Miten huolehdit proteiinin saannista päivittäin?
Kommentit (49)
Jos syö virallisterveellisesti, eihän tuo vaadi kuin vaikka vähän kanaa joka päivä. Itse saan n. tuplat siihen nähden, eikä sekään vaadi mitään ihmeellisyyksiä. Kananmunaa, kanaa, raejuustoa. Lisäksi muutkin valintani on sellaisia, joista tulee runsaasti proteiinia verrattuna moneen muuhun korvaavaan tuotteeseen (esim. parsakaali, kikhernepasta).
Syömällä proteiinipitoista ravintoa.
Jauhelihaa, kanaa, kananmunia, kalaa, kaurapuuroa jne. Tosin tulee kyllä välillä kalliiksi ostaa 500 g jauhelihaa, 500 g broilerinfileitä ja uunilohta.
Oletteko laskeneet paljon tulee proteiinia päivässä?
Syön ruokaa monipuolisesti, eipä siinä sen kummempaa. Ei normaali ihminen tarvitse proteiinia mielin määrin.
Syömällä normaalia ruokaa. Lukuunottamatta osaa vanhuksista sekä satunnaisia täysin pieleen syöviä, suurin osa suomalaisista saa ravinnostaan selvästi enemmän proteiinia kuin tarvitsevat. Itse harrastan crossfitiä, enkä silti koe tarpeelliseksi panostaa mitenkään erityisesti siihen, että proteiinia pitäisi jotenkin syömällä syödä. Kehitystä tulee tasaisen hyvää tahtia voimatasoissa, vaikka syön ihan perusruokaa, jossa proteiini tulee tofusta, pavuista, kalasta, kanasta, täysjyväviljasta ja siemenistä/pähkinöistä. Itselleni paljon tärkeämpää on jaksamisen, kehityksen ja palutumisen kannalta, että musitan syödä riittävästi hyvälaatuista hiilihydraattia, proteiinit tulee sitten siinä sivussa.
Normaalia suomalaista kotiruokaa. Paljon perunaa lihan tai kalan kera. Ruisleipää, juustoa, kasviksia. Juomana piimää. Aina pari desiä kotimaisia marjoja aamupala kaurapuuron päällä. Iltapalaksi useimmiten omena. Kaikkia proteiinilisätuotteita ( rahkat, raejuustot jugurtit yms) kartan visusti. Mitä nyt tuota härkistä sienikastikkeen kera tulee joskus syötyä. Nyhtökauraan, soijatuotteisiin ja amerikkalaisiin keinolihapihveihin en koske.
Ei ylipainoa, hyötyliikunnassa ja kuntouinnissa hyvin kehittyneet lihakset. Vahva luusto. Veriarvot hyvät. Lääkäkärin ja fysioterapeutin mukaan ei ole syytä muuttaa mitään, kun työterveys vuositarkastuksessa tutkivat.
Syön vegaanisesti. Lounaalla ja illallisella on yleensä papuja tai tofua. Välipalaksi pähkinöitä. Puurosta ja muista "hiilareista" saa myös ihan hyvin proteiinia. Olen joskus seurannut Cronometeristä, että saan tarpeeksi proteiinia.
Tavallinen ihminen ei tarvitse mitään supermääriä proteiinia enkä tajua tätä nykyistä proteiinipakkomiellettä. Bussipysäkeilläkin mainostetaan jotain proteiinilimua, josta sanotaan and you thought soda was bad for you. Proteiinin lisääminen tuotteeseen ei tee siitä terveellistä.
Syön ainakin kananmunaa ja papuja aika paljon, mutta muuten siis ihan normaali ruokavalio. En usko että ainakaan proteiinista on itselläni pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Syömällä normaalia ruokaa. Lukuunottamatta osaa vanhuksista sekä satunnaisia täysin pieleen syöviä, suurin osa suomalaisista saa ravinnostaan selvästi enemmän proteiinia kuin tarvitsevat. Itse harrastan crossfitiä, enkä silti koe tarpeelliseksi panostaa mitenkään erityisesti siihen, että proteiinia pitäisi jotenkin syömällä syödä. Kehitystä tulee tasaisen hyvää tahtia voimatasoissa, vaikka syön ihan perusruokaa, jossa proteiini tulee tofusta, pavuista, kalasta, kanasta, täysjyväviljasta ja siemenistä/pähkinöistä. Itselleni paljon tärkeämpää on jaksamisen, kehityksen ja palutumisen kannalta, että musitan syödä riittävästi hyvälaatuista hiilihydraattia, proteiinit tulee sitten siinä sivussa.
Paskanmarjat. Katso mitä ihmiset laittavat kärryihin kaupassa ja katso ulkomuotoa. Suurinosa ihmisistä syö päin perséttä ja autolla ajetaan joka paikkaan.
Ihan normaalista, tasapainoisesta ruokavaliostani. Olen lakto-ovovegenä ja aikoinaan jonkun verran selvittänyt asiaa, niin riittävästi proteiinia sisältävän sapuskan kasaaminen onnistuu aika automaattisesti. Mulle tosin kynnyskysymyksenä ruokia suunnitellessa on enemmänkin treenaamisen kannalta ylipäänsä riittävä energian saanti/ hiilihydraattivarastojen täyttäminen kun tuo proteiini. Sitä tulee aika automaattisesti kuitenkin se plusmiinus 1,5 g/kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskanmarjat. Katso mitä ihmiset laittavat kärryihin kaupassa ja katso ulkomuotoa. Suurinosa ihmisistä syö päin perséttä ja autolla ajetaan joka paikkaan.
Kyllä, siitä olen täysin samaa mieltä, että suurin osa ihmisistä syö päin persettä nykyään, mutta se päin persettä syöminen ei ole johtanut siihen, että proteiinia tulisi liian vähän. Proteiinia ja kovia rasvoja sekä suolaa tulee valtaosalla suomalaisista reipaasti yli tarpeen. Kuituja, kasviksia ja hyviä rasvoja sitten puolestaan reippaasti alle. Ja tämä on ihan tutkittua faktaa - ei meidän kärrykyttääjien mutuilun tulosta.
Syön lihaa, munia, rahkaa, juustoa, papuja ja pähkinöitä. Vähintään neljää näistä syön joka päivä. Lisäksi toki marjoja, kasviksia ja puuroa sekä pastaa/riisiä, että ei pelkästään noista ruokavalio koostu.
Vierailija kirjoitti:
Syön vegaanisesti. Lounaalla ja illallisella on yleensä papuja tai tofua. Välipalaksi pähkinöitä. Puurosta ja muista "hiilareista" saa myös ihan hyvin proteiinia. Olen joskus seurannut Cronometeristä, että saan tarpeeksi proteiinia.
Tavallinen ihminen ei tarvitse mitään supermääriä proteiinia enkä tajua tätä nykyistä proteiinipakkomiellettä. Bussipysäkeilläkin mainostetaan jotain proteiinilimua, josta sanotaan and you thought soda was bad for you. Proteiinin lisääminen tuotteeseen ei tee siitä terveellistä.
Ei kukaan ole sanonutkaan niin. Proteiinista on tullut rahat pois hölmöiltä bisnes, mutta ei se tarkoita sitä etteikö kannattaisi syödä munia ja lihaa. Suurinosa ihmisistä ei katsos edes syö päivittäin munia ja kunnon lihaa.
Nyhtistä, härkistä, beyond meattia <3<3<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siitä olen täysin samaa mieltä, että suurin osa ihmisistä syö päin persettä nykyään, mutta se päin persettä syöminen ei ole johtanut siihen, että proteiinia tulisi liian vähän. Proteiinia ja kovia rasvoja sekä suolaa tulee valtaosalla suomalaisista reipaasti yli tarpeen. Kuituja, kasviksia ja hyviä rasvoja sitten puolestaan reippaasti alle. Ja tämä on ihan tutkittua faktaa - ei meidän kärrykyttääjien mutuilun tulosta.
Mua ei kiinnosta tutkimukset, etenkään suomalaiset kekkoslovakia tutkimukset. Luotan omiin silmiin, mitä näen tuolla maailmassa ja mitä näen kun katson itseäni peilistä. Mulla kuluu viikossa 500g voita, 700ml oliiviöljyä, 2,2kg lihaa ja 25 kokonaista kananmunaa, kilo puuroa, 700g riisiä, 2kg perunoita, 4kg parsakaalia ja etc paljon muutakin ja mulla näkyy vatsalihakset ja keho on V mallinen. En ole jaksanut pumpata pitkään aikaan rautaa mutta en ole menettänyt mitään koska mun keho saa polttoainetta koko ajan. Juoksen 10km matkan no problem ja en omista autoa. Hiiteen teidän ravintoympyrät muovipaska margariinein.
Toivottavasti teidän ''kana'' ei ole sitä tehotuotettua kärsimysbroileria, josta juuri oli juttu Ylellä. Varmaan yksi epäeettisimmin tuotetuista ruoista ikinä.
Lihaa, kalaa, maitoa, rahkaa, papuja mm syön. Saan riittävästi proteiinia.
En mitenkään. Mitään sellaista tilaa kuin ”proteiinin puutos” ei ole, niin en jaksa välittää.
Lihaa, kananmunia, puuroa etc.