Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.

Vierailija
01.02.2020 |

Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?

Kommentit (7592)

Vierailija
2121/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te tuota vettä varastoitte edes sen kolmen päivän ajan? Jos on vaikka kolmen hengen perhe niin pidättekö aina 3x3x2l=18 litraa juomakelpoista vettä jossain varastossa? Vai onko teillä tyhjät ämpärit/kanisterit valmiina ja ajatuksena, että veden ehtii sitten tarvittaessa  h-hetkellä ottaa talteen? Ruoka on helpompi, se ei vie niin paljoa tilaa. 

t. pihalla oleva aloittelija

Vierailija
2122/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te tuota vettä varastoitte edes sen kolmen päivän ajan? Jos on vaikka kolmen hengen perhe niin pidättekö aina 3x3x2l=18 litraa juomakelpoista vettä jossain varastossa? Vai onko teillä tyhjät ämpärit/kanisterit valmiina ja ajatuksena, että veden ehtii sitten tarvittaessa  h-hetkellä ottaa talteen? Ruoka on helpompi, se ei vie niin paljoa tilaa. 

Minulla on lukuisia kannellisia ämpäreitä (olen saanut niitä Tokmannilta, SPR:n harjoituksista jne). Ne ovat tuolla verannalla tyhjinä pinossa. Alle puolen tunnin saan laskettua riittävästi vettä viikoksi meidän 6h perheen ruuanlaittoon ja käsienpesuun+juomavedeksi. Tämä tuli testattua viime kesänä, kun vesipumppu meni tuolla puolen tunnin varoitusajalla vaihtoon.

Silti meillä on koko ajan noin 45l vettä valmiina, pari 5l lähdevesipulloa ja muutama ämpärillinen pesuhuoneessa. Nämä ovat ihan sen takia, että jos menee sähköt, niin on sitten vettä mitä käyttää. Pesuhuoneessa ovat siksi, että viimeksi kun meni sähköt, niin teinitytär oli pesemässä hiuksiaan; kun yhdisti saunassa kuumuneen löylyveden ja pesuhuoneessa olleen viileän veden, sai hyvin kauhomalla tukkansa huuhdeltua. Olin siis jo etukäteen arponut, että myrskyn aikaan voi tulla sähkökatko, ja pesuhuoneessa vettä eniten tarvitaan, sieltä voi sitten hakea. Ei tarvinnut lunta sulatella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2123/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue se 72tuntia.fi ohjeistus, tuolla sivun nimellä hakemalla löytyy videoitakin

Mut lyhyesti:. vähän pakattua vettä ja sitten niitä astioita. Jos tulee sähkökatko, on oikea hetki täyttää ne astiat. Vesijohtoverkoston pumput sammuvat jonkun ajan päästä.

Mut ei esim yksi kymmenlitrainen kanisteri kauheasti tilaa vie. Eikös joku kirjoittanut pitävänsä sellaista vaatekaapin perällä.

Ja hyvä, että tutustut asiaan. Kysy vaan.

Vierailija
2124/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välillä kyllä miettii että olis hyväkin kaikkien kokea vähän puutetta ja kurjuutta joskus vaikka ei nyt ihan sotaa kuitenkaan

Jos suurin ongelma on ettei ole just oikean merkkistä ja väristä Lambia niin ei saa p*rsettään pyyhittyä.

Sori..

Mutta ei hätää, Suomella on kymmenien tuhansien nuorten mierten armeija, joka pelaa kotonaan pleikkaa ja sotapelejä... Kova on uhoaminen, mutta sitten jos systeemit kaatuu ja woltilla ei saa enää pizzaa ovelle niin maailma kaatuu. Tai jos menee sähköt poikki ja pelikone ei käynnistykään.

Moni ihminen on tosiaan siinä kunnossa tai niin lihava ettei kävelykunto kestä edes väestösuojaan asti kävelemistä. Tai jos diabetes tai joku mielialalääkkeiden saanti loppuu, niin vaikeaa tulee olemaan.

Sen lisäksi monelle tulee paha ahdistus, kun ei saa käytyä enää joka päivä suihkussa, eikä vaihdettua niitä alusvaatteita joka päivä ja kaikki joudutaan ehkä pesemään käsin.

Niin ja siellä omassa sängyssä ja omalla tyynyllä nukkuminen. Sekin on monelle todella vieras ajatus, että joutuisi nukkumaan epämukavasti, jossain muualla kuin omassa sängyssä omalla tyynyllä. Olemme tottuneet erikoisipatjoihin ja juuri oikeaan huoneen lämpöön.

Länsimaissa moni on vain liian lihava tai heikko sekä fyysisesti, että henkisesti selviämään sotaa, puhumatta nyt edes taistelemisesta. Valitettava tosiasia.

Vierailija
2125/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn varautumaan siihen, että joudun tinkimään länsimaisesta mukavasta elintasosta ja palaamaan johonkin 70-luvulle, ruskean kastikkeen ja keitettyjen perunoiden aikaan.

No tuohon on nyt ihan turha mitenkään valmistautua. Sadattuhannet ihmiset elää tässä maassa juuri noin, ei se känny ja some sitä paljoa kummemmaksi muuta.

Ja vaikea ymmärtää mikä kriisi tuollaiseen johtaisi. Esim. Ukrainaa ollaan nyt pommittamassa 1700-luvulle. Ei siellä ole moninpaikoin sähköä, lämpöä eikä vettä saatavilla, esim. Mariupol. Ruokaa ehkä jostain vielä saavat, jos on mahdollista pommitusten alla hakea. Ja pohjoisesta tulee hyiset tuulet nyt päälle - siellä kuolee lähipäivinä paljon ihmisiä myös kylmyyteen.

Jos maailmankaupassa, lähinnä logistiikassa, tulee ongelmia, niin ollaan aika lähellä 70-lukua. Kaupoista alkaa kadota eksoottiset hedelmät, wagyu-nauta ja tuoreet mustikat Espanjasta. Elektroniikkakomponentit on kortilla (nyt jo on pulaa tietyistä komponenteista, joka rajoittaa tuotantoa maailmanlaajuisesti), kahvi kallista, kohta on kaakaokin huippuhinnoissa, polttoaineiden hinnoista puhumattakaan. Kyllä se vaan vaikuttaa jokapäiväiseen elämään - enkä nyt puhu somesta ja netistä. Se, että sadattuhannet elävät 70-lukua nyt, saattaa hyvinkin pitää paikkaansa. Mutta kun aletaan puhua miljoonista, niin se vaikuttaa silloin jo kaikkien elämään.

Eikä tuohon tarvita kuin se, että Kiina päättää valloittaa Taiwanin ja länsimaat ryhtyvät taloudellisiin vastatoimiin.

Ukrainassa ja lähinnä Maripuolissa valmistetaan 90% neon-kaasusta joka on välttämätöntä noiden mikrosirujen ja piirien valmistamiseen. Tämä tarkoittaa, ettei niitä voida enää kauan aikaa valmistaa kun neon-kaasua ei ole markkinoilla tarpeeksi. Kaikki missä niitä siruja ja piirejä käytetään, vaikka sitten tehtaissa, eivät enää toimi jos ne menevät rikki eikä uusia saada. Ja se tehdas voi oikeasti olla mitä tahansa valmistava tehdas.

Sen lisäksi jo Unkarikin kielsi esimerkiksi viljan viennin ulkomaille ja voimme odottaa, että samaa tulee tekemään moni muukin maa. Ukrainassa ei varmaan paljon tänä vuonna viljellä ja Venäjä myy viljansa ystäville tai omille kansalaisille.

Joten kohta saa olla moni iloinen, jos on jauhoa, jolla saostaa sitä ruskeaa kastiketta.

Vierailija
2126/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tavaratoimitusketjut romahtaa niin ettei kauposta saa ruokaa ym. välttämättömyyksiä ollaan jonkinlaisen hätäavun ja (omien) varastojen varassa. Jos kriisi pitkittyy ja nämäkin alkavat loppua syntyy yksinkertaisesti nälänhätä, jopa melko nopeasti. Kovin montaa päivää kun ihminen ei pysy toimintakykyisenä ilman ruokaa, vaikka hengissä pysyykin kohtuullisen pitkään pelkällä vedelllä.

Nykyisellä väestöllä on hyvin heikot edellytykset hankkia itse ruokavaransa. Nälkään kuoltiin ennen katovuosina vaikka väestö oli erittäin kenttäkelpoista ja selviytymään tottunutta. 

"Preppaaminen" ei missään tapauksessa ole vastaus pitkittyneeseen kriisiin, se on vain ensiapua. Jos todella aikoo elää pitkään omavaraisesti se vaatii kykyä muuttaa nykyinen elämäntapa aivan toiseksi. Ja silloinkin riskit ovat erittäin suuret että kaikki epäonnistuu, esim. jos vaikka sairastuu viikoksi tai loukkaa itsensä se voi olla heti kohtalokasta. 

Oma vinkkini ennemmin kuin kerätä suuria varastoja on lisätä omaa osaamista. Pitää osata metsästää ja kalastaa, tuntea kaikki resurssit mitä luonto tarjoaa (luonnonmuona), pitää olla varusteet ja kyky tulla toimeen luonnossa vähän pidempiäkin aikoja.  Ja pitää osata rakentaa ja korjata - yksinkertaisesti selviytyä kaikista mahdollisista tilanteista. 

Jonkinlainen yhteisö tulisi myös olla. Mieluusti sellaisia ihmisiä joista on hyötyä ja jotka eivät ole taakka.

Joku veden varastoiminen kanistereihin on aika höpöhöpöä. Talviaikaan vettä saa sulattamalla lunta ja Suomen luonto on täynnä lähteitä tai jopa pintavesiä joista saa juomakelpoista vettä. Tarvittaessa veden voi keittää.  Jos esim. radioaktiivinen laskeuma saastuttaa kaiken tilanne on jo niin epätoivoinen että silloin on aika sama mistä juomavetensä saa. Syöpähän ei yleensä kehity kovin nopeasti  ja jos säteilytasot ovat niin korkeita että siitä sairastuu heti sille tuskin voi mitään. Sisälle eristäytyminen ei kuitenkaan pidemmän päälle ole mahdollista

Melkoisen määrän saat lunta sulatella, ettäsaat edes litran vettä. Todella tehoton tapa, vain hätätapauksessa. Muuten ehdottomasti vettä varastoon.

Vierailija
2127/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteet, joihin kannattaa varautua, ovat niin erilaisia, että ehkä kannattaa ensin miettiä niitä mielessään. Ne voivat olla perinteisen sähköjen poikkimenon lisäksi esim

-hyökkäys ja tarve mennä pommisuojaan - mitä ottaa mukaan?

-evakuoituminen esim kaupungista mökille - mitä ottaa mukaan ja miten sinne pääsee? Onko enää edes käytössä autoa ja saako bensaa?

-pidempikestoinen maailmanlaajuinen ruokapula - miten sitä voi lievittää kasvattamalla ruokaa itse?

Vierailija
2128/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea ei tällä hetkellä uhkaa mikään sotilasoperaatio. Tilannne voi tottakai muuttua, mutta juuri nyt ei ole mitään hätää.

Se tarkoittaa sitä, että juuri nyt on loistava hetki miettiä varautumista ja sitä, mihin ei ole vielä varautunut, ja mihin täytyy olla varautunut.

On erittäin epätodennäköistä, että Suomea kohtaisi suuren luokan ydinonnettomuus (pommitus tai laskeuma jostain läheisestä laitoksesta). Suomeen on tullut jo Tshernobylin voimalasta laskeuma, mutta sen vaikutukset olivat kuitenkin loppujen lopuksi hyvin vähäisiä. Lähinnä sienten käyttörajoituksia jossain Padasjoki-Luopioinen alueella. Meillä on ihan kotikutoinen säteilyongelma radonin kanssa, joka on kertaluokkaa tai paria suurempi ongelma, eikä kukaan panikoi sen takia!

Ukrainassa on  Euroopan suurimpia ydinvoimaloita. Jos niissä aikaansaadaan tuhoa, niin jälkivaikutuksia tulee Suomeen astikin - mutta ei niiden vuoksi Suomesta tule säteilevää autiomaata.

Meille ei myöskään kohdistu välitöntä sotilaallista uhkaa. Naapuri on joutunut siirtämään rajaltamme joukkoja Ukrainaan, ja jos se haluaisi käydä päälle, niin ne joukkojensiirrot kyllä näkyisivät. Siihenkin olisi aikaa varautua. Ja tässä tämän puolentoista viikon aikana on tullut jo aika selväksi, ettei meitä olekaan vastassa maailman mahtavin sotamahti. Suuret luulot kyllä itsestään näyttää olevan.

Todennäköisiä tilanteita ovat kuitenkin energiavarmuuteen liittyvät asiat. Öljyä riittää kesään asti varmuusvarastoista, kelit ovat lämpenemässä. Polttoaineiden hinnat jatkavat solti nousuaan, joten ei haittaa yhtään, jos pystyy lämmittämään talonsa jollain vaihtoehtoisella tavalla (sähkön ja öljyn/kaukolämmön lisäksi). Sähköä saadaan muualtakin. Lyhyitä katkoja voi olla, ja erityisesti hintapiikkien vuoksi voi olla toimitusvaikeuksia. Jos on edelleen talossa öljylämmitys, niin kannattaa ensi talvea varten tehdä ostot hyvissä ajoin jo kesällä, eikä odotella syksyyn asti.

Ja aika varma olen siitä, että polttopuun hinta nousee ja nousee - kysyntää on. Eli kannattaa varmistaa, että sitä puuta on riittävästi varastossa. Jos on onnekas ja saa puut omasta metsästä, niin silti kannattaa huolehtia tulevan vuoden puuhommat ajoissa.

Koko maailman ruokavarmuus on juuri nyt heikolla tolalla, koska sekä Australia että Ukraina ovat tilanteessa, jossa sadot ovat heikkoja tai uhanalaisia. Nyt onkin hyvä hetki miettiä sitä, voiko omalta osaltaan parantaa omaa omavaraisuuttaan. Ei olisi ollenkaan huono ajatus kasvattaa pottuja ja sipuleita ihan itse - harva meistä pystyy tuottamaan koko vuoden aikana tarvitsemansa kasvikset, mutta jo muutaman kasvin kasvattaminen opettaa jo paljon.  Ei meillä länsimaissa nähdä nälkää, mutta ankeita hyllyjä kylläkin, voi olla, että chiansiemeniä ei saa ja Kalifornian kuivuuden takia manteleiden hinta moninkertaistuu.

Euroopan talousjärjestelmä kestää kyllä Venäjä-pakotteet. Kyberhyökkäyksiä tulee, se on ihan varmaa. Kuitenkin suurin osa kriittisistä toiminnoista pystytään palauttamaan toimintaan jossain vaiheessa.

Suuri ongelma liittyy siihen, että valtava määrä ihmisiä on joutunut lähtemään kotoaan. Meille asti heitä tulee aika vähän, mutta Keski-Euroopassa tilanne on aika katastrofaalinen ainakin seuraavan vuoden, ja sillä voi olla seurannaisvaikutuksia Suomeenkin.

Mutta kaikkinensa, ei ole tarvetta panikoida. Shit happens, sith happens. Kannattaa varautua siihen mihin voi, ja kehittää omaa resilienssiä, että pystyy sitten riittävästi reagoimaan niihin asioihin, joihin ei itse pysty varautumaan.

Tärkeää on se, ettei anna möykkääjien aiheuttaa vahinkoa.

Vierailija
2129/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa ne, jotka toistelevat, että 'ei ole syytä panikoida'. Se on tapa asettua itse muiden yläpuolelle ja väheksyä muita. Luultavasti sellaiset ihmiset juurikin ovat ensimmäisiä panikoimaan toisin kuin ne, jotka uskaltavat jo alusta asti katsoa uhkaaviakin tilanteita realistisesti, eivätkä hyssyttele niitä olemattomiin.

Esimerkiksi Putin saattaa hyvin käyttää ydinaseita, joten on epärealistista kuvitella, että Suomeen ei voisi tulla laskeumaa. Ukrainassa venäläiset ovat ampuneet ydinvoimalaa tarkoituksellisesti, mikseivät tekisi niin muissakin maissa. Aiemmin venäläiset ovat myös käyttäneet likaisia pommeja paikallisena ydinaseena.

Energia- ja ruokakriisi nyt ovat tuloillaan täysin varmasti, niistähän ei ole epäilystäkään, samoin kyberhyökkäyksiä lisää Suomeen, viimeksi tänään niitä kohtaan kehotettiin varautumaan viranomaisten toimesta. Varsinainen varautuja valmistautuu kuitenkin myös epävarmempiin tilanteisiin, vaikka juuri Suomen aseelliseen painostukseen, minkä todennäköisyys on myös kasvanut.

Vierailija
2130/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa ne, jotka toistelevat, että 'ei ole syytä panikoida'. Se on tapa asettua itse muiden yläpuolelle ja väheksyä muita. Luultavasti sellaiset ihmiset juurikin ovat ensimmäisiä panikoimaan toisin kuin ne, jotka uskaltavat jo alusta asti katsoa uhkaaviakin tilanteita realistisesti, eivätkä hyssyttele niitä olemattomiin.

Esimerkiksi Putin saattaa hyvin käyttää ydinaseita, joten on epärealistista kuvitella, että Suomeen ei voisi tulla laskeumaa. Ukrainassa venäläiset ovat ampuneet ydinvoimalaa tarkoituksellisesti, mikseivät tekisi niin muissakin maissa. Aiemmin venäläiset ovat myös käyttäneet likaisia pommeja paikallisena ydinaseena.

Energia- ja ruokakriisi nyt ovat tuloillaan täysin varmasti, niistähän ei ole epäilystäkään, samoin kyberhyökkäyksiä lisää Suomeen, viimeksi tänään niitä kohtaan kehotettiin varautumaan viranomaisten toimesta. Varsinainen varautuja valmistautuu kuitenkin myös epävarmempiin tilanteisiin, vaikka juuri Suomen aseelliseen painostukseen, minkä todennäköisyys on myös kasvanut.

Mä olen elämässäni kohdannut kaikkein epätodennäköisimmän asian - olen haudannut kaksi tervettä lastani. Suvussani on Stalinin leireillä tapettuja. Kaikki isovanhempani ovat evakoita. Minulle on varattu erityistehtäviä kriisitilanteissa työssäni, minulla ei ole siis mahdollisuutta karata länsirajan toiselle puolelle. Älä sinä kerro minulle, miten minä toimin kriisitilanteissa, koska sinä et ole sekuntiakaan elänyt minun elämääni. Todennäköisesti meistä kahdesta minä olen se, joka on varautunut paremmin, ja joka pystyy huolehtimaan perheestään paremmin.

Ja juuri sen takia minä väitän, että paniikki on pahinta, mitä voi tehdä. Saa ja pitää olla huolissaan, pitää varautua - mutta paniikkiin ei saisi vajota.

Vierailija
2131/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tai ei koskaan!

Vierailija
2132/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kamalaa. ihan niinkuin suomalaiset toivoisivat sotaa...

Vierailija
2133/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä kuivamuonat tai säilykkeet säilyvät pisimpään? Säilyykö mikään 3-5 vuotta?

Vierailija
2134/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytyis kunnon ensiapuvälineitä oikein tosipaikan varalle?

Riippuu tietysti mitä tarkoitat kunnon välineillä. Tavikset eivät pysty ostamaan muuta kuin apteekeista ja muutamasta verkkokaupasta.

Tikkausvälineitä, hemostaasia yms. Oliso hyvä olla mukana esimerkiksi vaelluksilla ja vaikka ihan kotonakin.

Betadinella ja jesarilla hoituu 80% haavoista, joista selviää noin muuten hengissä. Tää ei ole vitsi. Useampi ensihoitoammattilainen on tän vahvistanut. Steriilejä haavataitoksia pienissä pakkauksissa lisäksi. Pienissä, koska avattu pakkaus lakkaa olemasta steriili.

Betadine on oikeasti muuten ihmeainetta haavojen bakteeritulehdusten estämiseen. Kokemusta sekä siitä et muista desinfiointiaineista. Monia pitkiä kalastusvaelluksia takana pohjoisessa. Oon mm ”tikannut” omasta kädestä viiltohaavan jesarista tehdyllä haavasululla. Arpi on sievä kuin sika pienenä, eikä tulehtunut missään vaiheessa.

Betadine myös hidastaa haavojen paranemista. Jesarin sijaan ostaisin apteekista haavansulkuteippiä. Pikaliima on muuten samaa ainetta kuin haavaliima.

Betadine hidastaa vähän, mutta bakteeritulehduksen riskin ollessa oikeasti iso (kuten jossain etäolosuhteissa), se on paljon pienempi ongelma.

Haavansulkuteippi (steristrip?) on jostain syystä tuote, mitä en oo saanut helpommissakaan oloissa pitämään aina. Kertamäärä olisi myös tosi kallis, jos aattelee, et sillä varaudutaan moniin vammoihin.

Joo, pikaliima. Tuosta olin tietoinen, mut sitäkään en ole itse saanut toimimaan. Mutta on turvallinen tuote käyttää.

Joka tapauksessa, näistä kokeilemalla ja vähän harjoittelemalla löytyy se oma paketti. Tikkaamista en lähtisi itse liittämään ea-settiini.

(Tuote, jolla osasin sulkea haavan pitävästi, oli vanha kunnon perhoslaastari, mut sitä ei tuoda Suomeen enää.)

Joka tapauksessa, ensiavussa voi päästä pitkälle erittäin yksinkertaisilla, halvoilla ja monikäyttöisillä välineillä. Taito ja tieto ovat hommassa korvaamattomia.

Vierailija
2135/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kuivamuonat tai säilykkeet säilyvät pisimpään? Säilyykö mikään 3-5 vuotta?

Aika monta kertaa on tässäkin ketjussa jo tämä käyty läpi.

Suurin osa säilykepurkeissa olevista tuotteista säilyy useamman vuoden yli parasta ennen - päiväyksen, jos purkissa ei ole kolhuja ja ne on säilytetty viileähkössä tasalämpöisessä kuivassa paikassa.

Kuivatut pavut, linssit ja herneet säilyvät useita vuosia. Mitä vanhempia ne ovat, sen kauemmin niitä täytyy liottaa ennen keittoa, ja keittää kauemmin.

Pasta säilyy noin kymmenen vuotta. Valkoinen riisi säilyy vuosia.

Näkkileipä säilyy ilmeisesti kymmeniä vuosia, sodan jälkeenhän niitä sotaeväitä syötiin vissiin 70-luvulle asti armeijan harmaissa?

Sokeri, jos säilyy kuivana, säilyy maailman tappiin, samoin hunaja. Suola... no suola on usein jo valmiiksi miljoonia vuosia vanhaa, että sinun elinaikanasi se ei vanhene ;-D

Elintarvikkeet, joissa on rasvaa, vanhenevat nopeasti. Siis täysjyvätuotteet, pähkinät, kaura, siemenet jne. Puhdas tärkkelys säilyy huomattavan pitkään. Kuivatut sienet säilyvät syömäkelpoisina noin 10 vuotta, ehkä kauemminkin. Maku laimenee, mutteivät ne härskiinny, kun ei ole rasvaa...

Vierailija
2136/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byaaaaaa kirjoitti:

On nämä sekaisin 😂😂

Menisin Norjalaisten lähettämillä busseilla Norjaan ja jyrsisin niiden laittamia leipiä.

Itkisin telkkarissa surkeuttani.

Norja on Nato-maa ja Venäjä on jo aiemmin uhkaillut Norjaa, ja katkonut Huippuvuorille meneviä tietoliikennekaapeleita ihan vast'ikään. Eli Norjaan en kyllä lähtisi.

Vierailija
2137/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai säilyy, mut se ei ole idea, että on joku erikseen oleva varasto johon ei kosketa ja sitten – oho, ne on vuosien päästä vanhoja. Kotivara on kiertävää normaalia ruokaa, mitä söisit muutenkin.

Eli kysy itseltäsi, miksi haluat juuri viisi vuotta säilyvää ruokaa? Siihen täytyy olla hyvä ja järkevä syy. Muuten seurauksena on haaskuun joutuvaa hamstrausta.

Pakastekuivatut retkiateriavalmisteet on kalliita, helppoja, laadukkaita ja päiväykset nyt esim 2028 -vuodelle.

Hankkia kannattaa niistäkin vain tuotteita jotka ovat mieleisiä.

Vierailija
2138/7592 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteet, joihin kannattaa varautua, ovat niin erilaisia, että ehkä kannattaa ensin miettiä niitä mielessään. Ne voivat olla perinteisen sähköjen poikkimenon lisäksi esim

-hyökkäys ja tarve mennä pommisuojaan - mitä ottaa mukaan?

Juuri tällaisia skenaarioita olen pyöritellyt itsekin mielessäni. Tulee rauhallisempi olo, kun on miettinyt asiat läpi! Kannattaa miettiä, mitä tekee, jos sähköt menevät pitemmäksi aikaa - meillä on kokemusta taannoisen Antti-myrsyn kanssa n 10 vuotta sitten kun ei ollut sähköjä neljään päivään.

Nyt asun kaupungissa ja tiedän, missä on lähin väestönsuoja. Olen käynyt ajatuksissani läpi, mitä sinne pitäisi ottaa mukaan. Jos näyttää siltä, että se saattaisi toteutua oikeasti, otan tavarat sellaiseen paikkaan josta ne saa helposti mukaan. Paljon lämmintä päälle!

Kannattaa aina muistaa, että kaikkia päätöksiä mennä mökille tai sulattaa itse lunta ei voi / tarvitse toteuttaa, koska viranomaiset organisoivat kriiseissä asioita. Sitä vesiastiaa tarvitaan, kun käydään jonottamassa vettä. Mökille ei ehkä saa lähteä. Ruokapulan iskiessä viranomaiset ottaisivat valmiit suunnitelmat ja varastot käyttöön - ja ne suunnitelmat on todellakin tehty!

Itse voi auttaa tilannetta noudattamalla ohjeita ja pitämällä huolta siitä, että pärjää omillaan sen 72 tuntia - itseni kohdalla olen valmistautunut kahteen viikkoon. Onneksi oli korona, olen harjoitellut kahden viikon eristäytymistä ja tiedän tarkkaan mitä sinä aikana tarvitsen!

Vierailija
2139/7592 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mainittu pikaliima haavojen sulkemiseen... tarkoittaako siis ihan tavallista (myrkylliseltä haisevaa) pikaliimaa jota voi ostaa vaikkapa rautakaupasta? Kysyn kun en tiedä, kiitos vastauksesta. 

Vierailija
2140/7592 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytän 1,5 l vesi- ja limupullot, jotka täytän tarvittaessa vedellä. Ruokaa kaappeihin. Makkaraa, jota voi syödä kuumentamatta., esimerkiksi meetvurstia. Muuten normaalia ruokaa. Kauraryyniä paljon., koska niitä voi syödä, kun liottaa vähän veteen. Oletan, että kriisin aikana voi sähköt katketa. Tärkeintä on jemmata passi ja käteistä rahaa.

Ketju on lukittu.