Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Selvittäkää jostain tutkimuksesta, että kuinka monta jotain hengitysteissä vaikuttavaa tartuntatautitapausta on varmistettu laboratoriotestein vs väestöstä löytyvät vasta-aineet/sairastettujen tautien todellinen määrä? Kai sitä on tutkittu jonain vuonna, että miten monta % tautitapauksista tulee tietoon? Soveltakaa tietoa coronaan.
Ei kannata soveltaa, stupid. Olisitko SARS:nkaan kohdalla tällaista sanonut ääneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa tosiaan meidän huulipunahallituksella olla muut jutut mielessä kuin toissaijainen "korona-hysteria". Ehkä katsovat järkevämmäksi odottaa, että useampi tapaus Suomessa varmistuu, ennen kuin mitään suurempia varautumisia ruvetaan järjestämään. (Se on vain sikäli sääli, että jos näin kauan odotetaan, ei ehditä enää reagoida mitenkään ennen kuin kaikki sairaalat ovat täynnä.)
Jonkun pitäisi nyt olla rohkea ja alkaa puhua ääneen siitä, miten ja mihin Suomessa sairaita aletaan laittaa, ja mistä heille esim. sängyt ja varusteet (sekä hoitajat!).
Äkkiä kun tekee mielessään laskelmia, huomaa nopeasti, että ehkä isompaa varautumissuunnitelmaa on vaikea tehdä, koska mistä edes revittäisiin ne paikat ja resurssit? Ihmisiä vain telttasängyissä riviin messukeskuksiin ja koulujen liikuntasaleihin, niinkö? Kuka valvoo, kuka hoitaa? Mikä on poliisin ja armeijan osuus? Entä mitä jos lääkärit ja hoitajat eivät riitä?
Ei noita asioita ole tarkoituskaan tavallisille ihmisille lehdissä huudella. Ei niin tehdä muissakaan maissa.
Olen itse melko hyvällä näköalapaikalla poliisissa ja voin vakuuttaa, että meillä on kyllä ihan selvä toimintasuunnitelma myös laajamittaista pandemiaa ajatellen. Tottakai tilanteen mukaan jouduttaisiin sitten paljon luovimaan, mutta perustasolla valmiussuunnitelmat kyllä ovat ja niitä on paljon eri pelastustoimen välilläkin viime aikoina kerrattu.
OK. Minä olen näköalapaikalla sairaalassa eikä mitään tietoa mistään suunnitelmasta. Henkilökunta lähinnä puhuu omista peloistaan ja osa aikoo irtisanoutua, jos joutuu "kriisitöihin".
Olen laikkari sairaalassa ja tiedän että osastolle tulisi koronapotilaita lähes varmasti jos iskisi tälle seudulle. Jättäisin sen jälkeen menemättä töihin. Säästöjä sen verran ja varmuusvarastojakin että mökille voisin siirtyä vaikka kuukausiksi. Hoitajia poliisit vielä voivat etsiä töihin mutta minusta kukaan ei ole kiinnostunut.
Alapeukuttajat voivat mennä minun puolestani silloin töihin. Kiinassakin suuri osa sairastuneista hoitohenkilökuntaa joten ihanan vaaraton tauti enkä valmis sairastamaan randomien takia.
Vastaus on: Mahdotonta torjua täysin.Mahdotonta tarjota kaikille riittävän tasoista hoitoa. Viivästäminen ja hidastaminen kannattavat, jolloin useampi saa hoitoa.
Tämä tiedetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri äsken naapuri palasi akuuttipäivystyksestä pärskien ja räkää ryystäen. Pärski kaikki ovenkahvat tässä talossa, hissinappulat ja samalla kädellä jolla ryysti räkää läpimärkään nenäliinaan kopeloi kaikki edellämainitut. Jes. En usko että on koronaa, mutta oli sen verran heikossa hapessa että mitä ikinä onkaan, en sitä itselleni halua. Jos en olisi häneen törmännyt ja tätä kaikkea nähnyt niin olisin ihan iloisesti itsekin käsin koskenut noihin kaikkiin. Nyt hanskan reunalla varovasti ja huolellinen käsienpesu saippualla heti kotiin tullessa.
Koronassa ei pärskitä yleensä joo, tuskinpa oli jo mutta en ymmärrä tähän ihmisten villitystä koskea kaiteita metroissa, julkisissa paikoissa, ostoskoreja kaupassa ja ovenkahvoja. Minä en koske mihinkään tuollaiseen mihin satoja ihmisiä voi kosketella. Käytän hanskoja tai vähintään ovenkahvoihin hihaa tai kyynärpäätä, jos ei hanskalla voi painaa niin hissinnappia sit rystysellä jolla tuskin koskettelee kasvoja. Tämä ei ole koronan takia vaan jos miettii mitä muita noroja, influenssia ja muita on liikkellä joita en halua itselleni.
Minä tunnustaudun henkilöksi, joka koskee kaikkia noita päivittäin, noroa en ole sairastanut koskaan (enkä toivottavasti ikinä sairastakaan), nuhakuumeita toki on silloin tällöin talvisin, mutta ei sellaisia pahemmaksi äityviä kuin esimerkiksi muutamilla kollegoilla, ja kyllä, pesen kädet saippualla kotiin tultuani. Jos korona alkaa levitä täällä, tapoja täytyy tietysti parantaa, mutta ei holtittomuudenkaan vuoksi normaalitilanteessa koko ajan ole tautivuoteessa, jollei muuten ole vaikkapa alentunut immuniteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pahimmassa kriisissä pitäisi muutoinkin tehdä päätös keneen enää "tuhlataan" hoitoresursseja ja kuka vain jätetään esimerkiksi omaisten hoidon varaan. Elämän viimeisiä metrejä elävät vanhukset hoivakodeissa tai sairaaloiden vuodeosastoilla olisivat todella heikoissa asemissa oli heillä korona tai ei. Samoin kotihoidon potilaat saattaisivat huomata ettei hoitaja enää käykään. Hyvin nopeasti katsottaisiin ettei heidän elämä enää tärkeää koska pian kuitenkin menehtyvät. Mielummin lääkkeet hoito sellaisiin joilla vielä aikaa enemmän.
Kamalaa ajattelua tuo. Ei ihmisiä saa jaotella iän mukaan. Kyllä vanhuksia on hoidettava siinä missä nuorempiakin.
Omaiset joutuisivat sitten jäämään omist töistään pois hoitaman vanhuksiaan. Kaikilla ei edes ole omaisia.
Todellakin saa ja PITÄÄ luokitella. Mulla esim useampi lapsi ja pienin vauva. Ihanko meinaat että jos pitää valita hoidetaanko minut vai satavuotias mummo, niin se mummo on tärkeämpi?
Jokaisen ihmisen ihmisarvo täytyy olla sama.
Ei voi olla niin, että jos on mont lasta, niin on jotenkin tärkeämpi ihminen.Ihmisarvo on jakamaton. Se on yksi ja sama kaikille. Olitpa 100v. terhokodissa tai 5 vuotias reipas elämänalku. Nainen tai mies. Kotimaalainen perheenäiti tai maassaoleskeleva irakilaismies. Pääministeri tai puliukko. Johtava lääkäri tai työtön. Kaikilla samoin kriteerein sama oikeus tehohoitopaikkaan sairastumisjärjestyksen mukaan.
Tää on aivan väärin. Suomessa on boomereita eniten ja nehän valtaa jokaisen hoitopaikan. Ei vanhuksiin kannata panostaa, yhteiskunta tarvii jatkuvuutta! Jätjestys on se että ensin lapset, sitten niiden huoltajat, sitten nuoret työikäiset, sitten keski-ikäiset jne jne
Tuo on yksittäisiä ihmisryhmiä sortavaa ajattelua, eli razismia
Eli pienellä suomalaislapsella on samanarvoinen oikeus hengityskonepaikkaan kuin juuri maahantulleella irakilaismiehellä? Kylä on. Ihmisarvo on jakamaton ja sama kaikille.
Ainoastaan voitaiin ajatella niin, että jokaisen maan on itse huolehdittava omista kansalaisistaan.
Muuten tänne saattaa alkaa tulla pahimmlt alueilta altistuneita paremman hoidon takia.
Miksi Suomi muuttaisi käytäntöjään yht'äkkiä. Onhan tänne tultu yhteiskuntamme turvaan ja hoivaan pahimmilta alueilta milloin minkäkin syyn ajamina. Onko moraali jotenkin muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä ole ketään kuntien virkamiehiä tai sairaanhoitopiirin hallintoihmisiä? Kertokaa onko valmiussuunnitelmat olemassa? Kula vastaa toteutuksesta? Esim jos kuntalaiset pitää kärrätä väestönsuojiin turvaan ja ruokkia siellä niin KUKA tai mikä taho sen tekee? Kuka alkaa kuljettaa, kuka ruokkimaan, kuka hoitamaan terveyttä?
Mitä se sulle tässä vaiheessa kuuluu? Tottakai suunnitelmat on olemassa, ja pysyvät kansioissaan niin kauan kuin niitä ei tarvita. Usko tai älä, tavalliselle kansalle ei todellakaan kuulu virkamiesten kaikki mahdolliset poikkeustilasuunnitelmat.
Salassa pidettävää informaatiota.
Hah hah, julkisia ne ovat ja löytyy netistä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tulleen tiedon mukaan virus on nyt havaittu olevan ilmavälitteinen: https://twitter.com/LauraWells91/status/1226199681694404611
Aivan loistavaa. Tästä tulee vielä hauskaa.
Ihmisiä tulee kuolemaan pandemian aikana myös siksi, että koronaa pelkäävät soittavat kaikki ambulanssit ja tukkivat kaikki ensiavut, mikä johtaa esim. sydäninfarktipotilaiden menehtymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi pahimmassa kriisissä pitäisi muutoinkin tehdä päätös keneen enää "tuhlataan" hoitoresursseja ja kuka vain jätetään esimerkiksi omaisten hoidon varaan. Elämän viimeisiä metrejä elävät vanhukset hoivakodeissa tai sairaaloiden vuodeosastoilla olisivat todella heikoissa asemissa oli heillä korona tai ei. Samoin kotihoidon potilaat saattaisivat huomata ettei hoitaja enää käykään. Hyvin nopeasti katsottaisiin ettei heidän elämä enää tärkeää koska pian kuitenkin menehtyvät. Mielummin lääkkeet hoito sellaisiin joilla vielä aikaa enemmän.
Kamalaa ajattelua tuo. Ei ihmisiä saa jaotella iän mukaan. Kyllä vanhuksia on hoidettava siinä missä nuorempiakin.
Omaiset joutuisivat sitten jäämään omist töistään pois hoitaman vanhuksiaan. Kaikilla ei edes ole omaisia.
Todellakin saa ja PITÄÄ luokitella. Mulla esim useampi lapsi ja pienin vauva. Ihanko meinaat että jos pitää valita hoidetaanko minut vai satavuotias mummo, niin se mummo on tärkeämpi?
Ei voi olla niin, että jos on mont lasta, niin on jotenkin tärkeämpi ihminen.Ihmisarvo on jakamaton. Se on yksi ja sama kaikille. Olitpa 100v. terhokodissa tai 5 vuotias reipas elämänalku. Nainen tai mies. Kotimaalainen perheenäiti tai maassaoleskeleva irakilaismies. Pääministeri tai puliukko. Johtava lääkäri tai työtön. Kaikilla samoin kriteerein sama oikeus tehohoitopaikkaan sairastumisjärjestyksen mukaan.
Mitenköhän kriisitilanteessa meneteltäisiin, jos olisi hengityskonetta vailla 90 vuotias dementikko tai Olkiluodon ydinvoimalasta vastaava 40 vuotias insinööri?
Sen voimalan rakentamisessa menee vielä 40 vuotta joten insinööri joutaa mennä.
Et tainnut tietää, että siellä on ennestään jo kaksi toimivaa reaktoria? Venäläisvalmisteisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä tulee kuolemaan pandemian aikana myös siksi, että koronaa pelkäävät soittavat kaikki ambulanssit ja tukkivat kaikki ensiavut, mikä johtaa esim. sydäninfarktipotilaiden menehtymiseen.
Heikoimmat lenkit joutavatkin kuolla ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö täällä ole ketään kuntien virkamiehiä tai sairaanhoitopiirin hallintoihmisiä? Kertokaa onko valmiussuunnitelmat olemassa? Kula vastaa toteutuksesta? Esim jos kuntalaiset pitää kärrätä väestönsuojiin turvaan ja ruokkia siellä niin KUKA tai mikä taho sen tekee? Kuka alkaa kuljettaa, kuka ruokkimaan, kuka hoitamaan terveyttä?
Mitä se sulle tässä vaiheessa kuuluu? Tottakai suunnitelmat on olemassa, ja pysyvät kansioissaan niin kauan kuin niitä ei tarvita. Usko tai älä, tavalliselle kansalle ei todellakaan kuulu virkamiesten kaikki mahdolliset poikkeustilasuunnitelmat.
Salassa pidettävää informaatiota.
Hah hah, julkisia ne ovat ja löytyy netistä.
Tottakai yleisen tason tieto löytyy.
Mutta paljon on eri instanssien sisäistä tietoa ja toimintatapaa, joita ei todellakaan huudella ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki varautumissuunnitelmat paljastettuina: https://www.julkari.fi/handle/10024/90763
Juu eli seurataan näiden suurten terveysjä'rjestöjen ohjeistuksia. Hitaat ja kömpelöt byrokraattiset laitokset ei ole saaneet mitään aikaan, ja nyt kun pitäisi käyttää tervettä järkeä, niin se vaatii kankeassa byrokratiassa aikaa tuhottomasti. Näiden reagointinopeus on aina vähintään kuukauden jälkijunassa.
Nyt näyttää, että virus ei ole vielä levinnyt tarpeeksi, että Suomessa aloitettaisiin kunnolla valmistautua pandemiaan. Pitäisi olla Wuhanin lisäksi toinen pesäke, jossa virus on levinnyt laajalti. Eli ihan rauhassa odotellaan, että virus leviää, ja Tehy hoitaa sitten myöhemmin. Voi olla vähän myöhäistä alkaa keräämään niitä hoitotarvikkeita, kun muut maat on jo kerännyt ne siinävaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikoimmat lenkit joutavatkin kuolla ensin.
Sinä voit itse olla se heikoin lenkki, jos esim. joudut sinä aikana onnettomuuteen.
Viimeistään 3 viikon päästä on täälläkin täysi helvetti irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän kriisitilanteessa meneteltäisiin, jos olisi hengityskonetta vailla 90 vuotias dementikko tai Olkiluodon ydinvoimalasta vastaava 40 vuotias insinööri?
Sen voimalan rakentamisessa menee vielä 40 vuotta joten insinööri joutaa mennä.
Et tainnut tietää, että siellä on ennestään jo kaksi toimivaa reaktoria? Venäläisvalmisteisia.
Jaa no ei niistä venäläisinsinööreistä ole niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä lääkäreitä
Valelääkäreitä.
Ketjussa ollut ainakin terveystieteiden maisteri, solu/molekyylibiologi jne. Kääntäjän tekemät tiivistelmät enkunkielistä artikkeleista olleet loistavia. Toimittaja-Sepon artikkeli hyvin kirjoitettu. Tunnistan monet vastausten kirjoitustyylistä ja enpä sanoisi että elämänkoululaisia juuri löytyy.
T. KTM
Minäkin olen lukenut alusta asti, olen valriotieteiden maisteri ja todella huolissani koronasta. Tunnen myös päättäjiä ja olen hämilläni heidän suhtautumisestaan. Yksi kansanedustaja sanoi minulle, ettei tämä varautumisasia kuulu ollenkaan päättäjille vaan terveydenhuollon asiantuntijoille. Toinen on käynyt valtakunnallisen maanpuolustuskurssin ja sanoi, että Suomi on varautunut kaikkeen erinomaisesti. Ihmettelen mikseivät viranomaiset kuitenkaan voi tiedottaa aiheesta kunnolla, eivätkä kerro varautumisesta enemmän. En ole yhtään vakuuttunut, että varautuminen olisi kovin korkealla tasolla, minkä lisäksi tiedottamisessa tuntuu olevan kansalaisia väheksyvää tiedonpimittämistä, sellainen suomettunut itsesensuurin henki. Olen lukenut pääasiassa kansainvälistä mediaa, suomalaisesta ei saa mielestäni oikeaa kuvaa tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on aivan väärin. Suomessa on boomereita eniten ja nehän valtaa jokaisen hoitopaikan. Ei vanhuksiin kannata panostaa, yhteiskunta tarvii jatkuvuutta! Jätjestys on se että ensin lapset, sitten niiden huoltajat, sitten nuoret työikäiset, sitten keski-ikäiset jne jne
Tuo on yksittäisiä ihmisryhmiä sortavaa ajattelua, eli razismia
Eli pienellä suomalaislapsella on samanarvoinen oikeus hengityskonepaikkaan kuin juuri maahantulleella irakilaismiehellä? Kylä on. Ihmisarvo on jakamaton ja sama kaikille.
Totta h*lvetissä on. Ihmiskunnalla ei kyllä ole mitään toivoa, ennen kuin ihmiset tajuavat repiä päänsä omasta navastaan, fakta on että sinä tai minä emme ole lähtökohtaisesti yhtään sen arvokkaampia kuin joku tuntematon tuolla kaukana. Kansallisuuksista, roduista tai valtiorajoista änkyttäminen on saman infantiilin asenteen ilmentymää.
Toki tämä on läsnä joka paikassa, tässäkin ketjussa näkee että ollaan huolissaan vain tasan siitä omasta navasta, koronaviruksen leviäminenkin kiinnostaa vain siltä kannalta että mitä jos sillä on jatkossa seurauksia minulle tai läheisilleni (eli minulle). Hamstrataan K-raudasta itselle hanskat ja maskit, ihan sama vaikka niitä joku tarvitsisi minua enemmän.
No ei h*lvetissä ole. Olen siinä samaa mieltä, että pitää ajatella myös muita ja se muiden ajatteleminen hyödyttää lopulta myös itseä. MUTTA, jos olisin 80-100-vuotias vanhus, niin totta hemmetissä olisi valmis lähtemään täältä ennen nuorempia, ja olisin valmis antamaan hoitoa lapsille ennen minua. Samoin, jos olisin pitkäaikaismasentunut rapajuoppo. Vaikka kuinka haluaisin jeesustella kaikkien samanarvoisuutta, niin pystyn kyllä laittamaan ihmisryhmät järjestykseen kriisin hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Yhdet ja samat kuvat samoista kaatuneista ihmisistä kiertää. Luulisi että tulisi jo uusia kuvia jos kerran miljoonia on tartunnan saanut kuten noissa linkeissä sanottiin...
Ei ne kaatumiset edes liity virukseen. Siellä on epilepsiaa yms sellaista. Ei kai miljoonasta tartunnasta puhetta ole, mutta reilu 100 000 on jo erittäin todennäköinen luku.
Nyt tullut päivityksiä että "airborne" eli leviää hengitysilman kautta. On siis aika vaikea välttää jos lähistöllä?
Sen verran voin paljastaa suunnitelmasta että syntyperältään suomalaiset on merkitty "uhrattaviksi".