KEVYEMPI VUOSI 2020
Onko vuoden 2020 laihduttajille jo omaa ketjua? Jos ei, tässäpä sellainen. Mukaan vaan kaikki, joilla työn alla elämäntapamuutos tai dieetti, oli tavoitteena pudottaa kiloja kaksi tai kolmekymmentä. Tyyli on vapaa.
Pidetään ketju vapaana kiistelystä, kunnioitetaan toisiamme ja autetaan tarvittaessa. Sopivin tapa elämäntapojen muuttamiseen ja kevyempään elämään on nimittäin se, joka toimii itsellä, mutta ei välttämättä silti toimi kaikilla muilla.
Tervetuloa mukaan!
Kommentit (490)
Aloitan täysnutrauksen maanantaina. 😊Kun pääsee ketoosiin, jatkaa voi vaikka kuinka kauan ilman nälkää.
Miriamm kirjoitti:
Aloitan täysnutrauksen maanantaina. 😊Kun pääsee ketoosiin, jatkaa voi vaikka kuinka kauan ilman nälkää.
Älkää aloittako nutrausta! Siis ihan oikeasti. Toivoisin niin, että voisin itselleni sanoa saman pari vuotta sitten kun itse aloitin. Siis ihan oikeasti älkää!
Te lihotte kaikki ne kilot takaisin vaikka kuinka uskotte, ette sitä tee ja liian nopea laihduttaminen aiheuttaa sappikivet.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä hiljasta. Minulta lähtenyt nyt 6 kg ekan 3 viikon aikana. Kohta hidastunee, vielä tippuu aika kivasti.
Twix
Vau! Hyvä sinä! Oletko noudattanut jotain tiettyä ruokavaliota vai millä tavalla olet lähtenyt pudottamaan painoa?
Nuffe
Pitkästä aikaa muistin tämän ketjun. Minulla paino junnasi viikkokausia pienillä heitoilla 61kg:n molemmin puolin vaikka kuinka seurasin kalorimääriä. Vasta kun selätin terveysmurheeni ja pääsin uudestaan liikunnan pariin edistystä alkoi tapahtua. Nykyisin käyn 4krt viikossa juoksemassa 6-16km lenkkejä ja jos on nätti sää niin lisäksi kävelylenkkejä muulloinkin. Nyt olenkin saanut painoni jo ”tukevasti” vitosella alkaviin lukuihin ja tavoitepainokin lähestyy vähän kerrallaan. Ja mikä mukavinta kadoksissa ollut vyötärö on löytynyt - 7cm hävinnyt vyötärön kohdalta😊
Johanna (65,3kg -> 58,6kg /55kg)
Hei! Liityn mukaan. Painoindeksi 25.8 eli lievän ylipainon puolelle ollaan livetty. Tavoitteena siis terveellisempi elämä ja sen mukana 14 kilon pudotus. Olen lihonut alle kahden vuoden aikana tuon 14 kiloa ja nyt olisi tarkoitus pistää stoppi nyt kun pudotettavaa on vielä näinkin vähä
Tiedä, että en ole kaikkien mielestä lihavassa kunnossa, mutta haluan luutosta ja tuntuu, että tarvitsen jonkin "yhteisön" onnistuakseni elämäntapamuutoksessa ja laihtumisessa ja paikan, johon voi kertoa onnistumisista ja epäonnistumisista sekä saada vinkkejä jne. Kiva myöskin lukea tammikuussa tai muuten vain aiemmin aloittaneiden edistymistä. Siitä tulee itsellekin lisämotia :)
Vierailija kirjoitti:
Hei! Liityn mukaan. Painoindeksi 25.8 eli lievän ylipainon puolelle ollaan livetty. Tavoitteena siis terveellisempi elämä ja sen mukana 14 kilon pudotus. Olen lihonut alle kahden vuoden aikana tuon 14 kiloa ja nyt olisi tarkoitus pistää stoppi nyt kun pudotettavaa on vielä näinkin vähä
Tiedä, että en ole kaikkien mielestä lihavassa kunnossa, mutta haluan luutosta ja tuntuu, että tarvitsen jonkin "yhteisön" onnistuakseni elämäntapamuutoksessa ja laihtumisessa ja paikan, johon voi kertoa onnistumisista ja epäonnistumisista sekä saada vinkkejä jne. Kiva myöskin lukea tammikuussa tai muuten vain aiemmin aloittaneiden edistymistä. Siitä tulee itsellekin lisämotia :)
Ja näin aluksi tavoitteena siis on 1kg/viikko pudotus eli heinäkuun pulivälissä pitäisi olla homma hoidettu. Muutan tavoiteaikaa järkevämmäksi sitten kun näkee millä tahdilla paino alkaa tippua, mutta parempi lähteä isoilla tavotteilla liikkeille niin on sitten mistä pudottaa rimaa ilman että loppuu laihdutus kokonaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä hiljasta. Minulta lähtenyt nyt 6 kg ekan 3 viikon aikana. Kohta hidastunee, vielä tippuu aika kivasti.
Twix
Vau! Hyvä sinä! Oletko noudattanut jotain tiettyä ruokavaliota vai millä tavalla olet lähtenyt pudottamaan painoa?
Nuffe
Ei ole ollut mitään tiettyä ruokavaliota, lähinnä välttänyt herkkuja ja syönyt ns niin vähän kuin mahollista.
Twix
Miriamm kirjoitti:
Tervetuloa joukkoon! :) Yhdeksän viikkoa nutrausta takana ja - 24kg. Lauantaina herkuttelin ja eilen jatkoin taas nutrausta. Helppo on. :)
Päivittelen minäkin. Liikunta jäänyt vähemmälle koronan aikana.
Paino putoaa hitaa aasti. Mutta ehkä se on hyvä? Ei liian rankkaa?
Mutta toisaalta haluaisin nyt tulostakin enemmän... Mitä tekisin? Kalorit lasken, illalla en syö. Aineenvaihduntani hidas. Vaikealta tuntuu. Olisiko vinkkejä?
Tilanne -5,5kg
Noita
Heippa kaikille! Liittyisin mukaan. Olen kamppaillut ylimääräisten kilojen kanssa kolmisen vuotta ja pitkään halunnut karistaa ne, mutta ollut kuitenkin liian laiska ja mukavuudenhaluinen ryhtyäkseni tositoimiin. Nyt en enää jaksa kilojani. Haluan tuntea oloni energiaksi ja kauniiksi ja päästä pukeutumaan kauniisiin vaatteisiin!
Lähtötilanne on 163 cm / 80 kg. Tavoite olisi -15 kg loppuvuoden aikana. Läskit lähteköön! 😊
-Regina
Vierailija kirjoitti:
Päivittelen minäkin. Liikunta jäänyt vähemmälle koronan aikana.
Paino putoaa hitaa aasti. Mutta ehkä se on hyvä? Ei liian rankkaa?
Mutta toisaalta haluaisin nyt tulostakin enemmän... Mitä tekisin? Kalorit lasken, illalla en syö. Aineenvaihduntani hidas. Vaikealta tuntuu. Olisiko vinkkejä?
Tilanne -5,5kg
Noita
Asiantuntijat ovat sitä mieltä, että mitä hitaammin painon putoaminen tapahtuu, sen pysyvämpää se on. Älä luovuta, mieti, että tämä -5,5 kilogrammaa on huima saavutus, kun vertaat entiseen olotilaan. Varovaisuutta liian niukkaan ravintoon, se hidastaa aineenvaihduntaa. Elimistö on tarkka tehdas ja alkaa säännöstellä kulutusta, sopeutua siihen vähään mitä annetaan. Onnea teille kaikille tähän saakka, sekä voimia jatkoon. Nyt oma ja läheisten terveys menee edellä se on ymmärrettävää. Tulkaa rohkeina takaisin keskusteluun. Toivon teidän pitävän edelleen itsestänne huolta. Kiti
Miten teillä muilla tämä koronatilanne on vaikuttanut liikuntaan?
Itse olen huomannut positiivisen vaikutuksen arkiaktiivisuuteen. Teen normaalistikin paljon etätöitä kotoa käsin, mutta nyt tulee panostettua selvästi enemmän liikuntaan ja ulkoiluun perheen kanssa.
Kotitreeneihin en ole päässyt vieläkään kunnolla kiinni, mutta muutaman YouTube-jumpan olen koronakevään aikana tehnyt kuitenkin.
Ap
Hei Ap ja kaikki muut!
Liikuntaa harrastan itse aika samaan malliin kuin aiemminkin. Teen siis kotijumppia 4-5 kertaa viikossa. Nyt tosin kun aurinko on paistanut ja on vain kotona niin on tullut enemmän lenkkeiltyä ulkona.
Paino on pysynyt siellä samoissa 72 kilon lukemissa koko alkukevään kun pituutta minulla on siis 177 cm. Tosin nyt on pakko tunnustaa, että pääsiäisen aikoihin oli parin viikon ajanjakso jolloin meni ihan tolkuttomasti suklaata ja herkkuja. Paino tämän repsahduksen jälkeen 74 kiloa (osittain tosin nestettä varmasti). Nyt tämän viikon olen toistaiseksi onnistunut palaamaan hyvin samaan vanhaan terveelliseen kokonaisuuteen niin eiköhän se paino ala taas putoamaan ja kiinteytyminen jatku..
- Mustikka (jouduin ihan miettimään että mikäköhän se mun nimimerkki olikaan kun sen verta pitkä aika siitä kun viimeksi kirjoittelin)
Ketju on vaikea löytää nykyään kun ei ole hakutoimintoa..
Motivaatio ei oikein meinaa riittää. Kävin jo 94 kilossa, sen jälkeen on mennyt pari viikkoa 95 kilossa jumittaen. Flunssakin vielä kaiken lisäksi, ettei edes lenkille pääse.
Kasi
Minulla sujuu entiseen malliin. Syön tavalliseen tapaan aamupäiväpainotteisesti, jumppaan päivittäin, välillä treenaan kahvakuulalla, välillä käyn ulkona kävelylenkillä. Laihtuminen on hidastunut, mutta etenee kuitenkin, eikä tässä mikään kiire olekaan. Nyt olen päässyt 1,8 kilon päähän normaalipainosta. Nautin yhä terveellisestä ruuasta ja vaihtelen sitä sen mukaan, mitä milloinkin tekee mieli. Ihme, että kukkakaaliakin voi himoita:-). Olo on mukava, ja tunnen, että tällä tavalla jaksaa jatkaa. Nykyisessä tilanteessa tuntuu tärkeimmältä pysyä hyvällä mielellä.
Tellu
Minä olen nyt tänä keväänä ensimmäistä kertaa elämässäni päättänyt aloittaa juoksemisen. Kävin tänään kolmatta kertaa eikä se matka ja vauhti kyllä päätä huimaa (3-4 kilometrin lenkkejä), mutta jaksanpahan ainakin juosta koko matkan. Ei olisi onnistunut muutama vuosi sitten. Hiljaa hyvä tulee :)
Täällä ei ole mennyt mitään vappuherkkuja. Simaa tai munkkeja en viitsinyt tehdä ihan sillä kun mietin sitä sokerin ja rasvan määrää. Sen sijaan teen tänään perjantain kunniaksi sokeritonta juustokakkua, pohjaankaan ei tule voita vaan se tehdään banaanista ja kaurahiutaleista. Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
- Mustikka
Tulin pitkästä aikaa katsomaan, onko täällä korona-aikana yhtään viestejä. Itsellä alkaa jo karanteenissa olo kyllästyttää. Koira on toki päässyt lenkille useammin!
Olen tiputellut hidasta tahtia. Välillä on tuntunut, ettei paino liiku mihinkään moneen viikkoon... viime vuoden ketjussa paino lähenteli sataa, juuri katsoin muistiinpanojani tammik (2020) alussa olen painanut 92,8. Nyt paino 86,6. Eli kuutisen kiloa pudonnut noin 4kk:ssa! En uskoisi, jos en olisi kirjoittanut ylös, suosittelenkin kaikille, antaa lisäuskoa itseen silloin, kun paino jumittaa. Seuraavaksi haluaisin nähdä 85kg alituksen, toivottavasti toteutuu!
Ilmeisesti painonpuditus ei näy vielä, kukaan ei ole kommentoinut. Tosin en ole kyllä paljon ihmisiä nähnyt....toivon, että johonkin normaaliin päästään pian palaamaan.
-Muotila-
Viisi kiloahan lähtee helposti kuukaudessa (jos lähtöpaino on enemmän niin ensimmäisen kuukauden aikana lähtee vaikka 10 kg) kun jättää höttöhiilarit pois ja liikkuu edes jotenkin. Vaikka puolen tunnin reipas kävelylenkki päivittäin, ei mitään pysähtelyä ja maleksimista koiran kanssa.
Eli jos vuodenvaihteessa olette aloittaneet, niin olisi pitänyt lähteä se 20 kg jo ihan helposti.
Minä pudotin tuon 5 kg tammikuussa, eikä ole takaisin tullut :)
Nyt BMI 18,6. Tämä hyvä. Ei tarvitse kituuttaa, olla nälissään tai laskea kaloreita.
Twix