Mikä on se "terveellinen ruoka" jota kaikki hehkuttavat syövänsä
Kommentit (436)
En ymmärrä mikä vika on eineksissä kuten Via-mikroateriat. Kunhan valitsee näitä missä ei ole lisäaineita eikä e-koodeja.
Elän epäterveellisesti mutta geeniperimäni on etten ryppyynny samaan tahtiin kuin muut ikäiseni.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu osoittaa aika hyvin, miten paljon kaikki ovat hakoteillä. Sen huomaa myös siitä, miten erilaisia vastauksia ihmiset antavat.
Minusta terveellinen ruoka on juuri sitä, jota syömällä vain ja ainoastaan SINUN OMA OLOSI on paras. Se dieetti tai ruokavalio, jonka avulla tunnet itsesi energiseksi, terveeksi, mahdollisimman selväpäiseksi ja saat enemmän aikaan. Lähes jokaiselle ihmiselle sopii erilainen ruokavalio.
Terveelliseksi ei voi yksiselitteisesti määrittää jotain dieettiä tai ruokavaliota, koska joillekin niiden dieettien raaka-aineet eivät sovi tai pahimmassa tapauksessa ne tekevät olon huonommaksi. On turha päteä nettifoorumilla jonkun carnivore dieetin tai ketodieetin tutkimustuloksilla, kun todellisuudessa oikeassa maailmassa nämä tulokset eivät päde ihan joka ikiseen ihmiseen tällä maapallolla. Sama juttu hiilihydraattien syömisessä.
Jokaisen täytyy nähdä itse se vaiva, että kokeilee eri raaka-aineet läpi ja kokeilee, millä ruokavaliolla tuntee olonsa parhaimmaksi. Ei voi vain katsoa netistä yhtä dieettiä ja kuvitella, että juuri tämä on se taikaisku joka tekee minut laihaksi ja kauniiksi.
Itselle sen parhaimman olon on tuonut vegaaninen ruokavalio satunnaisilla poikkeuksilla. Saatan siis ravintolassa syödä lihaa tai ostaa maitosuklaata kioskilta, koska poikkeus ei saa oloani huonontumaan. Kokonaisvaltaisesti kuitenkin lihan ja maidon päivittäinen käyttäminen tekee minut väsyneeksi, saamattomaksi, pää on sumussa etc. Siksi suosin vegaanisuutta. Sen perusteella esimerkiksi kommentoisin aloituksen kysymykseen, että kasvikset, vihannekset, hedelmät tms ovat terveellisiä.
MINUN OMA OLONI on paras kun saan vetää joka päivä pizzaa ja kokista.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä vika on eineksissä kuten Via-mikroateriat. Kunhan valitsee näitä missä ei ole lisäaineita eikä e-koodeja.
Lisäaineetonta einestä ei ole.
No esim. mun:
- salaatti (tomaatti, kurkku, salaatti, mozzarella, mausteet, öljy)
- n. kerta viikkoon tai kahteen pihvit vihannesten kanssa ilman mitään peruna/riisi/makarooni-hiilarihöttöä
- lohta tai muuta kalaa vihannesten kera
- lohikeitto
- en juo limsaa tai syö karkkeja, sipsejä, poppareita, keksejä
- jano- ja ruokajuomana yleensä lähdevesi, välillä maito
Vierailija kirjoitti:
En viitsisi helmiä sioille jakaa (pakko oli käyttää tämä tilaisuus wagner-proverbialismiin) tai esoteeriaa referoida ilman validaatiota kuulijakunnan ymmärryskyvystä, mutta menkööt pirtaan nyt sitten tämän kerran.
L.L ja laillistettu ravitsemusterapeutti sekä orgaanisen kemian ja biokemian asiantuntijuus löytyvät meriittilistalta. Työkieli englanti, paikka eräs EU-maa.
Terveellisyys on erittäin ambigueetti konsepti ja sitä tulisi tarkastella parahultaisessa kontekstissa "yleispätevien neuvojen" sijaan. Toisaalta ihmiset haluavat, vain nopeita ja tehokkaita ratkaisuja ja auktoriteetin sanelemaan (suggestoimaan kröhöm) mitä pitäisi tehdä ja elää, miten syödä ja nai.da. Joten annetaan milleniaaleille hiven siitä mitä olisi tarjolla, jos "belief persevierence" -skeeman uksea avarrettaissinkin.
Eli jos muutaman vinkin annan nyt ihan tosissaan niin kaseiini ja gluteeni eivät ole ihmisille tarkoitettuja proteiineja ja itse vältän niitä kuin ruttoa. Rasvoista sen verran, että yleinen normatiivinen harha vallitsee kasvirasvojen glorifioidusta terveellisyydestä ja tyydyttyneen rasvan totaalisesta demonisoitumisesta. Kolesterolin rooli ja funktiot ovat täysin toisen maailmansodan jälkeisen, virhepäätelmien muokkaaman ja kapitalismin löyhkän turmeleva (tarkoittaa siis vhh/ketoskeptikoille ettei se hiilareiden vaihtaminen rasvaan "tuki" niitä suonia näin extrakarkean simplifioidusti ilmaistuna). Niin paljon olisi kerrottavaa, mutta Suomalaisen tieteen konservatiivisyys ja yleinen halveksiva ajatusmaailma ajoi minutkin rehevimmille metsästysmaille. Viitsin ja halusin kirjoittaa tämän monografin, jotta juuri sinulla joka luet tätä ennen sensuurin sälvän iskentää, olisi mahdollisuus ymmärtää että tämä "hyvinvointivaltio" on pystynyt kouluttamaan ihan oikeasti jotain tietäviäkin puoskareita. Mutta se aivovuoto...
Käytitkö tuon tekstin tuottamiseen jotain jargongeneraattoria? Opiskeluajoilta muistan kuinka jargongeneraattorin avulla pystyi luomaan vaikka kahden tunnin puheen, joka kuulostaa hyvältä vaikka ei sisällä asiaa.
Tekstissäsi oli paljon generaattorista tuttuja lauseita ja lauserakenteita.
Myös poliitikot käyttänevät yleisesti jargongeneraattoria. Ainakin heidän puheensa kuulostavat usein juuri sellaisilta mitä generaattorista sai ulos.
Kultainen keskitie, kohtuus kaikessa. Ja muistaen, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus ja ruoka monitasoinen asia.
Siksi maku, kattaus, viini tms. ja herkutkin kuuluvat terveelliseen ruokavalioon kullekin omien mieltymysten mukaan.
Minulla ehdottomasti tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat. Niissä on paljon suojaravintoaineita javähän energiaravintoaineita. Ne siis suojaavat elimistöä mutta eivät lihota. Tuoreena kannattaa syödä, koska kuumentamisessa ja säilyttämisessä häviää osa suojaravintoaineista. Pysyy nuorena ja terveenä, kun syö paljon näitä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ehdottomasti tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat. Niissä on paljon suojaravintoaineita javähän energiaravintoaineita. Ne siis suojaavat elimistöä mutta eivät lihota. Tuoreena kannattaa syödä, koska kuumentamisessa ja säilyttämisessä häviää osa suojaravintoaineista. Pysyy nuorena ja terveenä, kun syö paljon näitä.
Kotimaiset marjat on ok. Ja omenat. Ulkolaisissa tuontihedelmissä ei mitään ravinteita ole. Ne kerätään raakoina ja kypsytetään varastoissa ilman auringonvaloa. Niissä ei muuta ole kuin sokeria. Mutta syökää ihmeessä, jos haluatte. Turha niitä on kuitenkaan pitää minään hyvänä ravintona.
Voi vittu, kun on kamalaa, ihan ls-paikka:
- klo 9 kaurapuuro, jäiset puolukat, appelsiinimehu ja omena
- klo 12 banaani
- klo 15.30 sienirisotto suppilovahveroista, kurkkua ja tomaattia
- klo 19 ruisleipä, voi, juusto, kurkku, maito, mandariini
Kyllä mun lapseni nyt kärsii!
Niinhän te jo aiemmin julisttte.
Vierailija kirjoitti:
- klo 12 banaani
Tuskin voita annat ja maito ja juustokin jotain rasvatonta sotkua. Joten kyllä lapsesi kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaiset marjat on ok. Ja omenat. Ulkolaisissa tuontihedelmissä ei mitään ravinteita ole. Ne kerätään raakoina ja kypsytetään varastoissa ilman auringonvaloa. Niissä ei muuta ole kuin sokeria. Mutta syökää ihmeessä, jos haluatte. Turha niitä on kuitenkaan pitää minään hyvänä ravintona.
Ihmettelen myös tätä hedelmien ihannointia. Eikö koulussa opeteta enää biologiaa? Hedelmiin ei ravintoa tule ilman aurinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- klo 12 banaani
Tuskin voita annat ja maito ja juustokin jotain rasvatonta sotkua. Joten kyllä lapsesi kärsii.
Voita annan, ja maito on sinistä, juustokin kermallista.
Ihmettelen, kun olet noin outo, epäluuloinen...
Vierailija kirjoitti:
Purkkihedelmät säilyttävät esim. C-vitamiinin erittäin hyvin ja esim. purkkitomaatit sisältävät enemmän lycopeneä kuin tuoreet.
Tuore ei aina paras kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Purkkihedelmät säilyttävät esim. C-vitamiinin erittäin hyvin ja esim. purkkitomaatit sisältävät enemmän lycopeneä kuin tuoreet.
Miten ne purkkihedelmät sen vitamiinin säilyttävät kun sitä ei niissä edes ole?
Sokeri ja vehnä pois, tilalle paljon vihreitä kasviksia, muuten monipuolisesti vaihdellen, lihaa, kalaa, kanaa, itse välttelen myös perunaa, mutta lapselle laitan pastaa, perunaa, riisiä lisukkeeksi vaihdellen. Teen lähes kaiken itse, einekset vaan hätävara joskus...marjoissa suosin kotimaisia ja ostan pakkasen kesällä täyteen, kasviksissa luomua, esim tomaatit luomuna ihan eri makuisia. Lisäilen myös tuoreita yrttejä salaatteihin ja ruokiin. Öljynä käytän laadukasta luomu oliiviöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäaineetonta einestä ei ole.
Lue Vian tuoteselosteesta. Ei ole mitään lisäaineita.
Juuri näin. En ole vanhempi kuin 60-vuotias ja lapsuudessani yli 50-vuotias mies oli harvinainen luontokappale. Kaikki miehet kuolivat sydänkohtaukseen siinä iässä, naiset vähän myöhemmin. Kyllä haukuttu Puska ja Pohjois-Karjalaprojekti ovat olleet maallemme uskomaton pelastus. Pääasia siinä oli kovien rasvojen vaihto pehmeisiin, lisänä sitten sokerin ja valkoisen vehnän vähentäminen.