Miksi palvelutaloissa vanhukset laitetaan nukkumaan jo klo 19?
Miehen äidin palvelutalossa väki nukkuu jo seitsemän uutisten aikaan. Vähän kummaa mun mielestä, eikös ne herää kauheen aikaisin?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkaita 20, hoitajia 1. Miten klo 21 jälkeen kuvittelet, että yksin saa 20 autettavaa asukasta nukkumaan?
Me kysymme kun emme ole perushoitajia emmekä voi tietää.
Oletko yhtä jurpo ja vuorovaikutusvammainen työssäsi?
Oikea kysymys kuuluukin, miksi ei ole useampia hoitajia, että ihmisiä ei tarvitse lastenaikaan laittaa nukkumaan.
Sitäpaitsi, heille tulee liian pitkä aika ilman ravintoa. Se on jo tutkittukin.
Mutta pääasia että rahaa tulee Petterin kavereille.
heille tulee liian pitkä aika ilman ravintoa. Se on jo tutkittukin.
Niin on tutkittu ja tiedossa, että vanhukset syövät kuin pikkulinnut. Nälän- ja janontunne vähenee sitä enempi, mitä vanhempi ja sairaampi ihminen on.
Mutta jopa ylimääräistä iltapalaa annetaan laitoksissa, jos joku pyytää sellaista. Vaikka olisi juri jopa syönyt. Osa dementoituneista ei muista jo syöneensä. Aamupalaa taas saa jo aikaisin. Vain, jos vanhus ei ole halunnut syödä aterioilla, tulee pitkä väli.
Vierailija kirjoitti:
Eikös palvelutalot ole paikkoja missä asukkailla on omat asunnot ja päättävät itse nukkumaan menoaikansa? Hoivakodeissa missä on ympärivuorokautinen valvonta saattaa ollakin määrätty kellon aika milloin asukkaat vetäytyvät huoneisiinsa.
Kun paikoista on pulaa (tai oikeammin paikkoja ei hevin anneta), vanhukset on tosi huonokuntoisia ja raskaasti autettavia, kun lopulta päätyvät hoivakotiin.
Itse työskentelen sen verran parempikuntoisten yksikössä, että jokainen saa päättää nukkumaanmeno- ja heräämisaikansa itse. Mutta eipä ole sekään kaikkien omaisten mieleen. Kun kyllä olisi tähän aikaan pitänyt tehdä sitä, tätä ja tuota. Että todellako ette ole patistaneet ajoissa unille ja aamulla hereille.
Lääkkeiden ottaminen toki hoidetaan ajallaan, eikä kenelläkään ole vaippoja, ettei ole tuollaisista asioista kiinni. Mutta aina joku muu tietää paremmin, että väärin toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Eikös palvelutalot ole paikkoja missä asukkailla on omat asunnot ja päättävät itse nukkumaan menoaikansa? Hoivakodeissa missä on ympärivuorokautinen valvonta saattaa ollakin määrätty kellon aika milloin asukkaat vetäytyvät huoneisiinsa.
Rajat on häilyviä. Palvelutalossakin on osa niin huonokuntoista, että se on osittain hoivakoti, vaikka asunto olisi oma. Moni makaa liikuntakyvyttömänä siinä oman asunnon pedissä ja häntä hoidetaan sängyssä, kuten hoivakodissa.
Siellä, missä itse olen töissä niin vanhuksille tehdään mahdollisimman mukavat oltavat. Jos on kaunis ja lämmin sää niin viedään ulos jopa sänkypotilaita lämpimästi peiteltyinä. Saatetaan pitää lettukestejäkin ja järjestää muutakin piristystä. Joulu on aina iso juhla ja nyt pääsiäisenäkin oli erityistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkaita 20, hoitajia 1. Miten klo 21 jälkeen kuvittelet, että yksin saa 20 autettavaa asukasta nukkumaan?
Oikea kysymys kuuluukin, miksi ei ole useampia hoitajia, että ihmisiä ei tarvitse lastenaikaan laittaa nukkumaan.
Niin on tutkittu ja tiedossa, että vanhukset syövät kuin pikkulinnut. Nälän- ja janontunne vähenee sitä enempi, mitä vanhempi ja sairaa
Mutta jopa ylimääräistä iltapalaa annetaan laitoksissa, jos joku pyytää sellaista. Vaikka olisi juri jopa syönyt. Osa dementoituneista ei muista jo syöneensä. Aamupalaa taas saa jo aikaisin. Vain, jos vanhus ei ole halunnut syödä aterioilla, tulee pitkä väli.
Kysymys olikin liian pitkästä välistä joka terveydelle vaarallista. Ja 19-08 on liian pitkä väli vanhukselle. Kukaan yökkö ei juokse antamassa yhtään mitään yhtään kenellekään yön aikana.
Ihan turha yrittää mainostaa jotakin hirviömäistä esperiattendomehiläistä.
Nuo paikat ovat kuin keskitysleirejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni, 88v. heräsi palvelutalossa joka yö klo 02-03. Hirveitä muistoja tuolta ajalta, sydän särkyy. Tuli koettua kaatumiset, lonkan murtumiset ja lattialta löytymiset. Lepää viimein rauhassa rakas isä
Ja silti et välittänyt niin paljoa että olisit ottanut isäsi kotiin hoitoon ja keksinyt tekemistä klo kahdesta yöllä eteenpäin. Niinpä.
Älytön vastaus.
Alalla esiintyy kyllä varmasti välinpitämättömyyttäkin, mutta enin vika on kumminkin kiireessä, jos jotain huomauttamista löytyy. Se kiire keskittyy tiettyihin kellonaikoihin.
Monilapsisen perheen vanhemmat parhaiten tajuavat, kuinka kiire aamuisin monen kanssa tulee, jos on joku takaraja asioille.
Vierailija kirjoitti:
Itse työskentelen sen verran parempikuntoisten yksikössä, että jokainen saa päättää nukkumaanmeno- ja heräämisaikansa itse. Mutta eipä ole sekään kaikkien omaisten mieleen. Kun kyllä olisi tähän aikaan pitänyt tehdä sitä, tätä ja tuota. Että todellako ette ole patistaneet ajoissa unille ja aamulla hereille.
Lääkkeiden ottaminen toki hoidetaan ajallaan, eikä kenelläkään ole vaippoja, ettei ole tuollaisista asioista kiinni. Mutta aina joku muu tietää paremmin, että väärin toimittu.
Lisäksi jotkut omaiset ei tunnu ymmärtävän sitä, että heidän omaisensa ei ole paikan ainoa avustettava vaan on monta muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Osa laitetaan. Yövuoro alkaa klo 21 ja siihen mennessä pitää olla porukan sängyssä. Yleensä on vain yksi yökkö.
Mikä ihmeen pakkonukkuminen? Ihmisiä ovat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajat on häilyviä. Palvelutalossakin on osa niin huonokuntoista, että se on osittain hoivakoti, vaikka asunto olisi oma. Moni makaa liikuntakyvyttömänä siinä oman asunnon pedissä ja häntä hoidetaan sängyssä, kuten hoivakodissa.
Vuodepotilaita voi olla ihan kotonakin ja siellä käy kotihoito useamman kerran päivässä sekä omaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on tutkittu ja tiedossa, että vanhukset syövät kuin pikkulinnut. Nälän- ja janont
Mä olen Attendolla töissä eikä todellakaan ole mikään keskitysleiri. Todella typerää ja lapsellista edes väittää tuollaista. Et taida tietää mikä oikeasti oli keskitysleirit.
Ja ihan kuule tiedoksi, että ihan samanlaista touhu on myös julkisella puolella. Mä kerroin jo tuossa aiemmin, että kyllä meillä vaihdetaan useammin vaippoja kuin niissä julkisen puolen paikoissa joissa olen ollut töissä tai harjoittelussa. Lisäksi yhtälailla julkisella iltapala on klo:19 ja aamupala n. klo:8. Myös sairaaloissa on näin.
Itse olen keikkaillut hyvinkin erilaisissa paikoissa ja aina ei työn määrä ole yhteydessä siihen miten vanhuksia hoidetaan. Toisessa meillä oli täysin autettavat ruokailussa, liikkumisessa yms lähtien. Siellä vaipat katsottiin vähintään kolme kertaa päivässä, hampaat pestiin aamuin illoin, iltapala aloitettiin kun iltatoimet oli saatu kaikille eli n. 19-19.30 ja vanhusten vierellä istuttiin ne pienet hetket jota jäi. Yökkö vaihtoi levottomasti kulkevilta vaippaa tai jos joku oli aamusta aikaisin hereillä. Antoi myös yöpalaa ja varhaisaamupalaa.
Sitten toinen paikka jossa ei niin hoidollista, kaikki liikkui itse, ketään ei syötetty, mutta vaippoja toki sai vaihtaa. Vaipat siellä vaihdettiin kaksi kertaa päivässä, hampaita pestiin hyvin satunnaisesti, hoitajat mielellellään vetäytyi kanslioihin ja osa jatkuvasti myös omalla puhelimellaan. Yöllä annettiin yöpalaa, mutta ei varhaisaamupalaa ja yökkö ei vaihtanut liikkuville vaippoja tai ohjannut vessaan. Joidenkin kanssa työvuorot henkisesti raskaita, koska kaikki aika meni päivittelyyn miten haastavia ja hankalia asukkaita heillä on ja googlailuun että onko lääkäri tai sh tehnyt jonkin hoitovirheen. Yritin välillä että niin niitä on joka paikassa ja että mennään asukkaiden kanssa istumaan, muttei kuulema voi kun sohvat on pees. Ei auttanut vaikka ehdotin että otetaan omat tuolit mukaan.
Että niin voi olla paikoissa eroja.
Miksi oletetaan että iäkäs tai vamman omaava on joku objekti jota voidaan vaan käsitellä miten huvittaa, kun valtio käskee tai kunta. Ja eivät voi sanoa vastaan. Luullaanko että ne ovat zombeja lääkkeissä eikä ihmisiä. Ei siten saa kohdella yksilöitä, sieluja ja ihmisiä. Oli sairas tai terve. Pitää kunnioittaa muita ja miettiä mitä toiveita on, miten voisi paremmin. Tarpeeksi panostaa kaikkeen, että olisi elämää ja vapauttakin vielä. Normaalia mikä on sille ihmiselle tuttua. Jos ei maita, pitäisi olla myöhemmin ruoka tai välipala kaapissa saatavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on tutkittu ja tiedossa, että vanhukset syövät kuin pikkulinnut. Nälän- ja janont
Hölmöjä juttuja. Laitosten ruoka-ajat on säädetty sen mukaan, ettei siitä kenellekään haittaa koidu. Eikä niitä edes laadi hoitajat, vaan ruoka-alan ihmiset ym. 😀 Ja KUKA vanhus muka syö öisinkin, korkeintaan muistisairas, joka ei muista jo syöneensä. Nykyään hoidan muistisairasta hänen kotonaan. Hän on sairauden edetessä alkanut öisinkin syödä välillä, koska on sekaisin ajoista.
Ja olen vanhustenhoitajana laitoksissakin ollut ja tiedän kyllä tasan tarkkaan, että ylimääräistäkin on annettu, jos joku sellaista pyytää, vaikka ko. hlö olisi jo syönyt normaalisti, mutta hlö ei vain itse muista sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on tutkittu ja tiedossa, että vanhukset syövät kuin pikkulinnut. Nälän- ja janontunne vähenee sitä enempi, mitä vanhempi ja sairaa
Katselin, kun muistisairas, joka oli juuri syönyt, meni jäteruokien kärrylle ja veti jonkun toisen lusikalla ruuanjäteastiasta sotkeutuneet muusit, soosit ja jälkiruoka vanukkaat. Yritin ottaa lusikkaa pois, mutta ei antanut. Hoitaja sitten tuli ohjaamaan hänet pois. Muistisairaat voivat olla agressiivisia ja suuttuvat jos heihin kosketaan. Toivottavasti täältä pääsee pois ennen hoidettavaksi joutumista. Ei ole yksityiset mitenkään parempia paikkoja, vaikka moni niin luulee.
Muistakaa tämä keskustelu kun seuraavat eduskuntavaalit tulee ja äänestäkää niitä jotka on valmiita nostamaan hoitajmitoitusta niin ratkeaa tämäkin ongelma.
Eli ihan jokainen voi äänestämällä voi vaikuttaa vanhusten oloihin.
Ei meillä ainakaan laiteta. Iltahommat joudutaan aloittaa jo iltapäivällä että ehtii kaikki saamaan tarvittavat avut ennen iltaa. Se nyt vaan on ikävä tosiasia että hoitajia ei muuhun riitä. Liukuhihnalta hoidetaan ruokahommat ja vaipat. Ne jotka itse kykenee laittaa voivat sit laittaa myöhemmin. Ensimmäiset vaipanvaihdot on 15:00 ja viimeiset siinä 20-21. Nukkumaan ei mene kuin ne jotka haluavat tai nukkuvat muutenkin. Osa vanhuksista nukkuu lähes koko päivän ja yön vielä lisäksi. Virkeimmät katsovat televisiota yötä myöten.
-Ympärivuorokautisen hoitaja.
Muistisairasta läheistä hoitavana utelen millä pirulla vanhuksen saisi laitettua nukkumaan edes klo 22?
Päivät saa olla valppaana ja silmät selässäkin eikä omaa aikaa ole hetkeäkään vaan koko ajan saa olla "hälytysvalmiudessa" ja sitten illalla on itse jo aivan tööt, mutta muistisairas tuntuu vain virkistyvän. Sitten se vaeltaa pitkin yötä vessassa (tai ainakin vessan ovella kääntymässä) ja kolistaa rollaattorilla kaikkia huonekaluja, ovenpieliä ym jotta varmasti kukaan ei saa nukuttua.
Sitten onkin jo aamu ja pitää huolehtia aamulääkkeet ja aamupala.. Ja tästä ei saa lomaa eikä vapaapäiviä.
Eihän nykyään tälläistä kukaan eikä missään enää tee. Pegorion , Levolac ym on sitä varten...