Miksi Jeesus sanoi "joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden ja nai toisen, se tekee huorin"
Miksi se on niin?
Opetuslapset sanoivat hänelle: "Jos miehen on näin laita vaimoonsa nähden, niin ei ole hyvä naida".
Mutta hän sanoi heille: "Ei tämä sana kaikkiin sovellu, vaan ainoastaan niihin, joille se on suotu.
Sillä on niitä, jotka syntymästään, äitinsä kohdusta saakka, ovat avioon kelpaamattomia, ja on niitä, jotka ihmiset ovat tehneet avioon kelpaamattomiksi, ja niitä, jotka taivasten valtakunnan tähden ovat tehneet itsensä avioon kelpaamattomiksi. Joka voi sen itseensä sovittaa, se sovittakoon
Mitä jos rakastuukin toiseen? Missä kohti vääryys on tapahtunut?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en voi tota sovittaa itseeni. Ihan järkeviä ajatuksia jesseltä.
Miten tuon siis koet?
Ap
Eli minuun sana ei sovellu. Mutta johonkin toiseen voi soveltua tämäkin.
Mistä minä tiedän soveltuuko se minuun?
Ap
Sinähän sen parhaiten tiedät. Kukaan ei tunne sua niin kuin sä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon siis koet?
Ap
Ap
Jumala?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan kai kuului kestää pahaakin perheväkivaltaa. Ei ole riittävä peruste eroon.
Tuossahan ei kielletä eroamasta, vaan eron jälkeen uudelleen avioituminen.
Paavali antaa kristityille tarkempia ohjeita: Puolisosta saa muuttaa erilleen jos ei saman katon alla pysty asumaan, mutta pitää yrittää sopia. Ja uudelleen avioituminen puolison elinaikana on kielletty sekä mieheltä että vaimolta. Isot kirkkokunnat edelleen noudattavat tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon siis koet?
Ap
Ap
Jumala?
Ap
Jeesus on sun reittisi jumalan tykö. Selkeästi tässä sun pitää käyttää omaa järkeä, ei jesse sitä koskaan kieltänyt vaikka jotkut liikkeet niin väittävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon aikaan kai kuului kestää pahaakin perheväkivaltaa. Ei ole riittävä peruste eroon.
Paavali antaa kristityille tarkempia ohjeita: Puolisosta saa muuttaa erilleen jos ei saman katon alla pysty asumaan, mutta pitää yrittää sopia. Ja uudelleen avioituminen puolison elinaikana on kielletty sekä mieheltä että vaimolta. Isot kirkkokunnat edelleen noudattavat tätä.
Eli parempi kärvistellä rakkauden tunteissaan vaikka vuosikaudet?
Avioliiton ulkopuoliseen ihmiseen kohdistuva rakkaus on valhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos rakastuukin toiseen?
No sitten odotellaan että se tunne menee ohi. Ei sen mukaan tarvitse ruveta toimimaan.
Kaikkea haluamaansa ei aina saa, ei myöskään kaikkia rakkauden kohteitaan. Tai vaikka olisi mahdollista saada, usein on parempi pidättäytyä. Niin tässäkin tapauksessa.
Jos omia rakastumisiani ajattelen, niin aika älyttömiä ne ovat olleet. Sellaisia, että muutaman vuoden päästä olen ihmetellyt, mitä niin erikoista siinäkin tyypissä olin näkevinäni. Tuntuu, että olen typerästi projisoinut toiseen omia toiveitani, enkä ole sokeuttani nähnyt sitä toista ihmistä omana itsenään ollenkaan. Ei silti, varmasti olisin pystynyt parisuhteeseen jokaisen rakastumisen kohteen kanssa, mutta en usko että ne suhteet pidemmän päälle sen ihmeellisempiä olisivat olleet kuin nykyisenikään.
Eli kielletään onni itseltä jonkun kuvitteellisen taivaspaikan takia.
Siis tätä olen myös pohtinut, uskon kyllä taivaaseen mutta jos "taivaspaikkaa suojellakseen" ei uskallakaan... rakastaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos rakastuukin toiseen?
No sitten odotellaan että se tunne menee ohi. Ei sen mukaan tarvitse ruveta toimimaan.
Kaikkea haluamaansa ei aina saa, ei myöskään kaikkia rakkauden kohteitaan. Tai vaikka olisi mahdollista saada, usein on parempi pidättäytyä. Niin tässäkin tapauksessa.
Jos omia rakastumisiani ajattelen, niin aika älyttömiä ne ovat olleet. Sellaisia, että muutaman vuoden päästä olen ihmetellyt, mitä niin erikoista siinäkin tyypissä olin näkevinäni. Tuntuu, että olen typerästi projisoinut toiseen omia toiveitani, enkä ole sokeuttani nähnyt sitä toista ihmistä omana itsenään ollenkaan. Ei silti, varmasti olisin pystynyt parisuhteeseen jokaisen rakastumisen kohteen kanssa, mutta en usko että ne suhteet pidemmän päälle sen ihmeellisempiä olisivat olleet kuin nykyisenikään.
Eli kielletään onni itseltä jonkun kuvitteellisen taivaspaikan takia.
Eipä rakastumisten mukaan menemistestä kovin pitkäkestoista onnea näytä seuraavan. Ja siitäkin lyhytaikaisesta mitä itselle ehkä saa, tule kaupan päälle kärsimystä muille, ennen muuta tietysti mahdollisille lapsille.
Kysymys ei ole oman taivaspaikan toivosta vaan siitä että käyttäytyy oikein muita ihmisiä kohtaan.
Siitä myös, että ymmärtää, että vaikka puoliso olisi kuinka mukava, pohjimmiltaan onni ei löydy kenestäkään toisesta ihmisestä. Ei kukaan muu sinua pohjimmiltaan voi tehdä onnelliseksi. On erehdys edes odottaa sitä keneltäkään.
Tarkoitus oli estää sukupuolitautien leviäminen, nykyään on antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon siis koet?
Ap
Ap
Jumala?
Ap
Jeesus on sun reittisi jumalan tykö. Selkeästi tässä sun pitää käyttää omaa järkeä, ei jesse sitä koskaan kieltänyt vaikka jotkut liikkeet niin väittävätkin.
Mitä se (ensimmäinen lause) tarkoittaa? Yritän seurata hänen ohjeistusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset ohjenuorat suojelevat perheitä ja koko yhteiskuntaa.
Uskovainen ihminen ei eroa siksi, että rakastuu toiseen.
Vain epäuskoinen voi tehdä niin, ja sellainen teko onkin epäuskon osoitus.
Minä en ota tosissaan yhtäkään toiseen rakastumisen vuoksi eronnutta hellaria tai muuta vastaavaa.
Naurettavia ihmisiä. Jos on uskovainen, niin olisi sitten kans.
Tiedänpä hellarin joka jätti vaimonsa kun rakastui toiseen. Puhujana ollut joskus kotiseurakunnassaan eron jälkeenkin.
Hänen uskoaan minä en arvioi. Jumala on pätevämpi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Onko se hyvää elämää?
Jeesuksen tarkoituksena oli todennäköisesti suojella naista. Jeesuksen aikoihin oli eräs tunnettu uskonnollinen johtaja, jonka mukaan riittävä syy miehelle avioeroon oli esim. se, että vaimo oli polttanut ruoan liedellä tai laittamalla siihen liikaa suolaa. Hylätyn vaimon asema olu taas siihen aikaan surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset ohjenuorat suojelevat perheitä ja koko yhteiskuntaa.
Uskovainen ihminen ei eroa siksi, että rakastuu toiseen.
Vain epäuskoinen voi tehdä niin, ja sellainen teko onkin epäuskon osoitus.
Minä en ota tosissaan yhtäkään toiseen rakastumisen vuoksi eronnutta hellaria tai muuta vastaavaa.
Naurettavia ihmisiä. Jos on uskovainen, niin olisi sitten kans.Tiedänpä hellarin joka jätti vaimonsa kun rakastui toiseen. Puhujana ollut joskus kotiseurakunnassaan eron jälkeenkin.
Hänen uskoaan minä en arvioi. Jumala on pätevämpi siihen.
Niin onkin, kuten muidenkin hellarien, luterilaisten ym. toimintaa. Uskon kun antaa Jumala itse.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tavoitteena on ollut siihen maailman aikaan vain suojella naisia siltä, että heitä hylättäisiin ilman toimeentuloa vain siksi, että nuorempi versio kiinnostaisi.
Miten niin siihen aikaan??Jumalan Sana on sama joka päivä ja kaikkiin aikoihin sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon siis koet?
Ap
Ap
Jumala?
Ap
Jeesus on sun reittisi jumalan tykö. Selkeästi tässä sun pit5ää käyttää omaa järkeä, ei jesse sitä koskaan kieltänyt vaikka jotkut liikkeet niin väittävätkin.
Ap
Siis sä et keskustele jumalan kanssa, sä keskustelet jeesuksen kanssa. Jeesus sanoi tämä pätee niihin jotka voi sen sovittaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö etsiä logiikkaa uskonnosta ja Raamatusta? No onnea matkaan... 😂😂
Raamattu on Kaikkivaltiaan Jumalan Pyhän Hengen inspiroima, joten logiikkaa löytyy enemmän kuin yhdestäkään muusta opuksesta.
Eikä Raamattu olekaan mikään tavallinen kirja - se on Jumalan ihmeellinen Sana, joka muuttuu eläväksi niille, jotka uudestisyntyvät Jeesuksen Kristuksen vaikutuksesta, kun he antavat elämänsä Jeesukselle kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon siis koet?
Ap
Ap
Jumala?
Ap
Jeesus on sun reittisi jumalan tykö. Selkeästi tässä sun pit5ää käyttää omaa järkeä, ei jesse sitä koskaan kieltänyt vaikka jotkut liikkeet niin väittävätkin.
Ap
Siis sä et keskustele jumalan kanssa, sä keskustelet jeesuksen kanssa. Jeesus sanoi tämä pätee niihin jotka voi sen sovittaa itseensä.
Mikä ero sillä on? Jeesus sanoo olevansa yhtä Isän kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipa tavoitteena on ollut siihen maailman aikaan vain suojella naisia siltä, että heitä hylättäisiin ilman toimeentuloa vain siksi, että nuorempi versio kiinnostaisi.
Miten niin siihen aikaan??Jumalan Sana on sama joka päivä ja kaikkiin aikoihin sopiva.
No Jeesus eli siihen aikaan ja puhui sen ajan oloista. Nykyisin nainen ei yleensä jää vaille toimeentuloa eron sattuessa, joten nainen ei ole niin haavoittuvassa asemassa.
Ap