Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vain ÄIDIT velvoitetaan mokkapalatalkoisiin ja keksimyyntiin?

Vierailija
09.01.2020 |

Lapseni luokka kerää varoja luokkaretkelle. Olen töissä toisessa kaupungissa eli ison osan viikosta poissa. Olen ilmoittanut että maksan aina rahasumman mitä pitää tienata, tai sitten arkiviikolla mieheni pystyy tekemään joskus jotain (muttei esim osaa leipoa). Olen sanonut että maksan vaikka enemmänkin, siis jos pitää myydä keksejä tms niin annan sen myyntivelvoite summan ja ne keksit voi ottaa joku muu jos haluaa.
Nyt on tullut muilta äideiltä ilkeää kommentti miten ”sakinpetturi” olen. En jaksa! Mulla on ihan tarpeeksi rankkaa kun reissaan työn takia, arki rankkaa, kotona vsin viikonloppuisin. Ne muut äidit ei tajua yhtään millaista tää on. Miten hemmetissä voidaan vaatia että 300km päästä alan leipomaan mokkapalat tai kiertelen kauppamassa piprkkkuja? Ja en siis yritä luistaa vastuusta vaan MAKSAN ilomielin vaikka tuplasri. Tää ei sitten nyt äideille kelpaa.
Miten pitäisi toimia? Kyse ei ole nyt koulusta vaan luokkatoimikunnasta.

Kommentit (239)

Vierailija
181/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun aikana olisi leivottu jo hyvinkin🤗🤗🤩

Täällä navetassa ei ole uunia. Ollaan päivä siirretty eläimiä ja huuhdottu lietekuiluja, pesty parsia painepesurilla. Aamunavetointi aloitettiin viideltä, ripeästi tehtiin kolmessa tunnissa. Laitettiin sumpit ja siitä alkaen on paiskittu töitä. Taukoa olen pitänyt sillä välin kun mies on hakenut lietevaunulla lisää vettä, silloin olen palstaillut. Tätä herkkua neljään asti ja aloitetaan iltanavetointi. Sitten lähdetään syömään ja ysiltä iltatarkit. Suihkuun, nukkumaan. Huomenna samat aktiviteetit. Jahas, uusi vesikuorma tuli, pitänee jatkaa taas..

Oma valinta. Ei kannata uhriutua. Tiedät miten tuota ei tarvitse tehdä.

Vierailija
182/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen luokan kanssa ylipäänsä pitää tehdä jotain, mikä maksaa ylimääräistä? Koulunkäynti riittää ja se on verovaroin jo kustannettu. Jos on pakko päästä retkelle, eikö voi olla jokin ilmainen kohde vaikka luontokohde ja halukkaat vapaaehtoiset vanhemmat kuskaa lapset sinne omalla autollaan. 20 hengen luokka liikkuu jo viidellä henkilöautolla ja 2 tunnin ajomatkan päästä löytyy varmasti sopivia kohteita.

Koska suurin osa haluaa. Leirikouluun/luokkaretkeen ei ole kenenkään pakko osallistua.

Mutta ikävä kyllä ne aktiiviset maksaa myös niiden lasten matkat joiden vanhemmat ei osallistu. Mielestäni tämäkään ei ole reilua.

Muuttakaa systeemiä sitten. Meillä ei kukaan maksa kuin oman lapsensa kustannukset. Keräämällä muilta tai omasta kukkarosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa miten epäempaattisia ihmiset on. Muistan itse kun elämässäni oli monta vastoinkäymistä, paha unettomuus, järkyttävä uupumus , väsyneenä jaksoin juuri ja juuri perusvelvoitteet hoitaa, muut ajat uupuneena lähinnä epätoivoissani itkin. Silloin tuli just tällanen luokkaretki myyntihomma, missä piti ovelta ovelle myydä pesuaineita. Kun selvisi että kaikkien on pakko mennä kiertelemään myymään, purskahdin itkuun, lysähdin maahan ja halusin että kaikki loppuis siihen. En ole koskaan ollut niin ahdistunut/uupunut kuin silloin. Tuollaisessa tilanteessa joku pakkomyynti/leivonta voi ajaa ihmisen psykoosiin. Kaikki eivät aina ole samassa tilassa, jaksavia ja ahkeria. Minäkin olen muulloin, tuolloin en. Muistan vieläkin ne epätoivon tunteet ja kaikki vaatimukset tuntui satakertaisilta taakoilta.

En nyt sano sitä että tämä olisi muiden luokkalaisäitien ongelma, mutta vähän pitäisi löytyä lempeyttä jos joku sanoi että nyt en oikeasti pysty, voinko maksaa ihan rahalla.

Voit myös ihan itse ostaa ne pesuaineet. Muutamalla satasella kun ostaa niin ei kukaan rutise mitään. Eikä tarvitse kierrellä ovelta ovelle ja roudailla niitä aineita edestakaisin. Kyllä ne ajan kanssa tulee käytetyksi.

Tää ei käynyt silloin vaan piti toimittaa nimilista ostaneista... orjuuttavaa. Meillä ei ole yhtään sukulaisia lähimaillakaan (työn takia pitänyt muuttaa) joten mies ja lapset kiersi sit ovelta ovelle. Vieläkin tää muisto puistattaa!

Nykyään tuollainen olisi laiton henkilörekisteri. Ja vaikka olisi tapahtunut ennen nykyistä lakia, niin todella törkeää ostajia kohtaan.

Vierailija
184/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on paljon puhuttu piireihin kuulumisesta ja nämä piirit kertomusten mukaan sellaisia, joissa on vain vaatimuksia ja jos ei täytä vaatimuksia, puhutaan pahaa muista tai ainakin kohdellaan vanhempaa (ja todenäköisesti lastakin) ilkeästi tai syrjivästi. Mikä ihme saisi ketään normaalijärkistä haluamaan tällaiseen piiriin? Jos oman lapseni luokan vanhempainyhdistys muodostaisi tuollaisen piirin, sanoisin suoraan vanehmpainillassa, että en pidä kusipäisistä ja ilkeistä ihmisistä, joten vain kuolleen ruumiini yli meiltä tulisi yhtäkään mokkapalaa koulun myyjäisiin. 

Ja näin tehdään lapsesta opettajan ja muiden silmätikku. Kasvaisit nyt aikuiseksi sinäkin.

Vierailija
185/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niitä mokkapaloja oikein myydään ja kuka niitä muka ostaa? Vai meneekö se käytännössä niin, että jokainen äiti käy itse ostamassa itse tekemänsä mokkapalat ja saa tuntea itsensä tärkeäksi?

Vierailija
186/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen luokan kanssa ylipäänsä pitää tehdä jotain, mikä maksaa ylimääräistä? Koulunkäynti riittää ja se on verovaroin jo kustannettu. Jos on pakko päästä retkelle, eikö voi olla jokin ilmainen kohde vaikka luontokohde ja halukkaat vapaaehtoiset vanhemmat kuskaa lapset sinne omalla autollaan. 20 hengen luokka liikkuu jo viidellä henkilöautolla ja 2 tunnin ajomatkan päästä löytyy varmasti sopivia kohteita.

Koska suurin osa haluaa. Leirikouluun/luokkaretkeen ei ole kenenkään pakko osallistua.

Mutta ikävä kyllä ne aktiiviset maksaa myös niiden lasten matkat joiden vanhemmat ei osallistu. Mielestäni tämäkään ei ole reilua.

Muuttakaa systeemiä sitten. Meillä ei kukaan maksa kuin oman lapsensa kustannukset. Keräämällä muilta tai omasta kukkarosta.

Tämä on nykyisin lainvastaista. Koulusta voidaan tehdä retkiä, matkoja tms vain jos kaikki pääsee mukaan. Koulu on ulmainen ja ketään ei voi velvoittaa maksamaan ylimääräistä. Mikäli reissuun halutaan vanhemmat yhdessä vastaa ja kerää matkarahat. Kaikille. Ennen näiden keräysten alkamista kaikkien on tähän sitouduttava tai kulaan ei lähde yhtään minnekkään.

Vierailija
187/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempainillassa yksi äiti ehdotti, että ne, joilla on varaa antaa rahana, voivat tehdä niin, ja ne joilla ei ole, leipovat/myyvät. Näin sitten sovittiin. Lähes kaikki antavat suoraan rahana.

Kukapa haluaa kertoa joukolle olevansa se köyhä vanhempi🤔

Jokainen kuitenkin tietää, että mokkapalojen leipomiset yms on köyhiä tai pihejä vanhempia varten. Eli jo se, että joku ehdottaa mokkapalojen leipomista, kertoo hänen kuuluvan jompaan kumpaan ryhmään. Samoin ne, jotka kannattavat ehdotusta. 

Nämä vanhemmat voivat olla myös niitä, joilla ei ole elämässään mitään muuta kuin hirveä into sosialiseerata muiden kanssa ja keksiä koko ajan uutta toimintaa, jota voivat delegoida toisille. Pakkomielle verkostoitua ja olla tärkeä. Sitten kehräävät siitä, kuinka ovat nyt toiminnallaan niin merkittäviä, että saavat joulutähden ja aplodit kiitokseksi.

Tulee heti mieleen joku amerikkalainen housewife kerho :D

Vierailija
188/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa sinne toiseen kaupunkiin ja mies reissaa jatkossa?

Nyt pikkuleivät töissä ja siellä toisessa kaupungissa naapureille?

Opeta lapsi leipomaan? Tai mies? Jos osaa lukea reseptin, niin aika äkkiä sitä oppii tekemään vaikka muffinsseja.

Miksi vaimon pitäisi opettaa? Onko mies, esim. sinun miehesi, liian vajaa hoitaakseen homman itse?

Vierailija
189/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa perusopetuslaki ja noudattakaa sitä. Ellei homma toimi, aina voi kannella. Vastuu on rehtoreilla siitä, että myös vanhempainneuvostot noudattavat lakia.

Vierailija
190/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykyään kaikenlainen eriarvoista rahan keräily ja pakkotaksvärkit kielletty kouluissa?

Koulu ei näitä järjestä, mutta jos vanhemmat haluavat järjestää koulun puitteissa mikään ei sitä estä, mikäli kaikki pääsee matkaan olipa omat vanhemmat osallistuneet tai ei.

Vierailija
191/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on paljon puhuttu piireihin kuulumisesta ja nämä piirit kertomusten mukaan sellaisia, joissa on vain vaatimuksia ja jos ei täytä vaatimuksia, puhutaan pahaa muista tai ainakin kohdellaan vanhempaa (ja todenäköisesti lastakin) ilkeästi tai syrjivästi. Mikä ihme saisi ketään normaalijärkistä haluamaan tällaiseen piiriin? Jos oman lapseni luokan vanhempainyhdistys muodostaisi tuollaisen piirin, sanoisin suoraan vanehmpainillassa, että en pidä kusipäisistä ja ilkeistä ihmisistä, joten vain kuolleen ruumiini yli meiltä tulisi yhtäkään mokkapalaa koulun myyjäisiin. 

Ja näin tehdään lapsesta opettajan ja muiden silmätikku. Kasvaisit nyt aikuiseksi sinäkin.

Lapseni vaihtaisi tuollaisessa tapauksessa koulua. Kyse ei ole siitä, ettenkö voisi leipoa koulun myyjäisiin mokkapaloja. Kyse on siitä, että en suostu itse enkä halua lapsenikaan suostuvan kiristyksen kohteeksi. 

Vierailija
192/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska jos mies velvotettaisiin, se rakentas koneen joka tekis tuhatmäärin mokkapaloja ja sitten tuhois välit kaikkiin muihin äityleihin jotka ei saa käsin väännettyä kuin pari pellillistä.

t.DI

vai koneen 😂yh-isäni ei osannut äitini kuoleman jälkeen edes pestä likaisia kalsareitaan. Ruoka oli pelkkiä eineksiä, sillä ei osannut eikä halunnut opetella kokkaamaan. Eipä isä piitannut niistä ns. miesten töistäkään, urbaanisti kun asuttiin, eikä autoakaan ollut.

Naapurinrouvat ja sukujemme naiset tukivat arkeamme niin ahkerasti, ettei jouduttu lastensuojelun toimien piiriin.

Opin huoltamaan kotia ja vahtimaan pikkusisaruksiani jo alle kymmenvuotiaana, isän maatessa joka ilta sohvalla pienessä tumussa.

Opinpahan paskasta lapsuudestani, etten liikoja voi odottaa mieheltä parisuhteessakaan.

Sittenhän tuo antaa sinulle enemmän potenttiaalisa yksilöitä parinvalinnassa. Jos isäsi ei osannut, se ei tarkoita muuta kuin, että isäsi ei osannut. Ymmärrätkö? Äitini oli narsisti ja muutenkin mthäiriöinen, oletko sinäkin?

pointti tais olla just siinä, ettei se kikkeli haaroissa automaattisesti tee kenestäkään mitään keksijää, kuten tuo DI antoi ymmärtää

Vierailija
193/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa perusopetuslaki ja noudattakaa sitä. Ellei homma toimi, aina voi kannella. Vastuu on rehtoreilla siitä, että myös vanhempainneuvostot noudattavat lakia.

Yleensä kunnissa on olemassa linjaukset siitä ovatko leirikoulut ja muut matkat sallittuja vai ei. Laki sallii nämä rahankeruut tietyin ehdoin.

Vierailija
194/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa, itseltäni kukaan ei onneksi odota mitään tuollaista eikä ketään tietenkään Suomessa ole velvoitettu tai pakotettu yhtään mihinkään tuollaiseen, Suomen laista löytyy ne lakisääteiset velvoitteet mitä eri sukupuolilla on. Lääkärinä tienaan tuossa ajassa mitä johonkin leipomuksiin menisi niin paljon että vaikka maksan tuplasti sen mitä mokomalla työllä tienattaisiin niin neljäsosalla työajalla pääsen, kun yksityisenä työterveyslääkärinä laskutan tyypillisesti n. 165€/tunti vastaanottotyöstä, lausunnoista n. 100€/kpl ja puheluista n. 26€/puhelu niin laskutuksen kulujen jälkeen bruttopalkaksi jää n. 150€/tunti keskimäärin, mistä veroja menee n. 43%, nettopalkaksi jää n. 85€/tunti, parin tunnin työ leipomisineen ja myymisineen olisi 170€/tunti jos sen sijaan tekisin sitä työtä mitä parhaiten osaan ja mihin minut on koulutettu. Ei minun kannata esimerkiksi pihatöitä itse tehdä muuta kuin harrastusmielessä, teetän ammattilaisella mielellään kaiken mikä ei huvita, järkevintä on kansantaloudellisestikin että jokainen tekee sitä työtä mitä parhaiten osaa ja mihin on koulutettu, ja työstä maksetaan verot ja eläkemaksut yms. Ei lääkärin kannata esimerkiksi itse vaihtaa renkaita autoonsa vaan teettää se työ ammattilaisella ja sen saman ajan tekee omaa työtään. Ei esim. jossain USA:ssa lääkärit itse vaihda renkaitaan, leikkaa nurmikkoaan tai pese uima-allastaan yms., sitä pidettäisiin siellä täysin järjettömänä kuten se onkin. Suomen lain mukaan vain miehillä on enemmän lakisääteisiä velvotteita kuin naisilla, ainoa sukupuolen perusteella ihmiset eri arvoiseen asemaan ja eri velvollisuuksiin sukupuolen perusteella asettava laki on asevelvollisuuslaki, joka on yksiselitteisesti perustuslain vastainen ollut vuodesta 1995 lähtien kun todettiin että naiset kelpaavat aseelliseen palvelukseen ja sotilaiksi kaikissa aselajeissa kaikissa tehtävissä sukupuolensa sitä mitenkään estämättä. Kenenkään ei ole pakko lakisääteisesti osallistua yhtään mihinkään leipomisiin tai myyjäisiin tai yhtään mihinkään kotitöihin tai edes synnyttämään sukupuolensa perusteella.

Vierailija
195/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin sun mies ei "osaa" leipoa? Netti on resepteja pullollaan, niin mun mieskin opetteli tekemaan ruokaa kun muutti mun luokse tyottomana, ja oppi hyvin ja nopeasti. 

Eli ellei sun mies ole jotenkin henkisesti rajoittunut niin kuka_tahansa voi opetella leipomaan. Jotkut mokkapalat on viela sikahelpot, lapsetkin osaa niita tehda. 

Vierailija
196/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän äitien tulisi lopettaa sellainen, mistä tulee paha mieli, kuten leipominen. Naurettavaa syyttää isiä siitä että joutuu leipomaan, kun kyse on omasta itsetunnosta, että ei tahdo olla "huonompi" äiti kun joku muu. Leipominen on monelle keino päteä, jättäkää nämät omaan arvoonsa. Kuka teitä velvoittaa ja arvostelee, en ole ainakaan kuullut miesten tekevän tätä. Lopettakaa se jeesustelu, ja antakaa jeesuksien olla omissa oloissaan.

Vierailija
197/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne samat naamat jotka kouluaikana ja lukiossa/amiksessa olivat niitä luokan valepiruja, eli opettajan suosiossa mutta kantelivat kaiken ja olivat luotsaavinaan yhteishenkeä tuhoisin seurauksin mutta näennäisen hyvää tehden, ovat nyt samoja naamoja, jotka keskittyvät kiusaamaan mokkapalojen, murukeksien ja vessapaperin myyntien kanssa. He ovat myös todella hyviä valjastamaan lapsensakin tähän kampanjointiin mukaan, eli lapsi kuulee kotona kuka ei ole osallistunut ja kertoo sen koulussa kyllä kaikille. Näin aikuisten ongelmasta tulee lasten ongelma. Mun mielestä koulun pitäisi tiukemmin osallistua tähän rajanvetoon, ettei pääsisi syntymään tällaisia vallankäyttötilanteita. 

Samat tyypit ovat todella hyviä myös kääntämään asian toisin päin, eli jos heille sanoo jotain, se kääntyy muotoon "minä otin vain asiakseni.." 

Lapsi ollut itsekin, opettajahuoneita nähnyt ja oma lapsi menossa pian kouluun. Kauhulla odottaen, koska mielenkiinto noihin myyjäisiin nolla. 

Vierailija
198/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa se ns. köyhä ei hyväksynyt, että jokainen tuo muutaman kympin joka kuukausi leirikoulua varten. Vaan hän vaati, että leivotaan ja otetaan karkkeja myytiin. Olipas sitten hienoa, kun hän ei leivo mitään eikä hänen lapsensa myy mitään.

Vierailija
199/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana voimaantumis/miesviha ketju.

Ja nämä ihan vaan mokkapalojen hinnalla.

Vierailija
200/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En leiponut yhtään mitään myytävää lasteni kouluaikana. Halukkaat leipoi johonkin kahviständille, mutta hyvin harva. Onneksi meillä ei ollut mitään painostusta moiseen. 

Enkä kyllä itse osta kenenkään kotipullia. Ihmisillä ei ole mitään käsitystä ruoanlaittohygieniasta!