Onko ”normaali” taulun hinta 2500e (semi-tunnettu taiteilija)
Joo sorry tyhmä kysymys (ja tiedän että joku vastaa että naapurin Pirjon taulu maksaa 5000), mutta mitä keskimäärin on isohkon 100x120 taulun hinta, jos taiteilijalla jonkinverran jo nimeä ja tunnettuvuutta? Onko kohtuullinen hinta? Kyseessä akvarellimaalus.
Kommentit (111)
Minä ostin hiukan tuota pienemmän Juhani Palmun (kehystetyn) taulun parilla tonnilla. Luulisin, että hänen nimensä on ap:nkin tuntema. Minusta taulu on tosi ihana. Jos tässä pirtissä syttyy tulipalo, pelastan ensin taulun ja sitten vasta ukkoni.
Aika moni tuntee Nandor Mikolan. Pikaisella googlaamisella hänen töidensä hinta asettui n 300-900 välille, yhdestä oli maksettu 1600. Että aika kuuluisa taiteilija täytyy ap:lla olla kiikarissa, kun kehystämättömästä työstä pyydetään yli 2000. Akvarellista.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin hiukan tuota pienemmän Juhani Palmun (kehystetyn) taulun parilla tonnilla. Luulisin, että hänen nimensä on ap:nkin tuntema. Minusta taulu on tosi ihana. Jos tässä pirtissä syttyy tulipalo, pelastan ensin taulun ja sitten vasta ukkoni.
Öljymaalaus, oletan.
Vierailija kirjoitti:
Juhani Palmun työt ovat arvossaan. Siinä on mies osannut laittaa kaiken kohdalleen.
Juuri tyypillinen taiteilija, jota kriitikot ja taidepiiri hylkii, mutta kansa rakastaa. Palmun töiden arvo tulee vain nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhani Palmun työt ovat arvossaan. Siinä on mies osannut laittaa kaiken kohdalleen.
Juuri tyypillinen taiteilija, jota kriitikot ja taidepiiri hylkii, mutta kansa rakastaa. Palmun töiden arvo tulee vain nousemaan.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen kansahan ne kalliit taulut ostaa ja määrää hintatason, vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä voit vähän käydä katsomassa hintatasoa:
https://www.bukowskis.com/fi/lots/category/taide/search/akvarelli
Kehystämättömäksi akvarelliksi tuo on aika arvokas ja vaatii jo nimekkyyttä.
Bukowskin hintataso ei vastaa taideteoksen ensimyynnin tasoa. Olen kerran antanut teokseni erääseen hyväntekeväisyyshuutokauppaan B:lle, ja se myytiin alle puolella siitä, millä se olisi myyty galleriassa. Teoksiani on kaikissa suurissa kotimaisissa kokoelmissa ja jonkin verran myös ulkomailla ja tällä hetkellä esillä ainakin kolmessa kaupungissa pysyvästi. Niitä ei myöskään ole jälleenmyyty ensimyynnin jälkeen, eli myös yksityiset ovat halunneet pitää ne kokoelmissaan. En antaisi enää teostani Bukowskille, edes hyvään tarkoitukseen.
Kuitenkin: suosittelen, että ostat teoksen vain, jos se miellyttää niin, että haluat pitää sen joka tapauksessa. Pitkän ajan arvonnousu on vaikeasti ennustettavissa.
En voi vastusta kiusausta, vaan haluaisin kysyä museoihin lainaamisesta - onko kovin monimutkainen prosessi? Kuinka pitkiä laina-ajat yleensä ovat? Onko lainaaminen hermostuttanut?
Taide kiinnosta ihan todella, todella paljon, kun valmistun, aion ensimmäisistä palkoistani säästää johonkin maalaukseen
En ole hyvä vastaamaan: teokseni on ostettu museoiden kokoelmiin, se on ihan yleinen tapa. Olen myös pitänyt museonäyttelyitä, joissa teosten omistus ei siirry.
Yksi omistuksessani oleva teos lainattiin näyttelyyn, ei kuitenkaan museoon. Järjestävä taho hoiti kuljetukset ja vakuutukset. Teos itse asiassa vaurioitui kuljetuksessa, elossa oleva tekijä korjasi sen itse, ja se on nyt palautunut minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tyypillinen taiteilija, jota kriitikot ja taidepiiri hylkii, mutta kansa rakastaa. Palmun töiden arvo tulee vain nousemaan.Tavallinen kansahan ne kalliit taulut ostaa ja määrää hintatason, vai kuinka?
Sekä että. Ylempi keskiluokka ja yläluokka yleensä.
Julkinen rahoitus ja museoinstanssit käyvät luottogallerioissa ostoksilla. Palmun töitä ei taida on yhtään julkisissa kokoelmissa, miksiköhän.
Voisin tehdä taidedokumentin Juhani Palmusta. Persoonana vielä kiinnostavampi, kuin taiteensa.
Hakisinko apurahaa sitä varten.
Tämä keskustelu on todella mielenkiintoinen. Enemmän taidetta itseään minua kiinnostaa, mitä taiteen ympärillä tapahtuu. Miksi ihmiset valitsevat taidetta mitä valitsevat. Haluaisin vierailla Palmu-fanien kotona.
Sitten on taiteilijoita, joita kriitikot tai tavallinen kansa ei ymmärtänyt ollenkaan, kuten Van Gogh. Kukapa olisi arvannut, että hänestä tulee kuuluisa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on taiteilijoita, joita kriitikot tai tavallinen kansa ei ymmärtänyt ollenkaan, kuten Van Gogh. Kukapa olisi arvannut, että hänestä tulee kuuluisa.
Tuo on hyvä esimerkki siitä, että taideinstanssit koulutetaan tunnistamaan taidetta. Mutta eivät tunnistaneet sitä aina 1800-luvulla. Mikä olisi muuttunut nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?
Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)
ApKehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.
Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.
Arvaan, että 2500 pyynnillä tavoitellaan noin 2000, eli avaustarjouksena 1000 tai 1500, niin saatatte neuvottelutaidoista riippuen voitte päätyä juuri alle 2000:n. Ei kannata säikähtää, jos vastapuoli on loukkaantuvinaan, hintaneuvottelu on aina osa kauppaa ja siis kuuluu työnkuvaan.
Pakko sanoa, että itse loukkaantuisin tästä oikeasti. Minun ei ole välttämätön pakko myydä teoksiani.
/16
Tai ainakin niin on hyvä ilmaista av:lla. On lähtökohtaisesti varmasti kaikille selvä, että kenenkään ei ole myytävä teoksiaan. 2000 euroa loppuhintana on kuitenkin viikon työ, eli aika hyvä tienesti ellei satu kuulumaan huippuihin.
Akvarelli kehystämättömänä ei edusta parhaita materiaaleja ja jättää sen luomistyön ulkopuolisen muulle. Sen viimeistely ei ole silloin huipputasoa, joten alempaankin hintaan voisi päätyä. Jos taiteilija ei viimeistele töitään ei niistä makseta ja neuvotella niinkuin ne olisi viimeisteltyjä.
Ymmärrän hyvin, että epäilet, anonyymipalstalla kun ollaan. Minä kuitenkin saan teoksistani sen, mitä pyydän. Alennukset neuvotellaan yhdessä gallerian kanssa, eivätkä ne minulla ylitä 10% kuin aivan poikkeuksellisesti.
En itse tee akvarelleja, enkä edes maalauksia. Akvarellissa tekniikkana ei ole mitään vikaa, on hassua, ettei se mielestäsi ole ”parhaita materiaaleja”. Kehykset se tarvitsee ehdottomasti.
On vaikea arvioida, onko hinta kova vai ei, kun tekijä ei ole tiedossa.
Mainitse yksi suomalainen elossa oleva taiteilija, jonka kehystämättömästä akvarellista maksetaan 2.500 euroa? Eikö? Niin arvelinkin.
Kyllä niitä on. Yksikään tiedossani oleva ei tosin maalaa abstraktia, joten antaa nimien olla. Joku toinen saattaisi sellaisenkin nimetä miettimättä.
Varmaan on. Mainitse yksi.
Voit seurata esim. Galleria Heinoa, Taidesalonkia ja Galleria Amaa, joissa molemmissa on ollut esillä tuon hintaluokan vesiväritöitä, myös kehyksittä.
Helsingin taiteilijaseuran taidelainaamosta löytyy ainakin yksi akvarellityö hintaan 2200 €, ja se on aloittajan harkitsemaa teosta pienempi. Tekijä toki on tunnettu. En usko, että on kehyksissä, se olisi mainittu kun on helpompi myydä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öljymaalaus, oletan.
Joo niin tosiaan, kyseessä ei ole akvarelli. Kyseessä on sellainen "tavanomainen" Palmu, talvinen latomaisema yöaikaan. Siinä on sininen hetki, ja kun päivän/iltapäivän/illan valo osuu siihen, se näyttää aina hiukan eriväriseltä. Ihan niin kuin oikea talvimaisema ulkonakin valon vaihtelun myötä. Kehykset ovat leveät ja kullanhohtoiset, ja iltavalossa ne hehkuvat kuin laskeva aurinko.
Palmua olen rakastanut ihan pienestä pitäen. Meillä on myös kolme muuta taulua, joista yksi on täkäläisen ammattimaalarin tekemä pieni taulu ja kaksi muuta tuntemattomalta taiteilijalta. Ne esittävät myös maalaismaisemaa tai metsäluontoa.
Laitoin taas loton vetämään - jos nyt tupsahtaa se 14 milliä tilille, sijoitan ainakin osan tauluihin. Muuten ei ole varaa enää uusiin tauluihin.
Taiteilija pyysi 4000 euroa taululta, mutta suostuin maksamaan vain 1000 euroa taululta. Ostin häneltä neljä taulua yhteensä.
http://www.marjattahanhijoki.net/akvarelli.html
Laitan nyt kuitenkin yhden nimenkin. Nämä ovat mielestäni upeita. Siellä on viidenkin tonnin akvarelli. Muistelen kyllä nähneeni sen näyttelyssä aika hienoissa, leveissä hopeisissa kehyksissä.
Museoihin lainaaminen menee alkuperäisestä kysymyksestä ohi, mutta vastaan kuitenkin kysyjälle: museo saa yleensä tiedon teoksesta sekä yhteystiedot galleriasta/taiteilijalta ja soittaa ensin. Sitten tulee kirjallinen lainapyyntö, jossa laina-aika mainittu (näyttelyn kesto + muutama viikko kuljetuksiin ja ripustukseen). Kuten yllä jo todettiin, museo ei maksa lainoista, mutta vastaa kuluista: pakkaaminen, kuljetus, vakuutus. Joskus voi saada myös pienen konservoinnin tai uudelleenkehystyksen. Jos näyttelystä tehdään julkaisu, museo kuvauttaa teoksen ja lainaaja saa muutaman kappaleen kirjaa. Kiitos kaikille kerääjille lainoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä voit vähän käydä katsomassa hintatasoa:
https://www.bukowskis.com/fi/lots/category/taide/search/akvarelli
Kehystämättömäksi akvarelliksi tuo on aika arvokas ja vaatii jo nimekkyyttä.
Bukowskin hintataso ei vastaa taideteoksen ensimyynnin tasoa. Olen kerran antanut teokseni erääseen hyväntekeväisyyshuutokauppaan B:lle, ja se myytiin alle puolella siitä, millä se olisi myyty galleriassa. Teoksiani on kaikissa suurissa kotimaisissa kokoelmissa ja jonkin verran myös ulkomailla ja tällä hetkellä esillä ainakin kolmessa kaupungissa pysyvästi. Niitä ei myöskään ole jälleenmyyty ensimyynnin jälkeen, eli myös yksityiset ovat halunneet pitää ne kokoelmissaan. En antaisi enää teostani Bukowskille, edes hyvään tarkoitukseen.
Kuitenkin: suosittelen, että ostat teoksen vain, jos se miellyttää niin, että haluat pitää sen joka tapauksessa. Pitkän ajan arvonnousu on vaikeasti ennustettavissa.
En voi vastusta kiusausta, vaan haluaisin kysyä museoihin lainaamisesta - onko kovin monimutkainen prosessi? Kuinka pitkiä laina-ajat yleensä ovat? Onko lainaaminen hermostuttanut?
Taide kiinnosta ihan todella, todella paljon, kun valmistun, aion ensimmäisistä palkoistani säästää johonkin maalaukseen
En ole hyvä vastaamaan: teokseni on ostettu museoiden kokoelmiin, se on ihan yleinen tapa. Olen myös pitänyt museonäyttelyitä, joissa teosten omistus ei siirry.
Yksi omistuksessani oleva teos lainattiin näyttelyyn, ei kuitenkaan museoon. Järjestävä taho hoiti kuljetukset ja vakuutukset. Teos itse asiassa vaurioitui kuljetuksessa, elossa oleva tekijä korjasi sen itse, ja se on nyt palautunut minulle.
Onpa mielenkiintoista, kiitos vastauksesta! Hurjalta kuulostaa, että teos vaurioitui - vakuutukset oletettavasti olisivat korvanneet osan? Oletko itse tarjonnut töitäsi näyttelyihin vai ovatko näyttelynjärjestäjät itse lähestyneet?
Vierailija kirjoitti:
Museoihin lainaaminen menee alkuperäisestä kysymyksestä ohi, mutta vastaan kuitenkin kysyjälle: museo saa yleensä tiedon teoksesta sekä yhteystiedot galleriasta/taiteilijalta ja soittaa ensin. Sitten tulee kirjallinen lainapyyntö, jossa laina-aika mainittu (näyttelyn kesto + muutama viikko kuljetuksiin ja ripustukseen). Kuten yllä jo todettiin, museo ei maksa lainoista, mutta vastaa kuluista: pakkaaminen, kuljetus, vakuutus. Joskus voi saada myös pienen konservoinnin tai uudelleenkehystyksen. Jos näyttelystä tehdään julkaisu, museo kuvauttaa teoksen ja lainaaja saa muutaman kappaleen kirjaa. Kiitos kaikille kerääjille lainoista!
En malttanut lukea ketjua loppuun, tässähän tuli tosi paljon mielenkiintoista tietoa, kiitos! Ehdinkin juuri siis kysymään siitä, mitä kautta tieto teoksista yleensä tulee museoille.
Taiteesta tietäviltä kysyin myös mm. kuinka tärkeä provenienssi todella on jälleenmyyntimarkkinoilla? Olisi myös todella mukava kuulla ihmisten suomalaisista suosikkitaiteilijoista. Entä onko joku ostanut veistoksia ja jos, niin millainen esillepano näiden suhteen on toteutunut?
Varmaan on. Mainitse yksi.