KEVYEMPI VUOSI 2020
Onko vuoden 2020 laihduttajille jo omaa ketjua? Jos ei, tässäpä sellainen. Mukaan vaan kaikki, joilla työn alla elämäntapamuutos tai dieetti, oli tavoitteena pudottaa kiloja kaksi tai kolmekymmentä. Tyyli on vapaa.
Pidetään ketju vapaana kiistelystä, kunnioitetaan toisiamme ja autetaan tarvittaessa. Sopivin tapa elämäntapojen muuttamiseen ja kevyempään elämään on nimittäin se, joka toimii itsellä, mutta ei välttämättä silti toimi kaikilla muilla.
Tervetuloa mukaan!
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastelut liikunnan esteenä jälleen. Ruokavaliolla pidän pudotusta yllä.
Tilanne nyt -4kg.
Lähinnä itselleni tätä päivittelen tänne. Jostain syystä viesteihini ei ole tullut "vastauksia" täällä ketjussa, hah, kuin pahimpina kouluaikoina!
NOITA
Jos positiivista haluaa hakea, niin sairaana ei yleensä edes tee mieli syödä juuri mitään. Pikaista paranemista!
Kasi
Kiitos :) Tsemppiä sinulle kilojen pudotukseen myös :)
Noita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastelut liikunnan esteenä jälleen. Ruokavaliolla pidän pudotusta yllä.
Tilanne nyt -4kg.
Lähinnä itselleni tätä päivittelen tänne. Jostain syystä viesteihini ei ole tullut "vastauksia" täällä ketjussa, hah, kuin pahimpina kouluaikoina!
NOITA
Pahoittelut, jos jotain tärkeää on mennyt ohitse - olen ainakin itse välillä poissa palstalta useita päiviä, ja on ollut vaikeaa löytää olennaisia viestejä, kun väliin on saattanut pamahtaa (turhaa) vääntöä monta sivua.
Paranemisia sinulle! Meilläkin tämä alkuvuosi on ollut hirveän tautista aikaa. Pitää kuitenkin yrittää tehdä edes liikkuvuusharjoittelua (venyttelyä ja nivelten pyörittelyä) päivittäin, vaikka ei muuten pääsisikään vielä liikkeelle. Ap
Kiitos :)
Pahoittelut minultakin, turhauduin näköjään aamulla... ja ainaisesta sairastelusta. Kivahan se on kuitenkin jos joku kommentoi omiakin viestejä :)
Sairastelun aikana meinaa luovuttaa. Kun on kova halu ja tahto pudottaa painoa - sitten ei pysty liikkumaan.....!
Minulla kun on aineenvaihdunta muutenkin hidasta (en avaa enempää), niin aika pienillä kaloreilla joutuu olemaan, että paino putoaa :(
Tilanteeni siis alkujaan, että havahduin (JÄRKYTYIN) kun mittari näytti 100kg!!!
Onnistuin pudottamaan noin 17kg, joista siis muutamia kiloja tuli takaisin.
Siksi siis uusi ryhtiliike ja nyt -4kg vuoden alusta.
Tämän halusin kertoa, koska jotkut kerroitte että 100kg ylittynyt, sen pystyy myös alittamaan :)
Tsemppiä teille ja kaikille muillekin!
toivottelee
Noita
Täällä sujuu taas vaihteeksi paremmin. Herkuttelut olen saanut kuriin ja ruokarytmi on taas tasapainoisempi. Olen päättänyt nyt hetkeksi jättää vaa'an sillä huomasin sen vain aiheuttavan ahdistusta. Keskityn syömään terveellisesti sopivan määrän kaloreita päivittäin ja jatkan treenamista. Katsellaan sitten vaikka taas kuukauden päästä jos se paino olisi näin myös pudonnut :)
Omaa laihdutusta "vaikeuttaa" se, että avopuoliso on luonnostaan hoikka ja voi syödä mitä haluaa milloin haluaa. Ei hänkään mitään roskaruokaa mätä, mutta esim pasta ja riisi joita minä jonkin verran välttelen kuuluvat hänen tavalliseen ruokavalioonsa. Olen yrittänyt ratkaista tämän niin, että teen kaksi versiota samasta ruoasta eli jos syömme vaikka mozzarella-pesto-kanaa on hänelle lisukkeeksi riisiä ja minulle parsakaalia, kermainen kana-herkkusieni pasta taas on minulle vain kanaa ja herkkusieniä öljyssä paistettuna jne. Toimii melko hyvin oikeastaan, vaatii vaan hieman enemmän työtä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sujuu taas vaihteeksi paremmin. Herkuttelut olen saanut kuriin ja ruokarytmi on taas tasapainoisempi. Olen päättänyt nyt hetkeksi jättää vaa'an sillä huomasin sen vain aiheuttavan ahdistusta. Keskityn syömään terveellisesti sopivan määrän kaloreita päivittäin ja jatkan treenamista. Katsellaan sitten vaikka taas kuukauden päästä jos se paino olisi näin myös pudonnut :)
Omaa laihdutusta "vaikeuttaa" se, että avopuoliso on luonnostaan hoikka ja voi syödä mitä haluaa milloin haluaa. Ei hänkään mitään roskaruokaa mätä, mutta esim pasta ja riisi joita minä jonkin verran välttelen kuuluvat hänen tavalliseen ruokavalioonsa. Olen yrittänyt ratkaista tämän niin, että teen kaksi versiota samasta ruoasta eli jos syömme vaikka mozzarella-pesto-kanaa on hänelle lisukkeeksi riisiä ja minulle parsakaalia, kermainen kana-herkkusieni pasta taas on minulle vain kanaa ja herkkusieniä öljyssä paistettuna jne. Toimii melko hyvin oikeastaan, vaatii vaan hieman enemmän työtä.
Tämä siis - Mustikka
Mustikka:
Voin samaistua tuohon ruokapolitiikan hankaluuteen samassa taloudessa asuvan ihmisen kanssa! Puoliso nyt raapii vähän päätänsä, kun minäkin olen vähennellyt riisit, pastat ja perunat aika minimiin. 😅 Tosin sivuvaikutuksena hänkin on syönyt nyt terveellisemmin, kun ei kaapit notku herkuista ja valmisruuista.
Flunssaa meinaa puskea päälle, mutta selkeästi vastustuskyky tekee parhaansa, kun ei ole tauti vielä levinnyt käsiin. Jospa menisi tämmöisellä pienellä pöhnällä ohi, ettei tarvitsisi urheilua nyt jättää välistä. Parikin päivää putkeen ilman kunnon liikuntaa saa aikaan jo ahdistusta, kai sitä siihenkin touhuun koukuttuu vaikka pitkään kyllä tuli etsittyäkin sitä ”liikunnan iloa”, mistä kaikki toitotti!
- Nuffe
99,5!!! En yksinkertaisesti käsitä miten tämä on mahdollista, mutta tuollaista lukemaa tuli tänä aamuna. Oli pakko punnita kolme kertaa ennen kuin uskoin :D
Kasi
Minä olen nyt laihduttanut kolmisen viikkoa, ja paino on pudonnut 3,1 kiloa eli nopeammin kuin olin ajatellut, mikä ei kyllä haittaa ollenkaan:-). Normaalipainoon on vielä 5 kiloa. Minulla kaikki ylimääräinen on kertynyt vatsan seudulle, ja sieltä sitä on myös lähtenyt. On mukava huomata, että vatsa ei ole enää samalla lailla tiellä, kun taivuttelee, ja vyötärönympäryskin on jo alle sen 90 sentin. Kyllä kannattaa jatkaa:-).
Tellu
Täällä etenee hitaasti mutta varmasti! :) Paino nyt 59 kg, seuraavaan välitavoitteeseen enää 0,2 kg pudotettavaa jäljellä (sitten on lähtenyt 20 kiloa siitä mitä painoin enimmilläni) ja lopulliseenkin 2,6 kg. Tahti on ollut nyt aika rauhallinen ja kuukaudessa on lähtenyt keskimäärin alle kilo, eli varmaan menee vielä muutama kuukausi projektissa, mutta ei tässä kiirekään ole. Jännittävää nähdä sitten miltä kroppa näyttää kun tuohon lopulliseen tavoitteeseen pääsee! Nytkin alkaa olla jo paljon parempi olo. :) Sen jälkeen varmaan vielä vähän kiinteytystä mutta painon ei sitten tarvitse enää laskea. En kuitenkaan halua vielä mennä asioiden edelle vaan katsoa siinä vaiheessa tilannetta.
Tsemppiä kaikille projektiin! :) Ihanaa kun mennään kevättä kohden niin alkaa taas olla kelienkin puolesta mukavampaa lähteä ulkoilemaan. Tekee kyllä hyvää kropalle ja mielelle!
- A
Nuffe, kiva kuulla että jollain toisella sama tilanne :) se on tosiaan hyväksi koko taloudelle, että kaapeista löytyy enempi vähempi vain terveellistä ruokaa.
Tänään olen syönyt aamupalaksi maustamatonta rahkaa ja 1 kiwin.
Lounaaksi banaanilettuja jossa siis vain 2 kananmunaa, 1 muussattu banaani, 0,5 tl vaniljasokeria sekä kanelia ja kardemummaa mausteena. Ei vehnäjauhoja ollenkaan siis. Hyvä vinkki makean nälkään jos haluaa kuitenkin myös terveellisyyttä miettiä. Paistoin ruokalusikallisessa öljyä.
Päivälliseksi palan kanaa, 1 avokado, 10 kirsikkatomaattia ja 1/4 kurkusta.
Iltapalaksi taidan tehdä chiapuuroa. Päivän kalorit siis n. 1350 ja 45 min cardio treenin tein myös aamulla. Nyt sujuu taas vaihteeksi siis hyvin!
- Mustikka
Vierailija kirjoitti:
Nuffe, kiva kuulla että jollain toisella sama tilanne :) se on tosiaan hyväksi koko taloudelle, että kaapeista löytyy enempi vähempi vain terveellistä ruokaa.
Tänään olen syönyt aamupalaksi maustamatonta rahkaa ja 1 kiwin.
Lounaaksi banaanilettuja jossa siis vain 2 kananmunaa, 1 muussattu banaani, 0,5 tl vaniljasokeria sekä kanelia ja kardemummaa mausteena. Ei vehnäjauhoja ollenkaan siis. Hyvä vinkki makean nälkään jos haluaa kuitenkin myös terveellisyyttä miettiä. Paistoin ruokalusikallisessa öljyä.
Päivälliseksi palan kanaa, 1 avokado, 10 kirsikkatomaattia ja 1/4 kurkusta.
Iltapalaksi taidan tehdä chiapuuroa. Päivän kalorit siis n. 1350 ja 45 min cardio treenin tein myös aamulla. Nyt sujuu taas vaihteeksi siis hyvin!
- Mustikka
Saattaa olla, että käytin enempi tai vähempi termiä hiukan väärin (?)😂, noh mutta ymmärrätte varmaan kuitenkin mitä tarkoitan 😊 kun ei ole asunut Suomessa hetkeen niin alkaa unohtaa kielen 🙈
Onpa täällä mahtavia pudotuksia monella, vau! Ja muutenkin hyvä meno.
Omasta tilanteesta ei ole paljoa raportoitavaa. Liikuntaa olen lisännyt, mutta ruokavalion kanssa on vielä vaikeaa. Paino aika lailla samassa kuin aloittaessa. No sekin on jotain, nimittäin loppuvuonna paino nousi syys-joulukuun aikana 6 kiloa ja olen sentään saanut nousun pysähtymään. Tämä nykyinen paino tuntuu olevan jonkinlainen yläraja, koska tästä suunta on tähän mennessä ollut aina tavalla tai toisella alaspäin: ylemmäs en ole antanut nousta kaikesta jojoilusta huolimatta.
Ap
Kiinnostava juttu eilen Iltasanomissa https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006415291.html
Miksi laihduttajan kannattaa liikkua?
Moni laihduttamisessa onnistunut hehkuttaa liikkumisen mukanaan tuomaa hyvää oloa ja energiaa. Ne ovat vain osa liikunnan monista hyödyistä.
Liikunta vähentää melko tehokkaasti vyötärölihavuutta eli vatsaonteloon kertynyttä liiallista rasvakudosta. Vaikka liikunta ei pudottaisikaan painolukemaa, sen vaikutukset voivat näkyä esimerkiksi sokeri- ja rasva-arvojen kohenemisena.
Liikunta on hyvä keino estää painon nousu.
Laihduttamalla pudotetut kilot pysyvät paremmin poissa, jos liikut säännöllisesti.
Kaikki liikunta kuluttaa energiaa. Tunnin reipas kävely polttaa kilokaloreita yhtä paljon kuin puolen tunnin hölkkä.
Liikkuminen ylläpitää lihaksia, mikä on terveyden ja energiankulutuksen kannalta hyvästä.
Liikunnan merkitystä laihduttamisessa ja painonhallinnassa vähätellään tosi usein, onneksi on toisenlaisiakin näkemyksiä.
Tämä ketju on jo niin pitkä, että en jaksa lukea kaikkia viestejä, mutta ilahduttavasti silmiini on osunut vain positiivisia ja tsemppaavia viestejä, kuten ap ekassa viestissään toivoi!
Oma tavoitteeni on päästä normaalipainoon, joka pituisellani on <68 kg. Aloittaessani lokakuussa painonpudotuksen, painoin 80,5 kg - enemmän kuin ikinä, mukaanluettuna raskauksien viimeiset viikot! Sain jouluun mennessä pudotettua 4 kg, sitten pari viikkoa söin joulun aikaan hyvin vapaasti suklaata ja jatkoin projektiani tammikuussa. Tällä hetkellä normaalipainoon (BMI < 25) on vielä matkaa n.7 kg. Viime viikko kului reissussa, jossa kävelin kyllä joka päivä vähintään 10 000 askelta, mutta en merkinnyt syömisiäni ylös ja arvelen saaneeni joka päivä aika paljonkin liikoja kaloreita. En ole käynyt reissun jäljiltä vaa'alla. Mutta tänään jatkoin taas ruokien merkkaamista. Käytän iPhonen Yazio-sovellusta.
Minulle kiloja ovat tuoneet mitä suurimmassa määrin suklaa ym. makeat herkut. Ruokailuni on enimmäkseen terveellistä ja kohtuullista, pidän salaateista, marjoista ja hedelmistä eikä minun ole vaikea etsiä ja löytää terveellisiä vaihtoehtoja. En käytä mitään dieettiä vaan syön kaikkia ravintoaineita.
Vyötärönympärykseni alkaa olla 90 cm:n hujakoilla, joten terveysuhkaa suurempi on turhamainen ulkonäkökriiseily (ja vaatteiden mahtuminen/istuminen). Olen 50-vuotias, joten aineenvaihdunta on selkeästi hitaampaa kuin nuorempana, mutta hiljaa hyvä tulee, suunta on alaspäin pidemmällä aikavälillä.
-L-
Moi pitkästä aikaa! Anteeksi että en ole seurannut ketjua ja kommentoinut muiden kirjoituksia, masennuin vaan niistä alun kiusaajista ja vetäydyin ketjusta. :/ Halusin kuitenkin tulla kertomaan että mulla on elämänmuutos aika hyvällä mallilla. Ne neljä raskauskiloa joista halusin eroon ovat poistuneet alkuvuoden aikana. :) nautin salilla käymisestä kaksi kertaa viikossa ja kaipaan sitä jos en pääse liikkumaan. Kerran, pari viikossa saatan syödä pienen herkun kuten piirakkapalan. Arjessa olen kuitenkin pienentänyt annoskokoja ja lisännyt kasviksia ja proteiinia jokaisella aterialla. Mulle on ollut iso oivallus että pienentämällä jokaista ateriaa vähän, ei tarvitse luopua mistään kokonaan. :) tsemppiä kaikille muillekin! -Pallukka
Hei pitkästä aikaa! Mä lueskelen tätä ketjua usein kun vain ehdin ja vaikka en muille vastaisikaan, saan kovasti tsemppiä teidän viesteistä. Kiva tietää ettei ole yksin tavoittelemassa parempia elämäntapoja! :)
Mulla oli tässä välillä takapakkia. Meni viikko, kun koko terveellisyysprojekti ei kiinnostanut yhtään. En liikkunut enkä syönyt terveellisesti. Jotain oppia oli kuitenkin tarttunut takaraivoon, kun syöminen ei kuitenkaan lähtenyt käsistä herkkujen mättämiseen. Ja tärkeintä oli, että nousin taas! Sain kiinni hyvästä päivärytmistä kun aluksi vähän pakotin itseäni siihen. Jälkeenpäin ajateltuna on ihan ok olla välillä "vapaalla".
Tällä hetkellä painan tasan 82 kiloa. Alkuperäinen lähtötilanne on ollut 95,2 kg. Asetin tavoitteeksi, että tänä kesänä painaisin alle 80 kiloa ja taitaa käydä niin että alitan sen ihan kirkkaasti :D tilasin vaatteita Zalandolta kokoja 42 ja 44. Ne 42 kokoiset farkut pidän, mutta esimerkiksi 44 koon paita roikkui päälläni kuin säkki. Palautukseen meni suurin osa, kerrankin näin päin että liian suuria kuin pieniä! Nyt ei edes harmita kun en saanutkaan uusia vaatteita tähän hätään.
Täällä on ollut aivan ihania ilmoja lenkkeilyyn. Mulle sopii tämä ennenaikainen kevät :)
Lala
Vierailija kirjoitti:
Hei pitkästä aikaa! Mä lueskelen tätä ketjua usein kun vain ehdin ja vaikka en muille vastaisikaan, saan kovasti tsemppiä teidän viesteistä. Kiva tietää ettei ole yksin tavoittelemassa parempia elämäntapoja! :)
Mulla oli tässä välillä takapakkia. Meni viikko, kun koko terveellisyysprojekti ei kiinnostanut yhtään. En liikkunut enkä syönyt terveellisesti. Jotain oppia oli kuitenkin tarttunut takaraivoon, kun syöminen ei kuitenkaan lähtenyt käsistä herkkujen mättämiseen. Ja tärkeintä oli, että nousin taas! Sain kiinni hyvästä päivärytmistä kun aluksi vähän pakotin itseäni siihen. Jälkeenpäin ajateltuna on ihan ok olla välillä "vapaalla".
Tällä hetkellä painan tasan 82 kiloa. Alkuperäinen lähtötilanne on ollut 95,2 kg. Asetin tavoitteeksi, että tänä kesänä painaisin alle 80 kiloa ja taitaa käydä niin että alitan sen ihan kirkkaasti :D tilasin vaatteita Zalandolta kokoja 42 ja 44. Ne 42 kokoiset farkut pidän, mutta esimerkiksi 44 koon paita roikkui päälläni kuin säkki. Palautukseen meni suurin osa, kerrankin näin päin että liian suuria kuin pieniä! Nyt ei edes harmita kun en saanutkaan uusia vaatteita tähän hätään.
Täällä on ollut aivan ihania ilmoja lenkkeilyyn. Mulle sopii tämä ennenaikainen kevät :)
Lala
Älä keväästä puhu, nythän on täystalvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lala
Varsinainen urpo =) Nyt on talvi eikä mikään ennenaikainen kevät!
Tuota noin, oletkos sinä täällä "keskustelemassa" laihduttamisesta vai vuodenajoista?
Tosi hienoa, että Lala on jo noin lähellä tavoitettaan ja vielä reilusti etuajassa! Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lala
Varsinainen urpo =) Nyt on talvi eikä mikään ennenaikainen kevät!
Tuota noin, oletkos sinä täällä "keskustelemassa" laihduttamisesta vai vuodenajoista?
Tosi hienoa, että Lala on jo noin lähellä tavoitettaan ja vielä reilusti etuajassa! Hyvä!
Niin, kukahan se aloitti keskustelun vuodenajoista.
Vierailija kirjoitti:
Lala
Hienoa!
MInulla paino tippuu hitaasti mutta tippuu kuitenkin, noin 2 kg joka kuukausi ja BMI jo alle 30. MInulle sopiva vauhti, ei tunnu, että olisi mitenkään laidutuskuurilla mitä pitää miettiä koko ajan, pikemminkin tekee niitä hyviä valintoja arjessa (vähemmän hiilihydraatteja ja rasvaa, enemmän kasviksia, tarpeeksi proteiineja). Eipä jää nahka roikkumaan näin hitaalla vauhdilla :D Tavoite on olla kymmenen kiloa keveämpi kesällä. Kunhan flunssat menevät ohi ja päivä pitenee alan liikkumaan enemmän, minulla se nopeuttaa painonpudotusta ihan huomaamatta. Kun ikää on 50+ ei viitsi enää mitään rääkkikuureja eikä rääkki liikuntoja, pikkuhiljaa lisää liikuntaa ja vähitellen terveellisempää ruokaa, se tuntuu sopivan minulle. Tsemppiä kaikille! t Täti.
Oon jo pidempään lueskellut tätä ketjua vaikken itse oo jaksanut kirjoittaa. Tosi kiva lukea muiden kokemuksia! Mä aloitin elämäntapamuutoksen loppiaisena, lopullinen herätys oli se kun vaaka joulun jälkeen näytti ensimmäistä kertaa elämässäni yli 100 kiloa (100,6). Ruokailutottumusten lisäksi pielessä on ollut unirytmi ja tosi vähäinen liikkuminen, liikuin autolla pienetkin matkat.
Tänä aamuna vaaka näytti 93,7 kiloa. Oon pyrkinyt lähinnä lisäämään arkiaktiivisuutta, apuna tässä mulla on älykello. Työpäivinä mulla on askeltavoite 10 000 askelta (tehdastyö 12 tunnin vuoroissa, töissä ei paljoa askeleita kerry enkä kovin pitkiä lenkkejä ehdi työpäivän jälkeen tehdä) ja vapaapäivinä 15 000 askelta. Lisäksi teen muutaman kerran viikossa puolen tunnin kahvakuulatreenin kotona.
Syömisen suhteen oon vaan pyrkinyt korjaamaan ruokatottumuksia terveellisempään suuntaan laskematta kaloreita tai noudattamatta mitään tiettyä dieettiä. Pyrin syömään kilon kasviksia (josta noin 100g kotimaisia marjoja) päivässä. Hiilareita en välttele mutta höttöhiilareita (vaaleat leivät, pastat, turha sokeri) on jääneet jokapäiväisestä arjesta pois.
En oo ruokavalion suhteen ehdoton, koska tiedän että liian tiukat säännöt vaan vähentävät mun kohdalla motivaatiota. Jos oon kylässä niin voin sen tarjotun pullan syödä ja sitten syödä seuraavalla aterialla kevyemmin. Kävin myös viime viikolla työkavereiden kanssa pitsalla ja seuraavana päivänä "tasasin" tilanteen syömällä koko päivän tavallista kevyemmin.
Suurin muutos on tapahtunut omassa vireystilassa. Nukun paremmin ja jaksan paremmin joten tästä on hyvä jatkaa!
TT