Kertokaa idiooteista julkisissa kulkuvälineissä!
Matkustin eilen Onnibussilla ja löytäessäni paikkani huomasin, että siinä istuu jo pariskunta. Sanoin ihan ystävällisesti ”anteeksi mulla on paikka varattuna siihen ikkunan puolelle”. Pariskunnan nainen tapitti vähän aikaa suu ammollaan ja sitten tuhahti ”no etkö sinä voi istua johonkin muualle jos kerta yksin matkustat. Me pariskuntana halutaan istua vierekkäin eikä vierekkäisiä paikkoja enää ole!”. En suostunut eivätkä hekään suostuneet siirtymään. Lopulta huikkasin kuskin apuun, joka katsoi vielä kaikkien meidän matkaliput ja ohjasi pariskunnan omille paikoilleen. Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa suoraan istua sinne omalle paikalle!!
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junissa puheliimin kailottajat:TUR PA KII!
Minä en tätä ärtymystä ymmärrä. Siis toki jos kailottamisella tarkoitetaan oikeasti kovaäänistä puhetta, mutta jos ihan tavallisesti puhuu puhelimeen, niin mitä ärsyyntymistä siinä on? Turpa kiinnikkö siellä junassa pitäisi kaikkien olla, saako edes vierustoverinkaan kanssa jutella, vai häiriinnytäänkö siitäkin?
Ei normiäänestä ärsyynnykään, mutta joillakin on tapana kailottaa. Siis huutaa. Puhua normaalia kovemmalla äänellä. Sitten kun sitä joutuu kuuntelemaan puoli tuntia, tunnin, niin kyllä siinä hermo kiristyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten leveät manspreadit niin että vie 2 istumapaikkaa.
Yritä itse pitää jalat yhdessä kun niiden välissä on 25cm muna.
Kiinnostais nähdä mies, jonka muna on silleen poikittain.
Samat! Ja kun sen munan näyttäis, sais istua ihan rauhassa niin leveesti kuin haluais, siis minun puolestani. Yleensä muna on kuitenkin mallia riippakatkis.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut matkustavat harvoin busseissa, joskus vain juhlapyhien aikoihin, eivätkä siksi ole välttämättä tietoisia bussietiketeistä.
Mutta eikös Ominibusseihin pidä aina varata paikka, joten luulishan jokaisen käsittävän, että omalle paikalle kuuluu mennä.
Oli kyllä huono käytöksinen ja itsekäs pariskunta.
Nykyään on jo jotain puoli vuotta saanut varata Onnibusseihin lippuja myös matkahuollon sivuilta, jolloin ei saa omaa paikkaa. Usein ne on siellä jopa halvempia kuin onnibussin omilla sivuilla. Mutta tästä syystä johtuen olen alkanut välttää onnibusseja aina kun mahdollista, koska ei ole kivaa kun ihmiset joutuu pomppimaan ympäriinsä. Joko paikat kaikille tai sitten ei kellekään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari kesää sitten matkustin onnibussissa Tampereelta Kuopioon, koska junalla olisi ensin pitänyt mennä Helsinkiin ja vaihtaa siellä junaa Kuopioon. Tampereen linja-autoasemalla viereeni istumaan tuli nuorimies, joka matkusti Jyväskylään. Kaverilla oli mukana aivan helvetisti tavaraa, muun muassa reppu ja iso kassi ja kitarakotelo, joita ei ollut tietenkään jättänyt bussin tavaratilaan, vaan jätti kaikki nämä omalle paikalleen eli viereeni ja lähti itse istumaan bussin takaosaan, missä on isomman jalkatilan väljempiä paikkoja. Luulin ensin, että hän meni käymän vessassa, mutta kun itse mielettömän kundin tavaroiden siirron jälkeen pääsin käymään wc:ssä, näin tämän kusipään istuvan tyytyväisenä tyhjäksi jääneellä isomman jalkatilan paikalla. Kun bussi tuli Jyväskylään, kundi käväisi vain hakemassa tavaransa ja lähti bussista. Ilmeisesti on aina matkustanut noin ja säästänyt 2 euron lisämaksun isommasta jalkatilasta.
Jatkossa olen aina ottanut itselleni sen isomman jalkatilan paikan ja suurimaksi osaksi olen saanut matkustaa ilman vierustoveria.
Mikä isomman jalkatilan paikka? Invapaikkojako tarkoitat?
Ei vaan Onnibussin takaosassa yläkerrassa olevia paikkoja, jotka ovat väljempiä kuin edessä tai keskellä olevat paikat.
Nuori, noin parikymppinen mies käytäväpaikalla Helsinki-Tampere - junassa. Tikkurilasta kyytiin tulee n. 150 cm iäkkäämpi nainen, joka ei yletä laittamaan laukkuaan hattuhyllylle. Tämä isänmaan toivo ei tee elettäkään auttaakseen, vaan takana istuva nuori nainen nousee ja auttaa mummon laukun hyllylle. Sitten nainen pyytää päästä paikalleen ikkunan viereen. Tämän kaksimetrisen honkkelin perse painaa ilmeisesti niin paljon, että ei voi millään nostaa sitä. Siirtää vähän jalkojaan, jolloin mummo joutuu könyämään ylitse.
Häpeäisin, jos oma poikani käyttäytyisi noin. Selkään sietäisi.
N50
JOKA IKISELLÄ bussi-, metro-, ratikka- tai junamatkalla joku ääliö kailottaa puhelimeen. Eikä edes normaalilla äänellä, vaan niin, että kaikki varmasti kuulevat. "MOOI! MITÄ KUULUU? JOO, MÄ OON JUST JUNASSA, TÄSSÄ IMATRAN KOHDALLA..."
Onko niin vaikeaa puhua normaalisti? Mahtavatkohan nämä tyypit kailottaa samalla tavalla muissakin tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä kuljen usein paikallisbussilla, jolla teinejä menee aamuisin kouluun (yläaste & lukio). Tuosta syystä bussi myös on usein täynnä. Noista tulevaisuuden toivoista lähtee melkoisesti ääntä ja lähes joka toinen sana tuntuu olevan tämä v-alkuinen. Musiikkia huudatetaan usein kaiuttimesta eikä huonokuntoisille vanhuksille tarjota istumapaikkaa, jos tilaa penkeillä ei enää ole. Mä päästin joskus huteran vanhuksen istumaan kun olin itse viimeisilläni raskaana, nuoret miehet katsoivat vierestä eivätkä tehneet elettäkään tarjotakseen omaa istumapaikkaansa.
Entä nuoret ei raskaana olevat naiset?
Ihmetyttää ne idiootit, jotka täydessä bussissa pitävät laukkujaan vieressään. Useasti olen joutunut pyytämään paikkaa vapaaksi, ihan kohteliaasti olen sanonut esim.: "Anteeksi, pääsisinkö tähän?" ja sitten idiootit möllöttävät hetken aikaa, saattavat ehkä jopa katsoa, etteikö muualla tosiaankaan ole vapaata, ja sitten puhisten vetävät laukkua vähän lähemmäs viereensä. Eivät sano mitään, eivät edes silloin, kun ovat jäämässä pois, vaan puhisten yrittävät osoittaa, että jäävät seuraavalla pysäkillä pois.
Täydessä kulkuvälineessä repun pitäminen selässä ja ympäriinsä pyöriminen. Olen normaalia lyhyempi nainen, ja olen usein saanut repun naamaani jonkun hästätessä edessäni.
Vierailija kirjoitti:
Täydessä kulkuvälineessä repun pitäminen selässä ja ympäriinsä pyöriminen. Olen normaalia lyhyempi nainen, ja olen usein saanut repun naamaani jonkun hästätessä edessäni.
Mihin se reppu pitäisi laittaa? Jos pitää vaikka sylissä niin ihan yhtä paljon vie tilaa.
Itse en ainakaan kipujen takia pysty repun kahvasta pitämään kiinni tai muuta, pakko pitää selässä.
Usein junassa on sattunut, että kun pidän laukkua vieressäni, niin joku haluaa tulla istumaan juuri sille paikalle jolla laukkuni on, vaikka koko vaunu olisi melkein tyhjänä. En ymmärrä miten jotkut viitsivätkin, itselläni ei ainakaan olisi pokkaa tehdä tuollaista. Ymmärtäisin kyllä jos tilaa ei muualla olisi.
Vierailija kirjoitti:
JOKA IKISELLÄ bussi-, metro-, ratikka- tai junamatkalla joku ääliö kailottaa puhelimeen. Eikä edes normaalilla äänellä, vaan niin, että kaikki varmasti kuulevat. "MOOI! MITÄ KUULUU? JOO, MÄ OON JUST JUNASSA, TÄSSÄ IMATRAN KOHDALLA..."
Onko niin vaikeaa puhua normaalisti? Mahtavatkohan nämä tyypit kailottaa samalla tavalla muissakin tilanteissa.
Puhelimessa on usein pakko puhua kovaa. Jos yrittää ottaa muut paikallaolijat huomioon ja puhua hiljaa, niin toinen osapuoli ei kuule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miesten leveät manspreadit niin että vie 2 istumapaikkaa.
Kun on pitkät jalat, joutuu jatkuvasti jännittämään lihaksia jos pitää jalkoja suorassa, pidemmillä matkoilla erittäin rasittavaa. Johtuu siitä ettei istuin tue reittä kun on pitkät jalat eikä ole jalkatilaa suoristaa jalkoja.
Ehkä kannattaa vähän miettiä ennen kuin huutelee. Luulisi että pitkäjalkaisilla naisilla ihan sama ongelma?
Aamusta iltaan niitä lappaa siitä ovesta sisään. Naama norsunv*tulla tai hölöttävät jotain joutavaa tekohymyvirneineen tai kantavat lunta ja loskaa kengissään, haisevat tupakalle tai viinalle tai varsinkin jotkut vanhemmat rouvat DDT:lle, jäävät jumiin oviaukkoon, tappelevat istumapaikoista, eivät osaa käyttää turvavöitä, paskovat vessan tukkoon, seisoskelevat käytävillä, örveltävät ja möykkäävät, roskaavat lattiat, häiritsevät, tulevat neuvomaan, haluavat radiota kovemmalle tai pienemmälle tai oikean musiikin kanavalle tai uutisiin, tuovat mukanaan käsittämätöntä rojua ruumassa kuskattavaksi, unohtelevat tavaroitaan, ja niin edelleen.
Ja tuossa tilanteessa ei ainakaan minun viereen sitten todellakaan tulla. Piste. Juurikin tuo ihmisten ehdoin tahdoin lähelle änkäminen kuvottaa!
Lentokoneen käytävien tukottajat, varattujen paikkojen ottajat, liukuportaiden päädyssä hidastelijat, vanhuksille ja syystä huonosti liikkuville v*uilijat ja muut idiootit ovat kyllä niin ikään käyneet tutuksi, eipä siinä.
1) Ne bussiin (meillä ei täällä maalla kulje muita välineitä) rynnijät, joiden on pakko päästä ihan ekana sinne sisälle eikä millään voi päästää ulos jääviä asiakkaita. Yleensä +50 v. naisia. Onko näillä kaikilla joku kokemus että se bussi on jättänyt pysäkille?
2) Tuppisuut, joiden vieressä istuu ja jotka ei saa sanottua "anteeksi jäisin tässä" tai "jään tähän" tai edes "v*ttu väistä" vaan puhe on sellaista ööö,mmm ja hermostuneesti liikutaan siihen käytävän suuntaan. Tätä tekee kaikki ikäryhmät. Vastaavasti yhtä ärsyttävää on täydessä ruuhkabussissa, jossa myös käytävällä seisovia kanssamatkistajia ja lähestytään kaupungin keskustaa, jonne kokemuksestakin tietäen tyhjenee 70% bussin sisällöstä, niin se ikkunapaikkalaisen täytyy alkaa jo kilometrien päästä alkaa vinkumaan, että mä jään seuraavalla. Joo, niin me suurin osa muistakin. Ja varmaan voit veikata jotain siitä, että laitetaan hanskoja ja pipoja päälle, kännyköitä taskuun jne. Mutta tämä menee samaan ihmisryhmään kun nuo bussiin rynnijät. Eka bussiin, ekana ulos. Yleensä +50v naisia. Onkohan heillä siis kokemus siitä, että sinne bussiin on joskus jäänyt?
3) Kirosanojen ja kivojen zombie/suihinotto/yhdenyön juttujen selostajat, joita sitten meidän iloinen 3 vuotias toistelee.
4) Kanssamatkustajien haukkujat. Sinne Whatsappi ryhmiin kirjoittelija kaikista kanssamatkustajista. Tajutkaa, että se kirkas kännykän valo heijastuu ikkunoihin tai näkyy aika pitkällekin. Ja ei se ei ole hauskaa, tekee sinusta ennemmin idiootin. Yleensä 15-35v. kukkatakkiset naiset.
Vierailija kirjoitti:
Usein junassa on sattunut, että kun pidän laukkua vieressäni, niin joku haluaa tulla istumaan juuri sille paikalle jolla laukkuni on, vaikka koko vaunu olisi melkein tyhjänä. En ymmärrä miten jotkut viitsivätkin, itselläni ei ainakaan olisi pokkaa tehdä tuollaista. Ymmärtäisin kyllä jos tilaa ei muualla olisi.
Edellistä lainatakseni siis tämä:
Ja tuossa tilanteessa ei ainakaan minun viereen sitten todellakaan tulla. Piste. Juurikin tuo ihmisten ehdoin tahdoin lähelle änkäminen kuvottaa!
Lentokoneen käytävien tukottajat, varattujen paikkojen ottajat, liukuportaiden päädyssä hidastelijat, vanhuksille ja syystä huonosti liikkuville v*uilijat ja muut idiootit ovat kyllä niin ikään käyneet tutuksi, eipä siinä.
Ihmiset, jotka eivät huolehdi hygieniastaan. Joku aika sitten matkustin 2h rasvalettisen, järkyttävältä haisevan miehen vieressä täydessä bussissa. Pesemättömän ihmisen haju oli niin ällöttävä, että oikeasti voin pahoin.
Vierailija kirjoitti:
Mä kuljen usein paikallisbussilla, jolla teinejä menee aamuisin kouluun (yläaste & lukio). Tuosta syystä bussi myös on usein täynnä. Noista tulevaisuuden toivoista lähtee melkoisesti ääntä ja lähes joka toinen sana tuntuu olevan tämä v-alkuinen. Musiikkia huudatetaan usein kaiuttimesta eikä huonokuntoisille vanhuksille tarjota istumapaikkaa, jos tilaa penkeillä ei enää ole. Mä päästin joskus huteran vanhuksen istumaan kun olin itse viimeisilläni raskaana, nuoret miehet katsoivat vierestä eivätkä tehneet elettäkään tarjotakseen omaa istumapaikkaansa.
Koulubussit ovat varmaan olleet ongelma iät ja ajat. 2000-luvun taitteessa kun itse olin yläasteella, takapenkin kovisjengi sotki/rikkoi bussia, möykkäsi, kiroili ja harrasti bussimatkoilla koulukiusaamista. Tuota sitten puitiin koulussa, kun käytös poiki luonnollisesti valituksia ja jopa vahingonkorvauksia.
Minä en tätä ärtymystä ymmärrä. Siis toki jos kailottamisella tarkoitetaan oikeasti kovaäänistä puhetta, mutta jos ihan tavallisesti puhuu puhelimeen, niin mitä ärsyyntymistä siinä on? Turpa kiinnikkö siellä junassa pitäisi kaikkien olla, saako edes vierustoverinkaan kanssa jutella, vai häiriinnytäänkö siitäkin?