Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ”normaali” taulun hinta 2500e (semi-tunnettu taiteilija)

Vierailija
24.01.2020 |

Joo sorry tyhmä kysymys (ja tiedän että joku vastaa että naapurin Pirjon taulu maksaa 5000), mutta mitä keskimäärin on isohkon 100x120 taulun hinta, jos taiteilijalla jonkinverran jo nimeä ja tunnettuvuutta? Onko kohtuullinen hinta? Kyseessä akvarellimaalus.

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa akvarelliksi todella isolta, yleensä semmoista 50*70 korkeintaan, onko varmuudella akvarelli, ettei akryyli?? 

No, en kyllä oikein osaa itse erottaa että mikä on mikä :) uniikkikapple kuitenkin ja miellyttää silmää joten enköhän osta jos hinnasta pääsee sopuun. Samalla henkilöllä on myös edullisempia vedostauluja (siis jotenkin aiemmasta työstä tehty vedos joka viiimeistellään käsin, en oikein ehkä ymmärtänyt mitä tämä tarkoitti) js nämä olisi paljon edullisempia. Halun kuitenkin sellaisen mitä on vain yksi.

Ap

Vedokset ovat grafiikkaa.

Olis hyvä, jos saisit jonkun taiteenharrastajan kaveriksesi hankintaan.

Niin moni asia vaikuttaa hintaan.

Mut hienoa, että oot lähtenyt kuvataiteen hankintaan!

Ei välttämättä, jos kyseessä esim. Iso maalaus, josta on tehty printtejä ja ne on sitten vielä maalattu käsin. ( Näin itse teen ) Toiseksi, kaupankäyntiin ei tarvita kuin myyjä ja ostaja. Itseäni ärsyttäisi joku ylimääräinen harrastelija siinä neuvomassa. Voisi jäädä kaupat tekemättä.

Ymmärrän, että harmittaisi, jos et voisi myydä töherryksiäsi ylihintaan. 

Vierailija
102/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esittävästä taiteesta voisi maksaa. En ikinä sijoittaisi abstraktiin taiteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaus on iso, kehystäminen maksaa jonkin verran. Sen kehystämisen voi hoitaa itsekin. paljonkohan työtunteja on ollut? Akvarelliksi törkeän hintainen . Öljyvärit maksaa mutten siltikään maksaisi noin paljoa. Mikähän lie aihe ja paljon yksityiskohtia? Tuo on paljon parempi kuin normi ihmisen kuukausipalkka. Noita asioita voipi miettiä ja sitten päättää haluaako ostaa.

Hinta on kallis, eikä öljyvärityö. Öljyvärityöksikin on kallis mielestäni. Kehystäminen tai sen jollain teettäminen raameineen on kyllä melko tyyristä. Miettisin tarkkaan.

T: harrastelijataiteilija myynyt kyllä maalauksia.

Vierailija
104/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

HintapyyntÖ (<- pyytää).

Älkää menkö kiinteistönvälittäjien jargoniin mukaan (pyynti <- pyydystää).

Vierailija
105/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?

Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?

Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)

Ap

Kehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.

Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.

Arvaan, että 2500 pyynnillä tavoitellaan noin 2000, eli avaustarjouksena 1000 tai 1500, niin saatatte neuvottelutaidoista riippuen voitte päätyä juuri alle 2000:n. Ei kannata säikähtää, jos vastapuoli on loukkaantuvinaan, hintaneuvottelu on aina osa kauppaa ja siis kuuluu työnkuvaan.

Pakko sanoa, että itse loukkaantuisin tästä oikeasti. Minun ei ole välttämätön pakko myydä teoksiani.

/16

Tai ainakin niin on hyvä ilmaista av:lla. On lähtökohtaisesti varmasti kaikille selvä, että kenenkään ei ole myytävä teoksiaan. 2000 euroa loppuhintana on kuitenkin viikon työ, eli aika hyvä tienesti ellei satu kuulumaan huippuihin.

Akvarelli kehystämättömänä ei edusta parhaita materiaaleja ja jättää sen luomistyön ulkopuolisen muulle. Sen viimeistely ei ole silloin huipputasoa, joten alempaankin hintaan voisi päätyä. Jos taiteilija ei viimeistele töitään ei niistä makseta ja neuvotella niinkuin ne olisi viimeisteltyjä.

Ymmärrän hyvin, että epäilet, anonyymipalstalla kun ollaan. Minä kuitenkin saan teoksistani sen, mitä pyydän.

Jos olet se, joka myi Bokowskin kautta ja pettyi hintaan (vaikka taiteentekijänä varmaan tiesit jo heidän hintapolitiikkansa), niin turha lesota, että saat sen hinnan, minkä haluat. 

Myyn teoksiani vain ensimyyntinä, 90-prosenttisesti gallerian kautta. Hinta sovitaan galleristin kanssa. Galleristi pyrkii nostamaan, minä voisin myydä hieman pienemmälläkin. En ole suostunut yhteistyöhön huutokauppojen kanssa, ei sillä että usein kysyttäisiinkään. Joskus erikoistapahtumien yhteydessä.

10% kokoelma-ale on yleinen. Tänä vuonna 15% alennusta on saanut kaksi ostajaa, perustelluista syistä.

Suomessa on useampi galleria, jotka myyvät nykytaiteilijoiden teoksia sangen hyvään hintaan. Jokaisella on listoillaan kymmeniä taiteilijoita. Lisäksi on useita bisnestaitoisia taiteilijoita, jotka eivät koe tarvitsevansa galleriaedustusta. Helposti siis satoja kuvataiteilijoita, joiden myynti on vähintäänkin kohtuullinen.

Ei tämä ole niin kummallinen asia, että sillä pitäisi lesota. Joillekin niukka, joillekin kohtuullinen, joillekin tuottoisa elinkeino.

Ihme kyllä se, jota lainasit, vaikka ketju on vanha

Vierailija
106/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ehkä on vähän kallis siis. Ei ole kehystetty, toisaalta varmaan paljon työtä (abstrakti monivärinen). Ehkä jos teen vastatarjoiksen 2100e?

Maksaako kehystys kymppejä vai satasia?

Olen ostamassa siis elämäni ensimmäistä taulua ja olen jo nelikymppinen. Meinaa jännittää :)

Ap

Kehystys hyvällä kehystäjällä maksaa satasia, voit kysyä suositusta taiteilijalta, tai jopa täältä jos mainitsen kaupungin. 2100 on aivan ok ehdotus. Kohtuullinen alennus on 10-20%, enempää ei oikein voi kysyä kuin poikkeustapauksissa, eikä pitäisi myöntääkään.

Tottakai alennusta voi aina kysyä. Akvarellista 2500 on tosi kova pyyntihinta, kotioloihin myytynä se ei välttämättä kuitenkaan ole pitkäikäinen.

Eikös se ihan yhtä kauan säily kuin muutkin, jos on maalattu laadukkailla väreillä laadukkaalle pohjalle ja pidetään poissa suorasta auringonvalosta?

Säilyy. Kaikki paperityöt vaativat kehystyksen pöly- ja roiskesuojaksi. Kaikki maalaukset tai grafiikan vedokset kannattaa säilyttää poissa suorasta auringonvalosta tekniikkaan katsomatta.

Vierailija
107/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi jos itselläni ei ole käsitystä mikä oikea hinta on

Vierailija
108/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaan on jo todella kallis. Löydät oikein upeaa taidetta kympeillä ja satasilla jos sulla on silmää. Olen sitä mieltä että hyville taiteilijoille pitää maksaa kunnolla, mutta se että joku taiteilija on tunnettu tai edes semitunnettu ei automaattisesti tarkoita että ovat hyviä ollenkaan.

Vierailija
109/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taas ostamassa ylihintaista Lavosta😀

Vierailija
110/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tampereen taiteilijaseuran taidelainaamo netissä ja tampereella itse paikka vertaa hintoja. teosten tekotapa vaikuttaa hintaan.

Vierailija
111/111 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, jos lähdet hankkimaan sitä sijoituksena, se on eri asia kuin se että työ miellyttää.