Miksi vain ÄIDIT velvoitetaan mokkapalatalkoisiin ja keksimyyntiin?
Lapseni luokka kerää varoja luokkaretkelle. Olen töissä toisessa kaupungissa eli ison osan viikosta poissa. Olen ilmoittanut että maksan aina rahasumman mitä pitää tienata, tai sitten arkiviikolla mieheni pystyy tekemään joskus jotain (muttei esim osaa leipoa). Olen sanonut että maksan vaikka enemmänkin, siis jos pitää myydä keksejä tms niin annan sen myyntivelvoite summan ja ne keksit voi ottaa joku muu jos haluaa.
Nyt on tullut muilta äideiltä ilkeää kommentti miten ”sakinpetturi” olen. En jaksa! Mulla on ihan tarpeeksi rankkaa kun reissaan työn takia, arki rankkaa, kotona vsin viikonloppuisin. Ne muut äidit ei tajua yhtään millaista tää on. Miten hemmetissä voidaan vaatia että 300km päästä alan leipomaan mokkapalat tai kiertelen kauppamassa piprkkkuja? Ja en siis yritä luistaa vastuusta vaan MAKSAN ilomielin vaikka tuplasri. Tää ei sitten nyt äideille kelpaa.
Miten pitäisi toimia? Kyse ei ole nyt koulusta vaan luokkatoimikunnasta.
Kommentit (239)
Mä en ylipäätään ymmärrä miten tuollaista voidaan tämän päivän yhteiskunnassa olettaa, kun ei eletä missään kotirouvakulttuurissa.
Muuttakaa sinne toiseen kaupunkiin ja mies reissaa jatkossa?
Nyt pikkuleivät töissä ja siellä toisessa kaupungissa naapureille?
Opeta lapsi leipomaan? Tai mies? Jos osaa lukea reseptin, niin aika äkkiä sitä oppii tekemään vaikka muffinsseja.
Pyydä miestäsi ostamaan kaupasta pullaa tms myyjäisiin. Ei niitä ole pakko itse leipoa. Pakastealtaasta meidänkin luokalle ostettiin, ei edes pyydetty leipomaan, mutta ostaa piti ja lapsi vei kouluun myytäväksi.
Siis myy pikkuleivät työkavereille.
Vierailija kirjoitti:
Opeta lapsi leipomaan? Tai mies? Jos osaa lukea reseptin, niin aika äkkiä sitä oppii tekemään vaikka muffinsseja.
Miksi ihmeessä tällaiseen pitää pakolla ryhtyä, eikä kelpaa se että maksetaan vaan se oma asuus?
Miten niin vain äidit? Ei niitä äitejä kiinnosta kuka teillä ne mokkapalat vääntää, laita mies leipomaan ja vastailemaan viesteihin.
Kyllä meillä kaikissa kouluissa myös isät ovat osallistuneet, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Meillä isän toimistokin on koulun vieressä, joten se on myös logistisesti loogisinta.
Meillä lapset leipovat itse. Keksejä myydään molempien vanhempien toimesta, esim. työpaikalla. Myös jokaista myyntiprojektia ennen sovittu hinta, jonka maksamalla pääsee irti kyseistä projektia koskevista velvotteista.
Mutta joo, en minäkään ymmärrä näitä koulujen rahankeräyspuuhia. Enkä sitä, että lapset tekee orjatyötä myymällä Pikkuserkun pahoja suklaakarkkeja tai jättipaaleja ö-laatuista vessapaperia ja sitten luokka saa muutaman roposen.
Miksi sitä rahaa pitää kerätä? Leireillä ja retkeillä voi ilman, että pitää olla koko luokka mukana. Ja jos pitää kerätä rahaa, voisko olla jotain fiksumpia ideoita?
Oman siskoni luokalla teettivät aikoinaan joulukortteja lasten piirustuksista ja nauhoittavat joululaulu-cdn ja näitä myivät. Saivat itse enemmän rahaa niistä kuin mitä on joidenkin pahojen karkkien ja keksien provikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä tällaiseen pitää pakolla ryhtyä, eikä kelpaa se että maksetaan vaan se oma asuus?
Olen miettinyt samaa, mutta lopulta päätynyt siihen että se olisi syrjivää niitä kohtaan, joilla ei ole rahaa maksaa. Lopulta ei sitten enää olisi kuin pari lasta, jotka myisivät vessapaperia kun muut hoitaisivat asian maksamalla ja siitä päädytään sitten tilanteeseen, että kukaan ei enää myy mitään ja maksut nousee ja köyhimmillä ei ole varaa esim. harrastaa. Eli ajatus on lopulta kaunis, vaikka se ottaa päähän.
Meillä alkoi pikkuisen ärsyttää koko leipominen, koska meillä muutama äiti on nyt ottanut oikeudekseen jankata, miten "lasten pitää itse leipoa, älkää nyt vaan hemmotelko" jne.
Meillä se mokkapalamyynti on joka viikko ja sinne pitää leipoa maanantai-iltana. No, ko lapsella on harrastusta 20.15 asti ja siihen päälle sitten vielä matka. En tod väkisin laita juuri häntä leipomaan iltaysiltä kun on kotiutunut oltuaan taipaleella 14 tuntia. Tää ei vaan käy näille äideille millään.
Mä olen ostanut lapselle myytäväksi annetut keksit itse. Vienyt työpaikan kahvihuoneeseen. Mokkapaloja en ole koskaan leiponut, lapsen koulussa on kelvannut rahakin. Ei ole kukaan valittanut asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sulla on vaihtoehtoina maksaa oma osuus ja jättää toisten nillitys omaan arvoonsa. Siihen et kyennyt, koska vaivautunut tekemään tämän aloituksen.
Niin esitin sitten vaihtoehtoisia toimintatapoja, jos haluat tanssia muiden pillin mukaan, että.miten sen voi tehdä.
Ostakaa Berliinin munkkeja ja pistäkää ne myyntiin. Me tehtiin niin. Lasten isä osti laatikollisen niitä, ja ne menivät ihan ensimmäisenä kuumille kiville. Pyydettiin niistä vielä aika kovaa hintaa, muistaakseni 3,50 euroa kappaleelta. Jatkuvasti kävi joku kysymässä, että onko niitä Berliinin munkkeja vielä. Jopa mokkapalat jäivät toiseksi!
Mutta itse asiaan: Ap, älä yhtään piittaa siitä, mitä muut ajattelevat. On varmasti tosi kurjaa ja raskasta kulkea eri kaupunkiin töihin, ikäväkin varmasti painaa. Toi kuvio, että äidit touhuavat ja isät seisoskelevat taustalla, on kyllä niin syvältä sieltä kuin olla voi. Tällä esimerkillä me vain jatkamme sitä samaa asetelmaa opettamalla lapsillemme, että äidit hoitavat jos ja kun isät eivät ehdi/jaksa/vaivaudu. On ällistyttävää, että naiset suostuvat tähän vuodesta ja vuosisadasta toiseen.
Tämähän on ihan sopimuskysymys. Meillä on kerätty kolmelle muksulle leirikoulu- ja luokkaretkirahaa. Kaikki vanhemmat ovat töissäkäyviä ihmisiä ja ihan rahana on kerätty jokin 10 euroa/kk/nenä. Lisäksi ollut jotain talkoita ja sukka/pakaste/pesuaine/ veskipaperimyyntejä. Ostaa vaan parilla sadalla itselleen kyseisiä tuotteita ja muuta ei tarvitse tehdä. Ikävä kyllä lapset myös harrasti jääkiekkoa, joten samat rahakeräykset ja talkoot myös tulu tehtyä kolmelle joukkueelle.
Miksi sen luokan kanssa ylipäänsä pitää tehdä jotain, mikä maksaa ylimääräistä? Koulunkäynti riittää ja se on verovaroin jo kustannettu. Jos on pakko päästä retkelle, eikö voi olla jokin ilmainen kohde vaikka luontokohde ja halukkaat vapaaehtoiset vanhemmat kuskaa lapset sinne omalla autollaan. 20 hengen luokka liikkuu jo viidellä henkilöautolla ja 2 tunnin ajomatkan päästä löytyy varmasti sopivia kohteita.
Kyllä minä odotan miten mammakerhoissa on naamat väärällään, kun kerron ruokkivani sektiovauvani korvikkeella. Näköjään hauskuutta riittää vielä koulussakin, kun en todellakaan tule leipomaan mihinkään myyjäisiin. Jotenkin ysäriä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa mä just luin?! Nyt jäi suu niin auki, etten osaa edes sanoa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa mä just luin?! Nyt jäi suu niin auki, etten osaa edes sanoa muuta.
No mä tunnetusti osaan laittaa ihmisille jauhot suuhun. :) Sori siitä.
Sen verran piti sanoa että toisessa kaupungissa käyn töissä PAKOSTA, en todellakaan nauti reissaamisesta. Ap