Onko ”normaali” taulun hinta 2500e (semi-tunnettu taiteilija)
Joo sorry tyhmä kysymys (ja tiedän että joku vastaa että naapurin Pirjon taulu maksaa 5000), mutta mitä keskimäärin on isohkon 100x120 taulun hinta, jos taiteilijalla jonkinverran jo nimeä ja tunnettuvuutta? Onko kohtuullinen hinta? Kyseessä akvarellimaalus.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa akvarelliksi todella isolta, yleensä semmoista 50*70 korkeintaan, onko varmuudella akvarelli, ettei akryyli??
No, en kyllä oikein osaa itse erottaa että mikä on mikä :) uniikkikapple kuitenkin ja miellyttää silmää joten enköhän osta jos hinnasta pääsee sopuun. Samalla henkilöllä on myös edullisempia vedostauluja (siis jotenkin aiemmasta työstä tehty vedos joka viiimeistellään käsin, en oikein ehkä ymmärtänyt mitä tämä tarkoitti) js nämä olisi paljon edullisempia. Halun kuitenkin sellaisen mitä on vain yksi.
ApVedokset ovat grafiikkaa.
Olis hyvä, jos saisit jonkun taiteenharrastajan kaveriksesi hankintaan.
Niin moni asia vaikuttaa hintaan.
Mut hienoa, että oot lähtenyt kuvataiteen hankintaan!
Ei välttämättä, jos kyseessä esim. Iso maalaus, josta on tehty printtejä ja ne on sitten vielä maalattu käsin. ( Näin itse teen ) Toiseksi, kaupankäyntiin ei tarvita kuin myyjä ja ostaja. Itseäni ärsyttäisi joku ylimääräinen harrastelija siinä neuvomassa. Voisi jäädä kaupat tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, kun täällä yksi kirjoittaja kirjoittaa materiaalin hinnoista ja ns. tuntipalkoista (kuinka kauan akvarellin ja Hirvimäen teoksen tekemiseen meni) - mikä on sitten kohtuullinen ns. tuntipalkka taiteilijalle? Millä tavalla taiteen hinta tulisi määritellä: materiaalikustannukset + 25 e/tunti tms?
Tällaista valmista tapaa määrittää hintaa ei ole.
En ole tarkistanut tämänhetkistä tasoa, mutta jos yrittäjä myy työtään ulos tuntiperusteisesti, hänen kannattaisi pyytää vähintään 40€/h (joku näin toimiva voi korjata summaa). Tästä luonnollisesti maksetaan eteenpäin mm eläkevakuutusmaksut yms.
En ole itse määritellyt tuntihintaa itselleni. Isommissa tilaustöissä teen kustannusarvion, jonka tilaaja hyväksyy. Siinä erittelen mm. materiaali- ja työhuonekustannukset, vakuutukset, mahdolliset kuljetukset ja ostetun työvoiman sekä työkorvauksen/taiteilijapalkkion. Oletan, että näin tämän Hirvimäeltäkin tilatun teoksen kohdalla on menetelty. Kun kyseessä on julkiseen tilaan asennettava teos, esim. sen kiinnittäminen turvallisesti vaatinee erikoisosaamista ja esim rakennesuunnittelijaa taiteilijan lisäksi. Toki en tiedä, onko tällainen kustannus ollut tuossa 20 000 euron summassa sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä voit vähän käydä katsomassa hintatasoa:
https://www.bukowskis.com/fi/lots/category/taide/search/akvarelli
Kehystämättömäksi akvarelliksi tuo on aika arvokas ja vaatii jo nimekkyyttä.
Bukowskin hintataso ei vastaa taideteoksen ensimyynnin tasoa. Olen kerran antanut teokseni erääseen hyväntekeväisyyshuutokauppaan B:lle, ja se myytiin alle puolella siitä, millä se olisi myyty galleriassa. Teoksiani on kaikissa suurissa kotimaisissa kokoelmissa ja jonkin verran myös ulkomailla ja tällä hetkellä esillä ainakin kolmessa kaupungissa pysyvästi. Niitä ei myöskään ole jälleenmyyty ensimyynnin jälkeen, eli myös yksityiset ovat halunneet pitää ne kokoelmissaan. En antaisi enää teostani Bukowskille, edes hyvään tarkoitukseen.
Kuitenkin: suosittelen, että ostat teoksen vain, jos se miellyttää niin, että haluat pitää sen joka tapauksessa. Pitkän ajan arvonnousu on vaikeasti ennustettavissa.
En voi vastusta kiusausta, vaan haluaisin kysyä museoihin lainaamisesta - onko kovin monimutkainen prosessi? Kuinka pitkiä laina-ajat yleensä ovat? Onko lainaaminen hermostuttanut?
Taide kiinnosta ihan todella, todella paljon, kun valmistun, aion ensimmäisistä palkoistani säästää johonkin maalaukseen
En ole hyvä vastaamaan: teokseni on ostettu museoiden kokoelmiin, se on ihan yleinen tapa. Olen myös pitänyt museonäyttelyitä, joissa teosten omistus ei siirry.
Yksi omistuksessani oleva teos lainattiin näyttelyyn, ei kuitenkaan museoon. Järjestävä taho hoiti kuljetukset ja vakuutukset. Teos itse asiassa vaurioitui kuljetuksessa, elossa oleva tekijä korjasi sen itse, ja se on nyt palautunut minulle.
Onpa mielenkiintoista, kiitos vastauksesta! Hurjalta kuulostaa, että teos vaurioitui - vakuutukset oletettavasti olisivat korvanneet osan? Oletko itse tarjonnut töitäsi näyttelyihin vai ovatko näyttelynjärjestäjät itse lähestyneet?
Oletan, että vakuutus on korvannut taiteilijalle hänen tekemänsä korjaustyön. En kysynyt.
Museot ja kuraattorit ovat toistaiseksi lähestyneet minua. Olen myös hakenut yhteen näyttelyyn, johon pyydettiin hakemuksia, ja teokseni hyväksyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, kun täällä yksi kirjoittaja kirjoittaa materiaalin hinnoista ja ns. tuntipalkoista (kuinka kauan akvarellin ja Hirvimäen teoksen tekemiseen meni) - mikä on sitten kohtuullinen ns. tuntipalkka taiteilijalle? Millä tavalla taiteen hinta tulisi määritellä: materiaalikustannukset + 25 e/tunti tms?
Viikkopalkkiona tonni tuolla oli mainittu ja kaksi tonnia ap:n työstä. Aika hyvin voi kysyä eri taiteilijoilta lähtisikö siihen hintaan tekemään viikoksi akvarellia. Mä veikkaan, ettei moni kieltäytyisi.
Jos siitä lasket kuukaudelle, sehän on jo 8000 euroa. Ei taida olla kuitenkaan liikaa taiteilijoita noin kovilla palkkioilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikkopalkkiona tonni tuolla oli mainittu ja kaksi tonnia ap:n työstä. Aika hyvin voi kysyä eri taiteilijoilta lähtisikö siihen hintaan tekemään viikoksi akvarellia. Mä veikkaan, ettei moni kieltäytyisi.
Jos siitä lasket kuukaudelle, sehän on jo 8000 euroa. Ei taida olla kuitenkaan liikaa taiteilijoita noin kovilla palkkioilla.
Huomaathan vielä, että tuo on bruttopalkkaakin ”brutompi” luku.
Tuosta summasta vähennetään alv (jos myynti ylittää 10000 vuodessa), tulovero, eläkevakuutusmaksut, työhuonekustannukset, materiaalit, työvälineet, vakuutukset ja muut kulut.
Ei muuta tällä kertaa :)
Hei, mielenkiintoinen ketju! 😊 Muutamissa fb-ryhmissä on aivan uskomattoman upeita teoksia, samoin Taidesivut - sivustollakin, ja kun tätä ketjua lueskelin, järkytyin siitä, miten hienoja töitä kaupataan lähes ilmaiseksi! En tiennytkään, että tuntemattoman akvarellimaalauksesta voi ihan hyvin pyytää useamman satasenkin, vaikka olisi pienikin kuva, kun jotkut myy kympeissä..! 😲
Kuvataiteilijan tuntipalkka on noin 5 €, hyvä jos sitäkään. Kun ottaa teoksen hinnasta välityskulut 30 % + alv., materiaalikulut ja työhuoneen vuokran, aika minimillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mielenkiintoinen ketju! 😊 Muutamissa fb-ryhmissä on aivan uskomattoman upeita teoksia, samoin Taidesivut - sivustollakin, ja kun tätä ketjua lueskelin, järkytyin siitä, miten hienoja töitä kaupataan lähes ilmaiseksi! En tiennytkään, että tuntemattoman akvarellimaalauksesta voi ihan hyvin pyytää useamman satasenkin, vaikka olisi pienikin kuva, kun jotkut myy kympeissä..! 😲
Kympeissä en lähtisi mitään teosta myymään. 100 € on minimi pienestä yksinkertaisesta piirroksestakin.
Kuvataiteessa on vaikea määrittää tuntipalkkaa. Usein työ ”muhii” päässä kuukausia. Vaikka itse tekemiseen menisi vain muutama päivä tai tunteja. Miten arvottaa se ”muhimiseen” käytetty aika? Sepä hyvä kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa akvarelliksi todella isolta, yleensä semmoista 50*70 korkeintaan, onko varmuudella akvarelli, ettei akryyli??
No, en kyllä oikein osaa itse erottaa että mikä on mikä :) uniikkikapple kuitenkin ja miellyttää silmää joten enköhän osta jos hinnasta pääsee sopuun. Samalla henkilöllä on myös edullisempia vedostauluja (siis jotenkin aiemmasta työstä tehty vedos joka viiimeistellään käsin, en oikein ehkä ymmärtänyt mitä tämä tarkoitti) js nämä olisi paljon edullisempia. Halun kuitenkin sellaisen mitä on vain yksi.
ApVedokset ovat grafiikkaa.
Olis hyvä, jos saisit jonkun taiteenharrastajan kaveriksesi hankintaan.
Niin moni asia vaikuttaa hintaan.
Mut hienoa, että oot lähtenyt kuvataiteen hankintaan!Ei välttämättä, jos kyseessä esim. Iso maalaus, josta on tehty printtejä ja ne on sitten vielä maalattu käsin. ( Näin itse teen ) Toiseksi, kaupankäyntiin ei tarvita kuin myyjä ja ostaja. Itseäni ärsyttäisi joku ylimääräinen harrastelija siinä neuvomassa. Voisi jäädä kaupat tekemättä.
Myyt siis käsin väritettyjä tulosteita. Ei ole maalaus. Hyh.
T. Kuvanveistäjä
Vierailija kirjoitti:
Kehykset, materiaali ja nimi eivät merkitse mitään. Taiteilijan koulutus vaikuttaa, itseoppineet eivät välttämättä ole pystyneet kehittämään itseään tarpeeksi hyvin.
Ainoa merkittävä asia taiteessa on sisältö. Herättääkö se katsojaa?
Kuvataiteilijat ovat Suomen köyhin ammattikunta, huolimatta siitä ovatko tunnettuja vai eivät. Miksi ei siis maksaisi teoksesta asiallista hintaa?
Kehykset kyllä vaikuttaa ja materiaalit. Yksi lähtökohta on, että taiteilija tekee taulun itse pohjaa myöten. Valmispohjat harvemmin näyttää hyvältä. Hyvät materiaalit maksavat. Taiteilijan ammattitaito on se, että tuntee käyttämänsä materiaalit.
Joillakin kehykset ovat osa työtä. On jopa taiteilijoita, jotka suunnittelevat työn kehyksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
http://www.marjattahanhijoki.net/akvarelli.html
Laitan nyt kuitenkin yhden nimenkin. Nämä ovat mielestäni upeita. Siellä on viidenkin tonnin akvarelli. Muistelen kyllä nähneeni sen näyttelyssä aika hienoissa, leveissä hopeisissa kehyksissä.
Vanha viesti, mutta Hanhijokea nyt isosti esillä Helsingin Taidehallissa. Suosittelen!
Ap, 2,5 tonnia on todella kova hinta akvarellista.
Jotain hajua saat katsomalla netistä akvarellien hintoja. Ne ovat yleensä ihan tunnetuillakin taiteilijoilla joitain satoja euroja. Tässä esimerkki Taikon sivuilta, joilla siis myydään ison taiteilijajoukon töitä. Tuossa on nyt kalleimmat ylimpänä, oikeasta reunasta voit valita muita listausvaihtoehtoja.
https://www.taiko.art/painting?techs=aquarelle&page=1&sortby=artworks_p…
Öljyvärimaalauksiakin saa aivan tunnetuilta taiteilijoilta tuolla hintaa, vähän vanhemmilta huomattavasti halvemmallakin, ja siis tunnetuilta. Öljyvärimaalauksien teko on huomattavasti enemmän aikaa vievää, joten ne ovat keskimäärin kalliimpia.
Toki taiteessa kannattaa ennen kaikkea ostaa mieluisa teos, ja jättää hinnalla spekulonti vähemmälle. Maallikko ei pääse taiteella ansaitsemaan, sijoituskohteena ei taidetta kannata edes ajatella.
Aika kovasti sinun täytyy tykätä akvarellista, jos haluat maksaa siitä 2500 €.Mie maksoin tuon kokoisesta öljyvärityöstä markkinoilla tunnetulta taiteilijalta taiteen kuumina vuosina noin puolet tuosta hinnasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?
Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)
ApKehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.
Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.
Eikös se ihan yhtä kauan säily kuin muutkin, jos on maalattu laadukkailla väreillä laadukkaalle pohjalle ja pidetään poissa suorasta auringonvalosta?
Joku 800 on normi hinta kehystetystä hyvästä taulusta.
Tässähän kannattaisi alkaa taiteilijaksi. Ottaa taulun ja marketista värit.
Pahani Julmun töherryksiä saa tolla hinnalla.
Onko se muuten nyt vähään aikaan syttyny palamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?
Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)
ApKehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.
Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.
Arvaan, että 2500 pyynnillä tavoitellaan noin 2000, eli avaustarjouksena 1000 tai 1500, niin saatatte neuvottelutaidoista riippuen voitte päätyä juuri alle 2000:n. Ei kannata säikähtää, jos vastapuoli on loukkaantuvinaan, hintaneuvottelu on aina osa kauppaa ja siis kuuluu työnkuvaan.
Pakko sanoa, että itse loukkaantuisin tästä oikeasti. Minun ei ole välttämätön pakko myydä teoksiani.
/16
Tai ainakin niin on hyvä ilmaista av:lla. On lähtökohtaisesti varmasti kaikille selvä, että kenenkään ei ole myytävä teoksiaan. 2000 euroa loppuhintana on kuitenkin viikon työ, eli aika hyvä tienesti ellei satu kuulumaan huippuihin.
Akvarelli kehystämättömänä ei edusta parhaita materiaaleja ja jättää sen luomistyön ulkopuolisen muulle. Sen viimeistely ei ole silloin huipputasoa, joten alempaankin hintaan voisi päätyä. Jos taiteilija ei viimeistele töitään ei niistä makseta ja neuvotella niinkuin ne olisi viimeisteltyjä.
Ymmärrän hyvin, että epäilet, anonyymipalstalla kun ollaan. Minä kuitenkin saan teoksistani sen, mitä pyydän. [/quote]
Jos olet se, joka myi Bokowskin kautta ja pettyi hintaan (vaikka taiteentekijänä varmaan tiesit jo heidän hintapolitiikkansa), niin turha lesota, että saat sen hinnan, minkä haluat.
Kehykset, materiaali ja nimi eivät merkitse mitään. Taiteilijan koulutus vaikuttaa, itseoppineet eivät välttämättä ole pystyneet kehittämään itseään tarpeeksi hyvin.
Ainoa merkittävä asia taiteessa on sisältö. Herättääkö se katsojaa?
Kuvataiteilijat ovat Suomen köyhin ammattikunta, huolimatta siitä ovatko tunnettuja vai eivät. Miksi ei siis maksaisi teoksesta asiallista hintaa?