Ostin lämpöä eristävät erikoisverhot ja olen tosi tyytyväinen
Asunnossa on isot, vanhat ikkunat. Niitä on tiivistetty, mutta ihan hirveästi ei voi tiivistää koska on painovoimainen ilmanvaihto ja se menee sekaisin jos ikkunoita tiivistää liikaa.
Ostin nyt ranskalaiset erikoisverhot, jotka eristävät lämpöä ja olen tosi tyytyväinen! Ovat lisäksi tyylikkäät! Joten voin suositella!
Kommentit (22)
Ja juttelin siis huoltomiehen kanssa etukäteen, verhot ovat juuri täydelliset siksi, että eristävät lämpöä, eli pitävät ikkunoista tulevan kylmän ilman poissa, mutta ilmanvaihto ikkunoista pysyy silti kunnossa.
Mistä tilasit? Ois kivat meillekin sellaset. Meillä on vanha puulämmitteinen talo, ikkunat on uusittu kyllä joskus 1980-luvulla, mutta vaikka ne onkin huomattavasti uudemmat kuin talo, niin niistä vetää silti. Puulla kun lämmittää, niin uunit kiskoo korvausilmaa ikkunoiden raoista, niin ihan umpeen ei kehtaa tiivistää, talon pitää hengittää kuitenkin.
Oikeammin ovat kai lämpöä sääteleviä, eristämisessä pidetään se joku poissa, mitä haluta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tilasit? Ois kivat meillekin sellaset. Meillä on vanha puulämmitteinen talo, ikkunat on uusittu kyllä joskus 1980-luvulla, mutta vaikka ne onkin huomattavasti uudemmat kuin talo, niin niistä vetää silti. Puulla kun lämmittää, niin uunit kiskoo korvausilmaa ikkunoiden raoista, niin ihan umpeen ei kehtaa tiivistää, talon pitää hengittää kuitenkin.
Täältä: https://www.moondreamwebstore.fi/
Ovat kalliita, mutta tosi hyvät ja tyylikkäät. Nyt siellä vaikuttaa olevan monet verhot loppuunmyytyjä, mutta joitain värejä näköjään vielä jäljellä ja varmaan kohta tulee lisää varastoon.
Ostin siis nuo 3-in-1 -verhot, jotka eristävät lämpöä, pimentävät ja eristävät myös ääntä. Mutta tuolla on myös pelkästään lämmöneristykseen tarkoitettuja verhoja. Ja voi myös tilata erikseen normaaleihin verhoihin laitettavat lämpöä eristävät paneelit, itse tilasin sellaiset, ne ovat vielä matkalla.
Kyseessä siis ranskalainen valmistaja.
Vierailija kirjoitti:
Oikeammin ovat kai lämpöä sääteleviä, eristämisessä pidetään se joku poissa, mitä haluta.
Joo, olet oikeassa, tuohan se oikea termi on.
Jopas nyt pontevasti mainostellaan.
Minä tiivistän ja tuuletan. Enkä mainosta mitään hömppää.
Vierailija kirjoitti:
Jopas nyt pontevasti mainostellaan.
Ihan vain olin niin tyytyväinen, että ajattelin kertoa muillekin. Varmaan monella kuitenkin tarve säästää energiaa tulevana talvena. Eli harmi kyllä en saa yhtään rahaa mainostamisesta :-)
Vierailija kirjoitti:
Kun on painovoimainen ilmastointi, niin ei voi tiivistää täysin koska silloin talon ilmanvaihto ei toimi kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain halusin kertoa omasta hyvästä kokemuksesta, eli ei ole mikään maksettu mainos. Ja kun kyseessä on vanha kerrostalo (1800-luvulta), jonka ilmanvaihto toimii painovoimalla, niin huoltoyhtiö kielsi täysin tiivistämästä ikkunoita, koska se sekoittaisi talon ilmanvaihdon. Oli siis aika kylmä kun taloyhtiö myös alensi keskuslämmitystä, niin olin tosi tyytyväinen kun viime viikolla sain nuo verhot, vähentävät ikkunoista tulevaa kylmää.
Paksuista verhoista on apua. Unia lämmitettäessä ikkunaa kannattaa vähän raottaa, sen korvausilman vuoksi. Sisäikkunan tulisi olla tiivis.
Rakenteen hengittämisellä ja ilma vuodoilla, ei ole mitään tekemistä keskenään.
Jos ikkunat vuotaa niin se vuotaa, mitä se auttaa vaikka verhot olisi kuinka paksut.
Vierailija kirjoitti:
Paksuista verhoista on apua. Unia lämmitettäessä ikkunaa kannattaa vähän raottaa, sen korvausilman vuoksi. Sisäikkunan tulisi olla tiivis.
Rakenteen hengittämisellä ja ilma vuodoilla, ei ole mitään tekemistä keskenään.
Minulle ainakin huoltoyhtiö sanoi, että ulkoikkunan tiivisteisiin pitää jättää raot ja myös sisäikkunan ylävaakatiivisteeseen pieni rako. Eli että kokonaan ei saisi tiivistää umpeen. Kyseessä siis kerrostalo 1800-luvulta, jossa painovoimainen ilmanvaihto, ei koneellista.
Voisivat nämä ikkunat varmasti olla paremminkin tiivistetyt, mutta se vaatisi sitten kokonaan ikkunaremontin, joka ei ole minun päätettävissäni yksin kun kerrostalossa asun (joka siis 1800-luvulta, vaikkakin ikkunat toki uudemmat, mutta vanhat silti). Joten verhot auttavat.
Tietysti ammattilaisten vinkit kelpaavat.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Jos ikkunat vuotaa niin se vuotaa, mitä se auttaa vaikka verhot olisi kuinka paksut.
No, teknisissä kokeissa näiden verhojen on todettu eristävän lämpöä. Aion ostaa vastaavanlaiset verhot myös kesäksi estämään kuumentumista auringosta.
Ja tietysti painovoimaisessa ilmanvaihdossa ikkunat vetävät, sehän on osa koko sitä järjestelmää. Sisäilma menisi pilalle jos ilmanvaihdon tukkisi.
Painovoimainen ilmanvaihto ei toimi ikkunan rakojen kautta. Ikkunat tiivistettiin 1800-luvulla ja nykyisinkin liimapaperilla ja tuuletus hoidettiin säätämällä tuuletusaukkoa (ns. räppänä). Ikkunoiden välissä oli kosteudenpoistajana tulitikkurasia.
Vierailija kirjoitti:
Painovoimainen ilmanvaihto ei toimi ikkunan rakojen kautta. Ikkunat tiivistettiin 1800-luvulla ja nykyisinkin liimapaperilla ja tuuletus hoidettiin säätämällä tuuletusaukkoa (ns. räppänä). Ikkunoiden välissä oli kosteudenpoistajana tulitikkurasia.
Kyllä se vain toimii. Meillä on juuri tehty tarkistus koko talossa, joten olen juuri saanut luennon näistä asioista alan ammattilaisilta, jotka varmistivat, että kaikki toimii.
Painovoimaisessa ilmanvaihdossa tulo- eli korvausilma otetaan sisälle oleskelutilojen korvausilmaventtiileistä. Korvausilmaventtiilit löytyvät makuuhuoneista ja olohuoneesta.
Korvausilmaventtiilit asennetaan tavallisesti ikkunakarmeihin, ikkunan tuuletusluukkuihin tai seinälle.
https://www.finluft.fi/painovoimainen-ilmanvaihto/
Ja ikkunat eivät toki ole 1800-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain toimii. Meillä on juuri tehty tarkistus koko talossa, joten olen juuri saanut luennon näistä asioista alan ammattilaisilta, jotka varmistivat, että kaikki toimii.
Painovoimaisessa ilmanvaihdossa tulo- eli korvausilma otetaan sisälle oleskelutilojen korvausilmaventtiileistä. Korvausilmaventtiilit löytyvät makuuhuoneista ja olohuoneesta.
Korvausilmaventtiilit asennetaan tavallisesti ikkunakarmeihin, ikkunan tuuletusluukkuihin tai seinälle.
https://www.finluft.fi/painovoimainen-ilmanvaihto/
Ja ikkunat eivät toki ole 1800-luvulta.
Painovoimainen ilmanvaihto on suhteellisen herkkä rakenteellisille muutoksille. Useimmin ongelmia aiheutuu:
Rakenteiden tiivistämisestä, kuten ikkuna-, ovi- ja lämmitysjärjestelmäremonteista sekä lisäeristämisestä
Sälekaihtimet ja pimennysverhot ovat ihan riittävät.
Ap kuulostaa nettikauppiaalta, joka mainostaa tuotettaan.
Olennkyllö sitä mieltä, että useammassa kaupassa pitäisi olla myynnissä sellaisia metallisia heijastavia verhoja. Ostin jostain netistä ja kesällä ne heijastavat auringonpaahdetta pois ja talvella pitävät lämmintä sisällä. Eivät kyllä ole kovin kauniita. Tarvittaisiin tuotekehittelyä lisää, voisi olla markkinoita.
Täältä siis ostin: https://www.moondreamwebstore.fi/