Ketoilemalla kuntoon 2020. Muita innokkaita?
Eilen se alkoi, kuukausia pohdittu elämäntapamuutos. Tarkoitus olisi tulevan vuoden aikana saada painoa pois reilusti, sekä energiaa ja eloa muutenkin elämään. Olisiko muita innokkaita tähän mukaan? Voitaisiin jakaa tuntoja tässä ketjussa vuoden aikana 😊 Mitat ja valokuvat otan tänään kun eilen en ehtinyt. Keto kickstartin ostin myös itselleni joululahjaksi ja siihen olen nyt perehtynyt. Ajattelin pitää tipattoman tammikuun nyt alkuun. Aamut alkavat rasvakahvin voimalla ja kaksi ateriaa olen nyt syönyt sen lisäksi päivän aikana. Ei ole nälkä! Elektrolyyttijuomaa nautin myös välttääkseni heikotuksen. Viikonloput voivat alkuun olla hankalia...innokkaasti mietin jo kuitenkin erilaisia ketoreseptejä. 😊
Kommentit (484)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman sarvia ja hampaita haluan kysyä, että miksi aina uusi ja erikoinen ruokavalio tai dieetti? Vieläpä sellainen, että välillä "repsahdetaan" tai pidetään taukoa?
Omiin korviini kuulostaa hassulta, että "kaikkea on kokeiltu" ja nyt tätä ja silti pudotettavaa painoa on.
Entäs ihan tavalliset terveelliset elämäntavat ilman temppuja? Nykyään kai jokainen jo sisimmässään tietää etteivät taikadieetit toimi, vaan aina on aloitettava uusi. Ja sen epäonnistuessa seuraava."Taikadieetit" onkin ihan typeriä. Ketoilu ja muukin vhh ovat kuitenkin terveellisen ja ravitsevan ruuan syömistä ilman temppuja.
Silti se ainakin tämän keskustelun perusteella on dieetti, jolla on siis alku ja loppu ja josta on jouluna ja lomilla pidettävä taukoa ja repsahtelukin kuuluu asiaan...
No omalla kohdallani näen tämän ketoilun/vähähiilihydraattisen ruokavalion näin: Tällä hetkellä haluan pudottaa painoa, joten pidän kiinni siitä, että hiilihydraatit pysyvät riittävän alhaalla ja samoin rasva ja proteiinit suunnittelemissani rajoissa (eli olen ketoosissa). Kun olen saavuttanut tavoitepainoni, lisään hiilihydraatteja sen verran että painoni ei enää laske muttei nousekaan. (Ehkä olen ketoosissa ehkä en, mutta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olen.)
Tälläkin hetkellä voi olla, että tulee joitakin taukoja tuosta painonpudotuksesta eli syön joinakin ajanjaksoina hiilihydraatteja sen verran enemmän, että paino ei putoa muttei nousekaan. Näin voi olla, jos olen jossain pois kotoa niin, että en pysty täysin valitsemaan itse syömisiäni. Näin tapahtui suunnitellusti myös jouluna (jolloin en ollut myöskään kotona), koska silloin halusin syödä vähän enemmän hiilihydraatteja sisältäviä jouluruokia. En silti ryhtynyt mitenkään mässäilemään, enkä pitänyt tätä repsahduksena.
Kysyit tai joku muu yllä kysyi "Entäs ihan tavalliset terveelliset elämäntavat ilman temppuja?" Mielestäni tavalliseen terveelliseenkään ruokavalioon ei kuulu pizzat, pullat, täytekakut, suklaat yms. eli jos tällaista ruokavaliota noudattava niitä syö, on hänkin silloin "pitänyt taukoa" tai "repsahtanut" vaikkei mikään ns. ihmedieetti olekaan kyseessä. Eli noudatit sitten tuota ruokavaliota tai olet ketolla/vhh:lla, voit pitää ns. taukoa, kunhan syömisesi yleisesti pysyvät hallinnassa, etkä ole silloin epäonnistunut. Jos näistä kummasta ruokavaliosta tahansa siirryt uudelleen syömään holtittomasti roskaruokaa tai ylipäätänsä liian suuria määriä, silloin tietysti lihot pudottamasi painon takaisin. Eli kyllä ne ihan tavalliset terveelliset elämäntavatkin monella epäonnistuvat ja sitten ollaan taas lihavia.
Joku kokee, että keto/vähähiilihydraattinen ruokavalio on itselle paras terveellisten elämäntapojen noudattamiseksi ja painon pudottamiseksi, joku toinen ehkä jonkin muun. Sitä ruokavaliota kannattaa noudattaa, missä itse voi parhaiten ja mitä juuri itselle on helppo noudattaa, ettei eläminen sen kanssa käy ylivoimaisen hankalaksi - muutoin käy niin, että haikailee koko ajan johonkin muuhun ja se pysyvämpi repsahdus jossain vaiheessa on todennäköinen.
Minun mielestäni sen sijaan terveelliseenkin ruokavalioon voivat kuulua myös pizzat ja suklaat. Kohtuudella. Ne kuuluvat elämään siinä missä salaatit ja kasviksetkin enkä oikein ymmärrä ajatusta siitä, että pullan syöminen olisi "tauko" jostakin. Se on vain pulla. Mitä suuremman numeron syömisestä tekee, sitä suurempi asia siitä tulee.
Tottakai, jokainen tavallaan, mutta kun kaikki on sallittua, ei repsahduksia tulekaan kun takaraivossa ei hakkaa se ajatus että "tuota en saisi ja tuota en saisi" ja sitten sitä on pakko saada.No mutta kun sitä pullaa ei ihan oikeasti tee mieli, eli miksi pitäisi syödä pakkopullaa? Tätä on varmaan vaikea ymmärtää, jollei ole ketoillut. Pitsastakin voi tehdä vähähiilihydraattisen, joten silloin sekään ei "puutu elämästä". Jos on ihan oikeasti tyytyväinen omaan ruokavalioonsa, ei päässä jyskytä "tuota en saisi, tuota en saisi". Syömisestä ei ole myöskään tarve tehdä mitään numeroa - miksi olisi? Usko tai älä, meitä on sellaisia, jotka ketoilevat tyytyväisinä vuodesta toiseen eivätkä pidä sitä mitenkään outona tai vaivalloisena. Sinähän tässä teet siitä numeron!
Hm. Olisihan minun pitänyt edellisen viestisi perusteella jotenkin haistaa, ettei sinun tee tiettyjä asioita mieli. Pakko ei ole syödä mitään tietenkään. Sinä olet ilmeinen poikkeus sääntöön, koska ketoilet tyytyväisenä vuodesta toiseen; muutenhan kuulee paljon repsahdustarinoita ja tammikuussa täällä on kahdeksan erilaista "no mutta nyt!"-keskustelua.
Saanko kysyä paljonko sinulla on pudotettavaa/ paljonko olet ketodieetillä jo pudottanut? Tavoitteesi kuitenkin on painonpudotus ja kuten sanoit, olet ketoillut jo vuosien ajan?
No, ensiksi perheen ruokavaliosta poistuivat gluteeniviljat, koska yksi perheenjäsen oli gluteeniherkkä ja kaikkien oli helpointa syödä samaa ruokaa. Seuraavaksi minulla todettiin lievä rasvamaksa (ylipainoa oli 10 kiloa), jolloin päätin laihduttaa normaalipainoon. Pelkäsin myös sairastuvani diabetekseen, koska minulla oli jo lieviä oireita. Eräs sukulaiseni oli aloittanut karppauksen, ja se kiinnosti minuakin, ja totesin sen sopivan itselleni. Tästä on jo useampi vuosi, mutta normaalipainon saavutettuani päätin jatkaa karppausta, koska tunsin voivani hyvin ja halusin pysyä normaalipainossa, ja siinä olen pysynytkin. En ole enää ihan nuori, joten minun kannattaa jatkaa tällä tiellä. Minusta ei ole vaikea olla syömättä sokeria, viljoja ja hedelmiä enkä koe ruokavaliotani minään suurena rajoitteena. Esimerkiksi, jos on kastiketta tarjolla, syön sitä salaatin kera ja jätän pastat, perunat, riisit ym. muille. Jos ei ole muuta syötävää kuin leipää, syön sitä, mutta palaan omaan ruokavaliooni, kun se on mahdollista. En nirsoile enkä vaadi erikoisruokia, mutta jos voin valita, valitsen vhh ruokaa. Oman terveyteni kannalta se on järkevin valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ilman sarvia ja hampaita haluan kysyä, että miksi aina uusi ja erikoinen ruokavalio tai dieetti? Vieläpä sellainen, että välillä "repsahdetaan" tai pidetään taukoa?
Omiin korviini kuulostaa hassulta, että "kaikkea on kokeiltu" ja nyt tätä ja silti pudotettavaa painoa on.
Entäs ihan tavalliset terveelliset elämäntavat ilman temppuja? Nykyään kai jokainen jo sisimmässään tietää etteivät taikadieetit toimi, vaan aina on aloitettava uusi. Ja sen epäonnistuessa seuraava."Taikadieetit" onkin ihan typeriä. Ketoilu ja muukin vhh ovat kuitenkin terveellisen ja ravitsevan ruuan syömistä ilman temppuja.
Silti se ainakin tämän keskustelun perusteella on dieetti, jolla on siis alku ja loppu ja josta on jouluna ja lomilla pidettävä taukoa ja repsahtelukin kuuluu asiaan...
No omalla kohdallani näen tämän ketoilun/vähähiilihydraattisen ruokavalion näin: Tällä hetkellä haluan pudottaa painoa, joten pidän kiinni siitä, että hiilihydraatit pysyvät riittävän alhaalla ja samoin rasva ja proteiinit suunnittelemissani rajoissa (eli olen ketoosissa). Kun olen saavuttanut tavoitepainoni, lisään hiilihydraatteja sen verran että painoni ei enää laske muttei nousekaan. (Ehkä olen ketoosissa ehkä en, mutta vähähiilihydraattisella ruokavaliolla olen.)
Tälläkin hetkellä voi olla, että tulee joitakin taukoja tuosta painonpudotuksesta eli syön joinakin ajanjaksoina hiilihydraatteja sen verran enemmän, että paino ei putoa muttei nousekaan. Näin voi olla, jos olen jossain pois kotoa niin, että en pysty täysin valitsemaan itse syömisiäni. Näin tapahtui suunnitellusti myös jouluna (jolloin en ollut myöskään kotona), koska silloin halusin syödä vähän enemmän hiilihydraatteja sisältäviä jouluruokia. En silti ryhtynyt mitenkään mässäilemään, enkä pitänyt tätä repsahduksena.
Kysyit tai joku muu yllä kysyi "Entäs ihan tavalliset terveelliset elämäntavat ilman temppuja?" Mielestäni tavalliseen terveelliseenkään ruokavalioon ei kuulu pizzat, pullat, täytekakut, suklaat yms. eli jos tällaista ruokavaliota noudattava niitä syö, on hänkin silloin "pitänyt taukoa" tai "repsahtanut" vaikkei mikään ns. ihmedieetti olekaan kyseessä. Eli noudatit sitten tuota ruokavaliota tai olet ketolla/vhh:lla, voit pitää ns. taukoa, kunhan syömisesi yleisesti pysyvät hallinnassa, etkä ole silloin epäonnistunut. Jos näistä kummasta ruokavaliosta tahansa siirryt uudelleen syömään holtittomasti roskaruokaa tai ylipäätänsä liian suuria määriä, silloin tietysti lihot pudottamasi painon takaisin. Eli kyllä ne ihan tavalliset terveelliset elämäntavatkin monella epäonnistuvat ja sitten ollaan taas lihavia.
Joku kokee, että keto/vähähiilihydraattinen ruokavalio on itselle paras terveellisten elämäntapojen noudattamiseksi ja painon pudottamiseksi, joku toinen ehkä jonkin muun. Sitä ruokavaliota kannattaa noudattaa, missä itse voi parhaiten ja mitä juuri itselle on helppo noudattaa, ettei eläminen sen kanssa käy ylivoimaisen hankalaksi - muutoin käy niin, että haikailee koko ajan johonkin muuhun ja se pysyvämpi repsahdus jossain vaiheessa on todennäköinen.
Minun mielestäni sen sijaan terveelliseenkin ruokavalioon voivat kuulua myös pizzat ja suklaat. Kohtuudella. Ne kuuluvat elämään siinä missä salaatit ja kasviksetkin enkä oikein ymmärrä ajatusta siitä, että pullan syöminen olisi "tauko" jostakin. Se on vain pulla. Mitä suuremman numeron syömisestä tekee, sitä suurempi asia siitä tulee.
Tottakai, jokainen tavallaan, mutta kun kaikki on sallittua, ei repsahduksia tulekaan kun takaraivossa ei hakkaa se ajatus että "tuota en saisi ja tuota en saisi" ja sitten sitä on pakko saada.No mutta kun sitä pullaa ei ihan oikeasti tee mieli, eli miksi pitäisi syödä pakkopullaa? Tätä on varmaan vaikea ymmärtää, jollei ole ketoillut. Pitsastakin voi tehdä vähähiilihydraattisen, joten silloin sekään ei "puutu elämästä". Jos on ihan oikeasti tyytyväinen omaan ruokavalioonsa, ei päässä jyskytä "tuota en saisi, tuota en saisi". Syömisestä ei ole myöskään tarve tehdä mitään numeroa - miksi olisi? Usko tai älä, meitä on sellaisia, jotka ketoilevat tyytyväisinä vuodesta toiseen eivätkä pidä sitä mitenkään outona tai vaivalloisena. Sinähän tässä teet siitä numeron!
Hm. Olisihan minun pitänyt edellisen viestisi perusteella jotenkin haistaa, ettei sinun tee tiettyjä asioita mieli. Pakko ei ole syödä mitään tietenkään. Sinä olet ilmeinen poikkeus sääntöön, koska ketoilet tyytyväisenä vuodesta toiseen; muutenhan kuulee paljon repsahdustarinoita ja tammikuussa täällä on kahdeksan erilaista "no mutta nyt!"-keskustelua.
Saanko kysyä paljonko sinulla on pudotettavaa/ paljonko olet ketodieetillä jo pudottanut? Tavoitteesi kuitenkin on painonpudotus ja kuten sanoit, olet ketoillut jo vuosien ajan?
Eihän tämä vuosia ketoillut mainitse mitään painonpudotuksesta. Mihin edelliseen viestiin viittaat?
Minulla on vain yksi kysymys: miksi?
Miksi rajoittaa syömistään päättömästi ja leikkiä terveydellään, kun tuhannet, sadattuhannet ja miljoonat ihmiset maailmassa ovat "kunnossa" ihan vaan normaalisti ja kohtuullisesti syömällä?
En voi ymmärtää. Suomessa tuotetaan ilmaiseksi ihan älyttömän hyvää materiaalia terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta, noudattaisit niitä ennemmin (ja päässeille tiedoksi, suomalaisten lihavuus EI johdu ravitsemussuosituksista vaan nimenomaan siitä ettei niitä noudateta. Keskiverto kansalaisen ruokavalio on pizzaa, karkkia, kokista, sairaan rasvaista kotiruokaa ja tupakkaa).
Vierailija kirjoitti:
Miksi rajoittaa syömistään päättömästi ja leikkiä terveydellään, kun tuhannet, sadattuhannet ja miljoonat ihmiset maailmassa ovat "kunnossa" ihan vaan normaalisti ja kohtuullisesti syömällä?
En voi ymmärtää. Suomessa tuotetaan ilmaiseksi ihan älyttömän hyvää materiaalia terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta, noudattaisit niitä ennemmin (ja päässeille tiedoksi, suomalaisten lihavuus EI johdu ravitsemussuosituksista vaan nimenomaan siitä ettei niitä noudateta. Keskiverto kansalaisen ruokavalio on pizzaa, karkkia, kokista, sairaan rasvaista kotiruokaa ja tupakkaa).
Pitäisiköhän sinunkin sitten mennä kampanjoimaan pitsaa, karkkia, kokista, sairaan rasvaista kotiruokaa ja tupakkaa vastaan sen sijaan, että kauhistelet täällä ketoruokavaliota, jolla niistä pääsee eroon?
Vierailija kirjoitti:
Koska ainakaan minä en pysy kunnossa suositusruokavaliolla. Olen sitä yrittänyt ihan ravitsemusterapeutin avulla. Ihan mahdotonta. Runsasrasvaisella vähähiilarisella olo on paljon paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisiköhän sinunkin sitten mennä kampanjoimaan pitsaa, karkkia, kokista, sairaan rasvaista kotiruokaa ja tupakkaa vastaan sen sijaan, että kauhistelet täällä ketoruokavaliota, jolla niistä pääsee eroon?
Olen kyllä tuon sua edeltävän kommentoijan kanssa samaa mieltä. Ihmettelen, miksi ensin syödään vuosia miten sattuu ja sitten tehdään ”valaistuminen”, joka on käytännössä joitain ruoka-aineita rajoittava.
Ketodieetissä porukka näyttää pääosin jättävän kasvikset pois ruokavaliosta, tai sitten kuorruttavat ne jollain juustolla😳 Rasva näyttää olevan isossa roolissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ainakaan minä en pysy kunnossa suositusruokavaliolla. Olen sitä yrittänyt ihan ravitsemusterapeutin avulla. Ihan mahdotonta. Runsasrasvaisella vähähiilarisella olo on paljon paljon parempi.
Ok. Kysymys kuuluu: kuinka kauan olo on parempi nykyisellä ruokavaliolla ja lähtevätkö kilot lopullisesti? Edellisen karppausbuumin aikoihin pari tyyppiä lähipiirissä laihdutti 20-30 kiloa. Nyt kilot ovat tulleet takaisin, yhdellä näyttää tulleen vielä ekstraa päälle. Olen todella skeptinen tähän karppaus 2.0-versioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Kysymys kuuluu: kuinka kauan olo on parempi nykyisellä ruokavaliolla ja lähtevätkö kilot lopullisesti? Edellisen karppausbuumin aikoihin pari tyyppiä lähipiirissä laihdutti 20-30 kiloa. Nyt kilot ovat tulleet takaisin, yhdellä näyttää tulleen vielä ekstraa päälle. Olen todella skeptinen tähän karppaus 2.0-versioon.
Toista vuosikymmentä mennään jo näillä eväillä, niin että aika kauan on jo olo ollut parempi tällä ruokavaliolla.
Henkkoht en karppaa/ketoile laihdutusmielessä, se laihtuminen on vaan iloinen bonus kaiken muun hyvän päälle. En stressaa itseäni sillä, että olenko laiha vai lihava, kunhan olen terve.
Edelliseen karppaisbuumiin osallistuneet tuttavasi eivät ottaneet asiaa tosissaan, vaan kuurina ja ihmedieettinä. Onko mikään ihme, että lihoo kuurin jälkeen, jos siirtyy takaisin sianlihotusruokavaliolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä tuon sua edeltävän kommentoijan kanssa samaa mieltä. Ihmettelen, miksi ensin syödään vuosia miten sattuu ja sitten tehdään ”valaistuminen”, joka on käytännössä joitain ruoka-aineita rajoittava.
Ketodieetissä porukka näyttää pääosin jättävän kasvikset pois ruokavaliosta, tai sitten kuorruttavat ne jollain juustolla😳 Rasva näyttää olevan isossa roolissa...
Sinullakin näyttää olevan vahvat mielipiteet asiasta, josta et tiedä juuri mitään. Sillä lailla! Anti-ketouskovaisten kanssa on aika turha väitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai rasva on isossa roolissa. Ihan niin kuin suositusten mukaan syöjillä isossa roolissa on hiilihydraatti. Jos karsitaan toista energiaravintoainetta (hiilaria), pitää lisätä toista (sitä rasvaa). Muuten menee kituiluksi ja sehän ei johda mihinkään hyvään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ketoillut nyt tammikuun alusta saakka. Kävin vasta tänään ensimmäisen kerran vaa'alla, ja painoindeksi näytti 26,6. Kammottaa, että olen todennäköisesti tammikuun alussa ollut ainakin 5 kg painavampi kuin nyt.
Disclaimerina: tiedän, ettei BMI 26,6 ole mikään maailmanloppu, ja monilla voi olla pudotettavan minun painoisen ihmisen verran kiloja. Olen kuitenkin ollut "aina" normaali, ja vasta parin vuoden aikana kerännyt kilot epäsäännöllisillä syömisillä, turhalla alkoholilla ja roskaruoalla.
Salaa toivoin, että vaaka olisi jo näyttänyt normaalipainon lukuja. Mutta hei, enää 3,5 kg jäljellä matkaa sinne. Vihaan, että joku keinotekoinen pyöreä luku (25) ahdistaa tämän verran, mutta kunhan olen taas normaalipainossa, tuntuu että on helpompi hengittää. En kuitenkaan aio lopettaa ketoilua, vaan vedän BMI:n näillä näkymin 22,5:een.
Suurin ongelma ketossa on ollut nälän puute. On hankala saada syötyä tarpeeksi, kun kaikki ajatuskin ruoasta ällöttää. Ei toisaalta ole himoja mihinkään hiilareihinkaan, eli jotain positiivista. Olen vege, joten esimerkiksi jo lounasravintolassa syöminen aiheuttaa päänvaivaa, kun usein kasvisruoissa on hiilari pääosassa. Onneksi on salaattibaarit. :)
Mä ymmärrän ihan täysin - vaikka tuo 25 on aivan hatusta vedetty numero, silti se oli jotenkin kova paikka tajuta että olen sen ylittänyt. Lähtötilanne viime vuoden huhtikuussa oli siis 162/72, nyt 65.5kg. BMI on nyt siis 24.96 :D!
En ole varsinaisesti ketoillut vaan pätkäpaastoillut, mutta nyt tiristääkseni (kauhea sana) vielä jotakin pois ennen kesää ajattelin alkaa tietoisesti rajoittamaan hiilareita. Tänään syön kaapista viimeisen leivänsiivun pois ja sitten alkaa salaattibileet. Onneksi rakastan kasviksia, itsetehtyjä kanapullia ja majoneesia :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapa ketoilijat saatteko sen 25 Mg kuituja päivässä, mikä on välttämätöntä suoliston ja sitä kautta henkiselle hyvinvoinnille? Aika varmasti jäätte huimasti sen alle. Ei sitten kannata ihmetellä, jos alkaa masentaa ja energiat loppuu ketoilun jälkeen tai jos sairastuu suolisto- tai muihin sairauksiin. Omalla terveydellä leikkimistä tuo on. Kuituja on muutenkin aika haastava saada tarvittava määrä ja jos jättää leivän ja puurot pois, on se jo aika mahdotonta. Kasviksissa niitä on aika vähän tarpeeseen verrattuna. Täysjyväviljat on myös tärkeä raudan lähde ja raudan saanti jää myös alhaiseksi, jos ne jättää pois. Ja monet muutkin tärkeät aineet. Lihaa saa syödä tosi paljon, jos pelkästään sillä yrittää saada kaiken tarvittavan raudan, ainakin 300-400 g päivässä, mikä on merkittävä terveysriski itsessään. Suolistosyövän tuolla saa, kun se pitää olla vielä punaista lihaa, jotta siinä on rautaa tarpeeksi. Miksi ei voi laihduttaa syömällä monipuolisesti ja terveellisesti, mutta kohtuullisesti? Ketoilu ei ole terveellistä, vaan ainoastaan ulkonäkökeskeistä laihduttamista, jolla ei saa pysyvä muutoksia, koska sitä ei voi kuitenkaan jatkaa loputtomiin. Se terveellinen syöminen on kuitenkin aloitettava jossakin vaiheessa, niin miksi ei sitten samantien?
Esimerkkipäivä:
HH 23 g
Kuitu 39 g
Rauta 111% päivän tarpeesta
En syö lainkaan punaista lihaa. Mikähän tässä nyt on ongelma... En siis edes ole varsinainen ketoilija, en vain ymmärrä tätä että tullaan toisten ketjuun arvostelemaan heidän syömisiään.
Kerrot, että saat tarpeeksi kuituja ja rautaa, mikä on hienoa. Et kuitenkaan ole varsinainen ketoilija. Kommentti koski juuri ja ainoastaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Miksi tulet vasta-argumentoimaan, kun asia ei oikeastaan edes sinua koske?
Johan nyt vedit mutkat suoraksi. En ole varsinainen ketoilija, koska en pyri ketoosiin ja syömäni hiilarin määrä vaihtelee. Noudatan kuitenkin nimenomaan vähähiilihydraattista syömistapaa, ja esimerkkipäiväni eilen oli kuitenkin 23g HH mikä riittänee ketoosiin, eikö? Sinä epäilit ettei ketotasolla voi saada 25 grammaa kuituja ilman viljaa tai tarpeeksi rautaa ilman valtavaa määrää punaista lihaa - minä vain totesin ettei näin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista vuosikymmentä mennään jo näillä eväillä, niin että aika kauan on jo olo ollut parempi tällä ruokavaliolla.
Henkkoht en karppaa/ketoile laihdutusmielessä, se laihtuminen on vaan iloinen bonus kaiken muun hyvän päälle. En stressaa itseäni sillä, että olenko laiha vai lihava, kunhan olen terve.
Ja mun mielestäni tuo edellinen karppausbuumi oli ihan erilainen kuin tämä nyt ketoiluksi kutsuttu. Silloin korostui jotenkin vain se pekonikermavoi-linja ja protskuu, protskuu, protskuu ja totesin, ettei kyllä ole mun juttu. (Toki nytkin on mm. carnivorea, mitä en näe hyvänä enää. Ja toki osa porukasta perehtyi syvällisemmin asiaan silloinkin.) Nyt liikkeelle on lähdetty ihan eri tavoin esim. ruuan puhtautta, terveellisyyttä ja eri toteutusvaihtoehtoja korostaen ja minä kala-kasvissyöjänäkin kiinnostuin asiasta. Proteiinejahan tässä ei todellakaan pidä syödä sen enempää kuin mikä on suositus normaalisti. Nyt on kiinnitetty enemmän huomiota myös aloitukseen, mitä ongelmia silloin saatat kohdata ym., elektrolyytteihin ja tuntuu, että on paljon perusteellisempaa tietoa saatavilla, valmennuksiakin. Nuo monet ensimmäiseen buumin (sittemmin luopuneet) osallistujat lähtivät vähän "soitellen sotaan" eli eivät oikein perehtyneet siihen miten pitäisi syödä ja miksi. Vaikuttaa, että nyt ketoilevat myös ihan erilaisetkin tyypit kuin tuossa ekassa buumissa, kuten minä :)
Sori meni tuossa yllä jotenkin lainaus pieleen. Minun tekstiäni siis tuosta "Ja mun mielestäni..." eteenpäin.
t. 341
Bmi on muuten metka juttu. Juttelin siitä työterveyshoitajan kanssa, kun hän ei millään meinannut uskoa, että mun bmi on 30 (eli merkittävä lihavuus). Hänen mielestään näytän normaalipainoiselta. Niiden taulukoiden mukaan mun pitäisi laihtua 15 kg. Sanoin, että olen joskus ollut siinä painossa, eli normaalipainon ja lievän lihavuuden rajalla ja oloni oli vähän anorektinen. Hän ihmettelikin, että missä kohtaa minussa se paino on, kun vyötäröni on hyvin näkyvissä, eikä siis ole mitään läskiä pötsiä mahan seutuvilla. Se läski on vaan sitten jakautunut niin tasaisesti ympäri kroppaa. Oma näkemykseni on, että sitä on reisissä, takapuolessa, kyljissä, selässä, käsivarsissa, ryntäissä ja jonkin verran myös siinä keskivartalonkin seudulla. Mulla on joskus ollut myös se pötsi, silloin kun painoin lähemmäs sata kiloa. Siitä karppauksella laihdutin ensin pois 8kg, sittemmin suli vielä 7kg karppauksella sekin. Tän hetken tilannetta en tiedä, ei kiinnosta. Ei ole vaakaa niin en voi tarkistaa. Mutta vaatteet istuu päällä mukavasti, niin että en ainakaan ole kiloja takaisin kerännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva on suuressa roolissa, sillä prosessoimaton rasva on hyvää ja terveellistä ravintoa. Sen sijaan ensimmäinen väitteesi ei pidä paikkaansa - kasviksia nimenomaan lisätään. Syön joka ikinen päivä 700-1000g kasviksia. Virallisterveellisellä en syönyt. Voin nyt muutenkin huomattavasti paremmin enkä ole luopunut mistään muusta kuin prosessoidusta ruoasta. En kuitenkaan väitä että jokaisen tulisi noudattaa samaa linjaa kuin minä - ihmiset kun ovat erilaisia - ja siksi se virallisterveellinenkään ei sovi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Bmi on muuten metka juttu. Juttelin siitä työterveyshoitajan kanssa, kun hän ei millään meinannut uskoa, että mun bmi on 30 (eli merkittävä lihavuus). Hänen mielestään näytän normaalipainoiselta. Niiden taulukoiden mukaan mun pitäisi laihtua 15 kg. Sanoin, että olen joskus ollut siinä painossa, eli normaalipainon ja lievän lihavuuden rajalla ja oloni oli vähän anorektinen. Hän ihmettelikin, että missä kohtaa minussa se paino on, kun vyötäröni on hyvin näkyvissä, eikä siis ole mitään läskiä pötsiä mahan seutuvilla. Se läski on vaan sitten jakautunut niin tasaisesti ympäri kroppaa. Oma näkemykseni on, että sitä on reisissä, takapuolessa, kyljissä, selässä, käsivarsissa, ryntäissä ja jonkin verran myös siinä keskivartalonkin seudulla. Mulla on joskus ollut myös se pötsi, silloin kun painoin lähemmäs sata kiloa. Siitä karppauksella laihdutin ensin pois 8kg, sittemmin suli vielä 7kg karppauksella sekin. Tän hetken tilannetta en tiedä, ei kiinnosta. Ei ole vaakaa niin en voi tarkistaa. Mutta vaatteet istuu päällä mukavasti, niin että en ainakaan ole kiloja takaisin kerännyt.
Ja mulla taas on se pötsi, vaikka olen tuo 162cm/65.5kg eli nyt jo virallisesti normaalipainoinen. Aivan jäätävät jenkkikset :D. Mutta toisaalta erittäin kauniit ja hoikat jalat, jos nyt itseään saa jostain kohtaa kehua :). Nyt kun vielä saan tuon mahalaardin pikkuhiljaa sulamaan, tästä tulee vielä hyvä kesä (kyllä, ajattelen ihan rehellisen pinnallisesti tätä).
Se kyllä harmittaa, että kun pari vuotta sitten jouduin steroidilääkitykselle, paino nousi kuukaudessa 10 kiloa vaikka en muuttanut syömisiäni, ja se meni paikkoihin joissa ennen ei koskaan läskiä ollut, eli yläselkään, käsivarsiin ja rintojen allekin tuli omituinen makkara. Nämä eivät vielä ole lähteneet kokonaan vaikka tosiaan melkein 7kg on pudonnut. Ihailen ihmisiä jotka pitävät hihattomia mekkoja vaikka kädet eivät olisikaan timmit... Jatkan toki treenausta mutta ehkä pitäisi treenata myös sitä itsetuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun mielestäni tuo edellinen karppausbuumi oli ihan erilainen kuin tämä nyt ketoiluksi kutsuttu. Silloin korostui jotenkin vain se pekonikermavoi-linja ja protskuu, protskuu, protskuu ja totesin, ettei kyllä ole mun juttu. (Toki nytkin on mm. carnivorea, mitä en näe hyvänä enää. Ja toki osa porukasta perehtyi syvällisemmin asiaan silloinkin.) Nyt liikkeelle on lähdetty ihan eri tavoin esim. ruuan puhtautta, terveellisyyttä ja eri toteutusvaihtoehtoja korostaen ja minä kala-kasvissyöjänäkin kiinnostuin asiasta. Proteiinejahan tässä ei todellakaan pidä syödä sen enempää kuin mikä on suositus normaalisti. Nyt on kiinnitetty enemmän huomiota myös aloitukseen, mitä ongelmia silloin saatat kohdata ym., elektrolyytteihin ja tuntuu, että on paljon perusteellisempaa tietoa saatavilla, valmennuksiakin. Nuo monet ensimmäiseen buumin (sittemmin luopuneet) osallistujat lähtivät vähän "soitellen sotaan" eli eivät oikein perehtyneet siihen miten pitäisi syödä ja miksi. Vaikuttaa, että nyt ketoilevat myös ihan erilaisetkin tyypit kuin tuossa ekassa buumissa, kuten minä :)
Mä oon varmaan just sitä ekaa buumia. Mutta kyllä silloinkin paino oli niissä puhtaissa elintarvikkeissa, eikä proteiinia mätetty silloinkaan. Mikäli siis puhumme kymmenen vuoden takaisista ajoista? Tietoa oli silloin vähemmän kuin nyt. Se oli sellaista vanhempaa tietoa. Nyt kymmenessä vuodessa on tullut uutta tietoa ihan valtavasti. Oma karppaustieni on kulkenut sen reilun kymmenen vuotta silleen aaltoillen, että olen uteliaan avoimesti kokeillut yhtä jos toista suuntaa. Tiukasta ketokarpista hyväkarppiin. Karnivooria, paleota, ruotsalaistyyppistä dietdoctorin lchf:ää, kwasniewskia... Joka tapauksessa olen sen vuosikymmenen ollut jatkuvasti runsasrasvaisella hiilareita rajoittavalla. Pysyvästi korvannut siemenöljyt ja margariinit eläinrasvalla, maitorasvalla, oliivi- ja kookosöljyllä. Vältellyt viljoja, karkkeja, tuontihedelmiä, keinomakeutuksia, karrageenia, turhia lisäaineita.
Jos makeutusta olen kaivannut, se on ollut sitten steviaa, hunajaa tai ihan rehellistä sokeria pieniä määriä.
Kasviksiin mulla on vähän ristiriitainen suhde. Joskus maistuu, joskus ei sitten millään. Nyt on se ei maistu -vaihe. En ota siitä stressiä. Hiilarit nyt perunasta, maitotuotteista, jokusesta marjasta/omenasta/idusta/muusta rehusta ja vaikka suklaapalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen samanlainen ilmoittautuu. Kohollaan olleet sokeriarvot ovat kunnossa, kolesteroliarvot ovat erinomaisen hyvät, ja vielä kun saan verenpaineen kuriin, niin hyvä. Painonpudotus tässä on kuitenkin suurin juttu, ja siinä mennään n. -0,5 - 0,8 kg/viikossa.
Olen kyllä kokeillut jos jonkinlaista thl:n hyväksymää suositusta, mutta ei toimi, ei. Syynä on se, että olen ollut matkalla kohti diabetesta, ja olen sokerille ja yleensäkin liialliselle hiilarille hyvin herkkä. Puoli tuntia hyvin hiilaripitoisen aterian jälkeen on nälkä, kädet tärisevät ja heikottaa, jolloin on otettava vaikka sokeripala, ettei pyörry. Tai siis oli. Nykyisin ei ole enää.
Jätin pois kaikki viljat jo aiemmin, kun saan niistä pahat oireet, peruna, riisi jne. ja kaikki keinotekoinen jäi myös. Kotimaisia marjoja hiukan, joskun joku pieni hedelmä, paljon kasviksia, jonkun verran proteiinia ja kohtalaisesti rasvaa, sekä täysrasvaisia maitotuotteita maltilla. Siinä se. Rasvallakaan en voi läträtä, koska hiilareita on kuitenkin jonkun verran, enkä voi ihan minimiin niitä vetää.
Jos tämä nyt ei jollekulle ulkopuoliselle sovi, niin so what. Vierailuillakin moni hikoilee tarjottavien suhteen ihan turhaan, koska osaan kyllä poimia sieltä ne sopivat jutut, ja sanonkin sen. Silti hikeennytään.
Oon laihtunut 2 kiloa vaikka en ole edes laihduttanut. Kaljaa ei vaan ole tullut lipitettyä. Sipsipussi meni eilen ja olen välillä ostanut jäätelöäkin, toisin kuin koskaan aikaisemmin. Harvoin tuollaista voi toki tehdä, mutta voi se onnistua ilman mitään kummempaa ruokavaliotakin.