Miksi haet ammattikorkeakouluun, vaikka 90-95% hakijoista ei sinne pääse?
Vuoden 2016 yhteishaun ammattikorkeakoulujen pääsyprosentit:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703072200082055_uu.shtml
Ihmettelen kuvittelevatko hakijat olevansa parempia kuin 90 - 95% muista hakijoista?
Itse yritin neljä vuotta pääsemättä.
Kommentit (93)
Kuvittelin ja olin. Pystyt mihin vaan kun oikeasti haluat.
Minä olen 36-vuotisen elämäni aikana hakenut (muistaakseni) yhdeksän kertaa korkeakouluun. Kerran ammattikorkeakouluun ja kahdeksan kertaa yliopistoon. Olen päässyt sisään kolme kertaa. Kerran ammattikorkeakouluun ja kahdesti yliopistoon (sama kevät, joten valitsin niistä toisen).
En päässyt yliopistoon lukemaan sellaista alaa, johon sisäänpääsyprosentit olivat hakukeväänä jotakuinkin 30-40%, mutta pääsin ammattikorkeakouluun, johon sisäänpääsyprosentti oli hakukeväänä 2%. Niihin kahteen yliopistoon, joihin lopulta pääsin, oli pääsyprosentteina 15% ja 20%.
Se on aivan se ja sama mihin hakee ja mitkä nuo prosentit ovat. Joskus joku pääsee jonnekin, joku ei. Ei missään nimessä kannata ikinä miettiä MUITA kun hakee suuntaa OMALLE elämälleen.
Älä puhu tämmöisiä. Haen kouluun koska haluan kouluun, yrittämättä ei pääse mihinkään aivan varmasti. En ajattele olevani muita parempi, toivon vain pääseväni opiskelemaan. Aloituksen kaltaiset puheet eivät helpota kaltaisiani jotka hermoilevat ja toivovat sydämensä pohjasta pääsevänsä kouluun... ahdistaa jo ilman pirujen maalausta seinille.
Enkä varmasti ole ainoa joka näin ajattelee.
Koska sata prosenttia niistä jotka eivät hae, eivät pääse. Eli siis päästäkseen on ylipäätään haettava, typerä kysymys.
Ap, jos tuon enempää ei löydy ymmärrystä, niin ehkä kannattaa palata toisen asteen opintoihin ja miettiä sitten uudestaan sitä AMK-hakua ;) Vähän on nimittäin pielessä nyt koko aloitusviestin sanoma ja artikkelin tulkinta.
Duunarina elelevä kirjoitti:
Vuoden 2016 yhteishaun ammattikorkeakoulujen pääsyprosentit:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201703072200082055_uu.shtml
Ihmettelen kuvittelevatko hakijat olevansa parempia kuin 90 - 95% muista hakijoista?
Itse yritin neljä vuotta pääsemättä.
Mistä syystä itse hait? Kuvittelitko olevasi parempi kuin 90–95 % muista hakijoista?
Pyysin tämän ketjun poistamista, koska tässä levitetään valheellista tietoa.
Olen kaksi kertaa hakenut ammattikorkeakouluun ja päässyt opiskelemaan molemmilla kerroilla, joten ainakaan minulle pääsy ei ole ollut mahdotonta. Just valmistun YAMK-koulutuksesta ensi viikolla.
Tänä keväänä (tai sitten alkukesästä) taas moni pettyy.
No enpä onneksi hakenutkaan testatakseni, olenko parempi kuin joku prosentti kanssakunkijoista. Hain, koska halusin opiskelujen kautta uuden suunnan elämälleni. Jouduin vielä hakemaan ei-ensikertalaiskiintiössä, joka huononsi mahdollisuuksiani entisestään. Mutta katsopas vaan, pääsin sisään ja nyt alkaa olla eka vuosi voiton puolella. Kouluun hakemisessa pätee vähän sama homma kuin lottoamisessa. Jos ei veikka/hae, ei myöskään voi voittaa.
Tytär haki linjalle, johon vain 2% hakijoista pääsee. Ja pääsi. Olisi ollut tyhmää olla hakematta.
Aijaa, mä pääsin sukkana sisään vaikka menin pääsykokeisiin vaan treenaamaan paniikkihäiriöisenä koetilannetta seuraavaa hakua varten.
Se ei pelaa joka pelkää. Kukaan ei sua himasta hae mihinkään. Olet oman onnesi seppä.
Laitetaan ja hasgaheliaan vaikeinta päästä AMK. Miten metropolia?? ?
Parempi kuin 95 sadasta. Pääsen tuollaiseen tasoon oikeastaan missä tahansa asiassa niin halutessani.
Aika iso osa hakijoista käy pääsykokeissa vain kokeilemassa tai jopa työkkärin pakottamana. Tottakai kunnolla valmistutuneitakin on paljon, mutta hankala sanoa heidän todellista osuutta.
Hain kerran ja pääsin. Ei voi päästä jos ei edes yritä.
Kielteinen päätös kirjoitti:
Tänä keväänä (tai sitten alkukesästä) taas moni pettyy.
Varmaan parempi olla yrittämättä mitään ettei vaan PETY?
Ammattikorkeakouluun ei pääse, jos todistus on huono. Ei auta, vaikka pääsykokeet menisivät nappiin.
Ei auta kuin palata takaisin sinne mistä on tullutkin ja korottaa arvosanoja. :(
Koska 5% mahdollisuus > 0% mahdollisuus