Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi palvelutaloissa vanhukset laitetaan nukkumaan jo klo 19?

Vierailija
23.01.2020 |

Miehen äidin palvelutalossa väki nukkuu jo seitsemän uutisten aikaan. Vähän kummaa mun mielestä, eikös ne herää kauheen aikaisin?

Kommentit (205)

Vierailija
101/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne ole siihen myös tottuneet. Ennenvanhaan mentiin ajoissa maate ja herättii todella aikaisin töitä tekemään. Tehdä töitä tietääkö aloittaja mitä se edes tarkoittaa? Onko tuttu termi?

Ei nämä nykyvanhukset mitään 1800-luvun reliikkejä sentään ole. Ovat ihan eläneet sähkölamppujen aikakaudella ja valvoneet iltaisin myöhään kuten mekin.

Vierailija
102/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa laitetaan. Yövuoro alkaa klo 21 ja siihen mennessä pitää olla porukan sängyssä. Yleensä on vain yksi yökkö.

Mikä ihmeen pakkonukkuminen? Ihmisiä ovat!

Nukkumaan ei voi ketään edes pakottaa. Mutta sellaista käytäntöä kyllä on, että yövuoron alkaessa ei enää yleisissä yhteistiloissa väki kuljeskele, koska yksi hoitaja ei voi paimentaa osastollista ihmisiä. Joitakin ykisttäisiä asukkaita saattaa katsella telkkua salissa illlallakin vielä yövuoron alkaessa, mutta useimmat on huoneissaan ja pyritään sinne saamaan yöhoitajan taakan helpottamiseksi. Mutta kaikki yövuorossa olleet tietävät, mikä karuselli öisinkin välillä voi olla, varsinkin dementiaosastolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistisairasta läheistä hoitavana utelen millä pirulla vanhuksen saisi laitettua nukkumaan edes klo 22?

Päivät saa olla valppaana ja silmät selässäkin eikä omaa aikaa ole hetkeäkään vaan koko ajan saa olla "hälytysvalmiudessa" ja sitten illalla on itse jo aivan tööt, mutta muistisairas tuntuu vain virkistyvän. Sitten se vaeltaa pitkin yötä vessassa (tai ainakin vessan ovella kääntymässä) ja kolistaa rollaattorilla kaikkia huonekaluja, ovenpieliä ym jotta varmasti kukaan ei saa nukuttua.

Sitten onkin jo aamu ja pitää huolehtia aamulääkkeet ja aamupala.. Ja tästä ei saa lomaa eikä vapaapäiviä.

Onko mitää lääkettä uneen? Edes melatoniini? Jos vähän rauhoittaisi menoa. Tarvittavana voisi olla vaikka Opamox jos meno menee ihan mahdottomaksi. Ei ole tarkoitus lääkitä vanhuksia tajuttomaksi, mutta joskus se on vanhuksenkin parasta, että lääkkeellä saadaan tilanne rauhoittumaan. Vanhus voi kokea ahdistavaksi olonsa jos meno on kovin levotonta. 

Yksi vaihtoehto on, että on aika teidän vanhuksen muuttaa hoivakotiin. Se tilanne kun yleensä tulee vastaan jossakin kohtaa. Omaishoitajat väsyy niin pakko tehdä ratkaisu.

Vierailija
104/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukkaat pitää laittaa ajoissa sänkyyn, jotta kaikki työt saadaan valmiiksi ennen kuin iltavuoro loppuu. Se loppuu yleensä klo 21.

Kuten joku jo sanoi, hoitajia on yksiköissä sen verran vähän että iltatoimiin ja siirtymisiin menee helposti monta tuntia. Ja sitten pitäisi ehtiä myös syöttämään iltapala, antamaan lääkkeet, siivoamaan keittiö ja kirjaamaan. 

Vierailija
105/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni, 88v. heräsi palvelutalossa joka yö klo 02-03. Hirveitä muistoja tuolta ajalta, sydän särkyy. Tuli koettua kaatumiset, lonkan murtumiset ja lattialta löytymiset. Lepää viimein rauhassa rakas isä

Ja silti et välittänyt niin paljoa että olisit ottanut isäsi kotiin hoitoon ja keksinyt tekemistä klo kahdesta yöllä eteenpäin. Niinpä.

Miksi ilkeilet? Ei työssäkäyvillä ihmisillä ole mahdollisuutta ottaa ympärivuorokautista hoitoa vaativaa vanhusta kotiin. Siksihän meillä on vanhustenhuolto. Tai pitäisi olla.

Jos olet niin surullinen isäsi kohtalosta niin olisit tehnyt asialle jotain, mutta et tehnyt. Tottakai on mahdollista ottaa kotiin, mutta valitsit työn.

Vierailija
106/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan laiteta. Iltahommat joudutaan aloittaa jo iltapäivällä että ehtii kaikki saamaan tarvittavat avut ennen iltaa. Se nyt vaan on ikävä tosiasia että hoitajia ei muuhun riitä. Liukuhihnalta hoidetaan ruokahommat ja vaipat. Ne jotka itse kykenee laittaa voivat sit laittaa myöhemmin. Ensimmäiset vaipanvaihdot on 15:00 ja viimeiset siinä 20-21. Nukkumaan ei mene kuin ne jotka haluavat tai nukkuvat muutenkin. Osa vanhuksista nukkuu lähes koko päivän ja yön vielä lisäksi. Virkeimmät katsovat televisiota yötä myöten.

-Ympärivuorokautisen hoitaja.

Miten teillä muka pitää aloittaa iltatoimet noin aikaisin?

Mä olen Attendolla töissä ja vaikka mentäisiin ilta vajaalla miehityksellä niin iltatoimet aloitetaan vasta puoli kuuden aikaan. Ei todellakaan vaihdeta yövaippaa iltapäivällä vaan jos silloin vaihdetaan vaippa, niin vaihdetaan vielä päivävaippa ja myöhemmin laitetaan sitten yövaippa. 

Vierailija
107/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä palveluasunnot, ovat pääasiassa hoitokotien yhteydessä, eli kun hätä tulee, tämä yksinäinen yöhoitaja jättää 20 muuta hoidettavaa yksin ja lähtee tarkistamaan palveluasujan kuntoa, jos hälyyttää apua.

Vierailija
108/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan laiteta. Iltahommat joudutaan aloittaa jo iltapäivällä että ehtii kaikki saamaan tarvittavat avut ennen iltaa. Se nyt vaan on ikävä tosiasia että hoitajia ei muuhun riitä. Liukuhihnalta hoidetaan ruokahommat ja vaipat. Ne jotka itse kykenee laittaa voivat sit laittaa myöhemmin. Ensimmäiset vaipanvaihdot on 15:00 ja viimeiset siinä 20-21. Nukkumaan ei mene kuin ne jotka haluavat tai nukkuvat muutenkin. Osa vanhuksista nukkuu lähes koko päivän ja yön vielä lisäksi. Virkeimmät katsovat televisiota yötä myöten.

Mä olen Attendolla töissä ja vaikka mentäisiin ilta vajaalla miehityksellä niin iltatoimet aloitetaan vasta puoli kuuden aikaan. Ei todellakaan vaihdeta yövaippaa iltapäivällä vaan jos silloin vaihdetaan vaippa, niin vaihdetaan vielä päiväva

Hoidettavat on niin raskashoitoisia ja vaativia, ja hoitajia suhteessa työmäärään ja ajankuluun niin vähän, että aika ei riitä muuhun. Meillä on yksi asukas jonka iltatoimissa menee yksistään 45minuuttia. Monen muun kanssa menee 20min. Ehkä teillä on helpompia hoidettavia sitten. Lisäksi on ne kaikki muut hommat ja pakolliset kirjaamiset. Yksi tauko ehditään pitämään eli missään kansliassa ei istuskella. 

Vierailija
109/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asukkaita 20, hoitajia 1. Miten klo 21 jälkeen kuvittelet, että yksin saa 20 autettavaa asukasta nukkumaan?

Eivätkö vanhuksetkin nuku ilman auttamista?

Vierailija
110/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asukkaita 20, hoitajia 1. Miten klo 21 jälkeen kuvittelet, että yksin saa 20 autettavaa asukasta nukkumaan?

Monet ei kykene liikkumaan eli ne nivelistään kipeät ihmiset täytyy siirtää tuolista nostolaitteilla vuoteeseen ja asentohoitaa heidät. Luuletko että ne on jotain virkeitä eläkeläisiä jotka vaan pomppaavat sänkyyn ja peitto päälle. Ääliö. 

Vierailija
111/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen Attendolla töissä ja vaikka mentäisiin ilta vajaalla miehityksellä niin iltatoimet aloitetaan vasta puoli kuuden aikaan. Ei todellakaan vaihdeta yövaippaa iltapäivällä vaan jos silloin

No ei todellakaan ole helppoja hoidettavia. Ja kyllä meilläkin on muuta hommaa ja kirjaamiset. 

Vierailija
112/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itse (nyt 6-kymppisenä) päättäisin päiväni mieluummin kuin että minua tultaisiin joskus tulevaisuudessa nukuttamaan iltaseitsemältä.

Vierailija
113/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen Attendolla töissä ja vaikka mentäisiin ilta vajaalla miehityksellä niin iltatoimet aloitetaan vasta puoli kuuden aikaan. Ei todellakaan

Ootte varmaan vaan sitten niin paljon parempia hoitajia. Hah! 10 vuotta alalla ollut minäkin että varmaan tunnistan minkälainen työtahti on. 

Vierailija
114/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itse (nyt 6-kymppisenä) päättäisin päiväni mieluummin kuin että minua tultaisiin joskus tulevaisuudessa nukuttamaan iltaseitsemältä.

No siitä sit vaan. Eipä sitä kukaan ole estämässä varmaan. 

Vierailija
115/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa tämä keskustelu kun seuraavat eduskuntavaalit tulee ja äänestäkää niitä jotka on valmiita nostamaan hoitajmitoitusta niin ratkeaa tämäkin ongelma.

Eli ihan jokainen voi äänestämällä voi vaikuttaa vanhusten oloihin. 

Marinhan sitä mitoitusta nosti, mutta jännästi tilanne muuttui heti kun uusi väki pääsi puikkoihin.

Vierailija
116/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole helppoja hoidettavia. Ja kyllä meilläkin on muuta hommaa ja kirjaamiset.

Mitä tuohon voi sanoa? Jotain eroa näissä paikoissa ja töissä sit kuitenkin on koska meillä ei mitenkään ehtisi kaikkia hoitamaan jos alotettais noin myöhään. Se nyt vaan menee näin ja tuonne petteri orpon hallituksen suuntaan saa sitten antaa palautetta. Viimeinen hoitajamitoituksen lasku osui meillä iltavuoroon. Toki jätettäisi kirjaamiset tekemättä ja tykättäis jos olis keittiöapulainwn tai joku hoitoapulainen laittamassa astioita ja ruokia mut näillä resursseilla ei mahdollista. 

Vierailija
117/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen Attendolla töissä ja vaikka mentäisiin ilta vajaalla miehityksellä niin iltatoimet aloitetaan vasta puoli kuuden aikaan. Ei todellakaan vaihdeta yövaippaa iltapäivällä vaan jos silloin vaihdetaan vaippa, niin vaihdetaan vielä päiväva

Maksaako attendo sulle kun mainostat täällä sitä? Paskaakin pahempi pulju.

Käytännössä t a p p oi vat omaiseni. En avaa enempää mutta omaisilleni, sinne jonnekin, pahoittelut että jouduit kokemaan sen paskan, enkä pystynyt auttamaan.

Vierailija
118/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä keikkailen Attendolla ja viimeksi kun olin keikalla iltavuorossa meni vuoro näin; klo 14 tulin töihin, nopea rapsa n. 5min lähinnä onko jonkun voinnissa erityistä huomioitavaa ja otin avaimet ja listan omista asukkaistani joista vastasin illan. Sitten lähdin jakamaan kahvia. Osa asukkaista nostettiin päiväunilta joko yhden tai kahden auttamana, osa sai kahvin sänkyyn, joku kieltäytyi kahvista, yhdelle kahvin antoi läheinen. Päiväunilta nousseet käytettiin vessassa tai katsottiin vaippa. Noin puolet ovat syötettäviä, ja neljäsosa aggressiivisia. Osa syötettävistä kärsii nielemisvaikeuksista. Toinen meistä hoitajista oli lääkevastaava ja jakoi päivä lääkkeet asukkaille. Tähän meni n. Tunti. Sitten klo 15-16 suihkutin yhden asukkaan, joka oli yhden autettava mutta hoitokielteinen, tällä kertaa onnistuin houkuttelemaan hänet suihkuun. Päivävaatteiden alle katsoin yöpuvun ja suihkun jälkeen mentiin syömään. Syömispuuhat kesti n. Tunnin ja klo 17-17.30 on hoitajien ruokatauko. 17.30-19.00 tehdään iltatoimia. Ensin kahden laitettavat, sitten yhden autettavat. Lääkevastaavalla on näitä yhden autettava vähemmän. Osa asukkaista on aggressiivisia. 19.00-19.30 kirjasin ja sitten iltapalan jakoa ja hampaan pesut,. Nukkumaan avustaminen. Sen jonka käytin suihkussa aiemmin riisuin päivävaatekerroksen pois ja vaihdoin vielä yövaipan. Klo 20.45 olin valmis ja kirjasin vielä hammaspesut. Lääkevastaava antoi yökölle raportin meidän solusta. Eli täyttä työtä joka minuutti.

Vierailija
119/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni, 88v. heräsi palvelutalossa joka yö klo 02-03. Hirveitä muistoja tuolta ajalta, sydän särkyy. Tuli koettua kaatumiset, lonkan murtumiset ja lattialta löytymiset. Lepää viimein rauhassa rakas isä

Ja silti et välittänyt niin paljoa että olisit ottanut isäsi kotiin hoitoon ja keksinyt tekemistä klo kahdesta yöllä eteenpäin. Niinpä.

Otin ja hoidin viikonloppuisin. Viikolla vein omat lapseni päiväkotiin ja hoidin muiden lapsia (olen vo). Mitään alennusta ei hoivamaksuista tullut vaikka isä oli säännöllisesti myös kotihoidossa. Yli 3000€ niistivät kuukaudessa isän hoidosta, toki 600€ vuokra ja lääkkeiden hinnat päälle, ja palvelusetelikin oli. 

Vierailija
120/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajien tilanne ihmetyttää. Miten tarkkaa on hoitajilla lepoajat yms palautumisen ja työhyvinvoinnin kannalta. Omaishoitajat tekavät aivan samaa työtä ilman mitään lepoaikoja ja kunnon korvausta ja ovat usein itsekin hyvin sairaita ja vanhoja. Mutta tällainen orjatyö hiljaa hyväksytään joka paikassa.