Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies kuittailee ikävästi heikkouksista

Vierailija
17.01.2020 |

Miten pitäisi suhtautua tai sanoa takaisin kun mies kuittailee minun (tai jonkun muun) heikkouksista ikävään sävyyn?

Esimerkkinä että kaveripiirissämme monet ovat hyvin lahjakkaita kielissä, mutta itse olen hyvin perus. Englanti taipuu, auttava ruotsi ja saksa. Minulla on lukihäiriö, joten mm. juuri kielet ovat minulle hankalia. Tuntuu tosi kurjalta kun mies aika usein nostaa asian kauttarantain esiin esim. sanomalla jostakusta muusta tapaamastaan ihmisestä joka ei osaa jotain tiettyä kieltä, että "noloa", "hävettävää", "tyhmyyttä"... tmv. Tätä esiintyy aika usein, ja kyllä vahvasti koen siinä hetkessä että kuitti on samalla minulle.

Tai parista ylikilosta, tai jostain muusta. Jokaisella meillä on heikkouksia ja arkoja paikkoja, minusta tuntuu ilkeälle että sellaiset nostetaan tikun nokkaan. Usein juuri vähän kiertämällä, kun tv:ssä jollakulla on sama ominaisuus. Se on sen kaltaista kiertokettuilua, ettei siihen oikein osaa sanoa edes mitään. Joskus olen sanonut, että kyllähän meillä ihan jokaisella on heikkoutemme.... mutta ei se oikein hetkeä kauempaa auttanut.

Mitä sanon seuraavaksi kun vastaava tilanne tulee?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ap:lle: Onko teillä lapsia, tai oletteko suunnitelleet hankkivanne?

Haluaisitko miehesi käyttäytyvän samalla tavalla lapsianne kohtaan? Olen kasvanut kodissa, jossa isäni käyttäytyi ap:n puolison tavoin. Hän alisti äitiämme ja meitä lapsia julkisesti nöyryyttämällä, ja tuntui oikein nauttivan siitä. Omalla kohdallani tämä laukaisi vuosien syömishäiriökierteen, siskoni muutti ulkomaille päästääkseen mahdollisimman kauas isästämme, ja äiti on kuin haamu itsestään. En ole nähnyt hänen hymyilevän vuosiin, hän on taloudellisesti riippuvainen isästä, ja mikä pahinta; hän uskoo itse aiheuttaneensa kaiken olemalla vain niin huono ihminen, että on ansainnut kaiken. Isä on onnistunut nujertamaan hänet henkisesti kokonaan.

Mieti siis ap tarkkaan, että haluatko elää perhe-elämää noin empatiakyvyttömän miehen kanssa.

Vierailija
82/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos myös näistä toisensuuntaisista kommenteista. :)

Tilanteet kyllä vaikuttavat siltä että mies nimenomaan sivaltaa tieten. Joka tapauksessa jättää huomioimatta sen, että olen sanonut johonkin muutaman kerran, että tekee tiukkaa harrastaa tätä kun tiedän miten paljon halveksut.... Mutta olen silti pitänyt toki pääni ja jatkanut harrastustani. ja mies jatkanut harrastukseni haukkumista (ja harrastajia tyhmiksi tmv) joka ikinen kerta kun esim. tv:ssä siihen törmätään.

Tai tuo kielijuttu. Dissaa kieltä osaamattomia hyvin usein ja joskus puhuu minullekin kieltä jonka tietää etten pysty puhumaan mukana.

Ei ole vahinkoja tai pelkkää ajattelemattomuutta mielestäni.

ap

Vaikuttaa siltä, että olet tarkkaillut teidän molempien toimia ja sanomisia ja pohtinut tätä asiaa jo monelta kantilta - ja itsekin tiedät ettei tuo miehen käytös ole asiallista JA jos vielä olet jo hänelle huomauttanut, että saisi jättää puukot heittämättä sun selkään, ja silti Urpo jatkaa tätä omasta mielestään asiallista käytöstä niin eiköhän se sitten ollut siinä.

JSS.

Saattaa olla, että lähtemisesi on se mitä tarvitaan, jotta hän muuttaa käytöstään - jos siis halua sinut takaisin.

Jos ei, niin ainakin säilyt ehjänä seuraavaan parisuhteeseen sellaisen miehen kanssa, joka ei harrasta tuollaista puukkojen heittelyä.

Niin... niinhän se on. Jotenkin olen vaan niin hämmentynyt. Miten muutoin niin hyvä ja huomaavainen mies aina yhtäkkiä kuitenkin on kuin eri ihminen? Kyllähän tässä puntarointia on pitänyt harjoittaa. Kaikki muu hyvä painaa yhä enemmän kuin tämä ikävä, mutta tottakai olen miettinyt haluanko oikeasti elää näin.

ap

Sinulla on ajatusharha. Mies ei ole muuten hyvä ja huomaavainen vaan hän ESITTÄÄ hyvää ja huomaavaista hetkittäin. Jos hän olisi hyvä ja huomaavainen, hän olisi sitä aina, koska silloin se olisi hänen luonne, se oli hänen persoonassaan. Mutta hän ei ole, hän hakee vain hyötyä sillä, että hetkellisesti nostaa sinua, että saa tiputtaa sinut korkeammalta. Silloin sattuu enemmän ja taatusti huomaat kun sinua on satutettu. Jos hän koko ajan olisi hirveä niin tottuisit ja sinuun ei sattuisi namä ilkeydet niin paljon. Hän tekee kaiken tahallaan. Lopeta selittely ja katso asioita niin kuin ne on.

Tämä oli harvinaisen hyvin sanottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteisiä lapsia, yksi aikuinen lapsi jo poissa kotoa.

ap

Vierailija
84/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanteet kyllä vaikuttavat siltä että mies nimenomaan sivaltaa tieten. Joka tapauksessa jättää huomioimatta sen, että olen sanonut johonkin muutaman kerran, että tekee tiukkaa harrastaa tätä kun tiedän miten paljon halveksut.... Mutta olen silti pitänyt toki pääni ja jatkanut harrastustani. ja mies jatkanut harrastukseni haukkumista (ja harrastajia tyhmiksi tmv) joka ikinen kerta kun esim. tv:ssä siihen törmätään.

Tai tuo kielijuttu. Dissaa kieltä osaamattomia hyvin usein ja joskus puhuu minullekin kieltä jonka tietää etten pysty puhumaan mukana.

ap

Vaikuttaa siltä, että olet tarkkaillut teidän molempien toimia ja sanomisia ja pohtinut tätä asiaa jo monelta kantilta - ja itsekin tiedät ettei tuo miehen käytös ole asiallista JA jos vielä olet jo hänelle huomauttanut, että saisi jättää puukot heittämättä sun selkään, ja silti Urpo jatkaa tätä omasta mielestään asiallista käytöstä niin eiköhän se sitten ollut siinä.

JSS.

Saattaa olla, että lähtemisesi on se mitä tarvitaan, jotta hän muuttaa käytöstään - jos siis halua sinut takaisin.

Jos ei, niin ainakin säilyt ehjänä seuraavaan parisuhteeseen sellaisen miehen kanssa, joka ei harrasta tuollaista puukkojen heittelyä.

Niin... niinhän se on. Jotenkin olen vaan niin hämmentynyt. Miten muutoin niin hyvä ja huomaavainen mies aina yhtäkkiä kuitenkin on kuin eri ihminen? Kyllähän tässä puntarointia on pitänyt harjoittaa. Kaikki muu hyvä painaa yhä enemmän kuin tämä ikävä, mutta tottakai olen miettinyt haluanko oikeasti elää näin.

ap

Onko miehesi hyvyys kohdistunut lähinnä sinuun ja häneen itseensä? Mietin vain, että oma mieheni ainakin on yleisesti niin hyvä ja riittävän sivistynyt, ettei oikeastaan koskaan puhu kenestäkään negatiiviseen sävyyn. Ei minusta, ei naapureista, ei työkavereista, ei kenestäkään. Jos kritisoi, se kohdistuu yleensä aina siihen, mitä joku tekee tai ylipäätään tämän arvoihin. Mihinkään henkilökohtaisiin loukkauksiin hän hyvin harvoin syyllistyy.

Oma vaatimus miehelle onkin sellainen yleismaailmallinen hyvyys. Mitä teen miehellä, joka ajattelee vain itsestä ja läheisistä hyvää ja/tai positiivista? Yleinen lähimmäisen rakkaus on sivistynyttä ja oikeudenmukaista. Mihinkään sitä vähempään ei kannata tyytyä.

Aika sivaltavia kommentteja mies heittelee myös muista läheisistään joskus minulle, nekin tulee aina vähän puun takaa. Niistäkin jää heidän puolestaan vähän kelju olo, vaikkeivät itse ole kuulemassakaan.

ap

Vierailija
85/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totea sille seuraavalla kerralla kun haukkuu jotain harrastusta tai huonoa kielitaitoa noloksi, että tiedätkö mikä on vielä nolompaa. Se, että arvottaa ihmisiä heidän harrastusten tai kielipään perusteella. Muiden lyttääminen alas ei nosta itseäsi yhtään ylemmäs jalustalle. Päinvastoin, saa joka kerta minut rakastamaan sua vähän vähemmän.

Vierailija
86/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ajanjakso, jolloin olin aika kitkerä muita ihmisiä kohtaan. Heräsin siihen kunnolla, kun mieheni sanoi, miten susta on tullut noin negatiivinen ja suorastaan kateellinen ihminen. Samaten jos miehellä oli jotain kivaa luvassa, saatoin sitäkin lytätä. Jälkeenpäin tajuan,kuinka masentunut silloin olin. Näin jotenkin, että olin menettänyt kaiken ja kaikilla muilla meni niin hyvin, oma elämä oli pelkkää synkkyyttä ja ankeutta. Nykyään olen taas oma itseni ja osaan iloita muiden ilosta ja onnistumisista. Tämä kommentti tuskin pätee ap:n tilanteeseen, mutta haluan kertoa tämän niille, jotka näkevät asian narsismina ja vallankäyttönä. Ei ihminen välttämättä halua olla sellainen ja omat ajatukset oikeasti hävettävät ja niistä pyrkii itsekin eroon.

Vierailija
87/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin suoraan seuraavalla kerralla että jos nämä tämän lajin harrastajat ovat tyhmiä tms (tai miksi mies nyt näitä haukkuu) niin miten minä eroan näistä?

Lisäksi jos usein ottaa saman asian esille, kysyisin miksi sitä pitää näin usein toistella? Mielipidehän on tullut jo aiemmin selväksi.

Näiden vastausten perusteella sitten pohtisin mikä miehellä on motiivi laukoa tällaisia.

Vierailija
88/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten minä eroan näistä?" Tätä käytänkin ensi kerralla.

Ihan mahtavia kommentteja paljon, antaa runsaasti ajattelemisen aihetta.

ap

Vierailija
89/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaisia kokemuksia on vähän myös toiseen suuntaan. Nuoruuden suhteessa sain palautetta siitä, että "kuittailen" turhan paljon. Olin oppinut lähinnä miespuolisilta ystäviltä "vittuilu on välittämistä" -asenteen, joka siirtyi kuin huomaamatta myös parisuhteeseen. Siinä on iso ero, naljaillaanko välittävästi ja hyvässä hengessä, vai pilkataanko tosissaan. Itse opin, että kivakin naljailu muuttuu rasittavaksi, jos sitä on liikaa.

Joillain oon huomannut, että tarve kommentoida ja tylyttää on aika suuri. Se voi lähteä vaikka lapsuudenperheen tavoista kommunikoida. Ite olen yrittänyt opetella siitä mahdollisimman paljon pois ihan vain sillä, että se on turhaa eikä tuo mitään hyvää kenenkään elämään.

Sinun ei tarvitse miettiä mitään nasevia vastakommentteja miehellesi. Voit sanoa esimerkiksi, että kommentti satutti tai pahoitti mielesi. Voit myös sanoa, että harkitset eroa tämän asian takia, tai ettet ole onnellinen naljailun vuoksi. Siinä on hänelle mahdollisuus muuttaa käytöstään.

Vierailija
90/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap. Kyllä nyt kannattaa todella miettiä tilannetta. Oikeastiko koet sen kaiken muun hyvän olevan hyvää, kun kuitenkin taustalla vaikuttaa olevan _pysyvänä_ se fakta että miehesi ei arvosta sinua kokonaisuutena?

Vierailija
91/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys ap:lle: Onko teillä lapsia, tai oletteko suunnitelleet hankkivanne?

Haluaisitko miehesi käyttäytyvän samalla tavalla lapsianne kohtaan? Olen kasvanut kodissa, jossa isäni käyttäytyi ap:n puolison tavoin. Hän alisti äitiämme ja meitä lapsia julkisesti nöyryyttämällä, ja tuntui oikein nauttivan siitä. Omalla kohdallani tämä laukaisi vuosien syömishäiriökierteen, siskoni muutti ulkomaille päästääkseen mahdollisimman kauas isästämme, ja äiti on kuin haamu itsestään. En ole nähnyt hänen hymyilevän vuosiin, hän on taloudellisesti riippuvainen isästä, ja mikä pahinta; hän uskoo itse aiheuttaneensa kaiken olemalla vain niin huono ihminen, että on ansainnut kaiken. Isä on onnistunut nujertamaan hänet henkisesti kokonaan.

Mieti siis ap tarkkaan, että haluatko elää perhe-elämää noin empatiakyvyttömän miehen kanssa.

Kuin mun näppikseltäni. Itse ajauduin ylisuorittamiseen (ja myöhemmin burnoutiin), veli riippuvuuksiin. Klassiset selviytymiskeinot narsistien lapsille, muuten. Meidän äiti hymyilee nyt, ollessaan isän omaishoitaja. Maksaa huudolla ja komentelulla takaisin vuosikymmenten huonoa kohtelua. Mikä nuo sai pysymään yhdessä, en tiedä, enkä enää jaksa välittää.

Vierailija
92/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hyvästi" on hyvä sopiva vastaus.

Ap, sulla on pinnallinen ja ilkeä mies. Jos et itse ole samanlainen, niin pistä kiertoon.

Toinen vaihtoehto on että mies ei näe sussa näitä vikoja eikä omasta mielestään kohdista niitä sinuun, sulla on vain todella huono itsetunto. Se ei tietenkään poista sitä faktaa että sun mies on pinnallinen ja ilkeä p**ka.

Vierailija
93/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat pari kertaa samalla mitalla takaisin.

”Ei olis sulla varaa sanoa noilla harvoilla hampaillasi/pömppömassullasi/...”.

”Sinäkö luulet sitten olevasi täydellinen?”

Vaikka olisi kuinka kiva hetki menossa, niin sano ”Olitpa ilkeä”, lähde pois ja jätä mies keskenään.

”Toivottavasti sinulle tuli tuosta hyvä mieli, että edes jollekin, koska minulle tuli tuosta paha mieli”

Ja jos ei tajua, niin ei se muutu ikinä. Tiedät mitä tehdä.

Vierailija
94/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan kirjan Why does he do that ja arvioimaan, mahtaisiko kyse olla ihan tietoisesta henkisestä väkivallasta, jonka tarkoituksenakin on saada sinut tuntemaan itsesi arvottomaksi.

https://www.docdroid.net/py03/why-does-he-do-that.pdf

Vierailija
95/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen lukemaan kirjan Why does he do that ja arvioimaan, mahtaisiko kyse olla ihan tietoisesta henkisestä väkivallasta, jonka tarkoituksenakin on saada sinut tuntemaan itsesi arvottomaksi.

https://www.docdroid.net/py03/why-does-he-do-that.pdf

Suuri kiitos tästä vinkistä.

ap

Vierailija
96/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko tehnyt mitään tän asian hyväksi? Onhan tässä aika monta sivua vastauksia jo tullutkin. Useimmat sitä mieltä, että miehen käytös ei ole ok. 

Vierailija
97/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko tehnyt mitään tän asian hyväksi? Onhan tässä aika monta sivua vastauksia jo tullutkin. Useimmat sitä mieltä, että miehen käytös ei ole ok. 

En nyt ole ehtinyt varsinaisesti tehdä mitään asian hyväksi kun eilen aloitin tämän ketjun.

Mutta paljon ajatelemisen aihetta olen saanut, vinkkeliä siihen miten useimmat muut kokevat tällaisen. Vaikea tietysti kenenkään koskaan täysin kokonaisuutta hahmottaa kun itse ei elä kokonaistilanteessa vaan tämäkin on vain tavallaan siivu elämästäni.

Yritän siis miettiä näitä kommentteja ja pitää vaika päiväkirjaa, niin saan perspektiiviä. Tajuan tietysti itsekin, että tuo miehen kuitailu ei ole ok, mutta yritän hahmottaa mittasuhteita.

ap

Vierailija
98/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

JSS.

ap

Sinulla on ajatusharha. Mies ei ole muuten hyvä ja huomaavainen vaan hän ESITTÄÄ hyvää ja huomaavaista hetkittäin. Jos hän olisi hyvä ja huomaavainen, hän olisi sitä aina, koska silloin se olisi hänen luonne, se oli hänen persoonassaan. Mutta hän ei ole, hän hakee vain hyötyä sillä, että hetkellisesti nostaa sinua, että saa tiputtaa sinut korkeammalta. Silloin sattuu enemmän ja taatusti huomaat kun sinua on satutettu. Jos hän koko ajan olisi hirveä niin tottuisit ja sinuun ei sattuisi namä ilkeydet niin paljon. Hän tekee kaiken tahallaan. Lopeta selittely ja katso asioita niin kuin ne on.

Hyvin sanottu, kiitos tästä. Joudun ikävä kyllä miettimään onko samasta kyse myös omassa parisuhteessani.

Vierailija
99/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti mulla on samanlainen mies. Se on vaikuttanut heikentävästi itsetuntooni. Lisäksi poikani on ottanut mallia ja alkanut puhua vähän ssmalla lailla minulle.

Aina kun joku kertoo eronneensa, ihmettelen, miten ihmiset pystyvät sellaiseen. Se tuntuu ihan ylitsepääsemättömältä. Tämä on ensimmäinen ja ainoa suhteeni, en ole koskaan eronnut kenestäkään.

Vierailija
100/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin päin, että suhteessamme enimmän aikaa kaikki on hyvin, mutta nuo sivalukset pilaavat fiilistä hetkittäin. Minulla menee sitten hetki-päivä-pari, että pääsen yli, riippuen vähän mistä on ollut kyse.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi