Onko ok, että mies olettaa minun järjestävän perheellemme koko joulun?
Meillä kaksi lasta, toinen koulussa ja toinen päikyssä. Jouluvieraita ei tänä vuonna tule. Mutta onhan siinä silti, kaikki lahjat, leipomiset, joulupukit, jouluruoat, siivoamiset (tässä tosin mennään siitä missä aita matalin), joulukuuset ja muut koristeet ym ym. Mies olettaa, että suunnittelen, muistan, hoidan ja järjestän tämän kaiken yksin. Että muistan hankkia kaikki perinteeseen kuuluvat jouluruoat, sulattaa ja paistaa ajoissa kinkut (jota ei syö kuin mies), keksin ja hankin lasten kaikki lahjat yksin jne. Hän panos on maksaa osa tästä. Mutta ei miettiä, suunnitella, muistaa eikä hoitaa mitään jouluun liittyvää. Lasten vuoksi kuitenkin halutaan hyvä joulu, ja tykätään me aikuisetkin joulusta. Kuitenkin ärsyttää, että kaikki miettiminen ja muistaminen jää yksin minulle. Olisiko sinusta ok?
Kommentit (155)
Ei se ole ok jos se ei ole sulle ok.
Meillä mies hoitaa kinkun ja minä oikeastaan kaiken muun. Mutta en siksi, että toinen olettaa tai vaatii, vaan siksi että mä itse haluan. Musta siinä on se oleellinen ero.
Jos joku maksaisi viulut, minä järjestäisin vaikka kaksi joulua vuodessa. Mutta yksinhuoltajana revin sekä rahat, ajan että jaksamisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Jos mies odottaa joulutunnelmaa, hän järjestäköön siitä puolet. Lapsilla ei yleensä ole kummoisia vaatimuksia, vaan se stressi on aikuisilla. Laske rimaa. Kaikki perheenäidit saisivat laskea rimaa eikä kukaan siitä kärsi.
Mies ei varsinaisesti joulun suhteen vaadi mitään, mutta ilahtuu jos joulun laitan. Meillä lapset on oikein joulufaneja, varsinkin koululainen, joka kyllä odottaa ja vaatiikin joulun suhteen vaikka mitä (koristeet, kuusen, valot, lahjat, joulupukit, piparit, tortut ym.). En mielestäni stressaa joulusta. Ja esim emme siivoa sen enempää kuin normaali viikkosiivous. Eli aika matalalla rima ainakin siinä jo on. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies hoitaa kinkun ja minä oikeastaan kaiken muun. Mutta en siksi, että toinen olettaa tai vaatii, vaan siksi että mä itse haluan. Musta siinä on se oleellinen ero.
Meilläkään mies ei varsinaisesti vaadi minua hoitamaan yksin, mutta hän olettaa minun hoitavan yksin, kun jos en hoida niin lapsilla ei ole joulua. Ap
Teet ne mitä sinä ja lapset kaipaatte.Mies paistaa kinkun tms jos sellaista kaipaa.Eli jos ei osallistu niin jätät osan tekemättä.
En kehtaisi edes tuollaista aloitusta kirjoittaa palstalle.
Tämä on se syy, miksi fiksut naiset ei pariudu, eikä tee lapsia. Ei miehiä kiinnosta tehdä mitään. Käyttää vain naisia hyväksi.
Mies siis maksaa. Jos käytte molemmat töissä, niin kaitpa se mies hankkii kuusen ja voitte käydä yhdessä ruokaostoksille.
no sit sinulle jää kodin laitto pikkuhiljaa joulutunnelmaan ja 2-3 lahjan osto lapsille. Miehelle ostat .jos hän ostaa sinulle. No ruuat laitetaan oli joulu tai ei.
On se kamalaa ,kun pitää touhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Jos mies odottaa joulutunnelmaa, hän järjestäköön siitä puolet. Lapsilla ei yleensä ole kummoisia vaatimuksia, vaan se stressi on aikuisilla. Laske rimaa. Kaikki perheenäidit saisivat laskea rimaa eikä kukaan siitä kärsi.
Mies ei varsinaisesti joulun suhteen vaadi mitään, mutta ilahtuu jos joulun laitan. Meillä lapset on oikein joulufaneja, varsinkin koululainen, joka kyllä odottaa ja vaatiikin joulun suhteen vaikka mitä (koristeet, kuusen, valot, lahjat, joulupukit, piparit, tortut ym.). En mielestäni stressaa joulusta. Ja esim emme siivoa sen enempää kuin normaali viikkosiivous. Eli aika matalalla rima ainakin siinä jo on. Ap
Ihan mahdoton ajatus istua miehen kanssa alas ja jakaa hommat?
Ja ottaa se joulufani koululainen mukaan kaikkiin hommiin, toki ilon kautta eikä marttyyrimeiningillä.
Vierailija kirjoitti:
Mies siis maksaa. Jos käytte molemmat töissä, niin kaitpa se mies hankkii kuusen ja voitte käydä yhdessä ruokaostoksille.
no sit sinulle jää kodin laitto pikkuhiljaa joulutunnelmaan ja 2-3 lahjan osto lapsille. Miehelle ostat .jos hän ostaa sinulle. No ruuat laitetaan oli joulu tai ei.
On se kamalaa ,kun pitää touhuta.
Mies maksaa osan, kuten kirjoitin jo alussa. Ei maksa kaikkea. Reilu puolet. Ap
Sanot selvästi miehelle että osta kinkku ja laitat sen itse. Minä en tee sitä
ja annat listan lapsien lahjoista jotka ostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahdoton ajatus istua miehen kanssa alas ja jakaa hommat?
Ja ottaa se joulufani koululainen mukaan kaikkiin hommiin, toki ilon kautta eikä marttyyrimeining
Olen jo jutellut miehen kanssa tästä. Hän sanoi, ettei jaksa (eikä aio) tehdä joulun suhteen mitään. Rahaa voi kuulemma antaa lahjoihin ja ruokiin, kunhan ei joudu vaan tekemään mitään. Ap
Kirjoita lista tehtävistä, istukaa alas ja jakakaa ne
Älä ole noin rasittava, en jaksanut lukea.
Ei joulussa ole mitään järjestettävää. Teet listan, lähetät miehen kauppaan ostamaan valmiit jouluruoat, sillä aikaa siivoat,. Miehesi on joulupukki jouluna. Lahjat ehtii tässä ajassa vielä jonain päivänä ostaa.
Ärsyttää joulusta hössöttäminen ja valitus.
Olen aina tykännyt joulutunnelmasta ja näinollen yli 50 v laittanut meidän joulun kuusineen ,ruokineen, kodin koristeluineen, lahjoineen jne , jne. Mies ,kun ei juurikaan välitä joulupuuhista ja tunnelmista.
Laitan edelleen , olen 77v.
motto: sitä saa mitä tilaa😂
Vierailija kirjoitti:
Jos joku maksaisi viulut, minä järjestäisin vaikka kaksi joulua vuodessa. Mutta yksinhuoltajana revin sekä rahat, ajan että jaksamisen.
Valitat joulusta?
Vierailija kirjoitti:
Älä ole noin rasittava, en jaksanut lukea.
Ei joulussa ole mitään järjestettävää. Teet listan, lähetät miehen kauppaan ostamaan valmiit jouluruoat, sillä aikaa siivoat,. Miehesi on joulupukki jouluna. Lahjat ehtii tässä ajassa vielä jonain päivänä ostaa.
Ärsyttää joulusta hössöttäminen ja valitus.
Olisikin näin helppoa. Mies ei aio mennä kauppaan ostamaan jouluruokia edes listan kanssa. Antaa kyllä osan rahasta jos minä menen. Hän ei suostu olemaan pukkina, antaa kyllä osan rahasta jos tilaan ostopukin. Ja lahjoja on vaikea ostaa, jos ei ole mitään ideaa mitä ostaa. Jonkun on nekin ideat mietittävä ja keksittävä. Ap
Kuusen koristelu on kyllä lasten juttu. Piparit lasten kanssa yhdessä. Ehdota hotellijoulua. Meillä ei enää jakseta edes kuusta. Ruoka vain aattona pari Led- kynttilääja se on siinä. Aikuisia nyt kaikki.