KEVYEMPI VUOSI 2020
Onko vuoden 2020 laihduttajille jo omaa ketjua? Jos ei, tässäpä sellainen. Mukaan vaan kaikki, joilla työn alla elämäntapamuutos tai dieetti, oli tavoitteena pudottaa kiloja kaksi tai kolmekymmentä. Tyyli on vapaa.
Pidetään ketju vapaana kiistelystä, kunnioitetaan toisiamme ja autetaan tarvittaessa. Sopivin tapa elämäntapojen muuttamiseen ja kevyempään elämään on nimittäin se, joka toimii itsellä, mutta ei välttämättä silti toimi kaikilla muilla.
Tervetuloa mukaan!
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei pitkästä aikaa! Mä lueskelen tätä ketjua usein kun vain ehdin ja vaikka en muille vastaisikaan, saan kovasti tsemppiä teidän viesteistä. Kiva tietää ettei ole yksin tavoittelemassa parempia elämäntapoja! :)
Mulla oli tässä välillä takapakkia. Meni viikko, kun koko terveellisyysprojekti ei kiinnostanut yhtään. En liikkunut enkä syönyt terveellisesti. Jotain oppia oli kuitenkin tarttunut takaraivoon, kun syöminen ei kuitenkaan lähtenyt käsistä herkkujen mättämiseen. Ja tärkeintä oli, että nousin taas! Sain kiinni hyvästä päivärytmistä kun aluksi vähän pakotin itseäni siihen. Jälkeenpäin ajateltuna on ihan ok olla välillä "vapaalla".
Tällä hetkellä painan tasan 82 kiloa. Alkuperäinen lähtötilanne on ollut 95,2 kg. Asetin tavoitteeksi, että tänä kesänä painaisin alle 80 kiloa ja taitaa käydä niin että alitan sen ihan kirkkaasti :D tilasin vaatteita Zalandolta kokoja 42 ja 44. Ne 42 kokoiset farkut pidän, mutta esimerkiksi 44 koon paita roikkui päälläni kuin säkki. Palautukseen meni suurin osa, kerrankin näin päin että liian suuria kuin pieniä! Nyt ei edes harmita kun en saanutkaan uusia vaatteita tähän hätään.
Täällä on ollut aivan ihania ilmoja lenkkeilyyn. Mulle sopii tämä ennenaikainen kevät :)
Lala
Mahtava saavutus, hienoa Lala! Meilläpäin on ainakin ollut lenkkipolut täynnä ihmisiä, kun on kirkkaampaa ja kuivempaa. Todellakin keväinen fiilis, kun katupöly pöllyää ja lunta ei näy. Huomaan itse heti muutoksen voinnissa, kun aurinko paistaa ainaisen harmauden ja pimeyden sijaan.
Tätillä myös hyvä pudotus ja mainio asenne. Tuo laihtumistahti on muuten yli viisikymppiselle tosi hyvä - olen kuullut, että iän myötä homma voi käydä melkein mahdottomaksi naisilla. Samat kommentit myös nimimerkille -L-.
Pallukalle onnea raskauskilojen pudotuksesta :)
Aurinkoista viikonloppua kaikille! Oma loppuviikko menee rästitöitä tehdessä, siivoillessa, perheen kanssa touhutessa ja ehkä myös uskaltaudutaan kylpylään, vaikka näin loma-aikaan niissä on kovin ruuhkaista. Otan tavoitteeksi käydä 1 kerran lenkillä loppuviikon aikana, palataan tähän vielä.
Ap
Tämä ketju on erinomainen,. Olen välillä käynyt lukemassa, vaikka itse en olekaan tohtinut kirjoittaa, koska oma painonpudotus on jo pitkään ollut kovin takkuista. Nostan hattua kaikille, jotka ovat onnistuneet painoaan pudottamaan, ja kiitos kaikille asiallisille kirjoittajille.
Laihdutin pari vuotta sitten 17 kg, muutama kilo on tullut takaisin, mutta nyt ei paino tipu millään. No, hyvä puoli on se, että olen jo muutaman vuoden ajan lisännyt liikuntaa vähitellen, kun sairastelukierteet ovat helpottaneet, ja tällä hetkellä harrastan liikuntaa joka päivä, kohtuudella kuitenkin. Kävelykilometrejä on kertynyt runsaasti ja pyöräilyä keväästä syksyyn myös. Mutta se keski-ikäisen paino, se ei vaan putoa, vaan jumittaa jossain 98 kg:ssa. Lisääntynyt liikunta lisää ruokahalua, ja viime aikoina ikävät ja todella raskaat vastoinkäymiset lisäävät lohtusyömistä, joka on todella sitkeästi liimautunut minuun ihan lapsuudesta asti.
Suuri ongelma on se, että vatsaongelmien takia on iso joukko ruokavaliorajoituksia, rahkat, raejuustot ja ruisleipä ovat ihania muistoja vain.
Liikuntaa aion jatkaa, pitää ehkä hyväksyä, että en pysty painoa tästä pudottamaan. Parasta on ehkä lakata käymästä puntarilla, ja yrittää pitäytyä kohtuudessa.
Olen nyt laihduttanut helmikuun ajan, ja paino on pudonnut 3,5 kiloa 74,5 kiloon. Maaliskuun tavoite on 72 kiloa ja huhtikuun 70 kiloa eli normaalipaino. Minua on auttanut se, että pätkäpaastoilen aina viikonloppuisin eli syön normaalin aamiaisen lisäksi pelkästään lounaan, johon satsaankin sitten niin, että se on mahdollisimman maukas ja ravinteikas ja pitää kylläisenä. Olen yrittänyt samaa arkipäivinä, mutta se ei ole toiminut hyvin. Tykkään syödä aamupainotteisesti eli en halua luopua aamiaisesta ja lounaasta, mutta töissä lounaan joutuu joskus syömään niin nopeasti, ettei siitä ehdi nauttia kunnolla, ja se nauttiminen on kuitenkin tärkeää. Sitä paitsi illalla on kiva syödä rauhassa jotain kevyttä, kun tulee töistä. Eli pätkäpaastoilen jatkossakin vain viikonloppuisin, koska se kuitenkin auttaa laihduttamisessa.
Tellu
Tänään 99kg, eli ihan kivasti etenee. Hyvin näkyy menevän muillakin :)
Seuraavaksi onkin vuorossa laihduttajan ihmiskoe, eli viikon lomareissu ilman vaakaa ja syömisten kirjaamisia. Vaikka onkin tiedossa paljon liikkumista ja aktiivisuutta, ravintolasyömiset muiden kanssa vähän jännittää.
Kasi
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi onkin vuorossa laihduttajan ihmiskoe, eli viikon lomareissu ilman vaakaa ja syömisten kirjaamisia. Vaikka onkin tiedossa paljon liikkumista ja aktiivisuutta, ravintolasyömiset muiden kanssa vähän jännittää.
Kasi
Mitä niitä jännittämään, saathan kuitenkin itse valita syömisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasi
Mitä niitä jännittämään, saathan kuitenkin itse valita syömisesi.
Olen huomannut, että muiden seurassa syöminen on erilaista kuin yksin syöminen. Ja sitten vielä se ravintolaruoka lisäksi, ja kun ei pysty seuraamaan omaa tilannetta reaaliajassa. Luulin aiemmin, että osaan arvioida ruuan määrää ja sisältöä, mutta Yazion käyttö on osoittanut, etten osaa. Enkä tiedä, olenko vielä oppinut. Harmittaa, jos omalla tyhmyydellä tulee takapakkia.
Kasi
Minäkin täällä pitkästä aikaa. Turhautuminen on meinannut olla kova, kun tuntuu että paino jämähtänyt täysin 82 kiloon. Viime vuonna tiputin parhaimmillaan 13 kg, kävin 79 kilossa, mutta niin vaan joulu ja jatkuvat juhlat syystalvella saivat painon takaisin 82 ja nyt käyn aina kilon tai pari jompaan kumpaan suuntaan ja sitten taas takas tähän ja ei mene alas pysyvästi sitte millään, vaikka teoriasda painon pitäisi näillä syömisillä pudota.
Mars
Mars, I feel you! Mulla on myös paino täysin jämähtänyt. Tuntuu että näännytän itseäni turhaan pienellä ruokamäärällä kun vaa’an lukema pysyy joka päivä samana.
En tiedä miten päin olisin. Liikuntaa harrastan kohtuullisesti eli senkään lisääminen ei mielestäni ole ratkaisu. Syömisen rajoittamisella olen aiemmin saanut painon alas. En tiedä johtuuko tämä keski-iästä vai mistä kun on niin takkuista.
Ehkä mun pitäisi kokeilla myös pätkäpaastoa. Saan vain helposti päänsärkyä vähästä syömisestä / liian pitkästä tauosta. Tsemppiä kaikille meni teillä paremmin tai heikommin tämä projekti!
Kyllä täältä vielä noustaan - tai siis laskeudutaan!
Hippa
Huomenta kaikille! Pitkään ketjua sivusta seuranneena ilmoittaudun mukaan, kevennys on mulla vielä kesken.
Olen 165 cm ja paino kävi korkeimmillaan 66 kilossa, syksyn ruokavaliomuutosten ja liikunnan lisäämisen jälkeen paino 60 kg. Tavoittelen noin 57 kiloa.
Mulla on parhaiten toiminut kasvisten voimakas lisääminen ja kirjasin 3 kk kaiken fatsecret-sovelkukseen. Syön yhä ruisleipää aamu-ja iltapalalla mutta lounas ja päivällinen on pelkkiä kasviksia ja kalaa/kalkkunaa/kanaa/lihaa. Lisänä syön välipalahedelmiä.
Liikunta on nyt tullut tavaksi niin että käyn ryhmäliikunnassa 3-4 kertaa viikossa 60 min joissa palaa noin 400 kcal/kerta. Parasta tässä keventämisessä on ollut kuitenkin se, että mulla on ollut koko talvena vain yksi flunssa. Viimeisten vuosien aikana olen flunssaillut lähes koko talvikauden.
Hyvää kevättä kaikille! t: N44
En käynyt lenkillä! Mutta uimassa kävin.
Vaihdoin elintarvikevaakaan patterit aikomuksena ottaa ruokavaliopuoli nyt enemmän tosissaan. Eli kaikki ruoat kotona vaa'an kautta ja Fatsecretiin ylös. Ainakin jonkin aikaa nyt.
Ap
Mukava kun on aktiivista porukkaa täällä! Toisten saavutukset antaa lisäpotkua omaankin elämäntaparemonttiin :)
Mulla häämöttää pian -10kg raja. Ihan uskomatonta. Oon monta vuotta pitänyt tätä painon kanssa kamppailua niin vaikeana asiana, vaikka todellisuudessa (ainakin itseni kohdalla) tässä ei ole ollut mitään vaikeaa. Itsekuria ja keittiövaa’an se toki on vaatinut, mutta noin muutoin on ollut aika pehmeä lasku uusiin ruokailutottumuksiin. Vielä on paljonkin matkaa jäljellä siihen mitä tavoittelen, mutta motivaatio on viikko viikolta korkeampi. On muutes huikea tunne nykäistä joskus pieneksi käyneitä vaatteita uudelleen päälle ja tuntea olonsa mukavaksi niissä!
Tsemppiä kaikille loppuviikkoon!
- Nuffe
Hienoa, Nuffe! Täälläkin alamäki vain jatkuu - loivana tosin, mutta kuitenkin:-). Tänä aamuna pääsin nippa nappa alle 74 kilon. Tuntuu aina suurelta saavutukselta, kun pääsee uusille kilolukemille. Niillä lukemilla sitten sahataan jonkin aikaa, kunnes tulee seuraava nytkähdys alaspäin.
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
Tellu
Kävin taas pitkästä aikaa vaa'alla ja kilon olin saanut pois kuukaudessa, nyt siis paino: 71 kg (pituus 176) ja tavoite on se n. 66-68 kg. Todella hitaaasti siis sujuu, mutta täytyy myöntää, että parina iltana on tullut iltasyöpöteltyä stressiin joten siihen nähden olen ihan tyytyväinen että edes jotain on lähtenyt.
Olen myös taas alkanut treenaamaan säännöllisesti. Olin lähes jatkuvassa flunssassa 3-4 kuukautta ennen joulua joten treenit jäivät melko vähäisiksi ja epäsäännöllisiksi. Nyt päässyt taas siis rytmiin kiinni ja treenaan 4-6 kertaa viikossa. Parasta oli kun eilen poikaystävä huomautti, että vatsalihakseni alkavat näkyä ja tosiaan kun peilistä katsoin niin alkavat sieltä pikkuhiljaa tulemaan esille :) suurin ongelmakohta minulla on reidet, ne ovat melko paksut, niitä pitää varmaan alkaa treenaamaan kovemmin. Tänään aion nauttia hieman viiniä ja juustoa hillitysti. Treenit on tehty aamulla ja taidanpa käydä myös pienellä kävelyllä kun aurinko paistaa niin ihanasti. Kivaa viikonloppua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Kävin taas pitkästä aikaa vaa'alla ja kilon olin saanut pois kuukaudessa, nyt siis paino: 71 kg (pituus 176) ja tavoite on se n. 66-68 kg. Todella hitaaasti siis sujuu, mutta täytyy myöntää, että parina iltana on tullut iltasyöpöteltyä stressiin joten siihen nähden olen ihan tyytyväinen että edes jotain on lähtenyt.
Olen myös taas alkanut treenaamaan säännöllisesti. Olin lähes jatkuvassa flunssassa 3-4 kuukautta ennen joulua joten treenit jäivät melko vähäisiksi ja epäsäännöllisiksi. Nyt päässyt taas siis rytmiin kiinni ja treenaan 4-6 kertaa viikossa. Parasta oli kun eilen poikaystävä huomautti, että vatsalihakseni alkavat näkyä ja tosiaan kun peilistä katsoin niin alkavat sieltä pikkuhiljaa tulemaan esille :) suurin ongelmakohta minulla on reidet, ne ovat melko paksut, niitä pitää varmaan alkaa treenaamaan kovemmin. Tänään aion nauttia hieman viiniä ja juustoa hillitysti. Treenit on tehty aamulla ja taidanpa käydä myös pienellä kävelyllä kun aurinko paistaa niin ihanasti. Kivaa viikonloppua kaikille!
- Mustikka (unohtuu tuo nimimerkki suht helposti 😁)
Huomenta kaikille! Olipa täällä motivoivia viestejä luettavana :) Onnea jokaiselle pudotetuista kiloista ja kadotetuista senteistä, oli niitä takana sitten 1 tai 10.
Omakin paino on nytkähtänyt alaspäin kalorirajoituksen myötä. Aloitin myös ssri-lääkkeen pienen tauon jälkeen, ja se tuntuu tukevan myös painonhallintaa kun puuttuvaa serotoniinia ei tarvitse hakea ruoasta... Olen kärsinyt jo lapsesta saakka oireista, jotka viittaavat mataliin serotoniinitasoihin. Toiveena olisi senkin takia saada painoa alas ja liikunta takaisin elämään, että voisin pärjäillä jatkossa ilman lääkkeitä, vaikka tila onkin ns. pysyvä.
Motivaatio muutokseen on kova, mutta jaksaminen on ollut monesta syystä koetuksella jo monta vuotta. Siksi onkin kiva, kun täällä on niin mukava porukka kasassa, muiden esimerkki kannustaa valtavasti. Kiitos, että jaksatte kirjoitella!
Ap
Hienoja pudotuksia monella. Tulin tänne hakemaan inspiraatiota. Kommentoinkin alkusivuilla. Hyvin on tammi ja helmikuussa pudottamani 6 kiloa pysynyt poissa, nyt vaan pitäs jatkaa. Normaalipaino tavotteena, elikkä vielä - 10, ihan vaan terveyssyistä.
Sairastan verenpainetautia jonka hallintaan joudun käyttämään kolmea eri lääkettä.
Täällä noin kolmessa viikossa -100g! En tiedä itkiskö vai nauraisko.
-Muotila-
Vierailija kirjoitti:
-Muotila-
Pitäisi ymmärtää, että paino ei putoa tasaisesti oman suunnitelman mukaan. Kyllä se on se sun oma keho, joka pudotuksen määrää. Välillä on taukoja ja sitten taas jatkuu. Älä stressaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Muotila-
Pitäisi ymmärtää, että paino ei putoa tasaisesti oman suunnitelman mukaan. Kyllä se on se sun oma keho, joka pudotuksen määrää. Välillä on taukoja ja sitten taas jatkuu. Älä stressaa :)
Kiitos!! Mutta helpommin sanottu, kuin tehty. Jatketaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Muotila-
Kiitos!! Mutta helpommin sanottu, kuin tehty. Jatketaan!
-Muotila- (unohtui nimim)
Mahtava saavutus, hienoa Lala! Meilläpäin on ainakin ollut lenkkipolut täynnä ihmisiä, kun on kirkkaampaa ja kuivempaa. Todellakin keväinen fiilis, kun katupöly pöllyää ja lunta ei näy. Huomaan itse heti muutoksen voinnissa, kun aurinko paistaa ainaisen harmauden ja pimeyden sijaan.
Tätillä myös hyvä pudotus ja mainio asenne. Tuo laihtumistahti on muuten yli viisikymppiselle tosi hyvä - olen kuullut, että iän myötä homma voi käydä melkein mahdottomaksi naisilla. Samat kommentit myös nimimerkille -L-.
Pallukalle onnea raskauskilojen pudotuksesta :)
Aurinkoista viikonloppua kaikille! Oma loppuviikko menee rästitöitä tehdessä, siivoillessa, perheen kanssa touhutessa ja ehkä myös uskaltaudutaan kylpylään, vaikka näin loma-aikaan niissä on kovin ruuhkaista. Otan tavoitteeksi käydä 1 kerran lenkillä loppuviikon aikana, palataan tähän vielä.
Ap