Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte motivaatiota iänikuiseen ruoanlaittoon?

Vierailija
17.01.2020 |

Mitään muuta ehtisi elämässä tehdä kuin olla keittiössä, jos päättäisin syödä terveellisesti. Miten motivoidutte kokkaamaan? Tiedän että jotkut nauttivat siitä - en ymmärrä - mutta te jotka ette nauti ja silti laitatte joka päivä ruokaa, miten jaksatte? Jos mulla olisi rahaa sikana, palkkaisin itselleni kokin tekemään viikon ruoat jääkaappiin. :D

Kommentit (238)

Vierailija
21/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiselle henkilömäärälle pitää laittaa ruokaa?

Yksi mikä helpottaa jos joku kerta käytät aikaa muutaman viikon ruokalistan laadintaan. Tai löytynee netistäkin.

Ruokia valniiksi pakasyimeen. Tai samaa ruokaa voi syödä parinakin päivänä.

Eineksiä tai puolivalmisteita voi käyttää aivan hyvin.

Itee en pidä ruuanlaitosta mutta aikanaan ruokin kaksilspsisen perheeni aika paljon juuri eineksillä. Eivät sairastelleet juuri koskaan ja ihan aikuiseksi ovat kasvaneet

Vierailija
22/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei motivoi mitenkään. Kaikki ruuat on se yksi ja sama ruoka laitettuna vain eri tavoilla. Ei voi olla mitään tylsempää ja puuduttavampaa kuin ruoka. Kun ei olisi pakko syödä niin se olisi mahtavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tilaan tarvikkeet netistä viikoksi

- teen mahdollisimman paljon valmiiksi sunnuntaina äänikirjoja kuunnellen, yleensä ainakin 2-3 päivän ruoat

- viikolla teen helppoja ja nopeita ruokia, käytän paljon puolivalmisteita

- hyödynnän lapsia apuna paljon

- raha ja nälkä motivoi, kivaa ruoanlaitosta ei saa, mutta ei kaiken tarvitse olla kivaa

Vierailija
24/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään joka päivä ihania ruokia. Keittiössä menee silti vain 10-30 min, lopun aikaa ruoka hautuu ja kypsyy itsekseen. Aina pyritään tekemään 2 päivän ruokia, sunnuntaina saatan tehdä ruuat 4 päivälle (su/ti ja ma/ke).

Silloin kun lapset oli pieniä mulla oli 6 vkon ruokalista mitä noudatin, ei tarvinnut koskaan pähkäillä mitä tekisi. Eikä ollut mitään nakit ja ranskalaiset linjaa vaan kunnon ruokia.

Meillä molemmat rakastaa hyvää ruokaa ja bongailee viikoittain uusia reseptejä testiin.

Lisäksi leivon piirakat, pullat, saaristolaisleivät ja sämpylät itse. Sämpylätaikinan sekoitan illalla ja aamulla lusikoin pellille ja paistan.

Vierailija
25/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään joka päivä ihania ruokia. Keittiössä menee silti vain 10-30 min, lopun aikaa ruoka hautuu ja kypsyy itsekseen. Aina pyritään tekemään 2 päivän ruokia, sunnuntaina saatan tehdä ruuat 4 päivälle (su/ti ja ma/ke).

Silloin kun lapset oli pieniä mulla oli 6 vkon ruokalista mitä noudatin, ei tarvinnut koskaan pähkäillä mitä tekisi. Eikä ollut mitään nakit ja ranskalaiset linjaa vaan kunnon ruokia.

Meillä molemmat rakastaa hyvää ruokaa ja bongailee viikoittain uusia reseptejä testiin.

Lisäksi leivon piirakat, pullat, saaristolaisleivät ja sämpylät itse. Sämpylätaikinan sekoitan illalla ja aamulla lusikoin pellille ja paistan.

Juust. Ja teillä joku syö noita?

Vierailija
26/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vaan helppoja ruokia tyyliin makaronilaatikko, kana ja riisi, nakkikeitto, eineslihapullat ja (itsetehty) muusi. Herkkuna pannukakku. Noissa ei mene kauaa. Ei nyt maailman terveellisempiä ruokia, mutta noita samoja söin itsekin lapsena ja terve olen aina ollut kuin pukki. Samoin on lapset.

Olen säästäväinen luonne, joten se motivoi kummasti tekemään ruuan itse.

Vierailija
27/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?

Esimerkki:

sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.

Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.

Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.

Tiistain ruoka on jo valmis. Samoin salaattiainekset. Syötte vain eri soppaa.

Keskiviikkona voitte taas syödä samaa soppaa kuin maanantaina.

Onneksi en asu teillä. Soppaa.

Se oli esimerkki. Samalla tavalla voit tehdä muitakin ruokia isoja satseja, useaksi päiväksi eikä tarvitse edes koko viikkoa syödä samaa ruokaa. 

Vierailija
28/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm, entäs jos kokin sijaan palkkaat jonkun, joka neuvoo, kuinka teet ruokaa helposti moneksi päiväksi?

Esimerkki:

sunnuntai-iltana pilkot porkkanaa, sipulia ja varsiselleriä kattilaan, kiehautat ja jätät olemaan yön yli.

Maanantaina jaat liemen kahtia. Pilkot porkkanaa, selleriä, lanttua (tai mitä haluat), jaat kahteen isoon kattilaan. Toiseen kattilaan pilkot sitten vaikka nakkeja. Toiseen pilkot lohen, lisäät kerman ja tuoreen tillin lisäksi. Vähän enemmän vaivaa maanantaina.

Maanantaina syötte toista soppaa, kylkeen leipäviipale ja valmissalaattisekoitusta ja vaikka ituja, kastikkeeksi suolaa, viinietikkaa, öljyä.

Sitä samaa soppaa syödään yleensä jo monta päivää, koska ei sitä viitsi tehdä vain muutamaa lautasellista.

Nimenomaan, ja voi laittaa pakkaseen.

Vierailija
29/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä minua motivoi ruoan laittoon.

30/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee itse ruokaa joka päivä. Jotkut valmisruoatkin ovat ihan hyviä ja terveellisiä, esim. pakastekeitot ja monet muutkin pakasteateriat. 

Teen itse lempiruokiani ja uusista ruokalajeista niitä, joista varmasti tulen tykkäämään raaka-aineiden perusteella. Motivaatiota saa siten, että katsoo netistä ruoanvalmistusvideoita.

En yleensä tee itse mitään kauhean suuritöisiä ruokia, vaan esim. pastakastikkeita ja joitain keittoja. 

Vierailija
31/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vinksahtanut käsitys täälläkin on että nopeasti ei voi tehdä terveellistä. Samaan syssyyn joku voi kertoa, mitä vikaa on esim kokkikartanon laatikoissa. Ymmärrän että nettiin tullaan purkamaan omaa pahaa oloa, mutta koittakaa nyt edes perustella jotakin. Varttissa voi tehdä terveellistä ruokaa, mutta jostain syystä tämä ei tunnu kelpaavan, miksi? Eikö siinä voita jotakin hyvä äiti-palkintoa vai mikä tässä on pointti?

Vierailija
32/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä motivoi. En tajua, ap, millä logiikalla terveellisen (prosessoimattoman) ruuan väsääminen on työläämpää kuin epäterveellisen?

Kai nyt nippu vihanneksia on yhtä helppo poimia kaupasta kuin lihis?

Juu. Kasvisten poimiminen on helppoa, eihän siinä mitään.

Mutta kun ne rehut täytyy käsitellä ennen kypsentämistä. Pestä, kuoria, pilkkoa jne.

Pitkän työpäivän jälkeen ei jaksaisi hypistellä mokomia.

Vierailija
33/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käymme useana päivänä viikossa lounaalla ulkona, onneksi kävelymatkan päässä löytyy useita hyviä

lounaspaikkoja. Jos joku asuu Lahessa, mene Seurahuoneen lounaalle- tosi monipuolinen salaattipöytä

ja hyvä valinnainen lämmin ruoka. Lapsettomina eläkeläisinä on onneksi varaa hemmotella näin itseään

kun ruuanlaitto ei houkuttele.

Vierailija
34/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkailuhan on kivaa ja "palkinto" siitä on heti saatavilla. Ruoka on mulle pyhä asia eikä sitä pidä pitää itsestäänselvyytenä.

Vierailija
35/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen vaan helppoja ruokia tyyliin makaronilaatikko, kana ja riisi, nakkikeitto, eineslihapullat ja (itsetehty) muusi. Herkkuna pannukakku. Noissa ei mene kauaa. Ei nyt maailman terveellisempiä ruokia, mutta noita samoja söin itsekin lapsena ja terve olen aina ollut kuin pukki. Samoin on lapset.

Olen säästäväinen luonne, joten se motivoi kummasti tekemään ruuan itse.

Miten teet eineslihapullia?

Ajatuskin niistä puistattaa, mutta yleisellä tasolla minua kiinnostaa eineslihapullien tekeminen. Eikö olisi helpompaa tehdä vaan tavallisia lihapullia?

Vierailija
36/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Niinpä. Soppaa vaan, ja kyljessä leipäviipale.

Vierailija
37/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki:

Niinpä. Soppaa vaan, ja kyljessä leipäviipale.

Miten monta päivää peräkkäin voi kyljessä pitää samaa leipäviipaletta?

Vierailija
38/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain inhoan, niin ruoanlaittoa. Pakkohan sitä on vääntää, jotta lapsi (ja toisinaan itsekin) saa ruokaa. Piinallista ja sotkuista se on.

Minullakin olisi privaattikokki, jos olisin rikas.

Vierailija
39/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nälkä motivoi. En tajua, ap, millä logiikalla terveellisen (prosessoimattoman) ruuan väsääminen on työläämpää kuin epäterveellisen?

Kai nyt nippu vihanneksia on yhtä helppo poimia kaupasta kuin lihis?

Juu. Kasvisten poimiminen on helppoa, eihän siinä mitään.

Mutta kun ne rehut täytyy käsitellä ennen kypsentämistä. Pestä, kuoria, pilkkoa jne.

Pitkän työpäivän jälkeen ei jaksaisi hypistellä mokomia.

Tee lyhyämpää työpäivää jos tuo on ongelma. Miksi tarvitsee kuoria ja pestä? Miksi pitää pilkkoa? Perustele nyt jollakin muulla kuin että on liian raskasta.

Vierailija
40/238 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen minuutti pois ruuanlaitosta on lisänä dokaamiseen ja sexiin!