Miksi jotkut luulevat asumistukien poistamisen laskevan vuokratasoa?
Jatkuvasti tulee esille, miten jotkut haluavat vuokratason alemmas poistamalla asumistuet. Kuka sen takaa, että vuokrat silti tulisivat yhtään alaspäin? Vähän epäilen, että kovin moni vuokranantaja laskee vuokraa kovin paljoa. Itse saan 400€/kk asumistukea. Laskisiko vuokranantajani vuokraa sitten 400€/kk? Tuskin.
Kommentit (295)
Ei kämpän kulut pienene, vaikka asumistuki poistuisi. Edelleen on yhtiövastike, lainat ja korjaukset maksettava.
Vierailija kirjoitti:
kun asunnot jää tyhjiksi niin ne joko laskee vuokraa tai on saamatta tuloja.
Miksi asumistukea edes pitäisi myöntää?
Jos ne asunnot jää tyhjiksi, missä ne ihmiset sitten asuu? Pakkohan niiden on jossain asua?
Kaiva esiin joku taloustieteen alkeisoppikirja. Etsi sieltä kysyntä- tarjontakehikko, ns Marshallin risti. Mieti, mitä asumistuki tekee vuokra-asuntojen kysynnälle. Piirtele sitä kùviota paperille. Mitähän mahtaa tapahtua markkinat tasapainottavalle hinnalle, jos asumistukea nostetaan tai lasketaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei kämpän kulut pienene, vaikka asumistuki poistuisi. Edelleen on yhtiövastike, lainat ja korjaukset maksettava.
Jotka yleensä ovat aika paljon pienemmät kuin vuokra.
Riippuu varmaan paikkakunnasta. Helsingissä luulisi olevan asunnoista kysyntää vaikka hinnat eivät laskisi. Pakkohan ihmisten on jossain asua kuitenkin tai sitten muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
työttömillä ei olisi enää varaa asua ja muuttavat pois halvempaan asuntoon.
Siinä on vuokranantajalla ihmettelemistä pitääkö kämppän tyhjänä vai laskeeko hintaa
Missä niitä halvempia kämppiä on vapaana? Voisin muuttaa nyt jo jos kerrot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksio, josta pyydän vuokraa tonnin. n. 300 euroa menee vastikkeeseen. 500 euroa menee lainaan. Jää 300 euroa, josta menee 30% veroa. Jää 210 euroa. Tuosta pitää maksaa asunnon korjaukset, jos menee vaikka tiskikone rikki. Sijoitettu pääoma asunnossa on 240 000. Tuotto on siis varsin kehno riskiin nähden jo nyt. Luuletko, että olen paljonkin halukas tinkimään siitä?
"Työttömien muutettava niin halpaan asuntoon, että pystyy sen ilman asumistukea maksamaan".
Öhöm. Niin, minä ja lapset asutaan kerrostalokolmiossa, jonka vuokra on 530 euroa. Saan asumistukea 420e. Jos asumistuki lakkautettaisiin, pitäisi minun maksaa asuminen 620 euron työmarkkinatuellani. Siinäpä sitten maksat muut asumiskustannukset, ruoat yms kulut 90 eurolla. Ainiin, lapsilisähän tulee kans. Sillä tähän asti maksellut lasten omia kuluja (vaatteita, harrastuskulut yms). Nekin menisi sitten pelkkään elämiseen, eikä silti tahtoisi riittää.
Pitäisi siis muuttaa VIELÄ halvempaan asuntoon, joka tarkoittaisi jo pientä kaksiota tai yksiötä. Todella hääppöistä asumista perheenä, jos pitäisi jossain komerossa elää.
Voi että tämä työttömien vainoaminen on mennyt överiksi.
Itse pyrin koko ajan kyllä työllistymään, enkä ole kauaa vielä työtön ollut. Kun olin vielä töissä, en todellakaan kadehtinut työttömiä, päin vastoin pahin pelkoni oli joutua työttömäksi - ja se pelko toteutui.
Tuntuu, ettei ihmisessä merkkaa mikään muu kuin se, onko töissä. Ja senkin jälkeen, kun nouset työttömien jengistä työssä käyviin, niin sen jälkeen sinua sitten arvostellaan sen mukaan, MISSÄ olet töissä. Teit niin tai näin, aina sinua arvostellaan ja yritetään tehdä elämästäsi kurjempaa.
Ei ne vuokrat päivässä laskisi. Missä ajattelitte asua ja odotella hintojen laskua? Itse lopettaisin kokonaan vuokraamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksio, josta pyydän vuokraa tonnin. n. 300 euroa menee vastikkeeseen. 500 euroa menee lainaan. Jää 300 euroa, josta menee 30% veroa. Jää 210 euroa. Tuosta pitää maksaa asunnon korjaukset, jos menee vaikka tiskikone rikki. Sijoitettu pääoma asunnossa on 240 000. Tuotto on siis varsin kehno riskiin nähden jo nyt. Luuletko, että olen paljonkin halukas tinkimään siitä?
Ei kukaan ole kiinnostunut sinun haluamisistasi. Miksi muiden pitäisi antaa sinulle ilmaista rahaa?
Kyllä minäkin haluaisin, että naapurin Jaska antaa minulle joka kuussa extraa 200e, kyllä se minulle kelpaisi.
Zink
Tukiensaajat ovat aina kitisemässä....
Vierailija kirjoitti:
Ei ne vuokrat päivässä laskisi. Missä ajattelitte asua ja odotella hintojen laskua? Itse lopettaisin kokonaan vuokraamisen.
Juuri näin. Asuntojen hinta laskisi, vuokrat laskisivat.
Loistava asia siis kokonaisuutta katsoen! Keinotekoisesti nostetut hinnat, jossa ahneet krokotiilit odottavat saalista.
ZinkZink
Vierailija kirjoitti:
Tukiensaajat ovat aina kitisemässä....
Käsitit väärinpäin. Tukien MAKSAJAT kitisevät, jos ne menevät jonkun kapitalistin taskuun, kun muut raatavat töissä ja mahdollistavat jonkun tukien maksun rikkaiden taskuun.
Vastustan myös rikkaiden lapsilisiä. Miksi minä maksan tulonsiirtoja itseäni rikkaammille?
Ei tämä voi olla yhteiskunnallisesti kestävää ja moraalisesti oikein.
Zink
Ei taas kaik viesti näy, korjata vois jok päiv
Mut sit ku laittaa viestii lissää alkaa näkymissii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Asuntojen hinta laskisi, vuokrat laskisivat.
Loistava asia siis kokonaisuutta katsoen! Keinotekoisesti nostetut hinnat, jossa ahneet krokotiilit odottavat saalista.
ZinkZink
Muualla hinnat ovat vain nousseet, kun asunnoista on pulaa kysynnän takia. Voisiko Helsingissä hinnat yhtäkkiä noin vain laskea kun muualla ne vaan nousee? Onko Helsingissä ylitarjontaa asunnoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tai sitten eivät todellakaan, tilanteita on niin monenlaisia. Kun taloyhtiöiden vähänkään suuremmat remontit alkavat tai vaikka tonttivuokra nousee huomattavasti, moni omistaja laittaa asunnon myyntiin koska tuotto katoaa tai menee jopa miinukselle.
Jos asunnon omistaja on jo saanut maksettua, tokihan hän haluaisi sille edes jotain tuottoa, siis enemmän kuin ovat hoito- ja muut vastikkeet, edes sen mitä asunto kuluu (ja arvo ehkä muutenkin laskee vaikkapa sijainnin takia) tai vaikka kattamaan asunnosta maksettu perintövero. Pahimmillaan suuret menetykset tulevat myös maksamattomista vuokrista ja asunnon tahallisesta tuhoamisesta.
Tai sitten käy niin, että porukat joutuvat asumaan kimppakämpissä kuten Keski-Euroopassa, kun vuokrat vaan nousee ja nousee eikä ole mitään asumistukia.