Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies kuittailee ikävästi heikkouksista

Vierailija
17.01.2020 |

Miten pitäisi suhtautua tai sanoa takaisin kun mies kuittailee minun (tai jonkun muun) heikkouksista ikävään sävyyn?

Esimerkkinä että kaveripiirissämme monet ovat hyvin lahjakkaita kielissä, mutta itse olen hyvin perus. Englanti taipuu, auttava ruotsi ja saksa. Minulla on lukihäiriö, joten mm. juuri kielet ovat minulle hankalia. Tuntuu tosi kurjalta kun mies aika usein nostaa asian kauttarantain esiin esim. sanomalla jostakusta muusta tapaamastaan ihmisestä joka ei osaa jotain tiettyä kieltä, että "noloa", "hävettävää", "tyhmyyttä"... tmv. Tätä esiintyy aika usein, ja kyllä vahvasti koen siinä hetkessä että kuitti on samalla minulle.

Tai parista ylikilosta, tai jostain muusta. Jokaisella meillä on heikkouksia ja arkoja paikkoja, minusta tuntuu ilkeälle että sellaiset nostetaan tikun nokkaan. Usein juuri vähän kiertämällä, kun tv:ssä jollakulla on sama ominaisuus. Se on sen kaltaista kiertokettuilua, ettei siihen oikein osaa sanoa edes mitään. Joskus olen sanonut, että kyllähän meillä ihan jokaisella on heikkoutemme.... mutta ei se oikein hetkeä kauempaa auttanut.

Mitä sanon seuraavaksi kun vastaava tilanne tulee?

Kommentit (136)

Vierailija
61/136 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos myös näistä toisensuuntaisista kommenteista. :)

Tilanteet kyllä vaikuttavat siltä että mies nimenomaan sivaltaa tieten. Joka tapauksessa jättää huomioimatta sen, että olen sanonut johonkin muutaman kerran, että tekee tiukkaa harrastaa tätä kun tiedän miten paljon halveksut.... Mutta olen silti pitänyt toki pääni ja jatkanut harrastustani. ja mies jatkanut harrastukseni haukkumista (ja harrastajia tyhmiksi tmv) joka ikinen kerta kun esim. tv:ssä siihen törmätään.

Tai tuo kielijuttu. Dissaa kieltä osaamattomia hyvin usein ja joskus puhuu minullekin kieltä jonka tietää etten pysty puhumaan mukana.

Ei ole vahinkoja tai pelkkää ajattelemattomuutta mielestäni.

ap

Vaikuttaa siltä, että olet tarkkaillut teidän molempien toimia ja sanomisia ja pohtinut tätä asiaa jo monelta kantilta - ja itsekin tiedät ettei tuo miehen käytös ole asiallista JA jos vielä olet jo hänelle huomauttanut, että saisi jättää puukot heittämättä sun selkään, ja silti Urpo jatkaa tätä omasta mielestään asiallista käytöstä niin eiköhän se sitten ollut siinä.

JSS.

Saattaa olla, että lähtemisesi on se mitä tarvitaan, jotta hän muuttaa käytöstään - jos siis halua sinut takaisin.

Jos ei, niin ainakin säilyt ehjänä seuraavaan parisuhteeseen sellaisen miehen kanssa, joka ei harrasta tuollaista puukkojen heittelyä.

Niin... niinhän se on. Jotenkin olen vaan niin hämmentynyt. Miten muutoin niin hyvä ja huomaavainen mies aina yhtäkkiä kuitenkin on kuin eri ihminen? Kyllähän tässä puntarointia on pitänyt harjoittaa. Kaikki muu hyvä painaa yhä enemmän kuin tämä ikävä, mutta tottakai olen miettinyt haluanko oikeasti elää näin.

ap

Vierailija
62/136 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella miehellä tuntuu olevan tällainen ihmeellinen tapa. Mulla on varmaan ollut huono tuuri. Nykyään kierrän tuollaiset lyhyet epävarmat miehet kaukaa. Komeat/koulutetut/pitkät miehet ovat itsevarmempia eikä heillä ole tarvetta yrittää lytätä normaalimittaista ja -painoista nättiä naista. Nuorena idealistina luulin, että ulkonäöllä ei ole väliä. Väärin luulin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/136 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteet kyllä vaikuttavat siltä että mies nimenomaan sivaltaa tieten. Joka tapauksessa jättää huomioimatta sen, että olen sanonut johonkin muutaman kerran, että tekee tiukkaa harrastaa tätä kun tiedän miten paljon halveksut.... Mutta olen silti pitänyt toki pääni ja jatkanut harrastustani. ja mies jatkanut harrastukseni haukkumista (ja harrastajia tyhmiksi tmv) joka ikinen kerta kun esim. tv:ssä siihen törmätään.

Tai tuo kielijuttu. Dissaa kieltä osaamattomia hyvin usein ja joskus puhuu minullekin kieltä jonka tietää etten pysty puhumaan mukana.

ap

Apua.

Vierailija
64/136 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä onnistuin nuorempana kerta toisensa jälkeen löytämään tuollaisen miehen. En siis tietenkään tuollaista halunnut eikä tuo nälvintä ja piikittely oikeastaan ikinä alkanut heti vaan tuli mukaan ajan kanssa. Osa oli taitavampia peittämään nuo letkaukset joko niin, että sen tajusikin vasta seuraavana päivänä tai sitten se sanottiin niin ovelasti, ettei siitä oikein voinut sanoakaan koska olisi vaikuttanut ihan hermoheikolta turhasta suuttujalta.

On siis piikitelty suht matalasta koulutustasosta, parisuhdehistoriasta ja kropasta/ylipainosta. Kaikki siis juuri niitä asioita jotka on itsellekin kipeitä/vaikeita ja joiden hyväksyminen on itsellekin hankalaa.

Olen ollut nyt 15 vuotta yksin ja mieluummin ikisinkku koko loppuikäni kuin kuuntelen tuollaista kuittailua.

N43

Vierailija
65/136 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä onnistuin nuorempana kerta toisensa jälkeen löytämään tuollaisen miehen. En siis tietenkään tuollaista halunnut eikä tuo nälvintä ja piikittely oikeastaan ikinä alkanut heti vaan tuli mukaan ajan kanssa. Osa oli taitavampia peittämään nuo letkaukset joko niin, että sen tajusikin vasta seuraavana päivänä tai sitten se sanottiin niin ovelasti, ettei siitä oikein voinut sanoakaan koska olisi vaikuttanut ihan hermoheikolta turhasta suuttujalta.

On siis piikitelty suht matalasta koulutustasosta, parisuhdehistoriasta ja kropasta/ylipainosta. Kaikki siis juuri niitä asioita jotka on itsellekin kipeitä/vaikeita ja joiden hyväksyminen on itsellekin hankalaa.

Olen ollut nyt 15 vuotta yksin ja mieluummin ikisinkku koko loppuikäni kuin kuuntelen tuollaista kuittailua.

N43

Tarkennan vielä, että nämä miehet on olleet itsekin ihan suht samanlaisella koulutustaustalla varustettuja, heilläkin on menneisyydessä mönkään menneitä parisuhteita sekä yhdenillanjuttuja eivätkä he itsekään ole olleet mitään "kalsarimallilaatikkoleukoja" tai hunkseja vaan ulkoisesti ihan tavallistakin tavallisempia suomalaismiehiä. 

Vierailija
66/136 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden huonoitsetuntoisen ja epävarman ihmisen suhde on herkästi juuri tuota. Toista alkaa talloa itseä nostaakseen ja toisaalta siksi, että se toisen epävarmuus alkaa vtuttamaan kun tajuaa että itse on ihan samanlainen. Pahinta on, jos tämä toinen uskaltaakin aloittaa vaikka jonkun uuden harrastuksen (tai vaihtoehtoisesti lopettaa vanhan joka ei enää innosta) niin toiselle herää kateus siitä toisen rohkeudesta ja se pitää nälvimällä polkea alas.

Vierailija
67/136 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaikuttaa siltä, että olet tarkkaillut teidän molempien toimia ja sanomisia ja pohtinut tätä asiaa jo monelta kantilta - ja itsekin tiedät ettei tuo miehen käytös ole asiallista JA jos vielä olet jo hänelle huomauttanut, että saisi jättää puukot heittämättä sun selkään, ja silti Urpo jatkaa tätä omasta mielestään asiallista käytöstä niin eiköhän se sitten ollut siinä.

JSS.

Saattaa olla, että lähtemisesi on se mitä tarvitaan, jotta hän muuttaa käytöstään - jos siis halua sinut takaisin.

Jos ei, niin ainakin säilyt ehjänä seuraavaan parisuhteeseen sellaisen miehen kanssa, joka ei harrasta tuollaista puukkojen heittelyä.

Niin... niinhän se on. Jotenkin olen vaan niin hämmentynyt. Miten muutoin niin hyvä ja huomaavainen mies aina yhtäkkiä kuitenkin on kuin eri ihminen? Kyllähän tässä puntarointia on pitänyt harjoittaa. Kaikki muu hyvä painaa yhä enemmän kuin tämä ikävä, mutta tottakai olen miettinyt haluanko oikeasti elää näin.

ap

Onko miehesi hyvyys kohdistunut lähinnä sinuun ja häneen itseensä? Mietin vain, että oma mieheni ainakin on yleisesti niin hyvä ja riittävän sivistynyt, ettei oikeastaan koskaan puhu kenestäkään negatiiviseen sävyyn. Ei minusta, ei naapureista, ei työkavereista, ei kenestäkään. Jos kritisoi, se kohdistuu yleensä aina siihen, mitä joku tekee tai ylipäätään tämän arvoihin. Mihinkään henkilökohtaisiin loukkauksiin hän hyvin harvoin syyllistyy.

Oma vaatimus miehelle onkin sellainen yleismaailmallinen hyvyys. Mitä teen miehellä, joka ajattelee vain itsestä ja läheisistä hyvää ja/tai positiivista? Yleinen lähimmäisen rakkaus on sivistynyttä ja oikeudenmukaista. Mihinkään sitä vähempään ei kannata tyytyä.

Vierailija
68/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä aina ihmettelen että mitä nämä parisuhteessa nälvijät kuvittelevat saavuttavansa? Toisen mieltä pahoittamalla ei hyvää suhdetta kannata odottaa.

Vierailija
69/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samoille tylyttäjille ero tulee aina shokkina.

Vierailija
70/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piste piikittelylle. https://omaaikalehti.fi/artikkeli/piste-piikittelylle-6.147.154315.1af3…

Luin tuon linkatun artikkelin ja se oli ihan hyvä. Siinä sanottiin, että piikittelyn pohjimmaisena motiivina on vallankäyttö, kuten moni täällä onkin jo sanonut.

Olen ollut itse onnellisesti naimisissa saman miehen kanssa 25 v, eikä meillä ole onneksi koskaan ollut tuollaista.

Vierailija
71/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähdet, ap, mies saattaa luvata muuttua, ja varmasti joksikin aikaa muuttaakin käytöstään. Kuitenkaan ihminen, jolla on tarve alistaa toista, tuskin tulee muuttumaan, koska se tarve on syvällä ihmisen persoonallisuuden rakenteissa.

Vierailija
72/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden huonoitsetuntoisen ja epävarman ihmisen suhde on herkästi juuri tuota. Toista alkaa talloa itseä nostaakseen ja toisaalta siksi, että se toisen epävarmuus alkaa vtuttamaan kun tajuaa että itse on ihan samanlainen. Pahinta on, jos tämä toinen uskaltaakin aloittaa vaikka jonkun uuden harrastuksen (tai vaihtoehtoisesti lopettaa vanhan joka ei enää innosta) niin toiselle herää kateus siitä toisen rohkeudesta ja se pitää nälvimällä polkea alas.

Huono itsetunto ja epävarmuus ei ole synonyymi sille, että alistaa toista. Kyllä tuollaiseen käytökseen vaaditaan muutakin (narsistiset piirteet). Kaikki ihmiset, joilla on huono itsetunto, eivät yritä lytätä muita.

Vierailija
73/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosta kissa pöydälle aina kun ilkeilee.

”Tankotanssi on typerä harrastus ja sitä harrastaa vain idiootit!”

”Mutta mähän harrastan tankotanssia! Olenko mä sun mielestä idiootti?”

Vierailija
74/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, että mielestäsi suhteessanne on paljon hyvää, mutta hänen ilkeilynsä saa sinut miettimään, onko kaikki hyvin. Kerrot esimerkit, miltä ne tuntui, ja toivomuksen että ilkeilyä ei enää tapahdu. Ja jos seuraavan kerran tekee, nostat heti esiin - kerrot että tuo satutti ja tuntui ilkeältä, ja on esimerkki juuri sellaisesta käytöksestä mistä aiemmin puhuitte.

Vierailija
75/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa uskoa, että mies tuon ominaisuuden suhteen tuosta muuttuisi. Samanlaista se on ollut vuosia, joskus olen sanonut piruillani, että tuntuu hankalalta että hän inhoaa niin syvästi mm. harrastustani tai erästä muuta keskeistä tekemistäni. Mies on mennyt siitä vähän hämilleen joskus, mutta mikän ei ole muuttunut. Mutta kuten aiemminkin kommentoin, tottakai pidän pääni ja jatkan - kukaan ei tule minulle sanomaan mitä saan tehdä ja harrastaa kun ne eivät ole mitään epänormaaleja, vaan ihan tavalisia harrastuksia.

Useimmiten kuitenkin olen hiljaa kun en enää tiedä mitä sanoa. Mutta siihen kaipaisinkin vinkkejä miten kuitata takaisin.... Samalla tuntuu hullulta että edes kyselen. Tämä ketjukin on kivasti avannut silmiäni.

ap

Vierailija
76/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on huolestuttavaa, että mies ei muuta käytöstään tässä asiassa, vaikka tietää että osuu arkaan paikkaan. Se että jatkaa vaikka tietää pahoittavansa toisen mielen, on vallankäyttöä tai välinpitämättömyyttä.

Mieheni harrasti aikanaan samankaltaista naljailua, sillä hänellä on äärimmäisen kiero ja musta huumorintaju, eikä hän aina tajua että milloin menee yli. Muutamat kuittailut osuivat todella arkaan kohtaan, ja kun lopulta sanoin että ei tunnu kivalta, ja jotkut kommentit ovat todella loukkaavia, hän pyysi anteeksi, sillä ei ollut tullut ajatelleeksi että hänen ”huumori” ei olekaan välttämättä hauskaa muiden mielestä. Toisin sanoen hän siis lopetti tämän käytöksen pyynnöstäni, kun ymmärsi miltä se minusta tuntuu.

Ap:n miehellä ei tunnu olevan kykyä asettua toisen asemaan, tai sitten hän toimii ihan tahallaan nujertaakseen pikku hiljaa toisen itsetunnon täysin.

Vierailija
77/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei tunnu olevan kykyä asettua toisen asemaan, tai sitten hän toimii ihan tahallaan"

Tämä joo. :(   Mutta tilanne on juuri siksi niin hämmentävä kun mies muutoin on oikeasti ihana ja meillä on läheinen suhde. Usein kyllä mietin, että aivan kuin miehessä olisi kaksi eri persoonaa.

ap

Vierailija
78/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

JSS.

ap

Sinulla on ajatusharha. Mies ei ole muuten hyvä ja huomaavainen vaan hän ESITTÄÄ hyvää ja huomaavaista hetkittäin. Jos hän olisi hyvä ja huomaavainen, hän olisi sitä aina, koska silloin se olisi hänen luonne, se oli hänen persoonassaan. Mutta hän ei ole, hän hakee vain hyötyä sillä, että hetkellisesti nostaa sinua, että saa tiputtaa sinut korkeammalta. Silloin sattuu enemmän ja taatusti huomaat kun sinua on satutettu. Jos hän koko ajan olisi hirveä niin tottuisit ja sinuun ei sattuisi namä ilkeydet niin paljon. Hän tekee kaiken tahallaan. Lopeta selittely ja katso asioita niin kuin ne on.

Vierailija
79/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosta kissa pöydälle aina kun ilkeilee.

”Tankotanssi on typerä harrastus ja sitä harrastaa vain idiootit!”

”Mutta mähän harrastan tankotanssia! Olenko mä sun mielestä idiootti?”

Näin siis olen toiminutkin, mutta mies kuittaa tilanteen että "enhän minä nyt sinua tarkoittanut..." Ja sama homma taas seuraavalla kerralla.

Suhteemme on hyvä muutoin, tämä jutttu vaan syö... ei ehkä itsetuntoani (olen aika vahva), mutta uskoani tähän suhteeseen. Olen täydellisesti sitoutunut ja kaikki on muuten hyvin, joten yritän määrittää itselleni miten paljon tällaista voi/pitää sietää.

Onpas tämä nyt kuraa. Ihanaa kun kommentoitte!

ap

Vierailija
80/136 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ja anoppi on tällaisia ikävästi kommentoivia juuri heikkouksista jne. Koskaan ei vissiin ole käynyt kummallakaan mielessä omat heikkoudet? Joita ei siis ilmeisesti ole. Tai se että meillä kaikilla on vahvuutemme ja heikkoutemme. Heillä siis ilmeisesti on vain vahvuuksia.

Ovat kuitenkin matalasti koulutettuja ihmisiä mutta oikeus on kuittailla ihan kaikesta. Se on todella ikävää ja rasittavaa. Jotenkin ovat kasvaneet kieroon tuon asian kanssa. Miehelle kyllä sanon välillä takaisin vaikka yritän olla maltillinen. Hän pitää itseään jonain kuninkaana ja anoppi jonakin herttuattarena vaikka on pienipalkkaisissa töissä ja ihan tavallinen peruspulliainen kuin minäkin tai kuka tahansa.