Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vain ÄIDIT velvoitetaan mokkapalatalkoisiin ja keksimyyntiin?

Vierailija
09.01.2020 |

Lapseni luokka kerää varoja luokkaretkelle. Olen töissä toisessa kaupungissa eli ison osan viikosta poissa. Olen ilmoittanut että maksan aina rahasumman mitä pitää tienata, tai sitten arkiviikolla mieheni pystyy tekemään joskus jotain (muttei esim osaa leipoa). Olen sanonut että maksan vaikka enemmänkin, siis jos pitää myydä keksejä tms niin annan sen myyntivelvoite summan ja ne keksit voi ottaa joku muu jos haluaa.
Nyt on tullut muilta äideiltä ilkeää kommentti miten ”sakinpetturi” olen. En jaksa! Mulla on ihan tarpeeksi rankkaa kun reissaan työn takia, arki rankkaa, kotona vsin viikonloppuisin. Ne muut äidit ei tajua yhtään millaista tää on. Miten hemmetissä voidaan vaatia että 300km päästä alan leipomaan mokkapalat tai kiertelen kauppamassa piprkkkuja? Ja en siis yritä luistaa vastuusta vaan MAKSAN ilomielin vaikka tuplasri. Tää ei sitten nyt äideille kelpaa.
Miten pitäisi toimia? Kyse ei ole nyt koulusta vaan luokkatoimikunnasta.

Kommentit (239)

Vierailija
221/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa, itseltäni kukaan ei onneksi odota mitään tuollaista eikä ketään tietenkään Suomessa ole velvoitettu tai pakotettu yhtään mihinkään tuollaiseen, Suomen laista löytyy ne lakisääteiset velvoitteet mitä eri sukupuolilla on. Lääkärinä tienaan tuossa ajassa mitä johonkin leipomuksiin menisi niin paljon että vaikka maksan tuplasti sen mitä mokomalla työllä tienattaisiin niin neljäsosalla työajalla pääsen, kun yksityisenä työterveyslääkärinä laskutan tyypillisesti n. 165€/tunti vastaanottotyöstä, lausunnoista n. 100€/kpl ja puheluista n. 26€/puhelu niin laskutuksen kulujen jälkeen bruttopalkaksi jää n. 150€/tunti keskimäärin, mistä veroja menee n. 43%, nettopalkaksi jää n. 85€/tunti, parin tunnin työ leipomisineen ja myymisineen olisi 170€/tunti jos sen sijaan tekisin sitä työtä mitä parhaiten osaan ja mihin minut on koulutettu. Ei minun kannata esimerkiksi pihatöitä itse tehdä muuta kuin harrastusmielessä, teetän ammattilaisella mielellään kaiken mikä ei huvita, järkevintä on kansantaloudellisestikin että jokainen tekee sitä työtä mitä parhaiten osaa ja mihin on koulutettu, ja työstä maksetaan verot ja eläkemaksut yms. Ei lääkärin kannata esimerkiksi itse vaihtaa renkaita autoonsa vaan teettää se työ ammattilaisella ja sen saman ajan tekee omaa työtään. Ei esim. jossain USA:ssa lääkärit itse vaihda renkaitaan, leikkaa nurmikkoaan tai pese uima-allastaan yms., sitä pidettäisiin siellä täysin järjettömänä kuten se onkin. Suomen lain mukaan vain miehillä on enemmän lakisääteisiä velvotteita kuin naisilla, ainoa sukupuolen perusteella ihmiset eri arvoiseen asemaan ja eri velvollisuuksiin sukupuolen perusteella asettava laki on asevelvollisuuslaki, joka on yksiselitteisesti perustuslain vastainen ollut vuodesta 1995 lähtien kun todettiin että naiset kelpaavat aseelliseen palvelukseen ja sotilaiksi kaikissa aselajeissa kaikissa tehtävissä sukupuolensa sitä mitenkään estämättä. Kenenkään ei ole pakko lakisääteisesti osallistua yhtään mihinkään leipomisiin tai myyjäisiin tai yhtään mihinkään kotitöihin tai edes synnyttämään sukupuolensa perusteella.

Vedä henkeä ja muista kappalejako.

Tiivistä.

Terv (myös palveluita mieluusti maksava) vaativaa asiantuntijatyötä tekevä hyväpalkkainen äiti

Vierailija
222/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen vaativalla erikoisalalla asiantuntijana.

Terv. Hyvä äiti jota ei parit mokkapalat stressaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nimenvaihto on vain naisille? Miksi tyydytys on vain miehille naisilta? Miksi vain pojat on arvokkaita? Miksi mies ei luovu nimestään?

Siinä teille pohdittavaa.

Vierailija
224/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nimenvaihto on vain naisille? Miksi tyydytys on vain miehille naisilta? Miksi vain pojat on arvokkaita? Miksi mies ei luovu nimestään?

Siinä teille pohdittavaa.

Nimenvaihtoskitso löysi tiensä jopa tähän ketjuun.

Vierailija
225/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikainen päässälasku kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan sua ollut velvoittanut, mut itse viljelet asennetta ei "ei isä osaa, ei se voi". Opetelkoon.

Isä ei EHDI. Jos itse olisin se arkikotivanhempi, MINÄKÄÄN EN EHDI. Kuten sanottu koko perheen pyöritys ja kolmen koululaisen hommat yhden ihmisen harteill. Oli se kunpi tahansa, EI EHDI.

Miten niin vaikea ymmärtää? Kaikki kotiäitejä?

Ap

Ottamatta kantaa leivonnaisten myynnin kannattavuuteen, mun mielestäni ihmiset käyttää ihan liikaa tätä "en ehdi"- lässytystä.

Teen töitä 10-14h päivässä plus matkat. Minulla on kaksi lasta, kaksi koiraa ja kissa. Ehdin hyvin siivota kotona, leipoa, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, lenkittää koirat, käydä lasten kanssa uimassa/ kirjastossa tms.

Jne. Jne.

En ole superihminen ja nukun ihan normaalisti, en vaan aidosti ymmärrä.

Mihin te ne kaikki päivän tunnit tungette? Jonkun mutakakun taikinan tekee kymmenessä minuutissa ja eikun uuniin. Valmis. Kumma on jos ei muka ehdi.

Eli siis olet keskimäärin 12 tuntia töissä, heräät varmaan ainakin tuntia ennen työpäivän alkua, nukut normiunet noin 8 tuntia, siihen työmatkat noin tunti, koirien ulkoiltukset toivottavasti vähintään tunti. Kappas 23 tuntia onkin jo kasassa ja jäikin vielä kokonainen tunti lapsille, kauppaan, ruoanlaittoon, uimiseen, kirjastoon ja siihen leipomiseen ym.

Ehei. Herään joo noin tunti ennen töiden alkua, siitä ulkoilutan koiria n. 20 min, pesen hampaat, meikkaan ym. vartissa. Työmatkaan menee suunnilleen 20 minuuttia. Juoksemalla vähemmän. Aamukahvin juon töissä.

Eli; koko työpäivään+ aamutoimiin menee keskimäärin 13,5h. Jäljelle jää 10,5 tuntia hyvää aikaa.

Siitä tunti koirien ja lasten kanssa ulkona, samalla voi käydä kaupassa. Enkä nuku kahdeksaa tuntia yössä, 6-7 on se perus.

Plus, ihmetyttää tässä keskustelussa se, että olenko ainoa jolla on säännöllisesti myös vapaapäiviä? Kaikki muut painaa duunia seitsemän päivää viikossa?

Sääliksi käy koiria, kun saavat vain tuon 20 minuutin lenkin. 

En ole tuo vastaaja, mutta ymmärtääkseni ne koirat pääsevät muutenkin ulos. Itsellänikin kaksi, ja 20 min aamulla on ihan normaali. Siinä ajassa kävelee jo pitkän lenkin kun on reipas. Illalla ja yöllä vien pidempään ja neljästi viikossa koirapuistoon juoksemaan.

Vierailija
226/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan sua ollut velvoittanut, mut itse viljelet asennetta ei "ei isä osaa, ei se voi". Opetelkoon.

Isä ei EHDI. Jos itse olisin se arkikotivanhempi, MINÄKÄÄN EN EHDI. Kuten sanottu koko perheen pyöritys ja kolmen koululaisen hommat yhden ihmisen harteill. Oli se kunpi tahansa, EI EHDI.

Miten niin vaikea ymmärtää? Kaikki kotiäitejä?

Ap

Ottamatta kantaa leivonnaisten myynnin kannattavuuteen, mun mielestäni ihmiset käyttää ihan liikaa tätä "en ehdi"- lässytystä.

Teen töitä 10-14h päivässä plus matkat. Minulla on kaksi lasta, kaksi koiraa ja kissa. Ehdin hyvin siivota kotona, leipoa, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, lenkittää koirat, käydä lasten kanssa uimassa/ kirjastossa tms.

Jne. Jne.

En ole superihminen ja nukun ihan normaalisti, en vaan aidosti ymmärrä.

Mihin te ne kaikki päivän tunnit tungette? Jonkun mutakakun taikinan tekee kymmenessä minuutissa ja eikun uuniin. Valmis. Kumma on jos ei muka ehdi.

Lasketaanpas miten yhtälösi oikein toimii. Eli 14 tuntia töitä plus työmatkat ja olemme 15 tunnissa? Laitat siihen 8 tunnin yöunet ja olet jo 23 tunnissa. Sitten käyt suihkussa, vessassa ja peset hampaat ja laitetaan niihin yhteensä 30 minsaa päivässä. Ulkoilutat koiriasi 30 min päivässä ja viet lapsesi uimaan tai kirjastoon 1,5h. Syöt varmasti kotona jotain perheen kansaa? 30 minsaa siihen. Mitenkäs läksyjen auttaminen? Omien vanhempien kanssa puhuminen? Siivoaminen, pyykit ja tiskikone, yhteensä 30 minsaa? Uutisten seuraaminen? 20 minsaa? Entä Vilma? Mutta ennenkaikkea puoliso? Ehditkö puhua mitään hänen kanssaan? Ystäväsi? Kuitataanko ne hymyemojilla? Mitenkäs ne kirjaston kirjat? Milloin luet ne? Niihin 15 minsaa? Entä kaupassa käynti 1h?

Varmasti kaikki onnistuukin kun reippaasti suorittaa ja nukkuu vähän eikä käytä minuuttiakaan hyödyntämättä. Tosiaan siinä samassa kun leipoo voisi tosiaan seurata uutiset ja tekstata kaverit ja auttaa lapsia läksyjen kanssa. Saisiko siihen ehkä mukaan kuntoilun, jollain stepperillä hoidettua? Laskut nyt ainakin hoituu samalla? Vai voisiko ne hoitaa työmatkan aikana?

Ei ihme, jos toiset

lopulta palaa loppuun ja parisuhde kariutuu, jos arki on tämän näköistä.

Lepo ja ihmissuhteet ovat tärkeämpiä kuin jotkut mokkapalat, joiden tarkoituksena on vaan saada lisää rahaa kulutukseen. Rahaa jota on mahdollista monen hankkia paljon helpommin ja tehokkaammin. Moni nimittäin tienaa enemmän tekemällä saman ajan ylitöitä kun mitä käyttävät leipomiseen.

Vierailija
227/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei muka osaa leipoa? Nyt on korkea aika opetella. Itsehän sinä velvoitat äidit keksitalkoisiin, kun mies pystyy välttämään sen vain toteamalla ettei muka osaa leipoa.

Vierailija
228/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän äiti tekee teidän äitien mokkapalat!

Vierailija
229/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies ei muka osaa leipoa? Nyt on korkea aika opetella. Itsehän sinä velvoitat äidit keksitalkoisiin, kun mies pystyy välttämään sen vain toteamalla ettei muka osaa leipoa.

Kenenkään ei pidä joutua leipomaan. Ei kenenkään.

Vierailija
230/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere

Kaksi teiniä ja kuopus ysillä.

Ei ole koskaan tarvinnut leipoa mitään.

Yksi leirikoulu jäljellä.

Aina maksettu rahalla.

Ei ole kukaan leiponut.

Ollaan oltu tyytyväisiä tähän ratkaisuun.

Ei kinaa ja ei tarvi nähdä yhtään mammaa.

Vierailija
231/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa on raskainta ja uuvuttavinta nuo äitien verkostot ja sosiaalinen paine ja kyttääminen. Ja nyt en puhu vain mokkaploista. Vaan siitä että kuka oli paikalla vanhempainillassa ja kuka ei, kuka myöhästyi kevätjuhlasta, kuka ei osallistu whatsapp ketjuun työrauha-asiasta, kuka ei järjestä lahjakeräystä opettajalle.

Kaikkea seurataan, sit spekuloidaan ja suoatetaan toisille äideille. Ja jos jäät epäsuosioon saat sen tuta nahoissasi. Todella kuormittavaa. Kunpa saisi vaan olla rauhassa.

Itse en käy enää vanhempainilloissa. En tiedä olenko epäsuosiossa kun en ketään koskaan näe.

Näin parempi mulle ja tätä koulua enää jäljellä 5 kuukautta ja sitten on ohi. Viimeinenkin pääsee pois peruskoulusta.

Vierailija
232/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi isä ei hoida kouluasioita, kun sinä olet toisella paikkakunnalla?

Meidän koulussa moni isä on enemmän kontaktissa kouluun kuin lapsen äiti, eikä ole mitään syytä miksei isä voisi olla vetovastuussa.

Minä hoidan kaikki lastemme luokan järjestelyihin liittyvät kokoukset yms., koska vaimo ei jaksa kuunnella sitä yleistä lässytystä ja vinkumista, ja hän ei toisaalta kehtaa sanoa asiasta vastaankaan muille äideille. 

Aikuinen nainen ei kehtaa avata suutaan??? Miten hän pärjää yhtään missään elämässä?

Vierailija
233/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa moni isä on enemmän kontaktissa kouluun kuin lapsen äiti, eikä ole mitään syytä miksei isä voisi olla vetovastuussa.

Minä hoidan kaikki lastemme luokan järjestelyihin liittyvät kokoukset yms., koska vaimo ei jaksa kuunnella sitä yleistä lässytystä ja vinkumista, ja hän ei toisaalta kehtaa sanoa asiasta vastaankaan muille äideille. 

Aikuinen nainen ei kehtaa avata suutaan??? Miten hän pärjää yhtään missään elämässä?

Akkojen vinkumista en kuuntele minäkään.

Ei ole pakko. Ei jää mistään paitsi.

Vierailija
234/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kaltaisia siellä, niin ei kiitos!!

Vierailija
235/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Yh-isänä menin yhden kerran tälläiseen luokkaretki "palaveriin", jossa järjestettiin myyjäiset. Ensinnäkin olin ainut mies koko ryhmässä ja kukaan ei olettanut että leipoisin mitään. Tottakai olisi mokkapalat yms. onnistuneet, mutta niistä ei ollut puhettakaan kohdallani. Ainut oli että olettivat että koska olin mies niin tottakai on peräkärri olemassa ja auto, no oikein arvasivat. Osani oli sitten roudailla jotain pöytiä ym tavaraa kärrillä ja kannella tavaraa + lopuksi siivota. Toista kertaa en enää mennyt, turhaa siellä on istua hiljaa ja kuunnella käskyjä.

Vierailija
236/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kaltaisia siellä, niin ei kiitos!!

Luulis et tuo nyt on ihan lähtökohtana, että aikuinen osaa keskustella asioista ja sanoa sanottavansa. Ja mua ei todellakaan noissa näy, joten pieleen meni tuokin.

Vierailija
237/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilaisuuden ymmärtäminen lähtee avoimesta kommunikaatiosta. Meidän lapsen luokalla on vanhempien joukossa kotiäitejä ja perhepäivähoitajia, joille tuntuu olevan tosi luontaista häärätä ja järjestää ja osallistua ja tehdä... Ymmärrän hyvin heitä ja ihailen sitä tarmokkuutta. Vastavuoroisesti haluan uskoa, että suurin osa ymmärtää erot perheiden arjessa ja kuvioissa.

Itse olen eronnut ja teen matkatyötä. Olen avoimesti kertonut, että oma aikani ja voimavarat eivät valitettavasti riitä myyjäisiin tms., haluan tasavertaisesti osallistua esim. luokkaretkikeräyksiin, mutta en pysty panostamaan siihen omaa aikaa -panostan mielummin suoraan rahaa.

Tuo sukupuolikysymys on myös hyvä. Mitä jos me naiset siirrettäisiin nämä hommat miehille ja katsottaisiin mitä tapahtuu :) Kenenkään naisen ei ole pakko yhtään mitään! Meilläkin on muutamana vuonna jäänyt soitto-open joulumuistamiset hankkimatta, kun itse en ole jaksanut / ehtinyt / muistanut. Ei kenenkään maailma siihen kaadu :) Me naiset ylisuoritetaan ja säädetään ihan helv*tisti ja ilmeisesti joillakin riittää vielä aikaa vatvoa muidenkin elämää.

No mun mieheni sanoi ihan samaa kuin sinä, kun tuskailin joulun alla näitä koulun pakollisia myyjäisiä ja Lucia-iltoja. Hän totesi, että mitä väliä, ei osallistuta! Jos joku nitisee siitä, sanotaan, ettei ole missään pakolliseksi julistettu, sitä vapaaehtoisuuttahan näissä aina alleviivataan. Ja silti on joku ryhmäpaine muka osallistua, että naiset ihan itse luovat näitä pakkoja. Kanalauman kaakatusta.

Tällaisella rajaa itsensä ulos piireistä ja joutuu haukutuksi.

Olen rajannut itseni pois piireistä ja ei ole ollut kun hyötyä ja iloa siitä.

Mistä mä tiedän kenenkään puheista tai ajatuksista mitään.

Kaikki hoitunut hyvin ja kuopus nyt ysillä.

Vierailija
238/239 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen luokka on nyt myynyt kahtena vuonna keksejä leirikoulua varten. Ei mitään yhteevetoa ole kierrätetty minkä verran kukakin myynyt tai etukäteen kerrottu paljonko kunkin tulisi myydä. Itselle ostimme pari rasiaa ja isovanhemmille pari rasiaa. En vienyt työpaikalle mitään listaa ja kerran joku työkaveri kierrätti listaa työpaikalla. 

Kerran tai kaksi on vuoden aikana ollut kyselyä josko joku voisi leipoa vaalibuffaan tai joulu/kevätjuhlan buffaan. Silloinkin kysytty yksi suolainen ja yksi makea per luokka.

Vierailija
239/239 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoleipomista? Nimien keksimistä listoihin? Vessapaperia varastot pullollaan?

Mitä mä just luin?

Tuo vessapaperia varastot pullollan ei ole urbaanilegenda vaan totta. Mullakin ollut 50 pkt konetiskitabletteja varastossa, joudun aina ostamaan pakkomyytävien minimimäärän itse kun ei ole sukulaisia/tuttuja kelle kaupittelis.

Syötävät sentään häviää aikanaan(Lakut, keksit, suklaa tms) mutta pahimpia on heijastinpipot, sukat jne... mikä riemu kun on 15 pipoa eteisen komerossa. Mutta kun on pakko, ja rahalla ei saa sitä lapsen osuutta maksaa, eli on palko myydä. Käytännössä ostan aina kaiken itse... arvaa v*tuttaako.

Mitä helvettiä, miten niin pakko?? Kaikkiko ne on saatava myytyä tai tapahtuu mitä, koulu laittaa velkojan asialle? Olen hämmentynyt, jokaisen myyntiurakan mitä muistan/tiedän tavarat tilattiin vasta myynnin JÄLKEEN että nimenomaan tietää paljonko tarvii tilata.