Mies kuittailee ikävästi heikkouksista
Miten pitäisi suhtautua tai sanoa takaisin kun mies kuittailee minun (tai jonkun muun) heikkouksista ikävään sävyyn?
Esimerkkinä että kaveripiirissämme monet ovat hyvin lahjakkaita kielissä, mutta itse olen hyvin perus. Englanti taipuu, auttava ruotsi ja saksa. Minulla on lukihäiriö, joten mm. juuri kielet ovat minulle hankalia. Tuntuu tosi kurjalta kun mies aika usein nostaa asian kauttarantain esiin esim. sanomalla jostakusta muusta tapaamastaan ihmisestä joka ei osaa jotain tiettyä kieltä, että "noloa", "hävettävää", "tyhmyyttä"... tmv. Tätä esiintyy aika usein, ja kyllä vahvasti koen siinä hetkessä että kuitti on samalla minulle.
Tai parista ylikilosta, tai jostain muusta. Jokaisella meillä on heikkouksia ja arkoja paikkoja, minusta tuntuu ilkeälle että sellaiset nostetaan tikun nokkaan. Usein juuri vähän kiertämällä, kun tv:ssä jollakulla on sama ominaisuus. Se on sen kaltaista kiertokettuilua, ettei siihen oikein osaa sanoa edes mitään. Joskus olen sanonut, että kyllähän meillä ihan jokaisella on heikkoutemme.... mutta ei se oikein hetkeä kauempaa auttanut.
Mitä sanon seuraavaksi kun vastaava tilanne tulee?
Kommentit (136)
Mun mies pelaa paljon englanninkielellä ja tiedän että sillä on hallussa iso sanavarasto. Se ei kuitenkaan koskaan puhu sitä kieltä, eli käytännön kielen käyttö puuttuu. Omassa päässään se puhuu sujuvaa englantia, mutta kun se avaa suunsa sieltä tulee rallienglantia. Se häpeää sitä niin paljon ettei halua enää ollenkaan puhua englantia. Mä olen adunut ja opiskellut Englannissa ja puhun sujuvaa. Olen yrittänyt miestäni kannustaa, mutta se on aivan lannistunut siitä kun se kuulee oman äänensä.
Ymmärään sun tuskan. Mulla on myös lukihäiriö ja se vaikuttaa varsinkin vieraisiin kieliin, ei niinkään suomen kieleen. jos puhun vaikka englantia (vapaa-ajalla) niin joku kaveri on auttamassa ja alkaa puhua mun asiaa mun päälle. Vaikka se mun puhuminen ei mitenkään huonosti sujuisi. Tällaista ongelmaa ei ole esim. työpaikalla tai kursseilla, niissä saa puhua ilman näitä amatöörejä rauhassa.
Mutta miehelle äkkiä luu kurkkuun. Olin joskus tuolalisen kanssa, paljon mukavampaa nykyään kun mies kannustaa käyttämään vieraita kieliä, vaikkavälillä tuntuu oudolta kun hän kehuu kuinka olen kehittynyt... ihan ilman pään aukomista siis, mä en oo vaan tottunut että joku haluaa olla niin kannustava. Ansaitset sinäkin parempaa
Vierailija kirjoitti:
No mutta! Vaasalaiset miehet harrastavat aivan yleisesti tätä kierteellä alistamista! Tuttua!
Joissakin porukoissa muuten kyllä! Täällä varsinkin kielisorsiminen on yleistä. Jos joku ei ymmärrä ruotsia, niin se ei haittaa, ruotsin kieliset voivat silti jatkaa samassa seurassa juttelua ruotsiksi vaikka osaisivat hyvin suomea.
Kieli ei tässä ollut pointti, vaan kuittailu jota ei parisuhteessa pitäisi lainkaan harrastaa. Mitä ilkeilyllä on tarkoitus saavuttaa jos (muka) rakastaa toista?
No et näköjään unohda kun nuo jäävät mieleesi vaivaaman kun tännekin kirjoittelet. Kokeile ensi kerralla sanoa jotain saman tapaista miehestä. MIten hän siihen suhtautuu? Tai neutraloi hyökkäys esim. kielen osaamiseen, että "ai jaa, no minusta taas on tyhmää käyttää aikaansa tuon kielen opiskelemiseen kun ei sitä missään tarvitse"
Hieman wt hyökätä takaisin sillä että kieltä ei tarvitse...
AP:kin on hyvin kuitenkin ilmeisesti opiskellut jos lukihäiriöstä huolimatta kielet jonkin verran taittuu. 👍
Jotenkin olisi kuitenkin hyvä saada pidettyä puolensa kun seuraava tilanne tulee, ettet vaan alistu AP. Mieti etukäteen jotain napakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kieli ei tässä ollut pointti, vaan kuittailu jota ei parisuhteessa pitäisi lainkaan harrastaa. Mitä ilkeilyllä on tarkoitus saavuttaa jos (muka) rakastaa toista?
Tämä. Ei rakasta, millään muotoa. Saa sadistista nautintoa kiusaamisesta.
Tajuatko ap, että hän käyttää sitä keinona pitääkseen sinut alistettuna?
Silleen et ole ikinä riittävän vahva jättämään häntä, vaan hän saa riekkua ja käyttää sinua hyväkseen. En väitä, etteikö hän voisi sinua rakastaa, mutta tuo alistaminen pateettista.
Sen sijaan että miettisit puolustuskeinoja, sinun tulisi miettiä eroa. Varaudu siihen, että hän pyrkii murtamaan sinut, jotta et koe itseäsi eron arvoiseksi. Ja turha kuvitella, että voisit koskaan muuttaa häntä; se piikki putkahtaa kuitenkin aina jossain välissä, halusi tai ei, koska sellainen hän on. Naisen alistaja.
Olet hänen seksilelunsa, kodinhoitajansa, what ever. Ja hän haluaa pitää sinut ruodussa. Onko sitä vastaan olemassa näpäköitä sanoja?
Kierteellä alistaminen... hyvä määrittely. Varmaan hankalampaa itse asiassa puolustautuakin kun piikki ei kohdistu suoraan. Vastenmielistä.
Nosta kissa pöydälle ja puhutte asian halki. Jos mies ei käytökseltään muutu, laitat vaihtoon.
Piste piikittelylle. https://omaaikalehti.fi/artikkeli/piste-piikittelylle-6.147.154315.1af3…
Millainen suhde on muutoin, onko viitteitä myös muusta alistamisesta? Todellakin tuo nakertaa parisuhdetta ja myös itsetuntoasi. Kerta voi olla vahinko, toistuvuus ei.
Kompensoi jotain omaa alemmuuden tunnettaan vähättelemällä. Ei jatkoon.
Nämä muuten ihanat miehet tuntuu kyllä olevan suosiossa av:lla. Onnea valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Kieli ei tässä ollut pointti, vaan ne "pari" ylikiloa.
Eihän tämä oikeastaan eroa nalkutuksesta. Vaihtoon.
Kiitos kaikille kommentoijille.
Itselläni lienee vähän hämärtynyt, mikä on vielä sopivuuden rajoissa parisuhteessa. Kun kaikillahan meillä on huonot puolemme ja olen ajatelut tämän olevan mieheni huono puoli, mutta jonka kanssa voin ehkä elää. Samalla kuitenkin nuo sivallukset tekevät aina yhtä kipeää.
Suhtemme on muutoin läheinen ja hyvä ja mies huomaavainen. Tämä ominaisuus vaan on hämmentävä, kun se (kierteinen sivallus) jotenkin tulee aina puskista muutoin ihana ja kiltti mieheni onkin äkkiä/hetkeksi ikään kuin joku muu.
Mies lyttää myös muita asioita, jotka ovat minulle ihan keskeisiä tai muulla tavalla tärkeitä, mutta ei ikinä hauku minua tai tekemisiäni suoraan, vaan aina juuri niin että joku muu joka harrastaa vaikka samaa, saa haukut. Sivalus osuu siis ilkeästi, mutta en voi väittää että suoraan minuun ja sen mies myös aina sanoo jos huomautan... että "enhän minä nyt sinua tarkoittanut..."
Tätä juttua lukuun ottamatta kaikki olisi niin hyvin.
ap
Ei ei ei... lyttää myös muita sinulle tärkeitä asioita? Miten voit ylipäätään olla normaalisti tuossa suhteessa?
Sanoppa kuule näin: Kuuleppa pienimul*kuinen sika. Minä jätän sinut.