Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjastotädillä sama peruspalkka kuin sairaanhoitajalla

Vierailija
12.01.2020 |

Siinäpä se tuli. Vahvistaa vaan käsitystä että tuli opiskeltua väärä ammatti. Saman palkan saisi vähemmällä ahdistuksella ja stressaamisella. Sekä paremmilla yöunilla. Kiva.

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastovirkailjoilla on aika pitkä koulutus. Kirjastossa ei tehdä yötöitä.

Ehkä vähiten arvostettu yliopistokoulutus. Ptiää osata aakkoset.

Kuulostaa vitsiltä, mutta ei ole. Pitää siis todella osata laittaa kaikki aineisto oikeisiin aakkosiin, jotta joku muukin ne kirjat sieltä hyllystä löytää.

Aakkosten ohella on sitten hallittava pari muuta pikkujuttua...

ylopiston kirjastossa oli lappu tyyliin... älä laita hyllystä ottamaasi kirjaa takaisn hyllyyn vaan tähän tasolle. Oposkelijat laittoivat kirjoja takaisin vääriin kohtiin, jonka jälkeen ne olivat ikuisesti hukassa.

Vierailija
62/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule toista ammattiryhmää mieleen, joka jatkuvasti ulisee ja uhriutuu palkasta. En kyllä enää sääli teitä yhtään. Hyvä vaan jos lääkärit simputtaa teitä ja tekee teille teidän paikan selväksi hierarkiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää nimitellä tädiksi? Kertoo kyllä paljon aloittajan arvoista ja arvomaailmasta. Asioista voi keskustella ja pitääkin mutta ilman toisten mollaamista.

Kirjastotäti-nimitys on vanha ja perua niiltä ajoiltä kun ala oli vielä paljon naisvaltaisempi kuin nykyään. En ole koskaan pitänyt tädittelyä kielteisenä vaan mielestäni nimitys on kodikas ja lempeä. T. entinen kirjastotäti

Ei kyllä kirjastotäti-nimikettä ole koskaan ollut olemassa, mutta esim. terveyssisar on.

Vierailija
64/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä kirjastonhoitaja vs poliisi tai palomies? Palkka?

Otsikkoon nuo olisivat sopineet tätiä paremmin. Koulutus suurinpiirtein saman tasoinen ja suuntainen. Aika hyvin verrattavissa.

Ihan turha on hoitajan alkaa vertaamaan lingvistiikan opettajankaan ja arkkitehdin palkkoja toisiinsa. Tai matemaatikon ja kauppatieteilijän. Ei sillä pönkitetä hoitajan palkkoja kuin tällaisessa ketjussa jossa poljetaan samalla tätien palkkoja.

Vierailija
65/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen Sh/Th ja työ on kyllä vastuullista. Kirjastonhoitajan työstä en osaa sanoa juuta enkä jaata, vartti vaatii ammattitaitoa. Itse olen harkinnut alan vaihtoa logistiikka-alalle, ihan jo sen vuoksi, että päivätyössä Th:Na palkka käteen n.1900€/kk ja vastuu esim. raskaanaolevista on välillä liian suuri (toksemia yms) palkkaan nähden. Etenkin kun tekee töitä jontkassa, jossa lääkärin konsultoiminen on pikkuisen vaikeampaa kuin esim isoissa kaupungeissa.

Jaa, heräsikö toinen Tehy-trolli? Miksi sinun pitäisi tässä ketjussa miettiä palkkaa johonkin kirjastonhoitajaan jos mietit logistiikka-alalle.

Kumma kyllä useat hoitajat pohtivat ääneen erilaisille aloille vaihdosta. Onko palkka syynä, kun ette omalla alalla ajattele etenemistä ja kouluttautumista lääkäriksi? Ainakin palkka on keskustelun aiheena ja lääkäreillä on keskimääräistä parempi palkka. Yleensä insinöörit lukevat di:ksi jne jos toivovat ylemmin koulutetun palkkaa ja kykenevät siihen.

Vierailija
66/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tule toista ammattiryhmää mieleen, joka jatkuvasti ulisee ja uhriutuu palkasta. En kyllä enää sääli teitä yhtään. Hyvä vaan jos lääkärit simputtaa teitä ja tekee teille teidän paikan selväksi hierarkiassa.

Tässäpä oiva esimerkki älykkäästä keskusteluun osallistumisesta :)

Kerrohan minulle mitä itse teet työksesi ja oletko tyytyväinen palkkaasi.

Vierailija
67/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin tuo sopii annetun ”täti” otsikon alle. En ole tuo kirjoittaja, vaan ammatiltani sinulle vaikka mielenterveyspotilas lomilla.

Vierailija
68/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastotädillä on myös yliopistotutkinto.

Eipä sillä ole mitään väliä hyvinvointivaltiossa. Jokainen voisi hankkia yliopistotutkinnon koska vain.

Suomessa palkkojen pitäisi olla kannattavia vaikka mitään koulutusta ei olisi takana.

Ei me voida siihen mennä että pitkän koulutuksen käyneet olisi jotenkin parempia ihmisinä ja heille maksetaan siitä syystä parempaa palkkaa, ehei.

Ei mennä siihen suuntaan lainkaan.

Vierailija
69/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin tuo sopii annetun ”täti” otsikon alle. En ole tuo kirjoittaja, vaan ammatiltani sinulle vaikka mielenterveyspotilas lomilla.

No tuota kyllä aavistelinkin.

Vierailija
70/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen Sh/Th ja työ on kyllä vastuullista. Kirjastonhoitajan työstä en osaa sanoa juuta enkä jaata, vartti vaatii ammattitaitoa. Itse olen harkinnut alan vaihtoa logistiikka-alalle, ihan jo sen vuoksi, että päivätyössä Th:Na palkka käteen n.1900€/kk ja vastuu esim. raskaanaolevista on välillä liian suuri (toksemia yms) palkkaan nähden. Etenkin kun tekee töitä jontkassa, jossa lääkärin konsultoiminen on pikkuisen vaikeampaa kuin esim isoissa kaupungeissa.

Jaa, heräsikö toinen Tehy-trolli? Miksi sinun pitäisi tässä ketjussa miettiä palkkaa johonkin kirjastonhoitajaan jos mietit logistiikka-alalle.

Kumma kyllä useat hoitajat pohtivat ääneen erilaisille aloille vaihdosta. Onko palkka syynä, kun ette omalla alalla ajattele etenemistä ja kouluttautumista lääkäriksi? Ainakin palkka on keskustelun aiheena ja lääkäreillä on keskimääräistä parempi palkka. Yleensä insinöörit lukevat di:ksi jne jos toivovat ylemmin koulutetun palkkaa ja kykenevät siihen.

Joo en kuulu tehyyn. Olen miettinyt myös lääkäriksi kouluttautumista, mutta lukiosta on aikaa 17 vuotta ja fysiikka ja kemia eivät ole vahvimmat aineeni, joten joutuisin tekemään aika paljon töitä, että pääsisin lääkikseen. Toki hakea voi ja yrittää parhaansa. Joissakin paikoissa hoitajien vastuu versus palkka on varmasti aivan ok ja hyvä siitä työstä mitä tekee, mutta ei päde kaikkiin paikkoihin. Esim. pienillä paikkakunnilla hoitajat joutuu tekemään niitä työtehtäviä mitkä kuuluisivat lääkäreille.

Vierailija
71/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sillä ole mitään väliä hyvinvointivaltiossa. Jokainen voisi hankkia yliopistotutkinnon koska vain.

Suomessa palkkojen pitäisi olla kannattavia vaikka mitään koulutusta ei olisi takana.

Ei me voida siihen mennä että pitkän koulutuksen käyneet olisi jotenkin parempia ihmisinä ja heille maksetaan siitä syystä parempaa palkkaa, ehei.

Ei mennä siihen suuntaan lainkaan.

Tän takia ei haluta opiskelua täysin ilmaiseksi ja perustuloa.

Jokainen voisi opiskella itsensä ihan miksi vain ja sitten perusteet palkkojen suuruuksillekin menettäisi pohjan. Paitsi sellaisissa missä oikeasti tuotetaan voittoa ja rahaa.

Lääkärit ja muut sosialistiset ammatit eivät ole sellaisia.

Vierailija
72/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi sairaanhoitajilla on vain ammattikorkea tai vanhemmilla sairaanhoito-opisto..

Että kaikkeen nää ahneet luikurit itseään vertaa.

Vierailija
73/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun näille uhriutujille selviää se palkkataso vasta työelämässä. 

tätä mäkin ihmettelen. Kouluttaudu julkisen sektorin pienipalkkaiseen hommaan -> järkyty kun palkkaus on just sitä mitä saatoit realistisesti odottaa.

En ole hoitoalalla, mutta tää kommentti on todella outo. Luulenpa että monikaan hoitoalalla työskentelevistä ei mieti palkkaa kun kouluun hakee. Ja hyvä niin. Mitäpä jos kaikki ajattelisivat noin niin paljonko luulet, että alalle hakeutuisi ihmisiä töihin?

No jos sairaanhoitajat eivät ajattele rahaa, niin miten siitä palkasta valitetaan koko ajan? Se on ihan hyvä peruspalkka. Ongelmat ovat työnrasittavuudessa, johon palkankorotus ei edes suoranaisesti vaikuta. Ellei sitten negatiivisesti, kun voidaan palkata vielä vähemmän ihmisiä.

Vierailija
74/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikka ja sen osaaminen karsii 90% pöllöimmistä töistä omaan luokkaansa.

Vierailija
75/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastovirkailjoilla on aika pitkä koulutus. Kirjastossa ei tehdä yötöitä.

Ehkä vähiten arvostettu yliopistokoulutus. Ptiää osata aakkoset.

Kuulostaa vitsiltä, mutta ei ole. Pitää siis todella osata laittaa kaikki aineisto oikeisiin aakkosiin, jotta joku muukin ne kirjat sieltä hyllystä löytää.

Aakkosten ohella on sitten hallittava pari muuta pikkujuttua...

ylopiston kirjastossa oli lappu tyyliin... älä laita hyllystä ottamaasi kirjaa takaisn hyllyyn vaan tähän tasolle. Oposkelijat laittoivat kirjoja takaisin vääriin kohtiin, jonka jälkeen ne olivat ikuisesti hukassa.

Minä olen aina luullut, että tädit säännöllisesti aakkostavat hyllyt tällaisten rähmäkäpälien varalta. Mitä ne sitten siellä oikein tekevät?

Vierailija
76/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo en kuulu tehyyn. Olen miettinyt myös lääkäriksi kouluttautumista, mutta lukiosta on aikaa 17 vuotta ja fysiikka ja kemia eivät ole vahvimmat aineeni, joten joutuisin tekemään aika paljon töitä, että pääsisin lääkikseen. Toki hakea voi ja yrittää parhaansa. Joissakin paikoissa hoitajien vastuu versus palkka on varmasti aivan ok ja hyvä siitä työstä mitä tekee, mutta ei päde kaikkiin paikkoihin. Esim. pienillä paikkakunnilla hoitajat joutuu tekemään niitä työtehtäviä mitkä kuuluisivat lääkäreille.

Voin sanoa, että et i k i n ä tule pääsemään lääkikseen.

Piste.

Vierailija
77/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei tiedä yhtään mitä puhuu. Kirjastonhoitaja (yliopistotutkinto) = kirjaston johtaja. "Kirjastotäti" = kirjastovirkailija (amistutkinto riittää, ja on _hyvin_ vaatimaton palkka.

Vertaapa jälkimmäisen palkkaa sh:n palkkaan.

Vierailija
78/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärillä ja sairaanhoitajalla ei ole ammatteina mitään tekemistä keskenään.

Ainoa yhtenevyys on usein sama työpaikka.

Sairaanhoitajista ehkä yksi miljoonasta lukee tai kykenee lukemaan lääkäriksi.

Vierailija
79/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se varmaan herännyt, vaan tuli yövuoroon.

Vierailija
80/170 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa, että et i k i n ä tule pääsemään lääkikseen.

Piste.

Mullehan kävi juuri noin että en päässyt. Ajattelin että jos en pääse niin en tule tekemään yhtään mitään työtä elämäni aikana. Olen laskelmoinut että mun arvo on työssäkäyvänä vähintäänkin 4000e kk nettona.

Olenkin ollut 30-vuotta työttömänä. Sen verran arvostan omaa vapaa-aikaa ja terveyttä että en ala tekemään heikosti palkattuja töitä sen takia että en saanut hyväpalkkaista hommaa.

Tässäpä tämä tuli aika ytimekkäästi.

Päivät kuluu lueskellen ja urheillen köyhyydessä. Olen tavallaan katkera siitä, mutta sentään terve.

Ei ole stressiä, eikä terveysvaivoja. Aamu alkaa joogaillen ja sitten lueskellen maailman kirjallisuuden klassikoita. Pidän itseäni sen verran parempana ihmisenä että en ala sotkemaan sormiani missään hoitotöissä tai siivoillen.

Myös muiden pitäisi ajatella samalla tavoin.

Niin moni myy elämänsä halvalla. Ei hyvinvointiyhteiskunnassa pitäisi olla palkkaeroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi