Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pahimmassa kriisissä pitäisi muutoinkin tehdä päätös keneen enää "tuhlataan" hoitoresursseja ja kuka vain jätetään esimerkiksi omaisten hoidon varaan. Elämän viimeisiä metrejä elävät vanhukset hoivakodeissa tai sairaaloiden vuodeosastoilla olisivat todella heikoissa asemissa oli heillä korona tai ei. Samoin kotihoidon potilaat saattaisivat huomata ettei hoitaja enää käykään. Hyvin nopeasti katsottaisiin ettei heidän elämä enää tärkeää koska pian kuitenkin menehtyvät. Mielummin lääkkeet hoito sellaisiin joilla vielä aikaa enemmän.
Kamalaa ajattelua tuo. Ei ihmisiä saa jaotella iän mukaan. Kyllä vanhuksia on hoidettava siinä missä nuorempiakin.
Omaiset joutuisivat sitten jäämään omist töistään pois hoitaman vanhuksiaan. Kaikilla ei edes ole omaisia.
Todellakin saa ja PITÄÄ luokitella. Mulla esim useampi lapsi ja pienin vauva. Ihanko meinaat että jos pitää valita hoidetaanko minut vai satavuotias mummo, niin se mummo on tärkeämpi?
Jokaisen ihmisen ihmisarvo täytyy olla sama.
Ei voi olla niin, että jos on mont lasta, niin on jotenkin tärkeämpi ihminen.Ihmisarvo on jakamaton. Se on yksi ja sama kaikille. Olitpa 100v. terhokodissa tai 5 vuotias reipas elämänalku. Nainen tai mies. Kotimaalainen perheenäiti tai maassaoleskeleva irakilaismies. Pääministeri tai puliukko. Johtava lääkäri tai työtön. Kaikilla samoin kriteerein sama oikeus tehohoitopaikkaan sairastumisjärjestyksen mukaan.
Tää on aivan väärin. Suomessa on boomereita eniten ja nehän valtaa jokaisen hoitopaikan. Ei vanhuksiin kannata panostaa, yhteiskunta tarvii jatkuvuutta! Jätjestys on se että ensin lapset, sitten niiden huoltajat, sitten nuoret työikäiset, sitten keski-ikäiset jne jne
Tuo on yksittäisiä ihmisryhmiä sortavaa ajattelua, eli razismia
Eli pienellä suomalaislapsella on samanarvoinen oikeus hengityskonepaikkaan kuin juuri maahantulleella irakilaismiehellä? Kylä on. Ihmisarvo on jakamaton ja sama kaikille.
Totta h*lvetissä on. Ihmiskunnalla ei kyllä ole mitään toivoa, ennen kuin ihmiset tajuavat repiä päänsä omasta navastaan, fakta on että sinä tai minä emme ole lähtökohtaisesti yhtään sen arvokkaampia kuin joku tuntematon tuolla kaukana. Kansallisuuksista, roduista tai valtiorajoista änkyttäminen on saman infantiilin asenteen ilmentymää.
Toki tämä on läsnä joka paikassa, tässäkin ketjussa näkee että ollaan huolissaan vain tasan siitä omasta navasta, koronaviruksen leviäminenkin kiinnostaa vain siltä kannalta että mitä jos sillä on jatkossa seurauksia minulle tai läheisilleni (eli minulle). Hamstrataan K-raudasta itselle hanskat ja maskit, ihan sama vaikka niitä joku tarvitsisi minua enemmän.
No ei h*lvetissä ole. Olen siinä samaa mieltä, että pitää ajatella myös muita ja se muiden ajatteleminen hyödyttää lopulta myös itseä. MUTTA, jos olisin 80-100-vuotias vanhus, niin totta hemmetissä olisi valmis lähtemään täältä ennen nuorempia, ja olisin valmis antamaan hoitoa lapsille ennen minua. Samoin, jos olisin pitkäaikaismasentunut rapajuoppo. Vaikka kuinka haluaisin jeesustella kaikkien samanarvoisuutta, niin pystyn kyllä laittamaan ihmisryhmät järjestykseen kriisin hetkellä.
Meidän pandemia suunnitelmassa lukee, että hoitopäätöksiä tehdessä pyritään pelastamaan mahdollisimman paljon elinvuosia. Eli jos on vanha tai muuten sairas, niin menee hoitojonossa hännille.
Sivu 55
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90763/Pandemian%20varautu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläisen Spice Girls -hallituksen kansa halusi. Sitä satoa nyt kylvää mitä on niitetty. Pikkutyttöjä jotka eivät ole ikinä olleet vaikeassa tilanteessa. Keskittyvät nyt optimoimaan perhevapaita ja hoitajamitoituksiaan. Nekin hoituu itsestään kun kansaa kaikkoaa etenkin vanhemmasta päästä ja perheiden päälukukin pienenee.
Mitä johtamista, vastuunkantoa ja päätöksentekokykyä sieltä voikaan odottaa kriisitilanteessa? Tämmöinen kuin olisi ollut 1939-1945 ei Suomea kauaa olisi ollut.
Kansa äänesti eduskuntavaaleissa, mutta kansa ei ollut se taho, joka päätti keitä hallitukseen valitaan. Varsinkin kun kyse oli jo toisesta hallituksesta samalla vaalituloksella ja porukkaa piti kierrättää.
TÄMÄ! Tuo hallitushullu vois mennä muihin ketjuihin itkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pahimmassa kriisissä pitäisi muutoinkin tehdä päätös keneen enää "tuhlataan" hoitoresursseja ja kuka vain jätetään esimerkiksi omaisten hoidon varaan. Elämän viimeisiä metrejä elävät vanhukset hoivakodeissa tai sairaaloiden vuodeosastoilla olisivat todella heikoissa asemissa oli heillä korona tai ei. Samoin kotihoidon potilaat saattaisivat huomata ettei hoitaja enää käykään. Hyvin nopeasti katsottaisiin ettei heidän elämä enää tärkeää koska pian kuitenkin menehtyvät. Mielummin lääkkeet hoito sellaisiin joilla vielä aikaa enemmän.
Kamalaa ajattelua tuo. Ei ihmisiä saa jaotella iän mukaan. Kyllä vanhuksia on hoidettava siinä missä nuorempiakin.
Omaiset joutuisivat sitten jäämään omist töistään pois hoitaman vanhuksiaan. Kaikilla ei edes ole omaisia.
Todellakin saa ja PITÄÄ luokitella. Mulla esim useampi lapsi ja pienin vauva. Ihanko meinaat että jos pitää valita hoidetaanko minut vai satavuotias mummo, niin se mummo on tärkeämpi?
Ei voi olla niin, että jos on mont lasta, niin on jotenkin tärkeämpi ihminen.Ihmisarvo on jakamaton. Se on yksi ja sama kaikille. Olitpa 100v. terhokodissa tai 5 vuotias reipas elämänalku. Nainen tai mies. Kotimaalainen perheenäiti tai maassaoleskeleva irakilaismies. Pääministeri tai puliukko. Johtava lääkäri tai työtön. Kaikilla samoin kriteerein sama oikeus tehohoitopaikkaan sairastumisjärjestyksen mukaan.
Tää on aivan väärin. Suomessa on boomereita eniten ja nehän valtaa jokaisen hoitopaikan. Ei vanhuksiin kannata panostaa, yhteiskunta tarvii jatkuvuutta! Jätjestys on se että ensin lapset, sitten niiden huoltajat, sitten nuoret työikäiset, sitten keski-ikäiset jne jne
Eli pienellä suomalaislapsella on samanarvoinen oikeus hengityskonepaikkaan kuin juuri maahantulleella irakilaismiehellä? Kylä on. Ihmisarvo on jakamaton ja sama kaikille.
Totta h*lvetissä on. Ihmiskunnalla ei kyllä ole mitään toivoa, ennen kuin ihmiset tajuavat repiä päänsä omasta navastaan, fakta on että sinä tai minä emme ole lähtökohtaisesti yhtään sen arvokkaampia kuin joku tuntematon tuolla kaukana. Kansallisuuksista, roduista tai valtiorajoista änkyttäminen on saman infantiilin asenteen ilmentymää.
Toki tämä on läsnä joka paikassa, tässäkin ketjussa näkee että ollaan huolissaan vain tasan siitä omasta navasta, koronaviruksen leviäminenkin kiinnostaa vain siltä kannalta että mitä jos sillä on jatkossa seurauksia minulle tai läheisilleni (eli minulle). Hamstrataan K-raudasta itselle hanskat ja maskit, ihan sama vaikka niitä joku tarvitsisi minua enemmän.
No ei h*lvetissä ole. Olen siinä samaa mieltä, että pitää ajatella myös muita ja se muiden ajatteleminen hyödyttää lopulta myös itseä. MUTTA, jos olisin 80-100-vuotias vanhus, niin totta hemmetissä olisi valmis lähtemään täältä ennen nuorempia, ja olisin valmis antamaan hoitoa lapsille ennen minua. Samoin, jos olisin pitkäaikaismasentunut rapajuoppo. Vaikka kuinka haluaisin jeesustella kaikkien samanarvoisuutta, niin pystyn kyllä laittamaan ihmisryhmät järjestykseen kriisin hetkellä.
Meidän pandemia suunnitelmassa lukee, että hoitopäätöksiä tehdessä pyritään pelastamaan mahdollisimman paljon elinvuosia. Eli jos on vanha tai muuten sairas, niin menee hoitojonossa hännille.
"Tämän vuoksi potilasvalinta tulee määrätä kokeneelle kliinikolle, mielellään tehohoitolääkärin tehtäväksi. Hoidon aloittamispäätökseen vaikuttavat mm. potilaan elintoimintahäiriöiden vaikeusaste, perussairauksien ennuste ja potilaan fysiologiset reservit eli toiminta- ja suorituskyky. Resurssien niuketessa potilasvalinnassa tulisi lyhyen ajan ennusteen lisäksi entistä tarkemmin arvioida potilaan pitkäaikaisennuste ja huomioida potilaan ikä niin, että säästettyjen elinvuosien määrä maksimoituisi. Valintakriteerien tulee olla objektiivisia, eettisesti läpinäkyviä ja yleisessä tiedossa olevia ja hoitopäätökset pitää perustella myös potilaan sairauskertomukseen"
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72870/Julk201…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niin surkeasti kävisi, että Suomessa virus äityisi tiputtamaan ihmisiä oikealta ja vasemmalta, niin kyllä sitten valjastetaan koulujen salit, urheiluhallit, väestönsuojat jne sellaisiksi paikoiksi, jonne ihmisiä viedään karanteeniin ja hoitoon.
Tässä tilanteessa sairaalapaikkoja ei tietysti riittäisi kaikille. Ihmiset kun saisivat edelleen aivoinfarkteja, sydäreitä ja joutuisivat tapaturmiin niin kuin ennenkin. Heillekin pitäisi priorisoida tilaa.No siitä sitten luettelemaan, mihin ihmisiä voi eristää. Pommisuoja, isojen kaupunkien maan alaiset luolat. Vai terveetkö menee maan alle?
Onkohan noissa sairaalatilat? Eristyshuoneen. Oikeastaan pitäisi olla.
Hyvin vastattu naiiville henkilölle. Hänellä on varmaan teoreettinen koulutus asiaan kertoa, että Suomessa on poikkeusaikojen suunnitelmat kunnossa, muttei mitään hajua siitä, miten huonosti asiat on terveydenhuollossa käytännön pandemiaan varautumisen suhteen. Kun jo pelkkä influenssakin saa monet paikat polvilleen, miten ihmeessä toimitaan koronapandemiassa? Poliisi osannee reagoida esim. massahysteriaan, mutta resurssit huonot heilläkin. Samoin heillä lienee suunnitelmat partioida ja vartioida ihmisiä väestönsuojissa jne., mutta kuka näitä ihmisiä näissä karanteeneissa hoitaisi? Ja millä tarvikkeilla ja lääkkeillä (jotka kuluvat kaikki sairaaloissa, jos niissäkään riittää)?
"Ei koske Suomea"
"Se olis lottovoittoon verattava asia jos meillä olisi corona potilas"
"Leviää vain pisaratartuntana jos on pitkäaikaisessa kontaktissa"
"Ei ole syytä rajoittaa Kiinanmatkoja tai lentoja sinne"
"Mahdollisuus yksi miljoonasta"
"Odotamme THL:ltä ohjeita"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tämän vuoksi potilasvalinta tulee määrätä kokeneelle kliinikolle, mielellään tehohoitolääkärin tehtäväksi. Hoidon aloittamispäätökseen vaikuttavat mm. potilaan elintoimintahäiriöiden vaikeusaste, perussairauksien ennuste ja potilaan fysiologiset reservit eli toiminta- ja suorituskyky. Resurssien niuketessa potilasvalinnassa tulisi lyhyen ajan ennusteen lisäksi entistä tarkemmin arvioida potilaan pitkäaikaisennuste ja huomioida potilaan ikä niin, että säästettyjen elinvuosien määrä maksimoituisi. Valintakriteerien tulee olla objektiivisia, eettisesti läpinäkyviä ja yleisessä tiedossa olevia ja hoitopäätökset pitää perustella myös potilaan sairauskertomukseen"
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72870/Julk201…
"viruksiin edelleen tehoavia lääkkeitä pyritään käyttämään ensisijaisesti potilaille, jotka hyötyvät niistä eniten (esim. vakavan taudinkuvan takia sairaalahoitoon alle 48 tunnin kulues- sa oireiden alusta joutuneet potilaat).
Pandemian uhkavaiheissa 4–5 kertyy tietoa siitä, missä ikä- tai muissa väestöryhmissä pandemiavirus aiheuttaa merkittävästi vakavia, sairaalahoitoon tai kuolemaan johtavia sairastumisia. Nämä tiedot vaikuttavat viruslääkityksen yksityiskohtaisiin tavoitteisiin ja suosi- tuksiin. Lääkehoidon järjestelyt kohdistetaan iän tai perustaudin perusteella korkean riskin ryhmiin."
s. 74
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tullut päivityksiä että "airborne" eli leviää hengitysilman kautta. On siis aika vaikea välttää jos lähistöllä?
Miksi olen itse sitten tiennyt tämän jo vähintään toista viikkoa, vaikka olen huonostikoulutettu muistihäiriöinen imbesilli?
Minäkin vain siivooja, mutta maalaisjärjellä pärjää. Ne jutut mitä me täällä puhumme, tulee vähän ajan päästä virallisiin tietoihin. Toki täällä on myös Aasiantuntijoita. Meitä seurataan ja täältä otetaan edes vähän järjen ääntä.
Täällä oli tieto, että virus tarttuu myös kyynelistä. Kohta saamme siitä virallista tietoa.ja kehotetaan käyttämään uimalaseja.
Saimme tietää, ettei eläviä tai kypsentämätöntä eläimen lihaa kannata syödä, eikä sorkkia lehmän paskaa paljain käsin, ainakin käsihygienia on sen jälkeen tärkeää. Olemme täällä puhuneet, että esim. Rotat voivat levittää ruton lailla virusta, koska virus tarttuu myös jätevesistä ja rottaset viihtyvät viemäreissä.
Älä siis luule jäniksen papanaa rusinaksi ja syö sitä. - kiitos, että sain sanoa sanottavani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä valmistaudutaan perustamaan karanteenikeskuksia ja sairaiden hoitopaikkoja armeijan sotilasalueille eri puolille maata.
Onkohan Suomessa suunnitelmaa, mihin sairastuneita siirretään, jos/kun sairaalapaikat infektio-osastoilla loppuvat?
Varmaan tästä on olemassa suunnitelmat.
Uskoisin, että valtiolla on olemassa suunnitelmat Suomessa tälläisen varalta.Miksi niitä ei sitten kerrottaisi lehdissä. Vaikuttaa siltä, että kunnollisia suunnitelmia ei ole.
No siksi, että jos täysmittainen epidemia iskee päälle, kaikki toimet eivät tule olemaan ihmisten mielestä miellyttäviä. Turha siis lietsoa hysteriaa etukäteen.
Helpommin ja kivuttomammin ne toimet siinä hätätilanteessa onnistuu kun ihmiset on jo hyväksyneet asian eivätkä ole vasta kieltämis- ja kiukutteluvaiheessa.
Nyt on vielä joutavaa aikaa tuolle kaikelle, mutta silloin jos/kun tosipaikka tulee niin siinä ei ole aikaa millekään itkupotkuraivareille.
Onko tolle väitetylle ilmavälitteisyydelle muuta lähdettä kun se yks googlekääntäjällä käännetty pressi-tiedotus Shanghaista?
Vierailija kirjoitti:
"Ei koske Suomea"
"Se olis lottovoittoon verattava asia jos meillä olisi corona potilas"
"Leviää vain pisaratartuntana jos on pitkäaikaisessa kontaktissa"
"Ei ole syytä rajoittaa Kiinanmatkoja tai lentoja sinne"
"Mahdollisuus yksi miljoonasta"
"Odotamme THL:ltä ohjeita"
JA VASTAPUOLELTA KUULTUA:
"Kuolemme kaikki"
"THL ja media kusettaa meitä"
"Viimeistään kahden viikon kuluttua helvetti on irti ja saamme kaikki tartunnan"
"Finnair lentää jatkuvasti Kiinasta uusia lentoja päivittäin"
"Kannattaa varustautua märkäpuvulla, uimalaseilla, korvatulpilla ja linnottautua erämökkiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloiden, koulujen ja muiden isojen laitosten keittiöissä on ainakin poikkeusolojen ohjeistus. Esim.mitä pitää olla varastoissa että 1200 ihmistä selviää viikon. Yleensä puhutaan viikoksi varautumisesta, sitä en tiedä, miten sen viikon jälkeen se 1200 ihmistä ruokitaan, tuleeko jatko-ohjeistus sitten tilanteen mukaan. Hlökohtaisesti en siinä vaiheessa ole enää soppaa keittämässä vaan huolehtimassa perheestäni mahdollisimman kaukana. Viimeksi tästä poikkeusolosta on kokemusta kuljetusalan lakon kautta viime syksyltä.
Kuka sitä sitten keittää, jollet sinä?
Ei varmaan kukaan, mutta priorisoin omat lapset ja lähipiirin tärkeämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kotivara ei riitä viruspandemiassa. Nyt kansainvälistä uutisointia päivittäin seurattuani, kehottaisin varautumaan erittäin vakavaan pandemiaan. Suojainen muusta maailmsta eristettävissä oleva paikka, mökki tms. Tärkeintä on järjestää vesihuolto, joka toimii vaikkei sähkönjakelua olisi. Siis rengaskaivo, lähde tms.
No jos se pandemia on pohjavedessäkin pian, niin ei auta. Helpompi ottaa rulettina, henki lähtee tai ei. Onhan tässä jo eletty, mutta vielä piti olla toinen mokoma. :(
Voi tätä kuolemanpelkoa palstalla. Siitähän tämä hysteria johtuu. Ihmiset pelkäävät kuolemaa (ja kärsimystä), eivät toki muiden, vaan omaansa. Ei ole niin suurta väliä jos Kiinassa kuolevat, kunhan nyt ei Suomeen iske, niin että itse olisi vaaravyöhykkeellä.
Mitä jos sen energian mitä nyt panikointiin laitetaan, laitettaisiin hetkessä elämiseen. Mennyt on mennyttä ja kukaan meistä ei tulevaisuudesta tiedä. Meillä on vain ja ainoastaan tämä hetki. Vietetään se rakkaidemme kanssa, kertoen heille kuinka paljon rakastamme. Kukaan meistä ei voi pysäyttää mahdollista pandemiaa. Lohduttako meitä kuoleman hetkellä se, että käytimme aikamme panikointiin, kun olisimme voineet käyttää sen hetkessä elämiseen rakkaittamme kanssa.
Olen itse vakavasti perussairas ja ehkä siksi en enää osaa pelätä kuolemaa. Pidän jokaista päivää lahjana ja olen aina tiedostanut sen, että kuolema on tavalla tai toisella aina läsnä. Olen pitänyt aina todennäköisenä sitä, että minun elinaikana tulee pandemia, joka tulee tappamaan paljon ihmisiä ja pidän myös maailmansodan mahdollisuutta omana elinaikanani suurena. Mutta mitä minun panikointini näihin asioihin vaikuttaa. Ei mitään. Olen itse ollut sairauksien takia lähellä kuolemaa useamman kerran ja en sitä osaa enää pelätä. Jokainen meistä kuolee ja kukaan meistä ei tiedä, miten ja milloin tulemme kuolemaan. Näen itse tärkeimpänä elää omanlaistani mahdollisimman onnellista elämää, niin että kuoleman hetkellä voin todeta eläneeni kuten olen halunnut, täyttä elämää ilman katumusta.
Toki itsekin pesen ahkerasti käsiä ja suojaudun turhilta riskeiltä, jos mahdollista, mutta aina se ei ole. Pari päivää sitten vastaan käveli joukko kiinalaisia turisteja, joista yhdellä oli jokin tauti päällä ja hän käytännössä yski vastaantulevien päälle, ilman yritystäkään yskiä hihaansa tai paperiin. Tuskin hänellä koronaa oli, mutta yhtä hyvin voi olla, että olikin. Ehkä sain häneltä jonkin tartunnan, ehkä en. En voi asiaan enää vaikuttaa, muuten kuin seuraamalla omaa vointiani. Elämä on ja kaikenlaista sattuu.
Ainahan näissä hengitystieinfektioissa on jonkin verran ilmavälitteisyyttä. Epäsuora pisaratartunta on kuitenkin se, mikä suurimman osan sairastuttaa (kun likaisilla käsillä nenän niistämisen tai vessassa käynnin jälkeen kosketellaan eri pintoja, joista seuraava ihminen tartunnan saa).
Onko kellään tietoa tästä, että miten menee tänään?
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/839722-espoolaismies-pelkaa-s…
En pelkää omaa kuolemaani. Minä olen vaikka valmis lähtemään. Eniten pelkään, että lapset jää ilman vanhempia. Se on pahin, mitä voi käydä. Ei ole ketään, kun lapset ottaisi.
Välttäkää rahan käyttöä. Se on se, mistä koronan saa. Jos korttia käytetään, pitää sekin desinfioida ja muistakaa kertakäyttöhanskat kaupassa. Myös hedelmät. O-ou
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotivara ei riitä viruspandemiassa. Nyt kansainvälistä uutisointia päivittäin seurattuani, kehottaisin varautumaan erittäin vakavaan pandemiaan. Suojainen muusta maailmsta eristettävissä oleva paikka, mökki tms. Tärkeintä on järjestää vesihuolto, joka toimii vaikkei sähkönjakelua olisi. Siis rengaskaivo, lähde tms.
No jos se pandemia on pohjavedessäkin pian, niin ei auta. Helpompi ottaa rulettina, henki lähtee tai ei. Onhan tässä jo eletty, mutta vielä piti olla toinen mokoma. :(
Piti lisätä vielä, että ehkä imeytyy maapallon läpi ja tulla tuivertaa tuulten mukana sieltä Kiinasta, ettäs tiedätte.
Elämme jännittäviä aikoja, ystävä hyvä.