Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vain ÄIDIT velvoitetaan mokkapalatalkoisiin ja keksimyyntiin?

Vierailija
09.01.2020 |

Lapseni luokka kerää varoja luokkaretkelle. Olen töissä toisessa kaupungissa eli ison osan viikosta poissa. Olen ilmoittanut että maksan aina rahasumman mitä pitää tienata, tai sitten arkiviikolla mieheni pystyy tekemään joskus jotain (muttei esim osaa leipoa). Olen sanonut että maksan vaikka enemmänkin, siis jos pitää myydä keksejä tms niin annan sen myyntivelvoite summan ja ne keksit voi ottaa joku muu jos haluaa.
Nyt on tullut muilta äideiltä ilkeää kommentti miten ”sakinpetturi” olen. En jaksa! Mulla on ihan tarpeeksi rankkaa kun reissaan työn takia, arki rankkaa, kotona vsin viikonloppuisin. Ne muut äidit ei tajua yhtään millaista tää on. Miten hemmetissä voidaan vaatia että 300km päästä alan leipomaan mokkapalat tai kiertelen kauppamassa piprkkkuja? Ja en siis yritä luistaa vastuusta vaan MAKSAN ilomielin vaikka tuplasri. Tää ei sitten nyt äideille kelpaa.
Miten pitäisi toimia? Kyse ei ole nyt koulusta vaan luokkatoimikunnasta.

Kommentit (239)

Vierailija
21/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen luokan kanssa ylipäänsä pitää tehdä jotain, mikä maksaa ylimääräistä? Koulunkäynti riittää ja se on verovaroin jo kustannettu. Jos on pakko päästä retkelle, eikö voi olla jokin ilmainen kohde vaikka luontokohde ja halukkaat vapaaehtoiset vanhemmat kuskaa lapset sinne omalla autollaan. 20 hengen luokka liikkuu jo viidellä henkilöautolla ja 2 tunnin ajomatkan päästä löytyy varmasti sopivia kohteita.

Koska suurin osa haluaa. Leirikouluun/luokkaretkeen ei ole kenenkään pakko osallistua.

Vierailija
22/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä ei hoida kouluasioita, kun sinä olet toisella paikkakunnalla?

Meidän koulussa moni isä on enemmän kontaktissa kouluun kuin lapsen äiti, eikä ole mitään syytä miksei isä voisi olla vetovastuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä odotan miten mammakerhoissa on naamat väärällään, kun kerron ruokkivani sektiovauvani korvikkeella. Näköjään hauskuutta riittää vielä koulussakin, kun en todellakaan tule leipomaan mihinkään myyjäisiin. Jotenkin ysäriä.

Mä vähän veikkailisin, että ketään ei kiinnosta, miten oot synnyttänyt tai miten vauvasi ruokit, vaan sun pitää löytää jännitys elämään jostain muualta.

Vierailija
24/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainillassa yksi äiti ehdotti, että ne, joilla on varaa antaa rahana, voivat tehdä niin, ja ne joilla ei ole, leipovat/myyvät. Näin sitten sovittiin. Lähes kaikki antavat suoraan rahana.

Vierailija
25/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies ei osaa leipoa". Mikä uusavuton hän oikein on. Ei ole kovinkaan maaginen operaatio tehdä vähän mokkapaloja yms. Ja meillä ainakin muksut on jo melko pienestä asti ollut mukana näissä leipomisissa, joten pääosin riittää, että vahtii puuhaa ja laittaa pellin uuniin. 

Ja toisekseen. Anna niiden äitien vinkua. Ei ole mikään pakko leipoa yhtään mitään. Miten naiset saakin näin yksinkertaisista asioista näin vaikeita.

Vierailija
26/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa moni isä on enemmän kontaktissa kouluun kuin lapsen äiti, eikä ole mitään syytä miksei isä voisi olla vetovastuussa.

Minä hoidan kaikki lastemme luokan järjestelyihin liittyvät kokoukset yms., koska vaimo ei jaksa kuunnella sitä yleistä lässytystä ja vinkumista, ja hän ei toisaalta kehtaa sanoa asiasta vastaankaan muille äideille. 

Vierailija
27/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä aihe! Minusta tämä myyntihomma koululuokissa ja seuroissa on ihan P:stä!

Meillä on kaksi lasta enkä muuta ehtisikään kuin kaupitella työkavereille ja tuttaville milloin mitäkin. Meillä itse asiassa tuli myyntikielto työpaikalle, koska niin moni vanhempi möi työpaikalla erilaista kamaa.

Sitten on ne myyjäiset ja tempaukset, joihin kaikkien pitää osallistua... ihan oikeasti minulle tulee melkein burn out marraskuu-joulukuu ja huhtikuu-toukokuu -välillä. Silloin joka paikkaan pitäisi olla repeämässä kaiken muun lisäksi.

Ja miksi niitä innokkaita luokkaretkeilijöitä (vanhempia) löytyy joka luokalle?!

Oletin, että kun alakoulusta selvitään, niin yläkoulussa niitä ei enää olisi... turha toivo. Jo toisessa vanhempainillassa joku intomieli oli sitä mieltä, että nyt aletaan ideoida ja järjestää rahankeruuta, että ysillä oppilaat pääsevät retkikouluun! Jee.

Kukaan ei missään ollut edes kysellyt näiltä oppilailta saati sitten vanhemmilta, että haluavatko he mennä retkikouluilemaan tai onko kukaan innokas keräämään rahaa siihen retkeilyyn? Ja millä tavalla?

En muutenkaan ymmärrä, mikä pakko on retkeillä vielä ylimääräistä, sillä ainakin pääkaupunkiseudulla koululaisilla on jatkuvasti kouluissa jos jonkinlaista erikoispäivää. Koululaiseni totesi kerran, että olisipa joskus ihan tavallinen koulupäivä oppitunteineen.

Vierailija
28/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä miestäsi ostamaan kaupasta pullaa tms myyjäisiin. Ei niitä ole pakko itse leipoa. Pakastealtaasta meidänkin luokalle ostettiin, ei edes pyydetty leipomaan, mutta ostaa piti ja lapsi vei kouluun myytäväksi.

Niin ja sitten on pakko hommata jotkut vapaaehtois-myyjät, pöytien kantajat ja siivoojat ja ostella niitä toisten leipomuksia muodon vuoksi.

Hitto tämä on naurettavaa. Helpommalla kaikki pääsisivät, jos laittaisivat vain rahat tilille. Tai lapset eivät vain yksinkertaisesti retkeile.

Vierailija
29/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Älä ota kaikkea omalle vastuulle.

Meillä on neljä lasta, jotka harrastaa. Minä kuulun kahden lapsen harrastus yms. ryhmiin ja mies kahden. Miehen on pakko hoitaa osansa, koska minä en voi hoitaa asioita joista en tiedä edes mitään. Yllättävän hyvinkin on ne hoitanut. Olen jopa miettinyt, että vika oli varmasti aikaisemmin osittain myös minun kun halusin aina varmistaa kaiken ja epäilin jopa miehen osaamista. Eli en edes kohdellut häntä kuin aikuista.

Vierailija
30/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttakaa sinne toiseen kaupunkiin ja mies reissaa jatkossa?

Nyt pikkuleivät töissä ja siellä toisessa kaupungissa naapureille?

Opeta lapsi leipomaan? Tai mies? Jos osaa lukea reseptin, niin aika äkkiä sitä oppii tekemään vaikka muffinsseja.

Mies hoitaa arkisin yksin koko perherumban, en todellakaan pysty leipomaan, hyvä kun selviää kaikesta perustyöstäkään. Ap

Vierailija
31/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sössin tahallani kaikki leipomukseni niin lahjakkaasti, että mua kiellettiin lopulta leipomasta. Ne pikkuleivät, pilkkossukat ja vessapaperipaalit muille myymisen sijaan ostin itselleni, kun pelkkää rahaa ei saanut tilille laittaa. Nyt on sitten sukkia ja paperia vuosiksi eteenpäin. Keksit vein töihin kiusaamaan jojolaihduttajia.

Vierailija
32/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä maaseudulla tuttua touhua tuo. Äidit leipoo ja lapset myös ja aina oletetaan että kun olet nainen niin leivot ja osallistut milloin mihinkin keittiötalkoisiin yleensäkin. Kaikkia se vaan ei kiinnosta, vaikka ei olisikaan ajasta puute.

Vierailija
33/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opeta lapsi leipomaan? Tai mies? Jos osaa lukea reseptin, niin aika äkkiä sitä oppii tekemään vaikka muffinsseja.

Mies hoitaa arkisin yksin koko perherumban, en todellakaan pysty leipomaan, hyvä kun selviää kaikesta perustyöstäkään. Ap

Siis kirjoitusvirhe tuli, mies ei pysty. Enkä pystyisi itsekään jos roolit olisi toisinpäin. Kolmen koululaisen kouluasiat (läksyt, lustimet, wilmaviestit) on jo itsessään kuormittavia kun vain yksi aikuinen vastaa arkena kaikesta.

Huomaan vastaajista että monella ei ole käsitystä miten rankkaa on koko perheelle jos toinen aikuinen muualla töissä.

Ap

Vierailija
34/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeää kun toisessa kaupungissa työssäkäyvä velvoitetaan talkoisiin samalla lailla kuin koulun vieressä asuvat äitylit. Keskellä viikkoa pitää ajaa 600km että pääsee myyjäisiin valvomaan myyntipöytää kun on se oma vuoro? Tällöin pitäisi selvitä rahalla. Mutta ongelma onkin ne muut naiset. Naisilta ei löydy solidaarisuutta yhtään.

Vierailija
35/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulikin jo hyviä vinkkejä.

Yksi vielä teille, jotka ette vielä ole joutuneet tuohon. Kun opettaja kyselee lukukauden alussa mitä toivotte vanhempainillalta , niin mikäli et pääse/halua sinne osallistua niin kerro kantasi siitä miten haluat tällaisten rahaakeruujuttujen suhteen toimittavan.

Ja jos opettaja ei kyselekään niin siinä kohtaa kun vanhempainillasta kerrotaan, kannattaa pyytää ottamaan tuo asialistalle.

Vierailija
36/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen luokan kanssa ylipäänsä pitää tehdä jotain, mikä maksaa ylimääräistä? Koulunkäynti riittää ja se on verovaroin jo kustannettu. Jos on pakko päästä retkelle, eikö voi olla jokin ilmainen kohde vaikka luontokohde ja halukkaat vapaaehtoiset vanhemmat kuskaa lapset sinne omalla autollaan. 20 hengen luokka liikkuu jo viidellä henkilöautolla ja 2 tunnin ajomatkan päästä löytyy varmasti sopivia kohteita.

Koska suurin osa haluaa. Leirikouluun/luokkaretkeen ei ole kenenkään pakko osallistua.

Mikä suurin osa? Onko koululaisilta edes asiaa kysytty? Ja miten se kysytään?

Jos asettelee lapselle kysymyksen niin, että:"Haluaisitko osallistua tosi kivaan leirikouluun/luokkaretkeen?", niin vastaus on tietenkin KYLLÄ.

Mutta tässä yhteydessä pitäisi myöskin kysyä, että:"Onko sinulla kiinnostusta kaupata veskipaperia/keksejä/sukkia/mokkapaloja/kortteja ovelta ovelle X iltaa viikossa koko X vuoden ajan?"

Yleensä lapset eivät edes osaa ajatella, että koulussa on mahdollisuus mennä erikseen leirikouluun/luokkaretkelle, vaan se on joidenkin luokkatoimikunnan vanhempien heille markkinoima ajatus.

Opettajiakaan ei välttämättä kiinnosta retkeily kiljuvan ja sinne tänne sinkoilevan luokan kanssa, mutta eihän ne sitä kehtaa sanoa, sillä muuten nämä intoilijavanhemmat pillastuisivat opelle.

Vierailija
37/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nämä muiden äitien kommentit sinulle tulevat? Meill toisen lapsen luokalla wa-ryhmä ja toisella face-ryhmä, missä kommunikoidaan. Kummassakaan ryhmässä en ole törmännyt minkäänlaiseen kritiikiin ja muuten en juuri ole lasten luokkakaverien vanhempien kanssa tekemisissä. 

Retkikoulut ja koulun retket voisi suoraan lopettaa. Keksimyynnin olemme hoitaneet, että itselle ja isovanhemmille ostettu muutama rasia. Muuta ylimääräistä myyntityötä ei ole juuri tehty, kun ei löydy innokkaita tekemään.

Vierailija
38/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ei muuten auta se että laita mies yhteyshenkilöksl. Meillä mies on luokan äitien watsapp ryhmässä jossa sovitaan mokkapalatalkoot, myyjäiset, vessapaperimyynnit jne. Tämä ei noille muille äideille kelpaa. Ensin ottivat muhun yhteyttä sähköpostilla ja sanoivat että pitää liittyä ryhmään. Kun en suostunut (kerroin että mies hoitaa) niin olivat selvittäneet kauttarantain mun numeron ja lisäsivät sitten väkisin ryhmään. Ne on ne äidit jotka vahtii toisiaan kuin haukka, että muut äidit hoitaa osansa myös. Isät ei kelpaa. Ei ollenkaan. Tää on VALLANKÄYTTÖÄ.

Vierailija
39/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä nämä muiden äitien kommentit sinulle tulevat? Meill toisen lapsen luokalla wa-ryhmä ja toisella face-ryhmä, missä kommunikoidaan. Kummassakaan ryhmässä en ole törmännyt minkäänlaiseen kritiikiin ja muuten en juuri ole lasten luokkakaverien vanhempien kanssa tekemisissä. 

Retkikoulut ja koulun retket voisi suoraan lopettaa. Keksimyynnin olemme hoitaneet, että itselle ja isovanhemmille ostettu muutama rasia. Muuta ylimääräistä myyntityötä ei ole juuri tehty, kun ei löydy innokkaita tekemään.

Joo facebookryhmästä tulee käskyt, komennot - ja haukut ja sättimiset :)

Ap

Vierailija
40/239 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa mä just luin?! Nyt jäi suu niin auki, etten osaa edes sanoa muuta.

No mä tunnetusti osaan laittaa ihmisille jauhot suuhun. :) Sori siitä.

Ei, vaan ainakin kommenttisi perusteella olet puhtaasti tyhmä. Siksi ihmiset menee hiljaiseksi kun avaat suusi.

-eri