Miksi palvelutaloissa vanhukset laitetaan nukkumaan jo klo 19?
Miehen äidin palvelutalossa väki nukkuu jo seitsemän uutisten aikaan. Vähän kummaa mun mielestä, eikös ne herää kauheen aikaisin?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Ettei itse tarvitse tehdä sitä hoitamista. Eläkeläisillähän juuri on mahdollisuus valvoa vaikka joka päivä yötä myöten kun ei ole mihinkään kiire aamulla.
Näitä hoitokoteja pyörittää ahnein, pahin ihmíssaasta mitä maa päällään kantaa, kuten uutisista käy ilmi. Monesti jopa vanhus viruu siellä vaipoissaan vaikka kutsunappia on painettu. Laskutus toki rullaa vaikka mitään hoitoa ei tehdä.
Klo 11.30 tultiin tekemään aamupesut ja vaipanvaihto, kun sattuneesta syystä menin aikaisin aamulla omaistani katsomaan. Ei hoiviksisskaan häiritä,
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kun on laitettu yövaippa jo klo 16! Eikä vanhus taatusti jaksa enää itse mennä vessaan eli lirittää vaippaan. Tänään kun pyysin hoitajaa lemuavan vaipan vuoksi käyttämään vessassa, hänpä puki jo yövaatteet päälle. Kun katsoin pöksyihin, niin mitäs siellä onkaan. Ensin isoimmat mahdolliset yövaipat (joita ei saa kuin yhdet/vrk) ja päällä tuhdit inkohousut. Turhaat hoitajat selostivat, että toki vaihdetaan illalla kuivat. Se, että on laitettu yövaatteet päälle ei niin häiritse vaan se, että todellakin se, että äiti joutuu olemaan märissään klo 16 - seuraavaan aamuun. Joskus vielä 8.30 ei oltu vaihdettu yövaippaa - olikin ruokasalin tuoli aivan märkä.
Yksikön johtajalle kirjallinen valitus, jos ei tehoa yhteys AVI:n
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, meillä on iltapala klo 19.30, mut suurin osa sen jälkeen HALUAA nukkumaan.
Ovat yleensä jo klo 16 todella väsyneitä.Tehostetun palveluasumisen yksikön sh.
Tietenkin ovat väsyneitä, kun heräävät aamuyöllä odottamaan aamiaista. Ei ole yhtään jännä.
Harva vanhus herää aamuyöllä. Ei ainakaan meillä vaan kyllä he heräävät ihan normaaliin aikaan aamulla.
sosialismissa mennään kellon mukaan, ei ihmisen. kaikki käy samaan aikaan nukkuun ja kaikki herätetään samaan aikaan. ruoka syödään samaan aikaan ja pissalla käydään samaan aikaan. jos jollekkin ei sovi rytmi, niin tuoliin kiinni ja vahvemmat lääkkeet. luuliko joku että sosialismi on ihanaa?
Kahdet lääkkeet diapamia ja halcion unilääkkeet kuin muut päälle. Taju pois. Jos on diapetes nukkuu heti kun syö sokeria. Kakkostyypin. Ykkösessä menee taju jos ei saa sokeria. Kofeiini hakkauttaa sydäntä kahvit teet verenpaineen pilvissä. Ne on hoidettu päin persettä. Syötetty. Vitamiinin raudan puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä vanhukset pääsevät laitokseen vasta tosi huonokuntoisena. He eivät voi istua liian kauan koska tulee painehaavoja, harvempi on siinä kunnossa että itse liikkuu juuri ollenkaan joten on annettava asentohoitoa sängyssä, jossa on erikoispatja. Hoidettavat ovat myös sairaita ja väsyneitä, eivät he nauti samoista asioista kun nuoremmat. Minun työpaikallani on 30 asukasta joista yksi pitää suihkussa käynnistä. Loput saa suihkuttaa lähes väkisin. Monet eivät halua tulla sängystä peiton alta lainkaan pois, siellä on lämmintä ja turvallista kun olohuoneessa skitsofreenikko vanhus heittelee tavaroita ja huutaa suoraa huutoa tuntikaupalla. Skitsolle ei ole muuta paikkaa ja ei saa lääkitä että rauhoittuisi. Myös kehitysvammaiset ovat samassa paikassa vanhana, he ovat myös usein aggressivisia, kuten myös dementikot. Menisin itsekkin mielummin sänkyyn aikaisin. Hoitajat ovat pitkillä saikulla j
Miten niin skitsofreenikkoa ei saa lääkitä?
Yksityisillä johtajat saa miljoonan vuodessa palkkaa kun potilaat on kusivaipassa päivät virtsatulehduksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asukkaita 20, hoitajia 1. Miten klo 21 jälkeen kuvittelet, että yksin saa 20 autettavaa asukasta nukkumaan?
Me kysymme kun emme ole perushoitajia emmekä voi tietää.
Oletko yhtä jurpo ja vuorovaikutusvammainen työssäsi?
Oikea kysymys kuuluukin, miksi ei ole useampia hoitajia, että ihmisiä ei tarvitse lastenaikaan laittaa nukkumaan.
Sitäpaitsi, heille tulee liian pitkä aika ilman ravintoa. Se on jo tutkittukin.
Mutta pääasia että rahaa tulee Petterin kavereille.
Monellakin jo satsit vaipassa viimeistään kello 19.03.36
Vierailija kirjoitti:
Yksityisillä johtajat saa miljoonan vuodessa palkkaa kun potilaat on kusivaipassa päivät virtsatulehduksissa.
Mä olen Attendolla töissä ja meillä kyllä vaihdetaan vaipat tarpeen mukaan. Normaalisti aamulla, lounaan jälkeen ja iltatoimilla. Olen ollut myös julkisella puolella eri paikoissa ja monessa paikassa vaipat vaihdetaan vain aamuisin ja iltaisin.
Niihin aikoihin pitää aloittaa yövaatteitten vaihdot/nukkumaan laittamiset, että ehtii kaikki laittaa nukkumaan siihen mennessä, kun yövuoro alkaa. Yövuorossa on vain yöhoitaja, joka ei voi koko osaston väkeä yksin laittaa sänkyihin.
Osa vanhuksista torkkuu tai makaa joka tapauksessa koko päivän tai pitkin päivää, vain hyväkuntoisimmat on jalkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Ettei itse tarvitse tehdä sitä hoitamista. Eläkeläisillähän juuri on mahdollisuus valvoa vaikka joka päivä yötä myöten kun ei ole mihinkään kiire aamulla.
Näitä hoitokoteja pyörittää ahnein, pahin ihmíssaasta mitä maa päällään kantaa, kuten uutisista käy ilmi. Monesti jopa vanhus viruu siellä vaipoissaan vaikka kutsunappia on painettu. Laskutus toki rullaa vaikka mitään hoitoa ei tehdä.
No voi sama homma se kunnallakin, joten se siitä. Niin se oli viime vuosituhannellakin vanhukset ajoissa sänkyyn, yksi yövuorolainen ei siihen pysty, iltavuoro päättyy klo 21.
Eikös palvelutalot ole paikkoja missä asukkailla on omat asunnot ja päättävät itse nukkumaan menoaikansa? Hoivakodeissa missä on ympärivuorokautinen valvonta saattaa ollakin määrätty kellon aika milloin asukkaat vetäytyvät huoneisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta, entäpä aamut: pahimmillaan ne 20 asukasta ja edelleen yksi yökkö, joka laittaa ne asukkaat valmiiksi; aamupesut, rasvaukset, päivävaatteet ymym. Yksin valmiiksi. Ainakin suuren osan, että aamupalan voikin sitten aamuvuoro aloitella. Jos ei suurinta osaa ole "laitettu", aamuvuoro vihainen. En yhtään enää ihmettele miksi kukaan ei jaksa tätä ammattia montaa vuotta kauempaa. Vaikka kuinka olisi kutsumus..
Olen isäni hoitajille sanonut, ettei hänelle tarvitse laittaa päivävaatteita, ajaa partaa päivittäin tai pedata sänkyä koskaan. Ei hän kotonaankaan asuessa niin tehnyt, eivätkä tuollaiset ulkoiset asiat ole hänelle tai minulle tärkeitä. Säästäisivät mieluummin aikaa muuhun hoitoon ja elämän mielekkyyteen. Mutta ei käy, kun kyllä nuo asiat kuulemma "kuuluu tehdä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni, 88v. heräsi palvelutalossa joka yö klo 02-03. Hirveitä muistoja tuolta ajalta, sydän särkyy. Tuli koettua kaatumiset, lonkan murtumiset ja lattialta löytymiset. Lepää viimein rauhassa rakas isä
Ja silti et välittänyt niin paljoa että olisit ottanut isäsi kotiin hoitoon ja keksinyt tekemistä klo kahdesta yöllä eteenpäin. Niinpä.
Miksi ilkeilet? Ei työssäkäyvillä ihmisillä ole mahdollisuutta ottaa ympärivuorokautista hoitoa vaativaa vanhusta kotiin. Siksihän meillä on vanhustenhuolto. Tai pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta kun on laitettu yövaippa jo klo 16! Eikä vanhus taatusti jaksa enää itse mennä vessaan eli lirittää vaippaan. Tänään kun pyysin hoitajaa lemuavan vaipan vuoksi käyttämään vessassa, hänpä puki jo yövaatteet päälle. Kun katsoin pöksyihin, niin mitäs siellä onkaan. Ensin isoimmat mahdolliset yövaipat (joita ei saa kuin yhdet/vrk) ja päällä tuhdit inkohousut. Turhaat hoitajat selostivat, että toki vaihdetaan illalla kuivat. Se, että on laitettu yövaatteet päälle ei niin häiritse vaan se, että todellakin se, että äiti joutuu olemaan märissään klo 16 - seuraavaan aamuun. Joskus vielä 8.30 ei oltu vaihdettu yövaippaa - olikin ruokasalin tuoli aivan märkä.
Yksikön johtajalle kirjallinen valitus, jos ei tehoa yhteys AVI:n
Kannattaa aina katsoa, mihin istuu. Tuolit ovat sotkettu milloin ruualla, milloin ulosteella ja märkiä vaipoista ohi lirutteluista. Ei hoitajat niitä ehdi siivota joka mummon jäljiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihana kun aamusta olet jo valppaana tarkistamassa onko äitillä mitkä pöksyt jalassa. Tämä saattaa tulla yllätyksenä, mutta siellä osastolla on muitakin hoidettavia, harmi ettei kaikkien pesuja ja vaippoja olla saatu tehdyksi ennen aamupalaa, joka varsin usein on jo klo 8 aikaan, osa syötettäviä jne. Olisihan ne hoitajat voineet vaikka aamun ensimmäisen kaatujan jättää lattialle pötkölleen odottelemaan, kun sinun äitisi oli tärkeämpi. Tai jättää puhumatta sille agressiiviselle pertille joka yrittää väkivalloin mennä ovesta läpi navettaan, olisivat avanneet oven vaan. Et voi tietää tuonkaan aamun tapahtumia.
Kuvailemasi on varmasti täysin totta, mutta realiteetti niillä mitoituksilla mitä annetaan. Ainahan se oma läheinen pitäisi olla aamun eka ja illan vika hoidettava, koska muita osaston tapahtumia ei ole. On vain minä, minä ja minä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmiset ihan pienellä rahalla tallo kaikkea moraalia ja etiikkaa kivenkoloon. Kunnon korvaus siitä on maksettava, niin toisten kärsimykset unohtuu.
Vierailija kirjoitti:
Ukki oli tottunut katsomaan telkkaria aina vähintään klo 23 asti kotona ollessaan. Sitten kun joutui hoivakotiin, niin unille pakottivat jo iltauutisten aikaan. Surullista.
Ette sitten telkkaria tajunneet ukille hommata sinne huoneeseen? Telkkaria moni katsoo sängyssä
Ilmankos eutanasiaa ajetaan niin innokkaasti.