Miksi vain ÄIDIT velvoitetaan mokkapalatalkoisiin ja keksimyyntiin?
Lapseni luokka kerää varoja luokkaretkelle. Olen töissä toisessa kaupungissa eli ison osan viikosta poissa. Olen ilmoittanut että maksan aina rahasumman mitä pitää tienata, tai sitten arkiviikolla mieheni pystyy tekemään joskus jotain (muttei esim osaa leipoa). Olen sanonut että maksan vaikka enemmänkin, siis jos pitää myydä keksejä tms niin annan sen myyntivelvoite summan ja ne keksit voi ottaa joku muu jos haluaa.
Nyt on tullut muilta äideiltä ilkeää kommentti miten ”sakinpetturi” olen. En jaksa! Mulla on ihan tarpeeksi rankkaa kun reissaan työn takia, arki rankkaa, kotona vsin viikonloppuisin. Ne muut äidit ei tajua yhtään millaista tää on. Miten hemmetissä voidaan vaatia että 300km päästä alan leipomaan mokkapalat tai kiertelen kauppamassa piprkkkuja? Ja en siis yritä luistaa vastuusta vaan MAKSAN ilomielin vaikka tuplasri. Tää ei sitten nyt äideille kelpaa.
Miten pitäisi toimia? Kyse ei ole nyt koulusta vaan luokkatoimikunnasta.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainillassa yksi äiti ehdotti, että ne, joilla on varaa antaa rahana, voivat tehdä niin, ja ne joilla ei ole, leipovat/myyvät. Näin sitten sovittiin. Lähes kaikki antavat suoraan rahana.
Kukapa haluaa kertoa joukolle olevansa se köyhä vanhempi🤔
Onko siellä ketään täysipäistä ihmistä, jolla olisi aikaa. Maksa hänelle, että leipoo ja vie nimisässänne jutut, jos ei suora raha käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainillassa yksi äiti ehdotti, että ne, joilla on varaa antaa rahana, voivat tehdä niin, ja ne joilla ei ole, leipovat/myyvät. Näin sitten sovittiin. Lähes kaikki antavat suoraan rahana.
On siellä muutama, jotka leipovat/myyvät. Ja yksi heistä ei ole edes köyhäkään, mutta tykkää leipoa ja muutenkin tuon tapaisesta touhusta.
Vierailija kirjoitti:
Joo facebookryhmästä tulee käskyt, komennot - ja haukut ja sättimiset :)
Ap
Ryhmästä voi erota ja huolehdi, että miehesi on ryhmässä. Meillä ollut kummankin lapsen kohdalla kiinnotus, että kunhan joka lapselta olisi yksi ihminen ryhmässä. Ihan sama onko isä vai äiti. Minimaalista keskustelua pitkin vuotta. Voi mennä pari kuukautta ilman yhtäkään viestiä.
Eihän kukaan sua ollut velvoittanut, mut itse viljelet asennetta ei "ei isä osaa, ei se voi". Opetelkoon.
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan sua ollut velvoittanut, mut itse viljelet asennetta ei "ei isä osaa, ei se voi". Opetelkoon.
Isä ei EHDI. Jos itse olisin se arkikotivanhempi, MINÄKÄÄN EN EHDI. Kuten sanottu koko perheen pyöritys ja kolmen koululaisen hommat yhden ihmisen harteill. Oli se kunpi tahansa, EI EHDI.
Miten niin vaikea ymmärtää? Kaikki kotiäitejä?
Ap
Nää kaikki ”isä opetelkoon leipomaan” voisi kokeilla miten omalta mieheltä onnistuisi kun on 24/7 yksin koko viikon vastuussa kodista ja lapsista. Ihan ekana ei ehkä olisi isällä mielessä että nytpä onkin aikaa leipoa :)
-ohis
Vierailija kirjoitti:
"Mies ei osaa leipoa". Mikä uusavuton hän oikein on. Ei ole kovinkaan maaginen operaatio tehdä vähän mokkapaloja yms. Ja meillä ainakin muksut on jo melko pienestä asti ollut mukana näissä leipomisissa, joten pääosin riittää, että vahtii puuhaa ja laittaa pellin uuniin.
Ja toisekseen. Anna niiden äitien vinkua. Ei ole mikään pakko leipoa yhtään mitään. Miten naiset saakin näin yksinkertaisista asioista näin vaikeita.
Meillä mies on se parempi ruoanlaittaja ja leipoja.
Osaan toki leipoa, vaan kun niistä tulee niin järkyttäviä tekeleitä, joista kukaan ei maksaisi edes säälistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä ei EHDI. Jos itse olisin se arkikotivanhempi, MINÄKÄÄN EN EHDI. Kuten sanottu koko perheen pyöritys ja kolmen koululaisen hommat yhden ihmisen harteill. Oli se kunpi tahansa, EI EHDI.
Ap
Jälleen muiden pitää vaan ehtiä, mut sun pyhä miehesi ei voi tehdä. Niimpä miksihän se kaatuu sulle sitten. Ihan samoin muutkin käy töissä ja pyörittää arkea ilman toista vanhempaa. Ette ole mikään erikoisuus tänä päivänä. Lapsikin oppii leipomaan.
Vierailija kirjoitti:
Nää kaikki ”isä opetelkoon leipomaan” voisi kokeilla miten omalta mieheltä onnistuisi kun on 24/7 yksin koko viikon vastuussa kodista ja lapsista. Ihan ekana ei ehkä olisi isällä mielessä että nytpä onkin aikaa leipoa :)
-ohis
Ensin syytetään muita siitä oletuksesta kuinka äidin pitää tehdä. Kun homma kääntyy toisinpäin ei itse voi niitä odotuksia siirtääkkään miehelle. Ne on nyt teidän omassa päässä kuinka mies ei voi, eikä mieheltä voi odottaa. Itse kylvätte moista uskoa.
sanot että jossei raha kelpaa niin tunkekaa mokkapalat perseisiinne ja olkaa hiljaa.
problem solved
Ei se ole niiden muiden perheiden vika että teidän perheen järjestelyt on nuo.
Enkä ymmärrä miksi mies ei ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ottamatta kantaa leivonnaisten myynnin kannattavuuteen, mun mielestäni ihmiset käyttää ihan liikaa tätä "en ehdi"- lässytystä.
Teen töitä 10-14h päivässä plus matkat. Minulla on kaksi lasta, kaksi koiraa ja kissa. Ehdin hyvin siivota kotona, leipoa, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, lenkittää koirat, käydä lasten kanssa uimassa/ kirjastossa tms.
Jne. Jne.
En ole superihminen ja nukun ihan normaalisti, en vaan aidosti ymmärrä.
Mihin te ne kaikki päivän tunnit tungette? Jonkun mutakakun taikinan tekee kymmenessä minuutissa ja eikun uuniin. Valmis. Kumma on jos ei muka ehdi.
Mutta kuka niitä leipomuksia ostaa? Yök, myyjäisistä/kirpputoreilta en ikinä ostaa syötävää kun ei tiedä kuinka hygieenisesti on tehty.... vielä ällömpää jos lapsi tehnyt..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mua kiinnostaa nämä kolmen koululaisen "hommat". Mitä ne on ja miksei lapset itse osaa hoitaa niitä? Koululainenkin muuten osaa leipoa ihan helposti kun opettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen kuitenkin tietää, että mokkapalojen leipomiset yms on köyhiä tai pihejä vanhempia varten. Eli jo se, että joku ehdottaa mokkapalojen leipomista, kertoo hänen kuuluvan jompaan kumpaan ryhmään. Samoin ne, jotka kannattavat ehdotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOttamatta kantaa leivonnaisten myynnin kannattavuuteen, mun mielestäni ihmiset käyttää ihan liikaa tätä "en ehdi"- lässytystä.
Teen töitä 10-14h päivässä plus matkat. Minulla on kaksi lasta, kaksi koiraa ja kissa. Ehdin hyvin siivota kotona, leipoa, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, lenkittää koirat, käydä lasten kanssa uimassa/ kirjastossa tms.
Jne. Jne.
En ole superihminen ja nukun ihan normaalisti, en vaan aidosti ymmärrä.
Mihin te ne kaikki päivän tunnit tungette? Jonkun mutakakun taikinan tekee kymmenessä minuutissa ja eikun uuniin. Valmis. Kumma on jos ei muka ehdi.
🏆
Pointti nyt on se että KENENKÄÄN ei pidä tällaiseen joutua jos ei halua. Monen elämä on ihan helvettiä ja tällanen voi katkaista kamelin selän. Mutta mammoille ei mikään selitys kelpaa. Esim mt-ongelmainen saattaa ahdistua nöistä pakkovelvoitteista. Mutta hyeenamammoille ei selitykset kelpaa.
Aina pitää olla oikeus hoitaa asi rahalla, vaikka sit sanktiona tuplana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJälleen muiden pitää vaan ehtiä, mut sun pyhä miehesi ei voi tehdä. Niimpä miksihän se kaatuu sulle sitten. Ihan samoin muutkin käy töissä ja pyörittää arkea ilman toista vanhempaa. Ette ole mikään erikoisuus tänä päivänä. Lapsikin oppii leipomaan.
Huomasin, että meidän lastemme luokkien talkoointoilijavanhemmat olivat yhden lapsen vanhempia, jotka eivät tajua, että mitä useampi lapsi, sitä useampi harrastus ja luokka, joissa vaatimuksia.
Helppohan se yhden lapsen myyjäiset hoidella.
Ilmoita siellä ettet aio kuunnella enää, koska ette tilanteelle mitään pysty tekemään ja jätä kotkotukset, eroa ryhmästä.