Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi palvelutaloissa vanhukset laitetaan nukkumaan jo klo 19?

Vierailija
23.01.2020 |

Miehen äidin palvelutalossa väki nukkuu jo seitsemän uutisten aikaan. Vähän kummaa mun mielestä, eikös ne herää kauheen aikaisin?

Kommentit (205)

Vierailija
121/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asukkaita 20, hoitajia 1. Miten klo 21 jälkeen kuvittelet, että yksin saa 20 autettavaa asukasta nukkumaan?

Eivätkö vanhuksetkin nuku ilman auttamista?

Ainakin itse (nyt 6-kymppisenä) päättäisin päiväni mieluummin kuin että minua tultaisiin joskus tulevaisuudessa nukuttamaan iltaseitsemältä.

Kyllä voisin ihan mielelläni klo 19 vetäytyä omaan huoneeseen ja sänkyyn. Kuulokkeilla voisi kuunnella äänikirjaa tai musiikkia, jos vielä pää toimii sen verran, että näitä kaipaa. Nykyisin monella on oma telkkarikin, jota voi pitää hiljaisella.

Vierailija
122/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajien tilanne ihmetyttää. Miten tarkkaa on hoitajilla lepoajat yms palautumisen ja työhyvinvoinnin kannalta. Omaishoitajat tekavät aivan samaa työtä ilman mitään lepoaikoja ja kunnon korvausta ja ovat usein itsekin hyvin sairaita ja vanhoja. Mutta tällainen orjatyö hiljaa hyväksytään joka paikassa. 

Ei se kyllä samaa työtä ole. Hoitajilla on 5-7 hoidettavaa jokaisella. Ei sillä etteikö omaishoitajien asiat ja olosuhteey vaatisi parantamista ja tarkastelua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa laitetaan. Yövuoro alkaa klo 21 ja siihen mennessä pitää olla porukan sängyssä. Yleensä on vain yksi yökkö.

Monessa paikassa sama yökkö kiertää monella osastolla (tietenkin osastosta ja potilainen kunnosta riippuen). 

Vierailija
124/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan laiteta. Iltahommat joudutaan aloittaa jo iltapäivällä että ehtii kaikki saamaan tarvittavat avut ennen iltaa. Se nyt vaan on ikävä tosiasia että hoitajia ei muuhun riitä. Liukuhihnalta hoidetaan ruokahommat ja vaipat. Ne jotka itse kykenee laittaa voivat sit laittaa myöhemmin. Ensimmäiset vaipanvaihdot on 15:00 ja viimeiset siinä 20-21. Nukkumaan ei mene kuin ne jotka haluavat tai nukkuvat muutenkin. Osa vanhuksista nukkuu lähes koko päivän ja yön vielä lisäksi. Virkeimmät katsovat televisiota yötä myöten.

-Ympärivuorokautisen hoitaja.

Miten teillä muka pitää aloittaa iltatoimet noin aikaisin?

Mä olen Attendolla töissä ja vaikka mentäisiin ilta vajaalla miehityksellä niin iltatoimet aloitetaan vasta puoli kuuden aikaan. Ei todellakaan vaihdeta yövaippaa iltapäivällä vaan jos silloin

Ei maksa. Se, että kerron missä olen töissä ei ole mitään mainostamista. Kummallinen ajattelutapa.

Meillä ei ole tapettu yhtäkään asukasta. Todella typerää ja lapsellista yleistää kaikki Attendon paikat samanlaisiksi. Todella harhaista edes kuvitella tuollaista. Paskoja paikkoja löytyy myös ihan julkiselta puolelta, joten tuollainen lapsellinen yleistäminen saisi loppua.

Vierailija
125/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikyloikka. Huumattuina ovat liikkumattomia eivätkä pimputtele täysistä vaipoista.

Vierailija
126/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meillä laitetaan asukkaat nukkumaan klo 19 viimeistään. Kirjaukset ja keittiön siivoukset on oltava tehty ennenkuin yöhoitaja tulee klo 21. Siihen mennessä on oltava hiljaista. Yöhoitaja pesee pyykkiä, siivoaa, keittää puurot aamuksi 3 osastolle. Kirjaa ja valvoo 50 muistisairasta yksin.

Onko jossain tosiaan 50 muistisairasta yhdellä.

Kohtuutonta mennä klo 19 nukkumaan, jos täytyy nukkua vaikka aamu kahdeksaan saakka. 

Ei kukaan nuku säännöllisesti 13 tuntia putkeen. 

Vierailija
127/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kikyloikka. Huumattuina ovat liikkumattomia eivätkä pimputtele täysistä vaipoista.

Kun niiden tilit on saatu pumpattua tyhjiksi lääkitystä lisätään ja ne kuivatetaan Taivaan kotiin.

Vierailija
128/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siten meille Attendon, Esperi-caren, Pihlajalinnan ja Mehiläisen osakkeenomistajille voidaan maksaa isommat osingot.

Mikä palkoissa, ruuassa ja tarvikkeissa säästyy, kilahtaa meidän kukkaroon.

terkuin Kok. & PS

Perussuomalaiset - puolue, joka sokaistui kokoomuksen vierellä ja unohti äänestäjänsä ja olemassaolonsa tarkoituksen.

Vierailija
129/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoksissa on niin tarkat säädökset ettei niistä voi poiketa. Vanhusta ei voi jättää yksin hetkeksikään. Iltatoimet tehdään, milloin henkilökunta paikalla. Yökölle ei voi jättää muuta kuin yön eli valvomisen vastuun.

Vierailija
130/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitatte ihmisen nukkumaan klo 19, niin onko teillä voimavaroja aloittaa hänen päivänsä klo 3 aamulla, jolloin hän on nukkunut 8 tuntia. Ei taida olla?

Vierailija
131/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun iltavuoro päättyy klo 21 ja yövuoro saapuu jossa yleensä vain yksi hoitaja.

Vierailija
132/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös palvelutalot ole paikkoja missä asukkailla on omat asunnot ja päättävät itse nukkumaan menoaikansa?  Hoivakodeissa missä on ympärivuorokautinen valvonta saattaa ollakin määrätty kellon aika milloin asukkaat vetäytyvät huoneisiinsa.

Rajat on häilyviä. Palvelutalossakin on osa niin huonokuntoista, että se on osittain hoivakoti, vaikka asunto olisi oma. Moni makaa liikuntakyvyttömänä siinä oman asunnon pedissä ja häntä hoidetaan sängyssä, kuten hoivakodissa.

Eikö olisi kaikkien kannalta helpompi jos palattaisiin aikaan entiseen missä huonokuntoiset olivat yhdessä ja samassa paikassa vanhainkodissa jolloin hoitihenkilöstönkin oli helpompi hallita tilannetta.

Vierailija
133/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko AP kertoa oman ratkaisun, miten 1-2 hoitajalla saadaan autettavat ihmiset ennen yövuoroa petiin, jos ei aloiteta ajoissa? Paljonko arvelet iltapesuun ja vaatteiden vaihtoon ja vessatukseen sekä iltalääkkeisiin menevän aikaa noin 30 hengelle iltaruuan jälkeen? Ehtisitkö hoidella itse esim tunnissa klo 20-21?

Yökkö ehtii yksin varsin vähän. Lähinnä kuivittaa jo petissä olevia, jos sitäkään.

Vierailija
134/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ihmiset on tietämättömiä vanhusten oloista. Tuollaista se on ollut jo vuosikymmeniä. Turha 2020- luvun päättäjiä on haukkua

Vierailija
135/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä viedään noin myöhään? Nukahtelevat yleensä jo 17 aikaan pystyyn jos ei viedä sänkyyn

136/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin siellä missä olin ennen töitä vanhukset laitettiin jo sänkyyn päivällinen jälkeen kello 16 jälkeen aloitettiin iltatoimet.. 

The only fears we have to fear is these fears itself.

Vierailija
137/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta kun on laitettu yövaippa jo klo 16! Eikä vanhus taatusti jaksa enää itse mennä vessaan eli lirittää vaippaan. Tänään kun pyysin hoitajaa lemuavan vaipan vuoksi käyttämään vessassa, hänpä puki jo yövaatteet päälle. Kun katsoin pöksyihin, niin mitäs siellä onkaan. Ensin isoimmat mahdolliset yövaipat (joita ei saa kuin yhdet/vrk) ja päällä tuhdit inkohousut. Turhaat hoitajat selostivat, että toki vaihdetaan illalla kuivat. Se, että on laitettu yövaatteet päälle ei niin häiritse vaan se, että todellakin se, että äiti  joutuu olemaan märissään klo 16 - seuraavaan aamuun. Joskus vielä 8.30 ei oltu vaihdettu yövaippaa - olikin ruokasalin tuoli aivan märkä. 

Yksikön johtajalle kirjallinen valitus, jos ei tehoa yhteys AVI:n

NÄIN JUURI.

Tuttuni on avi:ssa töissä ja käsittelee siellä tällaisia asioita. Sanoi, että myös hoitajat voisivat tehdä enemmän ilmoituksia havaitsmistaan epäkohdista. 

Ensin johtajalle kirjallinen valitus ja jos ei tehoa, niin yhteys avi:in. Näin hän minulle neuvoi. 

Vierailija
138/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää lakkoon sen puolesta, että tulee enemmän hoitajia. 

Vierailija
139/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain paikoissa lääkitään untenmaille jo klo.16.00

Vierailija
140/205 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää lakkoon sen puolesta, että tulee enemmän hoitajia. 

On menty useaan otteeseen mutta kun ei ole tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän