Miksi vain ÄIDIT velvoitetaan mokkapalatalkoisiin ja keksimyyntiin?
Lapseni luokka kerää varoja luokkaretkelle. Olen töissä toisessa kaupungissa eli ison osan viikosta poissa. Olen ilmoittanut että maksan aina rahasumman mitä pitää tienata, tai sitten arkiviikolla mieheni pystyy tekemään joskus jotain (muttei esim osaa leipoa). Olen sanonut että maksan vaikka enemmänkin, siis jos pitää myydä keksejä tms niin annan sen myyntivelvoite summan ja ne keksit voi ottaa joku muu jos haluaa.
Nyt on tullut muilta äideiltä ilkeää kommentti miten ”sakinpetturi” olen. En jaksa! Mulla on ihan tarpeeksi rankkaa kun reissaan työn takia, arki rankkaa, kotona vsin viikonloppuisin. Ne muut äidit ei tajua yhtään millaista tää on. Miten hemmetissä voidaan vaatia että 300km päästä alan leipomaan mokkapalat tai kiertelen kauppamassa piprkkkuja? Ja en siis yritä luistaa vastuusta vaan MAKSAN ilomielin vaikka tuplasri. Tää ei sitten nyt äideille kelpaa.
Miten pitäisi toimia? Kyse ei ole nyt koulusta vaan luokkatoimikunnasta.
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka niitä leipomuksia ostaa? Yök, myyjäisistä/kirpputoreilta en ikinä ostaa syötävää kun ei tiedä kuinka hygieenisesti on tehty.... vielä ällömpää jos lapsi tehnyt..
TÄMÄ! En missään nimessä halua ostaa tällaisia leipomuksia, kun ei voi tietää, missä kissankarvakeittiössä näitä tehdään ja peseekö lapsikokki edes käsiään.
olettamuksista on hölmö suuttua.
Maillä ei vaimo leivo vaan minä
Taatelikakku
Mokkapalat
Kaurakeksit
nuo on vakio kamaa
Kuohkeita sämpylöita en ole saanut aikaiseksi yrityksistä huolimatta
M46
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan sua ollut velvoittanut, mut itse viljelet asennetta ei "ei isä osaa, ei se voi". Opetelkoon.
Isä ei EHDI. Jos itse olisin se arkikotivanhempi, MINÄKÄÄN EN EHDI. Kuten sanottu koko perheen pyöritys ja kolmen koululaisen hommat yhden ihmisen harteill. Oli se kunpi tahansa, EI EHDI.
Miten niin vaikea ymmärtää? Kaikki kotiäitejä?
ApJälleen muiden pitää vaan ehtiä, mut sun pyhä miehesi ei voi tehdä. Niimpä miksihän se kaatuu sulle sitten. Ihan samoin muutkin käy töissä ja pyörittää arkea ilman toista vanhempaa. Ette ole mikään erikoisuus tänä päivänä. Lapsikin oppii leipomaan.
Huomasin, että meidän lastemme luokkien talkoointoilijavanhemmat olivat yhden lapsen vanhempia, jotka eivät tajua, että mitä useampi lapsi, sitä useampi harrastus ja luokka, joissa vaatimuksia.
Helppohan se yhden lapsen myyjäiset hoidella.
Samalla vaivalla menee vaikka neljät. Senkun leipoo enemmän.
Nim. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan sua ollut velvoittanut, mut itse viljelet asennetta ei "ei isä osaa, ei se voi". Opetelkoon.
Isä ei EHDI. Jos itse olisin se arkikotivanhempi, MINÄKÄÄN EN EHDI. Kuten sanottu koko perheen pyöritys ja kolmen koululaisen hommat yhden ihmisen harteill. Oli se kunpi tahansa, EI EHDI.
ApJälleen muiden pitää vaan ehtiä, mut sun pyhä miehesi ei voi tehdä. Niimpä miksihän se kaatuu sulle sitten. Ihan samoin muutkin käy töissä ja pyörittää arkea ilman toista vanhempaa. Ette ole mikään erikoisuus tänä päivänä. Lapsikin oppii leipomaan.
Huomasin, että meidän lastemme luokkien talkoointoilijavanhemmat olivat yhden lapsen vanhempia, jotka eivät tajua, että mitä useampi lapsi, sitä useampi harrastus ja luokka, joissa vaatimuksia.
Eikä. Eihän se nyt voi niin mennä, kun kolmehan meni siinä ku kaksi... Älä hanki lapsia, jos tällainenkin on yllättävää.
Vierailija kirjoitti:
Koulu on näissä se pahin syyllistäjä ja usuttaja. Koulukin voisi miettiä miten kovan taakan kasaa koteihin. Ihan jstkuvasti tulee että pitää tuoda sitä ja tätä, valmistella x ja y, osallistua milloin mihinkin. Nykyään aikuiset käy koulua.
Niin no tämän kouluasian vielä joten kuten hoitaa, jos ope osaa viestiä Wilman kautta selkeästi.
Mutta tuohon kaikkeen vielä päälle harrastusten ja luokan vanhempaintoimikunnan ylimääräiset hössötykset, niin jo alkaa olla muistikapasiteetti ja jaksaminen tiukilla.
Osta kuorruttamattomia halpoja juttuja ja kuorruta ne sokerikuorrutteella tai valkusuklaalla tms ja varmasti tulee hyva kate ja menee kaupaksi! Mutta miksi meidän pitää tukea jotain sokerifirmoja pe rkele? eikö niitä lapsia vois muutenkin saada reissuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainillassa yksi äiti ehdotti, että ne, joilla on varaa antaa rahana, voivat tehdä niin, ja ne joilla ei ole, leipovat/myyvät. Näin sitten sovittiin. Lähes kaikki antavat suoraan rahana.
Kukapa haluaa kertoa joukolle olevansa se köyhä vanhempi🤔
Jokainen kuitenkin tietää, että mokkapalojen leipomiset yms on köyhiä tai pihejä vanhempia varten. Eli jo se, että joku ehdottaa mokkapalojen leipomista, kertoo hänen kuuluvan jompaan kumpaan ryhmään. Samoin ne, jotka kannattavat ehdotusta.
Nämä vanhemmat voivat olla myös niitä, joilla ei ole elämässään mitään muuta kuin hirveä into sosialiseerata muiden kanssa ja keksiä koko ajan uutta toimintaa, jota voivat delegoida toisille. Pakkomielle verkostoitua ja olla tärkeä. Sitten kehräävät siitä, kuinka ovat nyt toiminnallaan niin merkittäviä, että saavat joulutähden ja aplodit kiitokseksi.
Erilaisuuden ymmärtäminen lähtee avoimesta kommunikaatiosta. Meidän lapsen luokalla on vanhempien joukossa kotiäitejä ja perhepäivähoitajia, joille tuntuu olevan tosi luontaista häärätä ja järjestää ja osallistua ja tehdä... Ymmärrän hyvin heitä ja ihailen sitä tarmokkuutta. Vastavuoroisesti haluan uskoa, että suurin osa ymmärtää erot perheiden arjessa ja kuvioissa.
Itse olen eronnut ja teen matkatyötä. Olen avoimesti kertonut, että oma aikani ja voimavarat eivät valitettavasti riitä myyjäisiin tms., haluan tasavertaisesti osallistua esim. luokkaretkikeräyksiin, mutta en pysty panostamaan siihen omaa aikaa -panostan mielummin suoraan rahaa.
Tuo sukupuolikysymys on myös hyvä. Mitä jos me naiset siirrettäisiin nämä hommat miehille ja katsottaisiin mitä tapahtuu :) Kenenkään naisen ei ole pakko yhtään mitään! Meilläkin on muutamana vuonna jäänyt soitto-open joulumuistamiset hankkimatta, kun itse en ole jaksanut / ehtinyt / muistanut. Ei kenenkään maailma siihen kaadu :) Me naiset ylisuoritetaan ja säädetään ihan helv*tisti ja ilmeisesti joillakin riittää vielä aikaa vatvoa muidenkin elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOttamatta kantaa leivonnaisten myynnin kannattavuuteen, mun mielestäni ihmiset käyttää ihan liikaa tätä "en ehdi"- lässytystä.
Teen töitä 10-14h päivässä plus matkat. Minulla on kaksi lasta, kaksi koiraa ja kissa. Ehdin hyvin siivota kotona, leipoa, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, lenkittää koirat, käydä lasten kanssa uimassa/ kirjastossa tms.
Jne. Jne.
En ole superihminen ja nukun ihan normaalisti, en vaan aidosti ymmärrä.
Mihin te ne kaikki päivän tunnit tungette? Jonkun mutakakun taikinan tekee kymmenessä minuutissa ja eikun uuniin. Valmis. Kumma on jos ei muka ehdi.
No ihminen arvostaa asioita eri tavoilla. Voi olla, ettei KIINNOSTA leipoa. Eikä osallistua koulun tempauksiin. Eikä tutustua muihin vanhempiin. Tai myydä kaikenlaista paskaa tuttaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Kokemusta on.
Niin mutta tilaisuuksia ja myymistä voi olla eri aikoihin ja eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOttamatta kantaa leivonnaisten myynnin kannattavuuteen, mun mielestäni ihmiset käyttää ihan liikaa tätä "en ehdi"- lässytystä.
Teen töitä 10-14h päivässä plus matkat. Minulla on kaksi lasta, kaksi koiraa ja kissa. Ehdin hyvin siivota kotona, leipoa, käydä kaupassa, laittaa ruokaa, lenkittää koirat, käydä lasten kanssa uimassa/ kirjastossa tms.
Jne. Jne.
Mihin te ne kaikki päivän tunnit tungette? Jonkun mutakakun taikinan tekee kymmenessä minuutissa ja eikun uuniin. Valmis. Kumma on jos ei muka ehdi.No ihminen arvostaa asioita eri tavoilla. Voi olla, ettei KIINNOSTA leipoa. Eikä osallistua koulun tempauksiin. Eikä tutustua muihin vanhempiin. Tai myydä kaikenlaista paskaa tuttaville.
Niin. Ja kyse ei ollut kiinnostuksesta vaan ehtimisestä. Miksi puhut aidan seipäästä kun lainaamasi kommentti koski itse aitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä. Eihän se nyt voi niin mennä, kun kolmehan meni siinä ku kaksi... Älä hanki lapsia, jos tällainenkin on yllättävää.
Olen itse ainokainen ja hankin kaksi lasta, koska halusin koko lapsuuteni sisarusta. Mutta tämä ei liity tähän.
Useamman lapsen harrastus- ja koulutapahtumat on ihan oikeasti mahdoton hoitaa yhdellä iskulla, sillä niitä on eri aikaan eri paikoissa. Siksi haluan hoitaa ne rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nim. Kokemusta on.Niin mutta tilaisuuksia ja myymistä voi olla eri aikoihin ja eri paikoissa.
Vinkki; leivonnaisia voi pakastaa. Senkun nappaa sulamaan kun on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen luokan kanssa ylipäänsä pitää tehdä jotain, mikä maksaa ylimääräistä? Koulunkäynti riittää ja se on verovaroin jo kustannettu. Jos on pakko päästä retkelle, eikö voi olla jokin ilmainen kohde vaikka luontokohde ja halukkaat vapaaehtoiset vanhemmat kuskaa lapset sinne omalla autollaan. 20 hengen luokka liikkuu jo viidellä henkilöautolla ja 2 tunnin ajomatkan päästä löytyy varmasti sopivia kohteita.
Koska suurin osa haluaa. Leirikouluun/luokkaretkeen ei ole kenenkään pakko osallistua.
Mutta ikävä kyllä ne aktiiviset maksaa myös niiden lasten matkat joiden vanhemmat ei osallistu. Mielestäni tämäkään ei ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempainillassa yksi äiti ehdotti, että ne, joilla on varaa antaa rahana, voivat tehdä niin, ja ne joilla ei ole, leipovat/myyvät. Näin sitten sovittiin. Lähes kaikki antavat suoraan rahana.
Kukapa haluaa kertoa joukolle olevansa se köyhä vanhempi🤔
Jokainen kuitenkin tietää, että mokkapalojen leipomiset yms on köyhiä tai pihejä vanhempia varten. Eli jo se, että joku ehdottaa mokkapalojen leipomista, kertoo hänen kuuluvan jompaan kumpaan ryhmään. Samoin ne, jotka kannattavat ehdotusta.
Nämä vanhemmat voivat olla myös niitä, joilla ei ole elämässään mitään muuta kuin hirveä into sosialiseerata muiden kanssa ja keksiä koko ajan uutta toimintaa, jota voivat delegoida toisille. Pakkomielle verkostoitua ja olla tärkeä. Sitten kehräävät siitä, kuinka ovat nyt toiminnallaan niin merkittäviä, että saavat joulutähden ja aplodit kiitokseksi.
Toki, mutta he ovat niin innoissaan hommasta, ettei heitä haittaa, vaikka heitä pidetään köyhinä tai piheinä.
Mä käyn noin kerran viikossa lähikapakassa. Siellä on kanta-asiakkaana vanhempi (noin 60-70 v) ainakin jonkin verran alkoholisoitunut mies, joka istuu aina yksin. Menen aina hänen pöytäänsä ja juttelen tunnin pari hänen kanssaan. Mies on kertonut olevansa yksinäinen ja paljon muutakin elämästään, joka ei ole ollut aina kovin helppoa. Jos joku pitää mua sen vuoksi alkoholisoituneena ja syrjäytyneenä, niin siinähän pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jne. Jne.
Mihin te ne kaikki päivän tunnit tungette? Jonkun mutakakun taikinan tekee kymmenessä minuutissa ja eikun uuniin. Valmis. Kumma on jos ei muka ehdi.
Sun vastauksessa harmittaa se, että et pysty näkemään sitä, miten erilaisia ihmisten intressit ja voimavarat ovat. Mun silmissä olet melkein superihminen. Itsellä työviikot ovat tosi vaihtelevia matkatöiden vuoksi. Tämän lisäksi pyrin käymään salilla muutaman kerran viikossa. On vain yksi lapsi ja yksi koira -tosin vain yksi aikuinenkin perheessä. Kyllä mun arki täytyy ihan työstä, harrastuksista ja pakollisista kotijutuista. Siivoaminenkin on yleensä lähinnä pakolliset tiskit ja pyykit ja muut jutut kasaantuu. Lisäksi mulle on hirveän tärkeää ”olla vaan”, saada pysähtyä ja fiilistellä sitä että on oma koti, kukaan ei vaadi multa mitään ja voin vaan olla. Ihan täysi aikataulutus kuormittaa mua hirveästi ja jos palaan esim. kolmen päivän työreissulta niin on vaan pakko saada ladata akkuja ja nollata pää loputtomista to do -listoista. Leipominen on mulle juttu, josta iloa saa nimenomaan silloin kun se on mukavaa yhteistä tekemistä -ei missään nimessä pakkopullaa (tai pakkomokkapaloja...)!
Vierailija kirjoitti:
Erilaisuuden ymmärtäminen lähtee avoimesta kommunikaatiosta. Meidän lapsen luokalla on vanhempien joukossa kotiäitejä ja perhepäivähoitajia, joille tuntuu olevan tosi luontaista häärätä ja järjestää ja osallistua ja tehdä... Ymmärrän hyvin heitä ja ihailen sitä tarmokkuutta. Vastavuoroisesti haluan uskoa, että suurin osa ymmärtää erot perheiden arjessa ja kuvioissa.
Itse olen eronnut ja teen matkatyötä. Olen avoimesti kertonut, että oma aikani ja voimavarat eivät valitettavasti riitä myyjäisiin tms., haluan tasavertaisesti osallistua esim. luokkaretkikeräyksiin, mutta en pysty panostamaan siihen omaa aikaa -panostan mielummin suoraan rahaa.
Tuo sukupuolikysymys on myös hyvä. Mitä jos me naiset siirrettäisiin nämä hommat miehille ja katsottaisiin mitä tapahtuu :) Kenenkään naisen ei ole pakko yhtään mitään! Meilläkin on muutamana vuonna jäänyt soitto-open joulumuistamiset hankkimatta, kun itse en ole jaksanut / ehtinyt / muistanut. Ei kenenkään maailma siihen kaadu :) Me naiset ylisuoritetaan ja säädetään ihan helv*tisti ja ilmeisesti joillakin riittää vielä aikaa vatvoa muidenkin elämää.
No mun mieheni sanoi ihan samaa kuin sinä, kun tuskailin joulun alla näitä koulun pakollisia myyjäisiä ja Lucia-iltoja. Hän totesi, että mitä väliä, ei osallistuta! Jos joku nitisee siitä, sanotaan, ettei ole missään pakolliseksi julistettu, sitä vapaaehtoisuuttahan näissä aina alleviivataan. Ja silti on joku ryhmäpaine muka osallistua, että naiset ihan itse luovat näitä pakkoja. Kanalauman kaakatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehtii jos haluaa ja organisoi asiansa. Eihän teillä edes lapset harrasta mitään aikaa vievää. Itse olen töissä, mies tekee yrittäjänä 12 tuntista päivää, meillä on kolme lasta ja perheen arkirumban lisäksi on aikaa kuskata lapsia harrastuksiin, toimia kolmessa joukkueessa ohjaajana. Osallistua leirikoulujen ja joukkuiden varainkeräykseen ja vieläpä itsekkin harrastaa. Vaatii vain järjestelmällisyyttä ja halua.
Aijai, on kyllä paljon jäänyt naisella oppimatta naiseudesta ja äitiydestä, jos ei saa mokkapaloja tehtyä myyjäisiin...
- Riitta -
Koulu on näissä se pahin syyllistäjä ja usuttaja. Koulukin voisi miettiä miten kovan taakan kasaa koteihin. Ihan jstkuvasti tulee että pitää tuoda sitä ja tätä, valmistella x ja y, osallistua milloin mihinkin. Nykyään aikuiset käy koulua.