Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte motivaatiota iänikuiseen ruoanlaittoon?

Vierailija
17.01.2020 |

Mitään muuta ehtisi elämässä tehdä kuin olla keittiössä, jos päättäisin syödä terveellisesti. Miten motivoidutte kokkaamaan? Tiedän että jotkut nauttivat siitä - en ymmärrä - mutta te jotka ette nauti ja silti laitatte joka päivä ruokaa, miten jaksatte? Jos mulla olisi rahaa sikana, palkkaisin itselleni kokin tekemään viikon ruoat jääkaappiin. :D

Kommentit (238)

Vierailija
201/238 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirry 70-luvun ruokailuun. Keitä joka päivä iso kattilallinen perunaa. Siihen sitten lisuketta, vaikka jauhelihakastiketta, munakastiketta jne. Salaatiksi porkkanaraaste tai kiinankaali sitruunalla tai appelsiinilla maustettuna, ehkä peräti paprikapalasia myös. Viikonloppuna sitten voi herkutella spagetilla ja pizzalla.  

Illalla lämpimiä voileipiä tai vaikka täytettyjä lettuja, joihin voi laittaa päivän jämiä.

Sämpylät tehdään itse pari kertaa viikossa.

No vähän kärjistettyä, mutta mistä on tullut käsitys että ruoan täytyy olla jotain gurmeeta tai supervaihtelevaa, että sillä elää eikä jää nälkä? Miljoonat ihmiste maailmassa syö samaa ruokaa joka päivä, riisiä, maissia tms. Tuo perunankeitto auttaa erityisesti jos on suuriruokaisia perheenjäseniä. He ottaa vaan enemmän sitä perunaa sitten, eikä rohmua itselleen kaikkia kastikkeita.

On vähän järkyttävää lukea, että joku teini saa syödä puolikkaan pellillisen pizzaa. Jos nuo tottumukset jää päälle kun kasvupyrähdys on ohi, niin tulee painonhallintaongelmia. Nälkäiseksi ei kenenkään tarvitse jäädä, mutta jotain rajaa pitää olla annoksissa, joissa on kalliita raaka-aineita, kun puhutaan arkiruoasta. Teinit voi viedä vaikka kerran kuussa Raxiin niin saa pizzannälkänstä edullisesti täytettyä.

Katsos kun nykyään väitetään että tuolla ruualla lihoo, ei saisi olla hiilareita, eikä läskiä ruuassa, ja pitäisi olla avokadoa ja korianteria lautasella.

Hauskintahan tuossa on se että silloin 70-luvulla ei juurikaan lihavia näkynyt.

Mä olen syntynyt -72. Silloin lapsia pidettiin nälässä. Aamupala oli joku kuivahtanut leipäviipale, koulussa pienet lounaat ja koulun jälkeen joku jukurttipurkki, pullasiivu tai vispipuuroa pieni annos. Kun äiti tuli töistä klo 17, se keitti perunat ja nakkikastiketta tmv. Iltapala oli jokin omena tai näkkileipä tai pilkottua porkkanaa.

Vierailija
202/238 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on järkyttävät ruokakulut. Yritän säästää tekemällä itse mahdollisimman paljon, mutta kyllähän esim. kaupan valmiit lihapullat tulee halvemmaksi kuin tehdä itse kunnolliset. Kaupan pullissa on jauhettuna kaikki halvat osat. Ostin uudeksi vuodeksi lohta pienen palan (alle puoli kiloa) ja teen siitä tänään lohipastaa. Ei pysty enää uunilohta ostamaan, kun 5-henkiselle perheelle pitäisi olla kilon pala uuniin ja maksaa niin vietävästi. Eilen oli lohkoperunat uunissa, itse tein, ja kermaviilikastiketta ja pannulla paistettuja valmiita nugetteja. Meillä ei kukaan tykkää kiusauksista tai sosekeitoista, jotka olisi edullisia.

Kilon pala viidelle hengelle? Eihän tuo riitä edes kahdelle.

En ole sama, mutta kuka ostaa yli kilon palan lohta kahdelle hengelle? Siis fileen? Sehän on järkyttävän kokoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on järkyttävät ruokakulut. Yritän säästää tekemällä itse mahdollisimman paljon, mutta kyllähän esim. kaupan valmiit lihapullat tulee halvemmaksi kuin tehdä itse kunnolliset. Kaupan pullissa on jauhettuna kaikki halvat osat. Ostin uudeksi vuodeksi lohta pienen palan (alle puoli kiloa) ja teen siitä tänään lohipastaa. Ei pysty enää uunilohta ostamaan, kun 5-henkiselle perheelle pitäisi olla kilon pala uuniin ja maksaa niin vietävästi. Eilen oli lohkoperunat uunissa, itse tein, ja kermaviilikastiketta ja pannulla paistettuja valmiita nugetteja. Meillä ei kukaan tykkää kiusauksista tai sosekeitoista, jotka olisi edullisia.

Kuka syö puoli kiloa kalaa yhdellä aterialla?

Tämä on aivan oikea ohje: Kun kalasta tehdään pääruoka, joka on aterian ainut ruoka, on filekalan sopiva määrä annosta kohden on noin 150 g. Jos pääruokana tarjoillaan kokonaista kalaa, sitä on hyvä varata 250 g syöjää kohden.

Vierailija
204/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan saman neuvon, mikä täällä jo öllut moneen kertaan. Varioi ruokalistaa. Kehittele uutta. Kokeile. Pari luovaa ateriaa päivään kun kokkaa, säilyy tatsi ja innostus.

Lounaaksi tänään kasvissosekeittoa jossa chilipaprika tuorejuustoa.

Illalla tonnikalapihvit ja uunijuureksia.

Huomenna makaronilaatikkoa lounaaksi, illalla omaa pizzaa pari pellillistä.

Jne

Vierailija
205/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan saman neuvon, mikä täällä jo öllut moneen kertaan. Varioi ruokalistaa. Kehittele uutta. Kokeile. Pari luovaa ateriaa päivään kun kokkaa, säilyy tatsi ja innostus.

Jne

Tämä toimii jossain kahden aikuisen tai isojen lasten taloudessa. Eri meininki näin 3- ja 1,5v lasten äitinä, silloin se on sitä iänikuista makaronilaatikkoa ja perunaa mifu/kasviskastikkeella ym mahdollisimman suolatonta ja kevyesti maustettua perusruokaa.

Tappavan tylsää toistoa viikosta toiseen.

Vierailija
206/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne

Tämä toimii jossain kahden aikuisen tai isojen lasten taloudessa. Eri meininki näin 3- ja 1,5v lasten äitinä, silloin se on sitä iänikuista makaronilaatikkoa ja perunaa mifu/kasviskastikkeella ym mahdollisimman suolatonta ja kevyesti maustettua perusruokaa.

Mikään noista ruoista ei kyllä ole sellaista, ettei onnistuisi myös pikkulapsiperheessä. Voi vaikka tehdä niin, että esimerkiksi sen kasvissosekeiton jakaa kahtia. Ottaa siitä ensin lapsille annokset ja sitten tuunaa lopun aikuisille sopivaksi.

Tonnikalapihvit ja uunijuurekset, miksei ne käy? Tai pizza?

Vierailija
207/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jne

Noissa ei kyllä ole mitään uutta ja luovaa.

Uunijuureksiakin tulee meillä jo korvista ulos, koska juurekset oli halpoja nyt syksyllä. Kasvissosekeittoa teen ihan rutiinisti joka hiivatan viikko, mies söi viimeksi eilen.

Tonnikala, makaroni, pizza - normaalia arkiruokaa.

Vierailija
208/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne

Kokeile välillä broilerisuikaleita ja riisiä, ja lisäksi vaikka yhtä iankaikkista hemapaa pakasteesta. Siinäpä sinulla on kolmas ruokalaji.

Kun lisäät listaan vielä vaikkapa jauhelihakeiton ja kalakiusauksen, on jo jokaiselle arkipäivälle eri ruokalaji.

Mausta ne ruuat vasta kypsänä sen jälkeen, kun olet ottanut vauvan annoksen erikseen.

Vierailija
209/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkii vaimon joka osaa ja haluaa kokata.

Vierailija
210/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 vuotta olen tehnyt lähes päivittäin ja välillä tulee aallonpohjia, ettei jaksaisi. Mutta keliakia ja allergiat pakottaa jaksamaan ;) Nykyään annoskootkin on niin valtavia, lukiolainen syö paljon ja armeijasta viikonloppuisin kotiin tuleva ihan niin paljon kuin jaksan kokata. Nyoret syö välillä valmispizzoja tms, ja lukiolainen joskus kokkaa. Mulle riittäisi joku salaatti tai munakas, mutta niihin siirryn sitten kun lapset muuttaa kotoa.

Jatkan vielä määristä; edellinen kirjoittaja sanoi tekevänsä viikonlopuksi 2 pellillistä pizzaa. Jos minä teen perjantaina 2 pellillistä pizzaa, ne menee iltapalaksi saman tien. Sitä on vaikea kuvitella paljonko teineille/nuorille aikuisille ruokaa pitää laittaa.

Me olemme tosi pieniruokainen perhe! Meillä on ollut kotona 4 urheilevaa teiniä ja aina on 1 pelti riittänyt 6 hengelle. Pizzan kanssa on salaattia myös. 

Ja pitseriassa teille varmaan riittää yksi pitsa. Mahtaa olla näky kun 6 ihmistä saman pitsan kimpussa ;)

Me emme käy pizzeriassa. Onhan pelti paljon isompi kuin normipizza ja kotona tulee tehtyä runsaimmilla täytteilläkin. 

Vierailija
211/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalille ihmiselle riittää 100-150g lihaa/kanaa ja 200g kalaa

Vierailija
212/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne

Kokeile välillä broilerisuikaleita ja riisiä, ja lisäksi vaikka yhtä iankaikkista hemapaa pakasteesta. Siinäpä sinulla on kolmas ruokalaji.

Kun lisäät listaan vielä vaikkapa jauhelihakeiton ja kalakiusauksen, on jo jokaiselle arkipäivälle eri ruokalaji.

Mausta ne ruuat vasta kypsänä sen jälkeen, kun olet ottanut vauvan annoksen erikseen.

Jauhelihatortillat on helppoja. Uppoaa lapsiin ja jokainen laittaa mausteet itse.

Uunipuuro ja mehukeitto.

Broilerikiusaus

Siinäpä helppoja alkuun.

Vierailija
213/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?

Esimerkki:

sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.

Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.

Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.

Tiistain ruoka on jo valmis. Samoin salaattiainekset. Syötte vain eri soppaa.

Keskiviikkona voitte taas syödä samaa soppaa kuin maanantaina.

Onneksi en asu teillä. Soppaa.

Mikä vika sopassa? Itse teen kattilallisen soppaa johon tuee brokkolia, kukkakaalia, pari porkkanaa ja pari kolme pottua. Lisään itse valmistamaani lihalientä, yrttejä, suolaa pippuria. Sauvalla sekoitan sakeaksi aika paksuksi sopaksi. Tällä aikaa uunissa ovat paistuneet palvimakkarat, jotka lisätään kokonaisina keittoon. Voi käyttää palvilihaa tai nakkejakin. Jaahas, ja taas kului aikaa kork. 20 min.

Jos teen meidän 4 hengen perheelle jotain sosekeittoa niin kyllä ihan tarvikkeiden esille ottoon ja kasvisten pilkkomiseen menee se 20min. Sitten ne kiehuu toiset 20 min jona aikana siivoan keittiötä ja katan pöytää, käyn selvittämässä lasten riitoja jne. Ja kas vain vajaa tunti niin ruoka on valmista. Mutta vartissa ei kyllä onnistu. Vartissa saa valmiiksi ruuan vain jos tekee puolivalmisteista.

Vierailija
214/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?

Esimerkki:

sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.

Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.

Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.

Mikä vika sopassa? Itse teen kattilallisen soppaa johon tuee brokkolia, kukkakaalia, pari porkkanaa ja pari kolme pottua. Lisään itse valmistamaani lihalientä, yrttejä, suolaa pippuria. Sauvalla sekoitan sakeaksi aika paksuksi sopaksi. Tällä aikaa uunissa ovat paistuneet palvimakkarat, jotka lisätään kokonaisina keittoon. Voi käyttää palvilihaa tai nakkejakin. Jaahas, ja taas kului aikaa kork. 20 min.

Jos teen meidän 4 hengen perheelle jotain sosekeittoa niin kyllä ihan tarvikkeiden esille ottoon ja kasvisten pilkkomiseen menee se 20min. Sitten ne kiehuu toiset 20 min jona aikana siivoan keittiötä ja katan pöytää, käyn selvittämässä lasten riitoja jne. Ja kas vain vajaa tunti niin ruoka on valmista. Mutta vartissa ei kyllä onnistu. Vartissa saa valmiiksi ruuan vain jos tekee puolivalmisteista.

Sosekeiton tekemiseen ei kyllä mene aikaa kovin paljoa - ts kuorimiseen.

Kasviksethan voi laittaa vaikka kokonaisina kattilaan jos ei jaksa yhtään pilkkoa. Itse kyllä näen sen verran vaivaa että ensin kuullotan sipulit oliiviöljyssä mausteiden kanssa ja lisään hetkeksi myös muut (pilkotut) kasvikset paahtumaan - joskus jopa paahdan kasviksia uunissa tunnin verran (esim myskikurpitsa, valkosipuli, bataatti jne) ennen keiton kiehauttamista. Tulee eri makuista. 

Lasten perässä juoksemista kesken ruuanlaiton en laske ruuantekoaikaan. 

Kaikkein nopeinta saa kun tekee pakastejuureksista. Niiden keittoaika on 10 min. 

215/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii. On paljon hyvää ja valmista.

Vierailija
216/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Sosekeiton tekemiseen ei kyllä mene aikaa kovin paljoa - ts kuorimiseen.

Kasviksethan voi laittaa vaikka kokonaisina kattilaan jos ei jaksa yhtään pilkkoa. Itse kyllä näen sen verran vaivaa että ensin kuullotan sipulit oliiviöljyssä mausteiden kanssa ja lisään hetkeksi myös muut (pilkotut) kasvikset paahtumaan - joskus jopa paahdan kasviksia uunissa tunnin verran (esim myskikurpitsa, valkosipuli, bataatti jne) ennen keiton kiehauttamista. Tulee eri makuista. 

Lasten perässä juoksemista kesken ruuanlaiton en laske ruuantekoaikaan. 

Kaikkein nopeinta saa kun tekee pakastejuureksista. Niiden keittoaika on 10 min. 

Juu ei ole pakko pilkkoa kasviksia, mutta sitten se keittoaikakin on pitkä, ja kuorimisessa menee kyllä muutenkin enemmän aikaa kuin pilkkomisessa. Kuten sanottua, mitä huolellisemmin pipertää niitä kasviksia paloiksi, sitä nopeammin ne kypsyy sitten. Pakastejuurekset on niitä puolivalmisteita, niillä saa tietenkin nopeampaa valmista, jos sattuu olemaan mieleisiä juureksia pakasteena. Ja juu sit jos haluaa paremman makuista niin aikaa menee vielä enemmän just tuohon paahtamiseen ja muuhun, sellaiseen harvemmin arkena on aikaa kun pitäisi viimeistään siinä tunnissa kotiin tulosta olla ruoka pöydässä. Ja lasten perässä juokseminen on yksi syy mikä tekee ruuanlaitosta tympeää, kun ei voi vaan rauhassa kuunnella äänikirjaa samalla kun pilkkoo ja paistaa. Kyllä minä ainakin oikeasti tiedän ihan jokaisen vinkin mitä täällä kerrotaan, mutta ei yksikään niistä tee arkiruuanlaitosta sen mielekkäämpää.

Vierailija
217/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mun mies tykkää kokata. Toisaalta se on myös jotenkin tosi hidas, ei todellakaan ole mitään vartissa valmiita ruokia. Minä jos teen niin ne on just sitä simppeliä ja nopeaa pastaa ja joku kastike-linjaa, mutta kyllä niihinkin kyllästyy.

Vierailija
218/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne

Kyllä. Perheessä on kaksi vähän jo vanhempaa lasta.

Toisen tyttökaveri on meillä ollut käytännössä tapaninpäivästä alkaen, joten syöjiä on viisi, joille kokata.

Kunhan lounas syöty, täytyykin alkaa tehdä ostoslistaa ja iltapäivällä lähteä hakemaan täydennyksiä ja miettiä jotain ruokia, jotka olisivat sitten jännittävämpiä kuin raportoimani perusruoka, pahoittelut siitä.

Vierailija
219/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tärkein ja tehokkain motivaattori ruuanlaittoon on se, että itse tekemällä saan ruokaa, jota pystyn syömään. Allergioideni takia en valmisruokia pysty syömään, ja ravintolassakäynti on aika riskialtista, joku mäkkäri/hese voi onnistua, tosin joskus joutuu parikin kertaa palauttamaan sen hampurilaisen, että sori, välissä ei saanut olla sitä eikä tätä.

Eli jos haluan päästä helpolla (eli en joudu asumaan vessassa suoli hajalla viikkoa eteenpäin) niin teen ruuan itse. Se on meinaan aika iso motivaatiotekijä!

Tottakai sitten myös rahansäästö on vahvasti vaikuttamassa motivaatioon. Itsetehtynä ruoka on hyvin paljon halvempaa kuin eineksenä ostettu, ja joku valmisruoka kaupan tiskiltä tai ravintolasta on jo todella kallista, kun kuudelle hengelle sitä ruokaa ostaa.

Ja minä kyllä teen hyvää ruokaa, jopa niin, että teinit erikseen pyytävät, että voisitko äiti tehdä ruokaa X, koska se on niin hyvää (ruoka X voi olla mitä tahansa pizzasta lasagneen, dahliin, hernekeittoon...). Koko perheen lempiruokia ovat ihan perunamuusi ja jauhelihakastike - siinä menee aikaa, mutta perunoita pestessä ja kuoriessa kuuntelen yleensä Areenasta podcasteja tai dokumentteja, joskus uutiset. Välillä kuuntelen jotain koulutusta töihin liittyen, joten se menee työajaksi (meillä on vuosittain pakollisena tietty määrä tiettyjä koulutuksia, ne ovat sähköisenä materiaalina, joten ne suoritetaan joka tapauksessa itsenäisesti).

ja niinä päivinä, kun motivaatiota ei kertakaikkiaan vaan löydy, niin teen munakkaan ja käsken syömään sen kanssa leipää tai jääkaapista lämmittää makaronia siihen kylkeen.

Tänä talvena on ruunalaittoon tullut myös uusi motivaatiotekijä: lämmitys. Teen ruuat puuhellalla, joten ruuanlaitto vähentää lämmitykseen kuluvan sähkön määrää.

Vierailija
220/238 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jne

Kyllä. Perheessä on kaksi vähän jo vanhempaa lasta.

Toisen tyttökaveri on meillä ollut käytännössä tapaninpäivästä alkaen, joten syöjiä on viisi, joille kokata.

Kunhan lounas syöty, täytyykin alkaa tehdä ostoslistaa ja iltapäivällä lähteä hakemaan täydennyksiä ja miettiä jotain ruokia, jotka olisivat sitten jännittävämpiä kuin raportoimani perusruoka, pahoittelut siitä.

<3