Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ”normaali” taulun hinta 2500e (semi-tunnettu taiteilija)

Vierailija
24.01.2020 |

Joo sorry tyhmä kysymys (ja tiedän että joku vastaa että naapurin Pirjon taulu maksaa 5000), mutta mitä keskimäärin on isohkon 100x120 taulun hinta, jos taiteilijalla jonkinverran jo nimeä ja tunnettuvuutta? Onko kohtuullinen hinta? Kyseessä akvarellimaalus.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?

Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?

Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)

Ap

Kehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.

Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.

Arvaan, että 2500 pyynnillä tavoitellaan noin 2000, eli avaustarjouksena 1000 tai 1500, niin saatatte neuvottelutaidoista riippuen voitte päätyä juuri alle 2000:n. Ei kannata säikähtää, jos vastapuoli on loukkaantuvinaan, hintaneuvottelu on aina osa kauppaa ja siis kuuluu työnkuvaan.

Pakko sanoa, että itse loukkaantuisin tästä oikeasti. Minun ei ole välttämätön pakko myydä teoksiani.

/16

Tai ainakin niin on hyvä ilmaista av:lla. On lähtökohtaisesti varmasti kaikille selvä, että kenenkään ei ole myytävä teoksiaan. 2000 euroa loppuhintana on kuitenkin viikon työ, eli aika hyvä tienesti ellei satu kuulumaan huippuihin.

Akvarelli kehystämättömänä ei edusta parhaita materiaaleja ja jättää sen luomistyön ulkopuolisen muulle. Sen viimeistely ei ole silloin huipputasoa, joten alempaankin hintaan voisi päätyä. Jos taiteilija ei viimeistele töitään ei niistä makseta ja neuvotella niinkuin ne olisi viimeisteltyjä.

Vierailija
22/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?

Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)

Ap

Kehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.

Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.

Arvaan, että 2500 pyynnillä tavoitellaan noin 2000, eli avaustarjouksena 1000 tai 1500, niin saatatte neuvottelutaidoista riippuen voitte päätyä juuri alle 2000:n. Ei kannata säikähtää, jos vastapuoli on loukkaantuvinaan, hintaneuvottelu on aina osa kauppaa ja siis kuuluu työnkuvaan.

Pakko sanoa, että itse loukkaantuisin tästä oikeasti. Minun ei ole välttämätön pakko myydä teoksiani.

/16

Tai ainakin niin on hyvä ilmaista av:lla. On lähtökohtaisesti varmasti kaikille selvä, että kenenkään ei ole myytävä teoksiaan. 2000 euroa loppuhintana on kuitenkin viikon työ, eli aika hyvä tienesti ellei satu kuulumaan huippuihin.

Akvarelli kehystämättömänä ei edusta parhaita materiaaleja ja jättää sen luomistyön ulkopuolisen muulle. Sen viimeistely ei ole silloin huipputasoa, joten alempaankin hintaan voisi päätyä. Jos taiteilija ei viimeistele töitään ei niistä makseta ja neuvotella niinkuin ne olisi viimeisteltyjä.

Ymmärrän hyvin, että epäilet, anonyymipalstalla kun ollaan. Minä kuitenkin saan teoksistani sen, mitä pyydän. Alennukset neuvotellaan yhdessä gallerian kanssa, eivätkä ne minulla ylitä 10% kuin aivan poikkeuksellisesti.

En itse tee akvarelleja, enkä edes maalauksia. Akvarellissa tekniikkana ei ole mitään vikaa, on hassua, ettei se mielestäsi ole ”parhaita materiaaleja”. Kehykset se tarvitsee ehdottomasti.

On vaikea arvioida, onko hinta kova vai ei, kun tekijä ei ole tiedossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa sopivalta hinnalta ammattimaiselta tekijältä, jos kyseessä on kankaalle tehty maalaus. Tunnettumpi taiteilija ottaisi tuon kokoisesta työstä jo 4000-5000 €.

Akvarellit maalataan paperille. Ne kehystetään lasin alle passe partout'hun.

Työn koko ei määritä hintaa.

Vierailija
24/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

/16

Ymmärrän hyvin, että epäilet, anonyymipalstalla kun ollaan. Minä kuitenkin saan teoksistani sen, mitä pyydän. Alennukset neuvotellaan yhdessä gallerian kanssa, eivätkä ne minulla ylitä 10% kuin aivan poikkeuksellisesti.

En itse tee akvarelleja, enkä edes maalauksia. Akvarellissa tekniikkana ei ole mitään vikaa, on hassua, ettei se mielestäsi ole ”parhaita materiaaleja”. Kehykset se tarvitsee ehdottomasti.

On vaikea arvioida, onko hinta kova vai ei, kun tekijä ei ole tiedossa.

Ihan av-neuvona ei voi yleisesti antaa, että kenenkään nimeämättömän kehystämättömistä akvarelli töistä maksaisi paria tonnia tietäen vain, että tekijä on jollain tavalla tunnettu.

Tuon kokoluokankin akvarelli onnistuu hyvin alle viikossa, joten siltä pohjalta voi arvioida mikä olisi hyvänkin taiteilijan työn arvo. Parilla tonnilla todella moni tekisi työn tilauksesta.

Materiaalia on hyvä arvioida kestävyyden mukaan. Akvarelli on vähän julisteeseen verrattavissa, se kärsii helposti olosuhteista ja sen vuoksi ei ole monen polven työ ilman erityisiä olosuhteita. Kestäviä materiaaleja yleensä kutsutaan laadukkaammiksi.

Vierailija
25/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin mahdoton sanoa taiteilijaa ja teosta tietämättä.

Mulla roikkuu tuossa vierekkäin matrikkelitaiteilijan öljyvärityö ja roskiksesta löydetty amatöörin töherrys, joilla siis on jonkin verran hintaeroa, mutta hyvin sovussa ne seinällä ovat. Samanhenkiset ja -sävyiset. Sama tekniikkakin, palettiveitsi.

Vierailija
26/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa akvarelliksi todella isolta, yleensä semmoista 50*70 korkeintaan, onko varmuudella akvarelli, ettei akryyli?? 

No, en kyllä oikein osaa itse erottaa että mikä on mikä :) uniikkikapple kuitenkin ja miellyttää silmää joten enköhän osta jos hinnasta pääsee sopuun. Samalla henkilöllä on myös edullisempia vedostauluja (siis jotenkin aiemmasta työstä tehty vedos joka viiimeistellään käsin, en oikein ehkä ymmärtänyt mitä tämä tarkoitti) js nämä olisi paljon edullisempia. Halun kuitenkin sellaisen mitä on vain yksi.

Ap

Akvarelli on maalattu paperille, vaatii lasin päälle koska maalauspinta ei muutoin kestä, akryyli pohjustetulle kankaalle tai levylle ilman lasia.

Vierailija
27/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taulujen, taiteen ja keräilyesineiden "oikeaa" hintaa ei ole olemassakaan. Oikea hinta sinulle on se, minkä siitä olet valmis maksamaan. Joku maksaa miljoonia jostain töherryksestä, jota toinen ei ottaisi seinälleen ilmaiseksikaan. Aivan liian usein taiteilijan tai firman nimestä maksetaan turhan korkea hinta.

Vierailija
28/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akvarelli on vähän julisteeseen verrattavissa, se kärsii helposti olosuhteista ja sen vuoksi ei ole monen polven työ ilman erityisiä olosuhteita.

Hei, tämä nyt on täyttä roskaa. Ainoa ”erityinen olosuhde”, jonka akvarelli tarvitsee, on kehys, jossa se on lasin alla suojassa.

Akvarellipaperi on myös ihan toista kestävyysluokkaa kuin julistepaperi.

Kuten sanoin, hinnan sopivuutta on vaikea arvioida, jos nimi ei ole tiedossa.

Vierailija
29/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaan itse abstraktin akvarellin paperin hinta+300e

Vierailija
30/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis. Yleensä kaikki ostaa ekan taulunsa liian kalliilla. Niin minäkin. Luulin saavani matrikkelitaiteilijan öljyvärityön halvalla, kun galleria pudotti hinnan 6 tonnista kahteen tonniin. Nyt samoja töitä irtoaa alle tonnilla, kun osaan etsiä. Miettisin sinuna. Mutta kuten jo todettu: oman makuinen työ on tärkeintä.

Vierailija
31/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bequerel kirjoitti:

Taulujen, taiteen ja keräilyesineiden "oikeaa" hintaa ei ole olemassakaan. Oikea hinta sinulle on se, minkä siitä olet valmis maksamaan. Joku maksaa miljoonia jostain töherryksestä, jota toinen ei ottaisi seinälleen ilmaiseksikaan. Aivan liian usein taiteilijan tai firman nimestä maksetaan turhan korkea hinta.

Oikea hinta on aina olemassa, kun kauppa syntyy.

Lisäksi on turha verrata tiettyjen töherrysten, seinään teipatun banaanin tai lasten sairaalan sillin hintoja yleiseen taiteen hinnoitteluun. Hinnoittelu on lähtökohtaisesti kohdallaan, kun sillä kustannetaan taiteilijan taidon mukainen toimeentulotaso työajalta. Sen vuoksi on hyvä arvioida minkä verran työn teko kestää. Jos taiteilija on omasta mielestä erityisen hyvä, silloin siitä voi maksaa keskipalkkaa paremmin eli tonnikin viikossa olisi hyvä hinta. Jos taiteilija on vähän tunnetumpi, saatetaan maksaa enemmän.

Sen sijaan esimerkiksi lastensairaalan silli (kuha se taisi olla) ei ole taiteilijan omia taitoja millään tavalla hyödyntänyt työ. Aikaa siihen moottorisahalla veistäneillä ei mene päivääkään, joten parikyt tonnia päiväpalkkana on aikalailla ylihintaa.

Nyt arvioitava kohde on ap:lle mieleen ja ap on ilmeisen valmis maksamaan pyynnin. Aina kannattaa kuitenkin tarkistaa ja neuvotella hinnasta. Koska emme sen enempää tiedä voimme antaa vain neuvoja joilla arvioida sitä.

Vierailija
32/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallis. Yleensä kaikki ostaa ekan taulunsa liian kalliilla. Niin minäkin. Luulin saavani matrikkelitaiteilijan öljyvärityön halvalla, kun galleria pudotti hinnan 6 tonnista kahteen tonniin. Nyt samoja töitä irtoaa alle tonnilla, kun osaan etsiä. Miettisin sinuna. Mutta kuten jo todettu: oman makuinen työ on tärkeintä.

On kyllä ollut aikamoinen maantierosvo galleristiksi :0

Ostatko Ap gallerian kautta? Suostutko sanomaan gallerian nimen?

Vierailija
33/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bequerel kirjoitti:

Oikea hinta on aina olemassa, kun kauppa syntyy.

Lisäksi on turha verrata tiettyjen töherrysten, seinään teipatun banaanin tai lasten sairaalan sillin hintoja yleiseen taiteen hinnoitteluun. Hinnoittelu on lähtökohtaisesti kohdallaan, kun sillä kustannetaan taiteilijan taidon mukainen toimeentulotaso työajalta. Sen vuoksi on hyvä arvioida minkä verran työn teko kestää. Jos taiteilija on omasta mielestä erityisen hyvä, silloin siitä voi maksaa keskipalkkaa paremmin eli tonnikin viikossa olisi hyvä hinta. Jos taiteilija on vähän tunnetumpi, saatetaan maksaa enemmän.

Sen sijaan esimerkiksi lastensairaalan silli (kuha se taisi olla) ei ole taiteilijan omia taitoja millään tavalla hyödyntänyt työ. Aikaa siihen moottorisahalla veistäneillä ei mene päivääkään, joten parikyt tonnia päiväpalkkana on aikalailla ylihintaa.

Nyt arvioitava kohde on ap:lle mieleen ja ap on ilmeisen valmis maksamaan pyynnin. Aina kannattaa kuitenkin tarkistaa ja neuvotella hinnasta. Koska emme sen enempää tiedä voimme antaa vain neuvoja joilla arvioida sitä.

Vaikka et pitäisi teoksesta, Veikko Hirvimäki on tunnettu ja arvostettu puuveistäjä. Hän on oletettavasti työstänyt teoksen itse, mahdollisesti assistenttien kanssa.

Teoksen budjetissa voi hyvin olla suunnittelu, kiinnitys, kuljetus ja valaistus.

Vierailija
34/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

/16

Sama täällä. Tai oikeastaan vaimoni. Hän on viikkokausia vääntänyt jotain työtä, sitten menee näyttelyyn ja joku tulee sanomaan että en maksa 500 euroa, mutta otatko 400? WTF?! Jos et maksaa 500:tä, niin move right along ja osta jotain muuta sitten.

Vierailija
35/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On edullinen. Kun tehty hyvälle paperille, hyvillä väreillä (kalliita), kestää useamman sata vuotta. Kehystysvinkkiä kannattaa kysyä, yleensä taiteilija tietää paremman ja halvemman kehystäjän, kuin mihin itse törmäisit. Bukowskiin ei hintoja kannatta vertailla, vään käydä nimekkäimissä gallerioissa.

Vierailija
36/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akvarelli on vähän julisteeseen verrattavissa, se kärsii helposti olosuhteista ja sen vuoksi ei ole monen polven työ ilman erityisiä olosuhteita.

Hei, tämä nyt on täyttä roskaa. Ainoa ”erityinen olosuhde”, jonka akvarelli tarvitsee, on kehys, jossa se on lasin alla suojassa.

Kestävyys on aina suhteellista. Parempi paperi on kestävä kuten pinnoitettu teräs on kestävä materiaali. Autot tehdään pinnoitetusta teräksestä, eikä ne teräksestä valmistettuna silti ole niin kestäviä kuin ruostumaton teräs.

Paperi ei ole kangas, eikä akvarelli öljyväri. Materiaaleissa on selkeä ero joka aivan oikeasti vaikuttaa kestävyyteen. Samalla ne vaikuttaa vaikutelmaan ja arvoon. Kangas nähdään sellaisenaan sisustamassa, akvarelli on lasin takana heijastuksineen.

Vierailija
37/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta olisiko saman kokoinen taulu saman taiteilijan tekemänä jotenkin eri hintainen öljyvärillä tehtynä? Miksi?

Vierailija
38/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kyllä pyydetään usein alennusta, kohteliaasti.

Silloin ostaja yleensä sanoo, että hän pitää teoksistani, mutta pelkää, etteivät hänen rahansa riitä hintoihini.

Yleensä hän harkitsee jotain tiettyä teosta tai empii muutaman välillä. Jos teos myydään gallerian kautta (ts. gallerialla on oikeus provisioon, vaikka ostaja asioihin minun kanssani), kerron, että alennuksesta täytyy neuvotella gallerian kanssa. Tämän teenkin aina.

Jos teoksesta ei mene provisiota, minulla on suurempi vapaus neuvotella alennus. Saatan myös ehdottaa jotain pienempää tai vanhempaa teostani, jotka ovat halvempia. (Vanhemmat teknisistä syistä, ei muuten).

Pyrin aina siihen, että tavallisella yksityiselläkin on varaa ostaa teokseni. Paitsi, jos ostaja esittää maailmanmiestä ja yrittää halventaa teoksiani. Silloin se on juurikin move right along :D

/16

Vierailija
39/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta olisiko saman kokoinen taulu saman taiteilijan tekemänä jotenkin eri hintainen öljyvärillä tehtynä? Miksi?

Akvarelli murto-osa vastaavasta öljyvärityöstä, mutta riippuu kokonaisuudesta ja tekijästä.

Vierailija
40/111 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillistä av:ta. Pyydetään toisia arvioimaan ja sitten, kun joku väittää rehellistä ja oikeansuuntaista arviota roskaksi, kun joku taiteilijana esiintyvä väittää muuta, kommentin roskaksi haukkuminen saa yläpeukkuja.

Olisikohan nyt kuitenkin sama tilanne kuin hoitsuketjuissa? Hoitsujen mielestä heille kuuluu 3500 tai 5000 euron kuukausipalkka.

Harva taiteilija pääsee tuollaisiin, eikä kaikkia heidän töitään myydä heti tai pyyntihinnalla. Jotta työ maksaisi taiteilijalle palkkaa niistä pyydetään vähän enemmän. Galleriat ei kuitenkaan pidä liian kauaa seinillään töitä jotka eivät käy kaupaksi, vaihtoehtona heillä on lisätä varastoaan tai myydä edullisemmin, jotta seuraavalle työlle tulee tilaa.

Aina kannattaa neuvottella hinnasta. Taiteilijan jonka työt kiertää nopeasti hinnat ei luultavasti laske hirveästi, mutta tarjoamalla pääsee käsitykseen. Galleria ei loukkaannu ainakaan, jos välittämistään töistä tekee tarjouksia ellei ne ole ihan pilailumielessä tehty.