Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vain ÄIDIT velvoitetaan mokkapalatalkoisiin ja keksimyyntiin?

Vierailija
09.01.2020 |

Lapseni luokka kerää varoja luokkaretkelle. Olen töissä toisessa kaupungissa eli ison osan viikosta poissa. Olen ilmoittanut että maksan aina rahasumman mitä pitää tienata, tai sitten arkiviikolla mieheni pystyy tekemään joskus jotain (muttei esim osaa leipoa). Olen sanonut että maksan vaikka enemmänkin, siis jos pitää myydä keksejä tms niin annan sen myyntivelvoite summan ja ne keksit voi ottaa joku muu jos haluaa.
Nyt on tullut muilta äideiltä ilkeää kommentti miten ”sakinpetturi” olen. En jaksa! Mulla on ihan tarpeeksi rankkaa kun reissaan työn takia, arki rankkaa, kotona vsin viikonloppuisin. Ne muut äidit ei tajua yhtään millaista tää on. Miten hemmetissä voidaan vaatia että 300km päästä alan leipomaan mokkapalat tai kiertelen kauppamassa piprkkkuja? Ja en siis yritä luistaa vastuusta vaan MAKSAN ilomielin vaikka tuplasri. Tää ei sitten nyt äideille kelpaa.
Miten pitäisi toimia? Kyse ei ole nyt koulusta vaan luokkatoimikunnasta.

Kommentit (239)

Vierailija
141/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppini on totaalisen kyllästynyt tuohon, toki kysymys on mieheni velipuolen harrastuksesta (jääkiekko) ja siihen liittyvistä myyjäisistä. Anoppini tekee 3-vuorotyötä toisessa kaupungissa eikä kerkeä leipomaan, joten hän tyhjentää aina Lidlin paistopisteen kun pitää olla jotain myytävää myyjäisiin.

Mekin ostetaan aina Lidlistä noihin myyjäisiin kaikki myytävät, tai sitten leipomosta edellispäivän tuotteita, saa halvemmalla.

Vierailija
142/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa on raskainta ja uuvuttavinta nuo äitien verkostot ja sosiaalinen paine ja kyttääminen. Ja nyt en puhu vain mokkaploista. Vaan siitä että kuka oli paikalla vanhempainillassa ja kuka ei, kuka myöhästyi kevätjuhlasta, kuka ei osallistu whatsapp ketjuun työrauha-asiasta, kuka ei järjestä lahjakeräystä opettajalle.

Kaikkea seurataan, sit spekuloidaan ja suoatetaan toisille äideille. Ja jos jäät epäsuosioon saat sen tuta nahoissasi. Todella kuormittavaa. Kunpa saisi vaan olla rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan korisharrastuksen myyjäisiin pyydettiin leipomaan. Leivotutin pizzat työpaikan ruokalassa, kun tekevät myös tilauksesta kakkuja, leivonnaisia ja pizzoja. On "itse leivottuja".

Samaa palvelua meinaan käyttää myös tulevaisuudessa. Tekevät vielä melkein halvemmalla, kuin itse tekisi.

Vierailija
144/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap etsi työpaikkasi sieltä, missä kotinne on. Tärkeintä on perheesi eikä se, että olet pääelättäjä. Hanki vaikka huonompipalkkiainen työ lähempää.

Tunnemme naisen, joka kävi Tampereelta Helsingissä töissä joka päivä. Hän ei juuri sitten pystynyt lastensa kansa olemaan. Raskasta oli heidän elämänsä. Lopulta erosivat.

Vierailija
145/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap etsi työpaikkasi sieltä, missä kotinne on. Tärkeintä on perheesi eikä se, että olet pääelättäjä. Hanki vaikka huonompipalkkiainen työ lähempää.

Tunnemme naisen, joka kävi Tampereelta Helsingissä töissä joka päivä. Hän ei juuri sitten pystynyt lastensa kansa olemaan. Raskasta oli heidän elämänsä. Lopulta erosivat.

Niin, käsittääkseni sanoin että käyn muualla töissä pakosta. Luuletko tosiaan etten ole yrittänyt tehdä asialle jotain? Työn saanti ei ole kovin helppoa kun on erikoisempi toimiala. Erittäin moni joutuu nykyään pendelöimään. Toki vaihtoehto on sitten olla työtön. Teit niin tai näin niin aina arvostellaan. Ap

Vierailija
146/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa miten epäempaattisia ihmiset on. Muistan itse kun elämässäni oli monta vastoinkäymistä, paha unettomuus, järkyttävä uupumus , väsyneenä jaksoin juuri ja juuri perusvelvoitteet hoitaa, muut ajat uupuneena lähinnä epätoivoissani itkin. Silloin tuli just tällanen luokkaretki myyntihomma, missä piti ovelta ovelle myydä pesuaineita. Kun selvisi että kaikkien on pakko mennä kiertelemään myymään, purskahdin itkuun, lysähdin maahan ja halusin että kaikki loppuis siihen. En ole koskaan ollut niin ahdistunut/uupunut kuin silloin. Tuollaisessa tilanteessa joku pakkomyynti/leivonta voi ajaa ihmisen psykoosiin. Kaikki eivät aina ole samassa tilassa, jaksavia ja ahkeria. Minäkin olen muulloin, tuolloin en. Muistan vieläkin ne epätoivon tunteet ja kaikki vaatimukset tuntui satakertaisilta taakoilta.

En nyt sano sitä että tämä olisi muiden luokkalaisäitien ongelma, mutta vähän pitäisi löytyä lempeyttä jos joku sanoi että nyt en oikeasti pysty, voinko maksaa ihan rahalla.

Voit myös ihan itse ostaa ne pesuaineet. Muutamalla satasella kun ostaa niin ei kukaan rutise mitään. Eikä tarvitse kierrellä ovelta ovelle ja roudailla niitä aineita edestakaisin. Kyllä ne ajan kanssa tulee käytetyksi.

Tää ei käynyt silloin vaan piti toimittaa nimilista ostaneista... orjuuttavaa. Meillä ei ole yhtään sukulaisia lähimaillakaan (työn takia pitänyt muuttaa) joten mies ja lapset kiersi sit ovelta ovelle. Vieläkin tää muisto puistattaa!

Olen kirjoittanut nimilistaan nimeni ja tilaamieni tuotteiden kappalemäärän plus loppusumman. Kai se on oma asiani mitä teen niille pesuaineille? Käytänkö itse vai olenko myynyt muille.

Vierailija
147/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa on raskainta ja uuvuttavinta nuo äitien verkostot ja sosiaalinen paine ja kyttääminen. Ja nyt en puhu vain mokkaploista. Vaan siitä että kuka oli paikalla vanhempainillassa ja kuka ei, kuka myöhästyi kevätjuhlasta, kuka ei osallistu whatsapp ketjuun työrauha-asiasta, kuka ei järjestä lahjakeräystä opettajalle.

Kaikkea seurataan, sit spekuloidaan ja suoatetaan toisille äideille. Ja jos jäät epäsuosioon saat sen tuta nahoissasi. Todella kuormittavaa. Kunpa saisi vaan olla rauhassa.

Ikävää, että lapsesi ovat joutuneet tuollaiseen kouluun, jossa vanhempainyhdistyksessä aikuisten tekemiset ja tekemättä jättämiset aiheuttavat sen, että lapsi saa kärsiä nahoissaan. Kai ymmärrät, että ei tuo ole normaalia? On paljon kouluja, joissa oppilaiden vanhemmat ovat ihan normaaleja ihmisiä.

Vierailija
148/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa miten epäempaattisia ihmiset on. Muistan itse kun elämässäni oli monta vastoinkäymistä, paha unettomuus, järkyttävä uupumus , väsyneenä jaksoin juuri ja juuri perusvelvoitteet hoitaa, muut ajat uupuneena lähinnä epätoivoissani itkin. Silloin tuli just tällanen luokkaretki myyntihomma, missä piti ovelta ovelle myydä pesuaineita. Kun selvisi että kaikkien on pakko mennä kiertelemään myymään, purskahdin itkuun, lysähdin maahan ja halusin että kaikki loppuis siihen. En ole koskaan ollut niin ahdistunut/uupunut kuin silloin. Tuollaisessa tilanteessa joku pakkomyynti/leivonta voi ajaa ihmisen psykoosiin. Kaikki eivät aina ole samassa tilassa, jaksavia ja ahkeria. Minäkin olen muulloin, tuolloin en. Muistan vieläkin ne epätoivon tunteet ja kaikki vaatimukset tuntui satakertaisilta taakoilta.

En nyt sano sitä että tämä olisi muiden luokkalaisäitien ongelma, mutta vähän pitäisi löytyä lempeyttä jos joku sanoi että nyt en oikeasti pysty, voinko maksaa ihan rahalla.

Voit myös ihan itse ostaa ne pesuaineet. Muutamalla satasella kun ostaa niin ei kukaan rutise mitään. Eikä tarvitse kierrellä ovelta ovelle ja roudailla niitä aineita edestakaisin. Kyllä ne ajan kanssa tulee käytetyksi.

Tää ei käynyt silloin vaan piti toimittaa nimilista ostaneista... orjuuttavaa. Meillä ei ole yhtään sukulaisia lähimaillakaan (työn takia pitänyt muuttaa) joten mies ja lapset kiersi sit ovelta ovelle. Vieläkin tää muisto puistattaa!

Enää tuollaista ei onneksi voisi edes tehdäkään. GDPR eli EUn tietosuoja-asetus  kieltää sen. 

Vierailija
149/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että lapsesi ovat joutuneet tuollaiseen kouluun, jossa vanhempainyhdistyksessä aikuisten tekemiset ja tekemättä jättämiset aiheuttavat sen, että lapsi saa kärsiä nahoissaan. Kai ymmärrät, että ei tuo ole normaalia? On paljon kouluja, joissa oppilaiden vanhemmat ovat ihan normaaleja ihmisiä.

Ymmärrän että ei ole normaalia. Oli vikatikki muuttaa hyvälle ”varakkaiden” alueelle omakotitalo-onnelaan. Sen hintana on tämä ihmeellinen sosialinen peli ja pisteytys. Aiemmin asuttiin eri kaupungissa ”köyhempien” alueella ja siellä oli rennompaa eikä ollenkaan samanlaista kulttuuria tässä äititoiminnassa.

-äskeinen

Vierailija
150/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäpä muuten estäisi keksimästä nimilistaa hatusta? Suuremmassa kaupungissa ainakaan ei pysty tarkistamaan nimien oikeellisuutta. "Virtasen Pena", "Ristolan Matti", jne... ;)

Vierailija
151/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Ap, haluan antaa sinulle virtuaalihalauksen ja tsempit. On todella raskasta, kun nykyisin on vallalla tämä, että arvostelu on jatkuvaa ja raadollista, aina on naama nurinpäin jollakin. Tilanne on aivan absurdi, etkä todellakaan ole tehnyt mitään väärää.

On epäloogista, että luokkaretkikassan kartuttaminen on sallittua vain myymällä itsetehtyjä leivonnaisia. Ei voi taas ymmärtää, että miten jotkut unohtavat maalaisjärjen käytön ja ajatus lukkiutuu vain yhteen toimintatapaan.

Pitääkö teidän toimittaa leivonnaiset johonkin tiettyyn paikkaan myytäväksi, vai kunhan saa myytyä jonnekin? Jos ostajalla ei ole väliä, niin voisitko väittää leiponeesi ja myyneesi työpaikkakuntasi työkavereille ja oikeasti vain maksat itse? En yleensä kannata valehtelua, mutta musta tuo koko ongelma on niin järjetön, että ehkä se tässä sallittaisiin. Jos sulla siis on asunto siellä toisella paikkakunnalla, eli leipominen olisi periaatteessa mahdollista.

Vierailija
152/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se paine on ihan siellä sun omassa päässä.

En osallistu mihinkään ylimääräisiin keskusteluihin eikä ole valituksia tullut, jos jotain vaaditaan niin leivotaan se pellillinen mokkapalaa tai tilitetään pari euroa lahjaa varten, mutta muuten en ole aktiivinen. Höösätköön muut jos haluavat.

Ei minua kiinnosta mitä muut siitä ajattelee, senkus haukkuvat muille jos mieli tekee. Ei haittaa yhtään. Lapsilla on paljon kavereita ja elämä on mukavaa eli ainakaan ei ole meille tullut porttikieltoa epäsosiaalisen äidin takia :D

Vierailija
153/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi Ap, haluan antaa sinulle virtuaalihalauksen ja tsempit. On todella raskasta, kun nykyisin on vallalla tämä, että arvostelu on jatkuvaa ja raadollista, aina on naama nurinpäin jollakin. Tilanne on aivan absurdi, etkä todellakaan ole tehnyt mitään väärää.

On epäloogista, että luokkaretkikassan kartuttaminen on sallittua vain myymällä itsetehtyjä leivonnaisia. Ei voi taas ymmärtää, että miten jotkut unohtavat maalaisjärjen käytön ja ajatus lukkiutuu vain yhteen toimintatapaan.

Pitääkö teidän toimittaa leivonnaiset johonkin tiettyyn paikkaan myytäväksi, vai kunhan saa myytyä jonnekin? Jos ostajalla ei ole väliä, niin voisitko väittää leiponeesi ja myyneesi työpaikkakuntasi työkavereille ja oikeasti vain maksat itse? En yleensä kannata valehtelua, mutta musta tuo koko ongelma on niin järjetön, että ehkä se tässä sallittaisiin. Jos sulla siis on asunto siellä toisella paikkakunnalla, eli leipominen olisi periaatteessa mahdollista.

Kiitokset ystävällisestä vastauksesta! Tosiaankin tuotteet pitää toimittaa tiettyyn paikkaan, ja siellä välillä pitäisi olla myymässäkin. Muutenhan toki tekisinkin noin. Työpaikalla on taas vaikea myydä keksejä ym kun olen työssä missä vastaanotan asiakkaita, ei siis ole kamalasti sellaista aikaa missä voisi jutustella kollegoiden kanssa. Toisella paikkakunnalla on todella kurja käydä töissä, se on jo ihan itsessään rankkaa (matkat, pitkät päivät, yksinäistä) mutta pahin on se että jää ulkopuoliseksi työpaikan sosiaalisista suhteista (kun en varsinaisesti asu siellä enkä viikonloppuisin lähde esim oluelle työporukan kanssa) ja samoin oikean kotipaikkakunnan suhteista (kun olen arkisin muualla enkä pääse juuri näihin luokkatoimikunnan kinkereihin). Parhaani teen mutta nyt jo tuntuu että kynttilä pala molemmista päistä. Tähän kun saa vielä haukut ja arvostelut päälle niin on voittajan olo.

Kovin moni nainen ei selkeästi pendelöi. Eikä ymmärrä tilanteen kuormittavuutta.

Vierailija
154/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei ole ikinä pyydetty mitään tuollaista. Hienosti ympäristöni on tunnistanut, että minua ei kiinnosta. Mihinkään muihinkaan ä-mmien juttuihin ei ole pyydetty. Mikä on hyvä.

Vierailija
155/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapsi tokalla,  koulu sijaitsee hyvätuloisten omakotialueella. Ihme ettei mulle oo mitään kommentoitu, en ole edes mennyt vanhempainyhdistyksen iltoihin. Enkä koskaan osallistu myyjäisten tms järjestämiseen. Sorry vaan mutta en ehdi enkä jaksa!

Tai toisaalta jos vaan ovatkin jättäneet mut watsapp-ryhmien ulkopuolelle, sittenhän en tiedä mitään. 

Vierailija
156/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä ei muuten auta se että laita mies yhteyshenkilöksl. Meillä mies on luokan äitien watsapp ryhmässä jossa sovitaan mokkapalatalkoot, myyjäiset, vessapaperimyynnit jne. Tämä ei noille muille äideille kelpaa. Ensin ottivat muhun yhteyttä sähköpostilla ja sanoivat että pitää liittyä ryhmään. Kun en suostunut (kerroin että mies hoitaa) niin olivat selvittäneet kauttarantain mun numeron ja lisäsivät sitten väkisin ryhmään. Ne on ne äidit jotka vahtii toisiaan kuin haukka, että muut äidit hoitaa osansa myös. Isät ei kelpaa. Ei ollenkaan. Tää on VALLANKÄYTTÖÄ.

Onko nuo hulluja?! Millaisen mallin antavat omille lapsilleen sukupuolten tasa-arvosta?! En vastaisi mitään. Mies sais hoitaa.

Vierailija
157/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan sua ollut velvoittanut, mut itse viljelet asennetta ei "ei isä osaa, ei se voi". Opetelkoon.

Isä ei EHDI. Jos itse olisin se arkikotivanhempi, MINÄKÄÄN EN EHDI. Kuten sanottu koko perheen pyöritys ja kolmen koululaisen hommat yhden ihmisen harteill. Oli se kunpi tahansa, EI EHDI.

Miten niin vaikea ymmärtää? Kaikki kotiäitejä?

Ap

Ottamatta kantaa leivonnaisten myynnin kannattavuuteen, mun mielestäni ihmiset käyttää ihan liikaa tätä "en ehdi"- lässytystä.

Teen töitä 10-14h päivässä plus matkat. Minulla on kaksi lasta, kaksi koiraa ja kissa. Ehdin hyvin siivota kotona, leipoa, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, lenkittää koirat, käydä lasten kanssa uimassa/ kirjastossa tms.

Jne. Jne.

En ole superihminen ja nukun ihan normaalisti, en vaan aidosti ymmärrä.

Mihin te ne kaikki päivän tunnit tungette? Jonkun mutakakun taikinan tekee kymmenessä minuutissa ja eikun uuniin. Valmis. Kumma on jos ei muka ehdi.

Jos vuorokaudessa on 24 tuntia niin 14 tunnin työpäivän ja 8 tunnin yöunien jälkeen aikaa jää 2 tuntia, miinus matkat työpaikalle eli käytännössä ehkä max 1,5 tuntia. Aika superihminen täytyy olla jos siinä ajassa lenkittää koirat (kolme kertaa), ruokkii lapset, syö, leipoo mokkapaloja, siivoaa ja käyttää lapset kirjastossa 🤔 jos tekee vain 10 tunnin päivän kuin aikaa toki jää jo ruhtinaalliset 5 tuntia, siinä nyt ehkä voi ehtiäkin jos juoksee koko ajan.

Vierailija
158/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton ja kauhulla luen näitä vastaavia keskusteluita. Missä vaiheessa koulunkäynnistä on tullut vanhemmille pakkosivutyö, jossa vanhemmilta odotetaan jatkuvaa panostusta vapaa-ajallaan myyjäisiin jne. Ja ostamaan omilla rahoillaan niitä vessapapereita, keksejä jne.. silloin omana kouluaikana mun piti itse myydä ovelta ovelle pikkuveljen parhaita yms. Mutta jos niitä ei saanut myytyä, ei ollut vanhempien tehtävä niitä myydä/lunastaa. Ne vietiin takas kouluun ja opettaja palautti ne myymättömät tai innokkaammat oppilaan otti myytäväkseen. Toisekseen mitä järkeä on siinä että vanhemmat ostaa parilla sadalla eurolla vessapaperia ja näin pitää yllä vessapaperifirmaa ja saa leirikouluun hiluja, sen sijaan että maksaa suoraan tarvittavan summan leirikouluun ilman vessapaperifirman välikättä. OMG

AP puolesta ärsyttää. Lopettakaa pliis tämä homma... Koulun pitäisi olla oppilaan velvollisuus, ilmainen sellainen, ei vanhemman rahareikä ja sivutyö.

Vierailija
159/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä perustin lähellä asuville lapsen luokkalaisten vanhemmille watsapp-ryhmän, ja siinä 95 % viesteistä on äitien kirjoittamia.  Joskus joku isä vastailee, esim. kun oli kyse mitä pelejä lapset pelaa, niin siihen isät heti luetteli heidän pelit :D 

Oma miehenikään ei paljoa sinne kirjoittele. Jos vaikka joku kysyy mitä matikasta tuli tänään läksyksi, niin 100-varmasti ei vaivaudu asiaa selvittämään.

Naiset on parhaita! Mutta muistakaa ettei aina tarvii :) 

Vierailija
160/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, olen vela!