Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matkustelkaa lastenne kanssa! Joidenkin aikuisten lähtöpelko kotoa on naurettavaa ja opittu pienenä.

Vierailija
23.02.2025 |

Asuimme maalla, Oulusta itään, kun olin lapsi. Äiti kertoi joskus siellä naapureiden ihmetelleen syvästi, että joka kesä perheemme teki matkan Tampereen kautta (siellä mummi) Helsinkiin, jotta me lapset päädisimme Linnanmäelle ja Korkeasaareen. Joskus suuntana oli Turku. Kun kasvoimme, tulivat mukaan laivamatkat Turusta Ahvenanmaalle ja sitten Ruotsiin, ja myöhemmin lentomatkat Helsingistä Tanskaan, Saksaan jne. Ei mitään kalliita hienoja matkoja, vaan sellaisia mihin oli varaa kun niihin säästettiin. 

Mitään niin surkeaa ei ole, kuin aikuisen (nuorenkin aikuisen) pelko lähteä kotoa liikkeelle kun ei (omien sanojensa mukaan) tiedä, miten lentokentällä ollaan, miten hytti laivalla löytyy, miten hotelliin mennään, miten seisovasta pöydästä haetaan ruokaa j.n.e. 

Mitään palvelusta ette tee lapsille, joita kasvatatte pussissa, nurkkakuntalaisiksi junteiksi. 

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen periaatteessa samaa mieltä. Nykyään vaan nelihenkisen perheen viikonkin loma (erityisesti Pohjoismaissa) syö kesäbudjettia jo melkoisesti. Tästä huolimatta lapset viedään ensi kesänäkin laivalla Ahvenanmaan ja Ruotsin kautta tanskan dyyneille ja lentäen takaisin. Onneksi ovat vielä sen verran pieniä että eivät syö kuin hevoset.

Vierailija
2/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Muutin 8000 as paikkakunnalle ja suoraan sanottuna ollut aika järkytys millaista väkeä täällä asuu. Vaikka asutaan etelässä, silti esim. Suomen isot kaupungit Tampere, Turku ja Hki aivan vieraita monille, eikä uskalleta lähteä mihinkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on jo aikuinen, mutta inhoaa matkustamista, haluaa omaan suihkuunsa ja sänkyynsä yöksi. Likka on käynyt Balilla saakka marisemassa Vaasan ruispalojen perään. Isänsä matkustaa kyllä ahkeraan ja äitinsä hyppää vaniin kesiksi, joten jostain takapajun takaa tuo paikallaanpysymisen geeni tulee.

Vierailija
4/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanha äitini on aina ollut sellainen jännittäjä pieru ja paskoi kerran housuihinsa lentokentällä, kun oli kiire koneeseen. Sen jälkeen äiti ei oo enää matkustellut. Hän jännittää joka paikkaan lähtöä ja istuu vessassa puolikin tuntia.  En tiedä äitini lapsuudesta juuri mitään, kuin että hänet on huostaanotettu viisivuotiaana. Pelko ja jännitys saattaa olla siitä peräisin. 

Vierailija
5/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas typerää rutinaa typerästä aiheesta tässä maailman tilanteessa.

Vierailija
6/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Jos ei ole varaa ulkomaille niin Suomessakin voi liikkua niiden omien ympyröiden ulkopuolelle. Itse en laivassa tai lentokoneessa ollut ennen kuin täysi-ikäisenä, mutta kuljimme lapsuudessani eri kaupungeissa, museoissa, konserteissa, teatterissa, retkeillen kansallispuistoissa, Lapissa jne. 

Vierailija
7/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamattomuus on palvelus maapallolle.

Vierailija
8/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen periaatteessa samaa mieltä. Nykyään vaan nelihenkisen perheen viikonkin loma (erityisesti Pohjoismaissa) syö kesäbudjettia jo melkoisesti. Tästä huolimatta lapset viedään ensi kesänäkin laivalla Ahvenanmaan ja Ruotsin kautta tanskan dyyneille ja lentäen takaisin. Onneksi ovat vielä sen verran pieniä että eivät syö kuin hevoset.

Miksi sinua pelottaa se että kuinka kallista se voi olla?

Vierailija
9/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole itse iloinen, jos perheessäsi kaikki asiat ovat kohdanneet. Perhe koostuu yksilöistä ja aina ei onnistu näiden yksilöiden yhteen autoon tai lentokoneeseen pakkaaminen syystä tai toisesta. Turha asettua muiden yläpuolelle kuitenkaan. 

Vierailija
10/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut ilmastonmuutoksen aiheuttamista ongelmista? Opettakaa lapsenne kunnioittamaan lähiluontoa, kuin tuhoamaan planeettaamme.

Vierailija
11/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kieltämättä katkera, kun meitä ei lapsena viety minnekään matkoille. Muutaman kerran oltiin jossain sukujuhlissa max. 300 km päässä kotoa ja silloinkin sukulaisilla yötä. Ei koskaan perheen kesken mitään hotelliyöpymisiä, laivamatkoja, ulkomaan lomista puhumattakaan. Kylpylässäkin olin ensimmäistä kertaa elämässäni noin parikymppisenä. Muut oman ikäiseni ovat kuitenkin reissanneet jo nuoruudessaan paljon. No eipä siitä matkustelusta ole mikään lempparijuttu tullut nyt aikuisenakaan ja jonkinlainen stressi ja lähtöpelko on jäänyt, kun ei ole ollut mitenkään normaalia lähteä tuosta vain minnekään. Ihmeen hyvin siihen nähden kuitenkin olen maailmalla pärjännyt, mutta olihan se nuorena noloa, kun muut teki kesälomareissuja perheen kesken ja itse oltiin vain kotona.

Vierailija
12/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla poikasillani ei ole mitään lähtöpelkoja. Ilmoittelevat lyhyellä varoitusajalla, että hei emo, lähdössä taas reissuun. Passit ja hammasharjat pakattu. Nähdään taas.

Vierailija
13/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman huomaa mökillä: naapurissa on vuokramökki, suurin osa sen vuokraajista ei tiedä, miten mökillä ollaan. Ei ole koskaan lämmitetty saunaa tai soudettu eikä ymmärretä, että naapurin piha ei ole jokaisenoikeuden piirissä. Sitä oletetaan, että joku tulee jostain ja tekee kaiken, kun on totuttu lomailemaan lentomatkan päässä jossain hotellissa.

Vierailija
14/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ,  matkstakaa ulkomaille. Lastenne kanssa. Lapset saa kokemuksia, ja elämyksiä, joita varmasti jatkavat omien lastensa kaa.  Esim joku Kreetan loma ei varmasti ole liian kallis, jos vaan oikeaa  halua on   Tytär on lukiossa, hänen luokallaan on vain yksi tyttö joka ei ole ollut ikinä lentokoneessa...wasalandiassa kuulemma on  kerran käynyt.. :(  

Vierailija
15/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman huomaa mökillä: naapurissa on vuokramökki, suurin osa sen vuokraajista ei tiedä, miten mökillä ollaan. Ei ole koskaan lämmitetty saunaa tai soudettu eikä ymmärretä, että naapurin piha ei ole jokaisenoikeuden piirissä. Sitä oletetaan, että joku tulee jostain ja tekee kaiken, kun on totuttu lomailemaan lentomatkan päässä jossain hotellissa.

Näinköhän..

Vierailija
16/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tää nyt ei ollenkaan pidä paikkaansa. Asuin Helsingissä ja matkusteltua tuli, sen verran itseasiassa, että en tajua, miksi enää pitäisi mennä mihinkään? Matkaaminen ei ole mitään lepoa, mitä sitä lomaltaan kaipaa. 

Olen käynyt 14 Euroopan maassa, jos Suomi lasketaan mukaan, näistä vain yhdessä päälle 5-kymppisenä ja muissa alle 3-kymppisenä.

Olin tosi pienituloinen ikävuodet 22-47, niin ei kiinnostanut matkustaa ja pistää vähiä rahojaan siihen. 

Minulla on kaksi lasta ja ollaan käyty heidän kanssaan Ruotsissa ja Sloveniassa. Lähden matkalle vain, jos jokin syy saa minut kiinnostumaan menemisestä. Mikään itsetarkoitus ei muualla käyminen ole minulle todellakaan, eikä sellainen takaa millään lailla mitään matkustusintoa, päinvastoin, tuntuu aika turhalta kun on nuorena saanut viettää viikkoja tai kuukausia ulkomailla, kuten minä, niin mennä sinne tyhmänä turistina alle viikoksi ja maksaa itsensä kipeäksi! Ihan ilman mitään syytä!

Nyt mulla ois perinnön myötä varaa viedä perhe vaikka Jenkkeihin, mutta miksi? Ei ole mitään oikeaa syytä lähteä sinne elämäänsä riskeeraamaan.

Vierailija
17/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti ,  matkstakaa ulkomaille. Lastenne kanssa. Lapset saa kokemuksia, ja elämyksiä, joita varmasti jatkavat omien lastensa kaa.  Esim joku Kreetan loma ei varmasti ole liian kallis, jos vaan oikeaa  halua on   Tytär on lukiossa, hänen luokallaan on vain yksi tyttö joka ei ole ollut ikinä lentokoneessa...wasalandiassa kuulemma on  kerran käynyt.. :(  

Täsmälleen samaa mieltä..eli matkustakaa hyvät ihmiset perheenä, käykää kylpylöissä, ruotsin laivalla, Tallinnassa, ja tosiaan vaikkapa siellä Kreetalla. Meillä lapsi oppi uimaan just  Kreetalla, 6 vanhana..kävimme joka kesä etelässä  siihen asti kun tytär oli 16v. Eli Kreeta, Rodos  , jne eli  ihan perussettiä.mutta kokemuksia, elämyksiä, ja muistoja roppakaupalla. Nyt tytär aikuinen, ja tykkää matkustamisesta, lähtee kahdelle keikallekin ensi kesänä, ulkomaille,  kaverinsa kanssa.

Vierailija
18/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut varaa matkustaa mun lapsuudessa. Ei ole ollut mullakaan varaa siihen.

Vierailija
19/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lapsuudenkodissa ei matkusteltu. Ei ollut varaa. Ei hänestä siltikään tullut mikään lähtöpelkoinen. Minunkin ainoa lapsuuden aikainen ulkomaanmatka oli Kanarialle, kun olin 13. Nyt aikuisena ollaan matkusteltu Australiaa ja Uutta-Seelantia myöten. On nähty kaikenlaista ja kivaa on ollut, mutta en minä ala ihmisiä arvottaa sen perusteella, että matkustavatko vaiko eivät. Ei kaikkia kiinnosta matkustaminen ja se on ok. Kun me aikoinaan pääsimme matkustelun makuun, niin tulevan matkan odottaminen oli todella ns. kuumottavaa aikaa ja jo paluumatkalla suunniteltiin seuraavaa reissua. Työtilanteesta riippuen tehtiin 2-3 reissua vuodessa. Nyt kun kaikki meitä kiinnostaneet kohteet on nähty ja esim. lentokentillä roikkumisesta on karissut se alkuaikojen glamour, niin huomaa, että kotonakin on kivaa ja mökilläkin viihtyy, eikä esim. korona-aika aiheuttanut mitään mielipahaa, kun ei päästy ulkomaille. 

Vierailija
20/85 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinköhän..

Just noin. Äsken kävin "auttamassa naapuria" kun mökin omistajaan ei saatu yhteyttä eikä mökille tullut vettä. Perjantaina tullut vuokralainen oli ihmeissään, että pitääkö hänen etsiä joku sulake jostain vai onko johdot jäässä. Neuvoin laittamaan mökin omistajalle tekstiviestin ja ilmoittamaan, että jos ei tule vastausta 30 minuutissa, niin vuokralainen tilaa huoltomiehen. Siis minut, hinta 100 e/h sis ALV.