Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies kertoo yksityisasioista perheelle/ystäville

Vierailija
16.01.2020 |

Eli otsikossa se jo tulikin. Mies kertoo yksityisasioitamme, ja myös minun omiani, perheenjäsenilleen ja ystävilleen.

Olen saanut monta kertaa hämmästyä, kun joku kysyy minulta esim. jostain terveyshuolesta, josta olen miehelle puhunut, ja olen olettanut tämän tietenkin tiedostavan kyseessä olevan yksityisasian. Samoin on käynyt esim. raha-asioiden tai työn suhteen. Olen esimerkiksi hissun kissan etsinyt uutta työpaikkaa, ja sitten miehen äiti onkin täräyttänyt kysymyksen, että mites työnhaku?
Joskus hän on puolestaan puhunut jopa kaikista riidan aiheistakin läheisilleen, ja sitten sanonut tyyliin ”Veljeni sanoi, että sinä olet väärässä, ja ihmetteli käytöstäsi”.
Minusta tämä on äärimmäisen epäreilua. Kyllä etenkin aikuisten ihmisten parisuhderiitojen pitäisi pysyä neljän seinän sisällä. Ja eihän minua arvostellut henkilö edes ollut tilanteessa läsnä ja tiennyt sen kontekstia.
Lisäksi mies kertoi esim. veljelleen ja tämän tyttöystävälle kun sain pahan paniikkikohtauksen ( monien stressaavien asioiden summa). Nyt olen sitten heidän silmissään mt-ongelmainen. Olin niin herkillä siinä tilanteessa, ja sitten sekin läväytettiin muille. :(

Olen sanonut miehelle tästä, mutta hänen mukaansa perheenjäsenille saa puhua mistä vaan, ja että hän haluaa jakaa asioita. Minä olen kuulemma vain ahdasmielinen.

Minua ahdistaa, jos pitää esim. mennä lääkäriin ja mies huomaa asian. Kyllä parisuhteessa pitäisi mielestäni pystyä jakamaan yksityisiäkin asioita, ja joskus niin on suorastaan pakko tehdä. Mutta nyt olen tullut asian suhteen huolestuneeksi, eikä niin minusta tulisi olla.
Mietin kauhulla, että

Onko muilla kokemusta tällaisesta?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tynnyrissä ap on elänyt ja kasvanut?  Ihan normaalia on puhua läheisilleen oleellisista asioista

Vierailija
2/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis piti kirjoittaa, että mietin kauhulla mitä tapahtuisi, jos joutuisin vaikka jonkin rikoksen uhriksi tai sairastuisin vakavasti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex oli juuri tuollainen. Lopulta en enää jaksanut sitä että piti pitää kaikki salaisuutena häneltäkin, jos ei halunnut koko suvun tietävän. Sanoin miehelle lukemattomia kertoja etten pysty luottaa häneen, mutta kuulemma kaikki asiat voi kertoa myös perheelle, eikä se ole luottamuksen pettämistä.

Vierailija
5/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tynnyrissä ap on elänyt ja kasvanut?  Ihan normaalia on puhua läheisilleen oleellisista asioista

Mutta ei toisen selän takana. Ja lisäksi jos asiasta on erikseen sanottu, että "pidetään tämä vielä perhepiirissä" niin ei sitä laajennettuun perheepiiriin levitetä (vanhemmat, sisarukset)

Vierailija
6/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis ihan oikeasti niin, että pitäisi olla täysin OK, jos puoliso kertoo esim. masennuslääkityksestänne, kivuliasta endometrioosistanne ja työpaikkanne huonosta ilmapiiristä äidilleen, serkulleen, veljelleen ja liudalle ystäviä?

Vierailija
7/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6 siis ap

Vierailija
8/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni jakaa suurimman osan suhteemme asioista äidilleen. Olenkin puoliksi vitsilläni sanonut, että olen se suhteemme toinen nainen.

Nuorempana itsekin jaoin kaiken perheelleni ja se liittyi lapsellisuuteen. Siihen, että olin vielä kiinni lapsuudenperheessäni.

Vierailija
9/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin olisi aika outoa jos joku työnhaku on niin suuri yksityisasia, että mies ei saisi mainita mitään vaimonsa tekemisistä omalle veljelleen tai äidilleen, jos nämä vaikkapa kysyvät mitä hänen vaimolleen kuuluu. Eikö tuo aloittaja sitten kerro mitään miehensä tekemistä omille vanhemmilleen, sisaruksilleen tai luotetuille ystävilleen? Ei kai parisuhde tarkoita mitään kahden henkilön kuplaa, jossa olla erillään muusta maailmasta.

Vierailija
10/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen mies ei puhu-ongelma.

Suomalainen mies puhuu-ongelma.

En käsitä, miksi itselleen oleellisista ja mieltä painavista asioista ei saisi puhua läheisilleen. 

Vierailija
11/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä! Luulin tämän olevan yks keskeisimpiä hyvän parisuhteen toimintatapoja, ettei mitkään äidit ja broidit ja ystävättäret tule väliin tai kuulu mihinkään yleisöön mitä keskinäisiin asioihin tulee.

No kommenteista päätellen ei olekaan itsestäänselvää. Miten se suhde oikein toimii, jos tällaisesta kunnia-asiasta ei pidetä kiinni?

Vierailija
12/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä ei ole luottamusta. Se onkin suurempi ongelma se.

Vierailija
13/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni jakaa suurimman osan suhteemme asioista äidilleen. Olenkin puoliksi vitsilläni sanonut, että olen se suhteemme toinen nainen.

Nuorempana itsekin jaoin kaiken perheelleni ja se liittyi lapsellisuuteen. Siihen, että olin vielä kiinni lapsuudenperheessäni.

Läheiset välit omaan perheeseen on pahasta vain mt-ongelmaisten palstamammojen mielestä. 

Vierailija
14/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sä avaudut yksityisasioita tänne palstalle. Niinkuin suurin osa..

Vierailija
15/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miksi itselleen oleellisista ja mieltä painavista asioista ei saisi puhua läheisilleen. 

Luottamuksen takia? Koska parisuhteen toinen osapuoli on kaikista läheisin ihminen, jolle pitää voida kertoa asioita ilman että hän lörpöttelee niitä ympäriinsä. Eihän tuollaiseen ihmiseen voi luottaa? Hienoa alkaa omalta puolisolta salata asioita, jos ei halua kaikkien tietävän. Siinäpä meneekin sitten koko parisuhde.

Vierailija
16/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä! Luulin tämän olevan yks keskeisimpiä hyvän parisuhteen toimintatapoja, ettei mitkään äidit ja broidit ja ystävättäret tule väliin tai kuulu mihinkään yleisöön mitä keskinäisiin asioihin tulee.

No kommenteista päätellen ei olekaan itsestäänselvää. Miten se suhde oikein toimii, jos tällaisesta kunnia-asiasta ei pidetä kiinni?

Melko narsistinen ajattelutapa. Sinä et puhu KENELLEKÄÄN parisuhteesi MISTÄÄN asioista?

Vierailija
17/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan olisi ok, että kahden kesken & luottamuksella jakamani asiat leviäisivät puolisoltani eteenpäin yhdellekään ihmiselle.

Kyllä meillä molempien järki sanoo ihan automaattisesti, ettei sitä erikseen tarvitse painottaa että tämä jääköön meidän kahden väliseksi. Joskus tosin on jokin spessumpi asia ehkä joka voi tuntua vähäpätöiseltä, mutta jonka itse haluan vielä pitää salassa, niin siihen saatan erikseen sanoakin, että "tää nyt vielä vaan näin meidän kesken..." Lähtökohtaisesti kuitenkin tietynlaiset asiat kuten työ/terveys/mielenterveys/juorut jne... ovat aivan itsestäänselvästi sellaisia, että ne eivät kuulu kenellekään muulle ennen kuin itse haluaa kertoa.

Vierailija
18/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa naisistakin puhuu miestensä asioita ystävilleen. Ja vastaavasti ystäviensä asioita miehilleen. Jotkut kuulemma pitävät tällaista läheisen ihmissuhteen edellytyksenä.

Vierailija
19/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin olisi aika outoa jos joku työnhaku on niin suuri yksityisasia, että mies ei saisi mainita mitään vaimonsa tekemisistä omalle veljelleen tai äidilleen, jos nämä vaikkapa kysyvät mitä hänen vaimolleen kuuluu. Eikö tuo aloittaja sitten kerro mitään miehensä tekemistä omille vanhemmilleen, sisaruksilleen tai luotetuille ystävilleen? Ei kai parisuhde tarkoita mitään kahden henkilön kuplaa, jossa olla erillään muusta maailmasta.

Jos joku haluaa pitää työnhakunsa salassa, silloin se pidetään salassa. Vertaisin tuota ehkä raskauden salaamiseen ihan alkuvaiheessa. Kun kaikki on täysin epävarmaa, miksi sitä pitäisi kertoa ylimääräisille?

Vierailija
20/69 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luottamuksen takia? Koska parisuhteen toinen osapuoli on kaikista läheisin ihminen, jolle pitää voida kertoa asioita ilman että hän lörpöttelee niitä ympäriinsä. Eihän tuollaiseen ihmiseen voi luottaa? Hienoa alkaa omalta puolisolta salata asioita, jos ei halua kaikkien tietävän. Siinäpä meneekin sitten koko parisuhde.

Ahaa. Eli aloittaja on työtön, ja tätä ei kukaan tietenkään älyä, jos siitä ei erikseen puhuta? 

Aloittaja joutuu sairaalaan, eikä siitäkään saa puhua?