoksien mukana tulee. Niitä voi käyttää repussa kosteutta imemässä jne.

Esim. Hakaniemen väestönsuojasta löytyy vesipisteet, vessat, suihkut, käsittääkseni myös sängynrungot. Mutta ruoka, vesi, makuupussit ja muut ohjeistetaan itse tuomaan.

Suojassa on tosiaan vain suojan tekniset laitteet, iv-koneet, ämpärivessat ja lapio ja hakku ja joditabletit (jos joku ei ole pöllinyt kotiinsa)

Ota suojaan mukaan itse

- makuupussi

- omat lääkkeesi

- ruokaa tarpeeksi, jota ei tarvitse lämmittää (suojassa on korkeintaan mikro jos joku sellaisen sinne tuo ja sähköt toimii)

- juoma-astia (suojassa on YLEENSÄ vesipiste ja vesisaaveja veden säilytystä varten, eli vettä ei tarvitse tuoda)

- otsavalo

- savetteja peseytymistä varten

- joku pieni kirja tai peli on hyvä

Eläimiä suojaan ei saa tuoda.

Lisäksi on hyvä huomata, että esim. kerrostalosuojan käyttöönoton teet sinä itse, talosi väestönsuojavastaavan neuvojen mukaan. Te asukkaat itse puratte ne häkkivarastot ja rakennatte oven laskeumateltat ja laitatte IV-koneet kuntoon. Samoin suojan käytön aikana pyöritetään vuorotellen iv-koneita käsin (jos sähkö ei tule / teillä on vanhat laitteet) ja tyhjennellään niitä ämpärivessoja.

Tavallisissa talosuojissa ei ole sänkyjä, joten ihan järkevää olisi tuoda parin lapsiperheen kerrossängyt suojaan. Nukkumista pitää kuitenkin kaikkien porrastaa tilanahtauden takia.

Mitenkähän tuokin onnistuu taloissa, joissa 80% asukkaista on huonokuntoisia vanhuksia?

Ja talot, joissa on paljon koiria ja kissoja ym lemmikkejä, ihan varmasti niitä tuodaan tiloihin. Painitaanko siellä ovella, että ei saa tuoda vai alistutaanko sille, että kyllä ne ovat perheenjäseniä. Kuten ovatkin.

Miten kukaan voisi jättää eläintä asuntoonsa ilman ruokaa ja suojaa, kärsimään jostain laskeumasta vielä kaiken lisäksi?!

Eri

Jotenkin kuvittelisin, että lemmikkien omistajat jäisi vaan väestönsuojan ulkopuolelle.

Meillä väestönsuoja sijaitsee kellarissa johon voisi omaan häkivarastoon jättää lemmikkinsä, jolloin se lemmikki tavallaan (riippuen vaarasta) olisi enemmän turvassa kuin vain omassa kodissa, vaikka itse menisi ihan sinne varsinaiseen suojaan sisälle 🤔

Useimmiten jokaisen oma häkkivarasto ON siellä väestönsuojassa, ja sinne ei eläimiä saa tuoda.

Ok. Vielä en sellaisessa kerrostalossa ole asunut jossa varastot ja suoja on samassa tilassa. Sen takia en ajatellut, että olisi yleisempää tuollaiset yhteistilat.

Ihanko tosi? Minä taas en muunlaisia ole nähnytkään.

Niin no, kahdessa kerrostalossa joissa olen asunut oli häkkivarastot vintillä. Neljässä tiedän suojan olevan erikseen ja kahdessa en koskaan nähnyt väestösuojan merkintää, oletan, että suojat oli toisessa rapussa.

Vierailija
3702/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kriisi todennäköisimmin on iskemässä päälle?

Brexitin jälkeen Briteissä ovat oikeasti jo pahassa lamassa. Kauppojen hyllyt ovat oikeasti tyhjiä toisin paikoin, tottakai tämä on vielä paikallista. Tuttuni asuu vähemmän onnekkaassa kulmassa kuningaskuntaa, ja siellä on ruokapankkitoiminta jo pulassa, tarvetta on enemmän kuin ikinä ja lahjoituksia vähemmän kuin aikoihin. Ihmisillä ei ole varaa ostaa ruokaa, ja sähkön ja kaasun käytön ovat vetäneet minimiin. Ensin talvena siellä ihan oikeasti kuolee ihmisiä kylmään, nälkään ei ehkä vielä kuolla. Ellei konservatiivit nyt saa sitten läpi niitä sosiaaliturvan leikkauksia, mitä ovat ajaneet.

Siellä ihmisiltä lähtee pohja pois, kun sähkölaskun maksaakin satasia eikä kymppejä. Uusien asuntolainojen korot on siellä kymmenen prosentin luokkaa, saa olla aikamoinen inflaatio, että kuittaa tuon. Sitäpaitsi kolmen tunnin sähkäkatkoja sinne on jo luvattu. Kaasunjakelusta en tiedä. Terveydenhuolto tomahti jo ennen koronaa.

Itselleni realistisia kriisejä on tulevana talvena useita: kohonnut sähkönhinta - siihen varauduin ottamalla asuntolainaan maksuvapaata koko talven ajalle (säästöjä ei erinäisistä syistä ole riittävästi). Talo lämpiää puilla, niitä on tehty, tarpeeksi? en tiedä.

Toinen ongelma on matalalla oleva pohjavesi. Koska kevät, kesä ja syksy olivat poikkeuksellisen kuiva, niin on turha kuvitella, että talven aikana tilanne paranisi. Vedensäästötalkoisiin joudutaan, vaikka puoliso on sitä mieltä, että eilinen sade kyllä täyttää kaivon. Putkiaivoinsinöörin mielestä ei, kun ei pintavesiä mene sinne kaivoon. Mutta selitä siinä nyt sitten miehelle miten pohjavesimekanismi toimii, jos toinen ei ole reilun 50v aikana sellaistakaan oppinut ymmärtämään.

Kustannusten nousun vuoksi välillisesti nousevat kustannukset. Bensan hinta, autohuollon hinta, varaosien hinta... Ja voihan olla, että esimerkiksi ihan perusvaraosia ei vaan saa, kun ne jäävät eteläisempään Eurooppaan.

Ja jos kansa menee paniikkimoodiin, ja alkaa säästää kaikessa, niin loppuu puolisolta työt. Ansiosidonnaisella kyllä jotenkuten pärjäisi, jos ei olisi tätä nousujohteista inflaatiota.

Kulurakennetta on karsittava. Asunnon myynti ei ole realistinen vaihtoehto, myyntiajat ovat täällä reilusti alihinnoitelluissa taloissakin olleet 2-3v. Siinä ajassa on kohta loppulaina maksettu pois (olisi nopeammin, jos ei olisi tarvinnut ottaa tätä lyhennysvapaata).

Autot pois? Teoriassa mahdollista, käytännössä tietäisi töiden lopettamista (jos puolisolla loppuu työt, niin sitten toinen auto lähtee pois), kun työnantaja edellyttää oman auton käyttöä työtehtävissä. Noita työajoja ei "pysty" ajamaan mopolla, polkupyörällä eikä vuokra-autollakaan, joukkoliikenteestä puhumattakaan.

On asioita, joista en murehdi. Meillä on riittävästi ruokaa koko ensi talveksi, olipa sitten sähkökatkoja tai ei. Näin maalla asuvana oletan, että meiltähän ne sähköt katkaistaan ensimmäisinä, kun ei täällä kylällä enää eläintilojakaan ole.

En murehdi mahdollisia apua hakevien ihmisten massoja. Jos tulee, niin tulee. Meille pystyy majoittamaan pari perhettä, jos asuvat yhdessä huoneessa.

En ole vihainen nousevasta sähkönhinnasta oman maan hallitukselle, vaan naapurimaan idiootille. Pohjaveden pinnankorkeus ei ole hänen syytään, kaikki muu on. Ja minun omatuntoni ei salli sitä, että jättäisin ukrainalaiset (henkisesti) yksin, vaan kannatan lämpimästi (palellen) pakotteita ja kaikkia muita vastatoimia, VAIKKA ne johtavat oman taloudellisen tilanteeni merkittävään heikkemiseen. Jos oikeasti siitä riippuu, miten sodassa menee, niin alan pyöräillä töihin ja nostan veroprosenttiani vielä enemmän kuin mihin se vuodenvaihteessa nousee.

Olipa hieno, ja harvinaisen täysipäinen kirjoitus. Tuli just oikeeseen kohtaan, kun mietin jo että jaksanko edes jatkossa seurailla, tai kommentoida enää tänne, kun en näköjään pysty olemaan alkamatta vääntämään ton yhden riidanhaastajan kanssa. Eli paljon kiitoksia hyvästä tekstistä.

Itsekin olen asennoitunut venymään taloudellisesti, ja muutenkin. Koska nyt on oikeesti jaksettava. Siellä käydään sotaa Euroopan tulevaisuudesta. Sen sodan seuraukset voivat määritellä nimenomaan sitä, että tuleeko niille selviytymistaidoille todellista käyttöä. Ukrainan häviö ei voi olla vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen varautunut hyvällä kotivaralla (ruoka, lääkkeet, varusteet, jne.) ja bug out bag on ollut toistakymmentä vuotta tulipalojen ja maanjäristysten (asuin maanjäristysalueella) varalta. Mutta mitenkään muuten en aion varautua. Kärsin vaikeasta kroonisesta sairaudesta, jonka kanssa ei missään sotatantereella elellä, joten jos nyt oikeasti Suomeen hyökättisiin niin se olisi sitten minun elämän loppu ja se on ihan okei. Itseasiassa olen juuri sen takia rauhallisin mielin ja keskityn elämään hetkessä ja nauttimaan elämästä tässä ja nyt.

Minä en ole edes vakavasti sairas tietääkseni/tällä hetkellä, mutta silti nautin elämästä ja olen ok kuoleman kanssa kun se on tullakseen, vaikka samalla myös preppaan. 👍

Hienoa! Lähinnä yritin sanoa, että omalla kohdallani isompi preppaus ei ole järkevää, koska en pystyisi sitä mitenkään hyödyntämään väistämättömän kuoleman takia. En siis yrittänyt mitätöidä muiden preppausta.

Vierailija
3704/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Brexitin jälkeen Briteissä ovat oikeasti jo pahassa lamassa. Kauppojen hyllyt ovat oikeasti tyhjiä toisin paikoin, tottakai tämä on vielä paikallista. Tuttuni asuu vähemmän onnekkaassa kulmassa kuningaskuntaa, ja siellä on ruokapankkitoiminta jo pulassa, tarvetta on enemmän kuin ikinä ja lahjoituksia vähemmän kuin aikoihin. Ihmisillä ei ole varaa ostaa ruokaa, ja sähkön ja kaasun käytön ovat vetäneet minimiin. Ensin talvena siellä ihan oikeasti kuolee ihmisiä kylmään, nälkään ei ehkä vielä kuolla. Ellei konservatiivit nyt saa sitten läpi niitä sosiaaliturvan leikkauksia, mitä ovat ajaneet.

Siellä ihmisiltä lähtee pohja pois, kun sähkölaskun maksaakin satasia eikä kymppejä. Uusien asuntolainojen korot on siellä kymmenen prosentin luokkaa, saa olla aikamoinen inflaatio, että kuittaa tuon. Sitäpaitsi kolmen tunnin sähkäkatkoja sinne on jo luvattu. Kaasunjakelusta en tiedä. Terveydenhuolto tomahti jo ennen koronaa.

Itselleni realistisia kriisejä on tulevana talvena useita: kohonnut sähkönhinta - siihen varauduin ottamalla asuntolainaan maksuvapaata koko talven ajalle (säästöjä ei erinäisistä syistä ole riittävästi). Talo lämpiää puilla, niitä on tehty, tarpeeksi? en tiedä.

Toinen ongelma on matalalla oleva pohjavesi. Koska kevät, kesä ja syksy olivat poikkeuksellisen kuiva, niin on turha kuvitella, että talven aikana tilanne paranisi. Vedensäästötalkoisiin joudutaan, vaikka puoliso on sitä mieltä, että eilinen sade kyllä täyttää kaivon. Putkiaivoinsinöörin mielestä ei, kun ei pintavesiä mene sinne kaivoon. Mutta selitä siinä nyt sitten miehelle miten pohjavesimekanismi toimii, jos toinen ei ole reilun 50v aikana sellaistakaan oppinut ymmärtämään.

Kustannusten nousun vuoksi välillisesti nousevat kustannukset. Bensan hinta, autohuollon hinta, varaosien hinta... Ja voihan olla, että esimerkiksi ihan perusvaraosia ei vaan saa, kun ne jäävät eteläisempään Eurooppaan.

Ja jos kansa menee paniikkimoodiin, ja alkaa säästää kaikessa, niin loppuu puolisolta työt. Ansiosidonnaisella kyllä jotenkuten pärjäisi, jos ei olisi tätä nousujohteista inflaatiota.

Kulurakennetta on karsittava. Asunnon myynti ei ole realistinen vaihtoehto, myyntiajat ovat täällä reilusti alihinnoitelluissa taloissakin olleet 2-3v. Siinä ajassa on kohta loppulaina maksettu pois (olisi nopeammin, jos ei olisi tarvinnut ottaa tätä lyhennysvapaata).

Autot pois? Teoriassa mahdollista, käytännössä tietäisi töiden lopettamista (jos puolisolla loppuu työt, niin sitten toinen auto lähtee pois), kun työnantaja edellyttää oman auton käyttöä työtehtävissä. Noita työajoja ei "pysty" ajamaan mopolla, polkupyörällä eikä vuokra-autollakaan, joukkoliikenteestä puhumattakaan.

On asioita, joista en murehdi. Meillä on riittävästi ruokaa koko ensi talveksi, olipa sitten sähkökatkoja tai ei. Näin maalla asuvana oletan, että meiltähän ne sähköt katkaistaan ensimmäisinä, kun ei täällä kylällä enää eläintilojakaan ole.

En murehdi mahdollisia apua hakevien ihmisten massoja. Jos tulee, niin tulee. Meille pystyy majoittamaan pari perhettä, jos asuvat yhdessä huoneessa.

En ole vihainen nousevasta sähkönhinnasta oman maan hallitukselle, vaan naapurimaan idiootille. Pohjaveden pinnankorkeus ei ole hänen syytään, kaikki muu on. Ja minun omatuntoni ei salli sitä, että jättäisin ukrainalaiset (henkisesti) yksin, vaan kannatan lämpimästi (palellen) pakotteita ja kaikkia muita vastatoimia, VAIKKA ne johtavat oman taloudellisen tilanteeni merkittävään heikkemiseen. Jos oikeasti siitä riippuu, miten sodassa menee, niin alan pyöräillä töihin ja nostan veroprosenttiani vielä enemmän kuin mihin se vuodenvaihteessa nousee.

Olipa hieno, ja harvinaisen täysipäinen kirjoitus. Tuli just oikeeseen kohtaan, kun mietin jo että jaksanko edes jatkossa seurailla, tai kommentoida enää tänne, kun en näköjään pysty olemaan alkamatta vääntämään ton yhden riidanhaastajan kanssa. Eli paljon kiitoksia hyvästä tekstistä.

Itsekin olen asennoitunut venymään taloudellisesti, ja muutenkin. Koska nyt on oikeesti jaksettava. Siellä käydään sotaa Euroopan tulevaisuudesta. Sen sodan seuraukset voivat määritellä nimenomaan sitä, että tuleeko niille selviytymistaidoille todellista käyttöä. Ukrainan häviö ei voi olla vaihtoehto.

Samaa mieltä. Pois ei kannata lähteä, sillä sehän on sen tavoitekin: hiljentää keskustelu.

Itse olen myös asennoitunut elämään taloudellisesti tiukemmin, mutta elän muutenkin sen verran vaatimattomasti ettei ainakaan tässä vaiheessa ole tuntunut missään.

Vierailija
3705/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tämäkin kuzetus menee läpi teille lampaille 🤣

Terveisiä venäläisiltä sukulaisiltani (tai karjalaisilta ja gruusialaisilta, ny. georgialaisilta): nykyisen Venäjän johdon on pudottava, tämä on hulluutta. Ukrainan on voitettava.

Ja he ovat aikoinaan käyneet pikkupioneerileirit ja kaikki, ja silti tunnistavat trollit. Tai ehkä juuri siksi.

Olen nimittäin itsekin ollut tilanteessa, että olen tiennyt, että puheluitani kuunnellaan (kaikki NL:n kaukopuhelut) ;-)

Vierailija
3706/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selvittää mitä kaikkea on valmiina kansalaista varten väestönsuojassa, vai eikö yhtään mitään? Miten se systeemi tositilanteessa oikein menee?

Muuten säästäkää kaikki silica pussit joita ostoksien mukana tulee. Niitä voi käyttää repussa kosteutta imemässä jne.

Esim. Hakaniemen väestönsuojasta löytyy vesipisteet, vessat, suihkut, käsittääkseni myös sängynrungot. Mutta ruoka, vesi, makuupussit ja muut ohjeistetaan itse tuomaan.

Suojassa on tosiaan vain suojan tekniset laitteet, iv-koneet, ämpärivessat ja lapio ja hakku ja joditabletit (jos joku ei ole pöllinyt kotiinsa)

Ota suojaan mukaan itse

- makuupussi

- omat lääkkeesi

- ruokaa tarpeeksi, jota ei tarvitse lämmittää (suojassa on korkeintaan mikro jos joku sellaisen sinne tuo ja sähköt toimii)

- juoma-astia (suojassa on YLEENSÄ vesipiste ja vesisaaveja veden säilytystä varten, eli vettä ei tarvitse tuoda)

- otsavalo

- savetteja peseytymistä varten

- joku pieni kirja tai peli on hyvä

Eläimiä suojaan ei saa tuoda.

Lisäksi on hyvä huomata, että esim. kerrostalosuojan käyttöönoton teet sinä itse, talosi väestönsuojavastaavan neuvojen mukaan. Te asukkaat itse puratte ne häkkivarastot ja rakennatte oven laskeumateltat ja laitatte IV-koneet kuntoon. Samoin suojan käytön aikana pyöritetään vuorotellen iv-koneita käsin (jos sähkö ei tule / teillä on vanhat laitteet) ja tyhjennellään niitä ämpärivessoja.

Tavallisissa talosuojissa ei ole sänkyjä, joten ihan järkevää olisi tuoda parin lapsiperheen kerrossängyt suojaan. Nukkumista pitää kuitenkin kaikkien porrastaa tilanahtauden takia.

Mitenkähän tuokin onnistuu taloissa, joissa 80% asukkaista on huonokuntoisia vanhuksia?

Ja talot, joissa on paljon koiria ja kissoja ym lemmikkejä, ihan varmasti niitä tuodaan tiloihin. Painitaanko siellä ovella, että ei saa tuoda vai alistutaanko sille, että kyllä ne ovat perheenjäseniä. Kuten ovatkin.

Miten kukaan voisi jättää eläintä asuntoonsa ilman ruokaa ja suojaa, kärsimään jostain laskeumasta vielä kaiken lisäksi?!

Eri

Jotenkin kuvittelisin, että lemmikkien omistajat jäisi vaan väestönsuojan ulkopuolelle.

Meillä väestönsuoja sijaitsee kellarissa johon voisi omaan häkivarastoon jättää lemmikkinsä, jolloin se lemmikki tavallaan (riippuen vaarasta) olisi enemmän turvassa kuin vain omassa kodissa, vaikka itse menisi ihan sinne varsinaiseen suojaan sisälle 🤔

Useimmiten jokaisen oma häkkivarasto ON siellä väestönsuojassa, ja sinne ei eläimiä saa tuoda.

Ok. Vielä en sellaisessa kerrostalossa ole asunut jossa varastot ja suoja on samassa tilassa. Sen takia en ajatellut, että olisi yleisempää tuollaiset yhteistilat.

Ihanko tosi? Minä taas en muunlaisia ole nähnytkään.

Niin no, kahdessa kerrostalossa joissa olen asunut oli häkkivarastot vintillä. Neljässä tiedän suojan olevan erikseen ja kahdessa en koskaan nähnyt väestösuojan merkintää, oletan, että suojat oli toisessa rapussa.

Totta, joo, onhan niitä häkkivarastoja vinteillä jossain vanhemmissa taloissa, en tullut ajatelleeksi! Itse olen asunut aina sellaisissa, joissa häkkivarastot on kellarissa, ja toimivat myös väestönsuojina.

Vierailija
3707/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi kansalaistaito: mitä teet kun kohtaat trollausta tai disinformaatiota netissä? Täällä ainakin huomaa, että viestit poistuu tehokkaammin, kun liputtaa ja selkeästi kertoo, miksi viesti ei kuulu foorumille. Modet ei ehdi lukea viestin kontekstia muuhun kirjoitteluun.

Esim. tästä ketjusta olen ilmiantanut paljon viestejä perusteella väestön pelotteluyritys/disinformaatio, ja turha jankkaaminen joka vaikeuttaa hyvän ketjun asiallista keskustelua. Näkyy poistuvan ihan sillä.

Mistä sinä tiedät, mitä kukakin pelkää? Veikkaan että suurin osa  ilmoittamistasi ei ollut trolleja. Minua ärsyttää suunnattomasti tuollainen holhoaminen "väestön pelotteluyritys." Koko preppaamisen ideahan nimenomaan on varautua worst case -skenaarioon, mutta ei preppaajat sitä pelosta tee. Tämä on ihan mukava harrastus monelle ja oikeasti siitä tulee parempi fiilis, kun on edes vähän varautunut mm. elintarvikkeilla ja vaihtoehtoisilla energialähtellä. Näistä taidoista on hyötyä myös pienemmissä kriiseissä.

Et tiedä sinäkään. Veikkaillahan saa ihan mitä vaan haluaa. Veikkaukset on harvoin oikeassa. Valistuneet sellaiset useammin. Trollien tunnistaminen nyt on sen verran helppoa, kun vähän miettii ja ymmärtää, että kyllä niiden ilmoittaminen aika usein oikeaan osuu. Moneltakin eri henkilöltä.

Varautuminenkin on vähän eri asia, kuin se, että jatkuvasti keksii mahdollisimman pahoja, mutta epätodennäköisiä skenaarioita. Etenkin jos vain yrittää pelotella, ja uhkailla niillä pahimmilla vaihtoehdoilla, mutta ei kykene keskusteluun, eikä jakamaan niitä tapoja varautua. Jos niitä on oikeasti edes miettinyt.

En itse pidä ydinsotaa, tai edes taktisten ydinaseiden käyttöä Ukrainassa todennäköisenä. Kuvittelen silti erilaisia skenaarioita mielessäni, olen tehnyt tätä jo monia vuosia sitten. Kun luin ekan kerran Hiroshimasta kertovia romaaneja, aloin miettiä, mitä tekisin, jos tuon kokoisella pommilla hyökättäisiin kotikaupunkiini. Moni kuitenkin selvisi sieltäkin.

Minusta tämä ei ole edes mikään erityisen synkkä ketju, paljon synkempiä kirjoja olen lukenut ja synkempää musiikkia kuunnellut.

Toiset pelaavat fall outia ja muita dystopiapelejä. Preppaaminen lienee niiden harrastus, joille dystopioiden miettiminen on OK.

Vierailija
3708/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katastrofielokuvien, pelien ynnä muun viihteen kuluttaminen on ok niin kauan kuin erottaa todellisuuden ja fiktion rajan. Ja me kaikki tiedämme että preppaajiin kuuluu ikävä kyllä myös niitä mt-ongelmaisia, jotka ennustavat tulevia vaaroja ja havaitsevat piilotettuja totuuksia näkemistään taivaan lähettämistä merkeistä tms..

Vierailija
3709/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katastrofielokuvien, pelien ynnä muun viihteen kuluttaminen on ok niin kauan kuin erottaa todellisuuden ja fiktion rajan. Ja me kaikki tiedämme että preppaajiin kuuluu ikävä kyllä myös niitä mt-ongelmaisia, jotka ennustavat tulevia vaaroja ja havaitsevat piilotettuja totuuksia näkemistään taivaan lähettämistä merkeistä tms..

Mitä tässä ketjussa esiin tullutta vaaraa et pidä todennäköisenä?

Vierailija
3710/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zombie apocalypseä, jossa ihmisetkin käyttäytyy kuten genren elokuvissa yms..

Vierailija
3711/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Zombie apocalypseä, jossa ihmisetkin käyttäytyy kuten genren elokuvissa yms..

No en usko että kovin moni pelkää zombie apocalypseä, koska joku vauvapalstalla pelotteli.

Vierailija
3712/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietynlainen viihde ei tosiaan ole hyväksi tietyn tyyppisille ihmisille. Saati että sen parissa viettää suurimman osan ajastaan. Ihmisen pää menee sellaisesta sekaisin, koska meitä ei ole luotu istumaan koneella 24/7.

Tosi preppaaja käy myös ulkona ja pitää huolta mielenterveydestään.

Vierailija
3713/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietinkin tänään että pitäisikö avata yksi kahvipaketti, jota olen säästänyt SHTF vaihtokauppavaraksi, ihan vaan poliiseja varten sitten kun tulevat ovelle kolkuttamaan että olen kuulemma ollut ilkeä netissä. No ei oo vielä näkynyt. Odotellaan loppuviikkoon, kerron miten kävi.

Mitäs sitten jos siellä ei ookkaan poliisi vaan Sanoman miehet mustissa? Katoat vähin äänin, emmekä saa kuulla tarinan loppua koskaan.

Vierailija
3714/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietinkin tänään että pitäisikö avata yksi kahvipaketti, jota olen säästänyt SHTF vaihtokauppavaraksi, ihan vaan poliiseja varten sitten kun tulevat ovelle kolkuttamaan että olen kuulemma ollut ilkeä netissä. No ei oo vielä näkynyt. Odotellaan loppuviikkoon, kerron miten kävi.

Mitäs sitten jos siellä ei ookkaan poliisi vaan Sanoman miehet mustissa? Katoat vähin äänin, emmekä saa kuulla tarinan loppua koskaan.

Kalevauvalle seuraava laulun aihe!

Vierailija
3715/7619 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näihin tunnelmiin onkin hyvä päättää tämä päivä. 😂 Hyvä muistutus ettei preppaajienkaan tarvitse aina olla niin pskantärkeitä itsestään, vaan tilaa on myös naurulle.

Vierailija
3716/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa ei ole tullit näitä kahta vaihtoehtoa:

https://autotavara.com/products/diesel-ilmalammitin-8kw-salkkumalli-202…

Vapaa-ajan akku viereen, ilmaputki sisälle ja lämmitysteho on ilmalämpöpumppua suurempi. Maltillinen polttoaineenkulutus. Puhallettava ilma leviää asuntoon ja 8kw teho riittää jo hyvin.

https://sunwind.fi/product/category/?cap=105

Tuo ei vaadi, kuin asennuksen. Pienentääköhän kokonaisuutena paljonkin vuoden aikana sähkölaskua. Lämmittimen korvaajaksi ei ole, mutta ilmaakierrättävänä lisälämmittimenä vaihtoehto. Ei oikeastaan marras-huhtikuulle, vaan ympärivuotuiseen käyttöön.

Vierailija
3717/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunwindin linkki oli mielenkiintoinen, tai ei tuo aurinkolämmitin, vaan sivusto. Olen aiemminkin käynyt jotain katsomassa, mutta nyt vilkaisin tuotekategoriaa laajemmin. Siellä näyttäisi olevan kaasupakastinkin!

Vierailija
3718/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelussa ei ole tullit näitä kahta vaihtoehtoa:

https://autotavara.com/products/diesel-ilmalammitin-8kw-salkkumalli-202…

Vapaa-ajan akku viereen, ilmaputki sisälle ja lämmitysteho on ilmalämpöpumppua suurempi. Maltillinen polttoaineenkulutus. Puhallettava ilma leviää asuntoon ja 8kw teho riittää jo hyvin.

https://sunwind.fi/product/category/?cap=105

Tuo ei vaadi, kuin asennuksen. Pienentääköhän kokonaisuutena paljonkin vuoden aikana sähkölaskua. Lämmittimen korvaajaksi ei ole, mutta ilmaakierrättävänä lisälämmittimenä vaihtoehto. Ei oikeastaan marras-huhtikuulle, vaan ympärivuotuiseen käyttöön.

https://sunwind.fi/product/show/?id=1666&M%C3%B6kkil%C3%A4mmitin-Wallas…)

Tässä parintonnin sijoitus, mutta lämmitin toimii täysin termostaattiohjatusti ja automaattisesti, jos kaikki asukkaat ovat esimerkiksi töissä.

Vierailija
3719/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen sanoin että Venäjä testaa kohta ja kuinkas kävi. Tulee myös testejä tärinäefektillä. Vieläkö on huuhaata?

Minäkin tiedän seuraavan lottonumeron, mutta kerron vasta huomenna teille että olin oikeassa.

Vierailija
3720/7619 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunwindin linkki oli mielenkiintoinen, tai ei tuo aurinkolämmitin, vaan sivusto. Olen aiemminkin käynyt jotain katsomassa, mutta nyt vilkaisin tuotekategoriaa laajemmin. Siellä näyttäisi olevan kaasupakastinkin!

https://yle.fi/uutiset/3-5643240

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002515554.html

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaasulammittimesta-vuoti-hakaa-kerr…

Mä olen vastaan siinä, että kaasulaitteistoja kannetaan sisätiloihin.

Ennemmin koittaa tuottaa sähkön / lämmön niin, että "Sähkölaitos"/ "Lämpövoimala" on ulkona. Puulämmitys tietenkin on hyvä juttu, jos on tulisija.

Talveksi tarpeeksi monta kylmälaukkua kylmävarastoon, tai parvekkeelle. Kylmäkallet pakkaseen. Pidemmän katkon sattuessa ruoat kylmälaukkuihin. Ei maksa paljon ja toimii.