Ketoilemalla kuntoon 2020. Muita innokkaita?
Eilen se alkoi, kuukausia pohdittu elämäntapamuutos. Tarkoitus olisi tulevan vuoden aikana saada painoa pois reilusti, sekä energiaa ja eloa muutenkin elämään. Olisiko muita innokkaita tähän mukaan? Voitaisiin jakaa tuntoja tässä ketjussa vuoden aikana 😊 Mitat ja valokuvat otan tänään kun eilen en ehtinyt. Keto kickstartin ostin myös itselleni joululahjaksi ja siihen olen nyt perehtynyt. Ajattelin pitää tipattoman tammikuun nyt alkuun. Aamut alkavat rasvakahvin voimalla ja kaksi ateriaa olen nyt syönyt sen lisäksi päivän aikana. Ei ole nälkä! Elektrolyyttijuomaa nautin myös välttääkseni heikotuksen. Viikonloput voivat alkuun olla hankalia...innokkaasti mietin jo kuitenkin erilaisia ketoreseptejä. 😊
Kommentit (484)
Oletteko tehneet pizzaa fat head-taikinasta? Onhan se vähän ällöttävää kun niin paljon juustoa ja rasvaa mutta maistuu paremmalle kuin kukkakaalipohja ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tehneet pizzaa fat head-taikinasta? Onhan se vähän ällöttävää kun niin paljon juustoa ja rasvaa mutta maistuu paremmalle kuin kukkakaalipohja ainakin.
En ole, mutta täytyypä kokeilla! Niitä tosirasvaisia syödessä täytyy vain muistaa, että vähempikin riittää ja että sillä pienellä määrällä pärjää tosi kauan. Silloin niistä osaa nauttia oikealla tavalla eikä tule mitään ällötyksen tunteita vaan mukava kylläisyyden tunne.
Vierailija kirjoitti:
Oon tehny. Ehkä paras vhh pizzapohja. Usein kumminkin teen pizzan pohjattomana piirakkavuokaan tai sitten jauhelihalevyn päälle kokoan täytteet.
Kukkakaaliohjeet on ihan hirveitä. Tykkään kyllä kukkakaaligratiinista, kukkakaalista sosekeiton yhtenä osakkaana tai höyrytetystä kukkakaalista voisulan kanssa, mutta pizzapohjaksi, riisiksi, rieskaksi tai perunamuusin korvikkeeksi se ei oikein toimi.
Tänään söin aamulla kasvismunakasta, vähän aikaa sitten jauhemaksapihvejä ja hapankaalia, illemmalla olisi tarkoitus syödä sardiineja vedessä (säilykekalat kun tuppaa olemaan suurimmaksi osaksi siemenöljyissä.) sekä kasviksia ja juustoa.
Vierailija kirjoitti:
On ihan törkeän hyvää! Tämän jälkeen ei vehnäjauhopohjaa enää edes kaipaa. Pohjaan kannattaa laittaa suht neutraalin makuista juustoraastetta, itse käytän Lidlin mozzarella- raastetta, niin ei tule liikaa juuston makua.
Marketissa käynti on nykyisin helppoa, vain muutama hylly mistä saa ruokaa. Toisaalta surullista, helvetin iso kauppa ja hyllyjä satoja, mutta vain muutama hylly, mistä saa aitoa ruokaa.
Itse koivuallergikko ja mantelista tulee kutinaa. Voikohan leipien mantelijauhoja korvata jollain muulla?
Vierailija kirjoitti:
Itse koivuallergikko ja mantelista tulee kutinaa. Voikohan leipien mantelijauhoja korvata jollain muulla?
Mulla on paljon leipäreseptejä. Kunhan saan vähän kaiveltua, niin enköhän löydä jotain mantelitonta. Muistaakseni oli joku siemenrieska ainakin, johon tuli siemeniä muttei mantelia. Vielä jopa ihan syömäkelpoinen.
Eilen. 4.30 herätys, jugurtti
Aamupäivällä salaattia, jossa rehujen seassa kaksi keitettyä munaa ja mozzarellapallo revittynä, kastikkeena sitruunavinegrette. Iso maitokahvi.
Päivällinen, kanakasvisgratiini, salaatti ja sitruunavinegrette. Maitokahvi.
Illalla schärin ohutleipää, voita, polar täyteläistä, teetä.
Tänään. 4.30 ylös, viili.
Aamupäivällä kahden munan voissa paistettu pinaatti-juustomunakas, salaatti oliiviöljyllä. Maitokahvi.
Päivälliseksi uunipaistosta, johon heitin jauhelihan kaveriksi kaikenlaisia rehuja, mitä jääkaapista löytyi sekä viime kesän kuivattua kesäkurpitsaa, päälle munakerma ja goudaraastetta. Tästä riittää moneksi päiväksi.
Maitokahvi.
Jospa kohta kupponen teetä.
Vierailija kirjoitti:
Marketissa käynti on nykyisin helppoa, vain muutama hylly mistä saa ruokaa. Toisaalta surullista, helvetin iso kauppa ja hyllyjä satoja, mutta vain muutama hylly, mistä saa aitoa ruokaa.
Joo. kaikki syömäkelpoinen on reunoilla, höttö enempi siinä keskellä.
Oma ostoslenkki etenee näin: rehut ja munat, juustot, lihat, voi, muut maitorasvat, vissyt, pakasterehut ja sitten kassalle. Ei tarvitse seikkailla ristiin rastiin vaan etenee reunoja pitkin, satunnaiset mausteet ja kahvi/tee tekee joskus ylimääräisen mutkan.
Oikeasti ärsyttää se kaikkien teollisuusturhakkeiden määrä. Hyllymetreittäin muroja, keksejä, kymmeniä eri leipiä ja pullia, naksuja ja snäksejä, karkkeja, limuja, mehuja... enempi kuolintarvikkeita kuin elintarvikkeita.
Vai että kiroilemalla kuntoon. Noh miksipä ei. Voihan tuota kokeilla kiroilla seuraavalla kauppareissulla, kokatessa ja kuntoillessa. Asetan tavoitteekseni pudottaa aluksi pois viitisen kiloa. Tulen kuukauden kuluttua kertomaan tuloksista. :) En perkele vie luovuta! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paljon leipäreseptejä. Kunhan saan vähän kaiveltua, niin enköhän löydä jotain mantelitonta. Muistaakseni oli joku siemenrieska ainakin, johon tuli siemeniä muttei mantelia. Vielä jopa ihan syömäkelpoinen.
Sehän löytyi melkeinpä heti, eli
Siemenrieska tai siemenleipä
3- 4 munaa
3-4 rkl rahkaa tai jugurttia
3 dl siemeniä, jauheita tai jauhoja (esim 2 rkl ruisjauhoja, 2 dl auringonkukansiemeniä, 0,5 dl pellavarouhetta, 1-2 rkl leseitä) TAI (1dl pähkinäjauhetta, 1-2 dl seesaminsiemeniä, 1-2dl auringonkukansiementä)
Luraus oliiviöljyä
Toinen luraus vettä
tl suolaa
2tl leivinjauhetta
Voi laittaa juustoraastettakin.
Ainekset sotketaan sekaisin, taikinan tulisi olla löysähköä/lusikoitavaa, kaadetaan pellille leivinpaperille, paistetaan 200 astetta 20-40 min.
tämä on vanha ohje, siksi siinä ehdotellaan ruisjauhoja ja leseitä. Noi voi korvata hyvin vaikka pofiberillä tai millä tykkää. Muitakin siemeniä tai pähkinäjauheita kannattaa kokeilla rohkeasti. Isoja siemeniä kannattaa kevyesti jauhaa.
lopettakaa toi ketoilu heti alkuunsa.välimerellinen ruokavalio ja rento ote tekemiseen. siinä on onnen yksi salaisuuksista
Siis nouseeko ketolla fyysinen kunto? Mulla on haaveena juosta 3000m Cooperin testissä. Kuinka paljon pitää juoda rasvakahvia, että tuo onnistuu? Paljonko kasvaa penkkitulos ketolla? En tykkää lenkkeillä tai käydä salilla joka viikko niin ois kiva saada tuloksia ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
lopettakaa toi ketoilu heti alkuunsa.välimerellinen ruokavalio ja rento ote tekemiseen. siinä on onnen yksi salaisuuksista
Ei ketoilijat tarvitse salaisuuksia, ihan ruoka kelpaa.
Söin aamupalaksi jauhelihapihvejä ja kermaporkkanoita.
Päivällä sitten olis vuorossa kasvismunakas ja illalla sardiineja vedessä ja kasviksia, jälkkäriksi ehkä kermavaahtoa marjoilla.
Kiireinen työviikko.
Joka aamu ylös 4.30 ja aamupalaksi jugurttia tai viiliä joko sellaisenaan tai jollain marjalla koristeltuna.
Lounaaksi munia, juustoja ja salaatteja jossain muodossa (näyttää salaatti taas maistuvan pitkän tauon jälkeen).
Päivälliseksi sitä jauhelihapaistosta, jonka tein silloin tiistaina, riitti neljäksi päiväksi.
Lounas- ja iltapäiväkahvit maidolla kuten ennenkin. Ja iltateetäkin tuli juotua rooiboksena, kamomillana tai jonain Liptonin hyvää yötä teenä. Chärin ohutleipää voilla ja oltermannilla satunnaisesti teen kanssa.
Eilen myöhäisenä aamiaisena kahvia maidolla, minuuttisämpylä mikrossa päällään voita ja naudan suolalihaa.
Päivällinen syötiin ulkona, ei mennyt ihan alakarpisti, mutta sinne suuntaan.
Illalla paahdoin uunissa goudakuutioita juustonaksuiksi. Lisäksi söin muutaman suolapähkinän. Kuivaa omenasiideriä saunajuomaksi.
Tänään aamupäivä meni paastoten, teetä latkien. Iltapäivällä söin jugurtin, maitokahvia ja juusto-voi-meetvurstirullia sydänsalaatin päällä.
Uunissa muhii porsaan etuselkäpala juurespedillä, jota lillutin ensin vuorokauden suola-pippuri-yrttiliemessä. Sitä syön joskus illemmalla hapankaalin ja smetanan kanssa, kylkiäisenä joku salaatti.
Elämä ja ruoka maistuu ja olo on seesteinen.
Hyppään ketjuun mukaan. Painoa tiputettavana 20 kg. Laitan nimimerkiksi överipullukka, jotta tietää, kuka kirjoittaa.
Olen luonteeltani sellainen, etten jaksa laskea hiilarimääriä tai muitakaan numeroita. Joten tunteella tässä nyt mennään. Enkä jaksa ketoiluhommiinkaan perehtyä. Mutta ajatuksena on nyt ollut tämän viikon, että karsin hiilareita pois ja lisään rasvan määrää.
Ensimäinen huomio tällä viikolla on ollut, että katsoin karkkikuppia ja ihmettelin, kun ei yhtään haluttanut. Normaalisti olisin ahminut sen välittömästi tyhjäksi.
Toinen. Ei ole nälkä. Yleensä muutaman tunnin välein maha on huutanut ruokaa ja on haluttanut koko ajan kaikkea ja minä olen näitä tarpeita tyydyttänyt sitten niiden 20kg liikapainon verran.
Liikunta: Ensin tuntui, että salilla rauta ei nouse. Ei jaksa, ei pysty. Mutta päätin sitten, että ei, kun ei ja lähdin juoksumatolle juoksemaan. Jotain napsahti elimistössä, koska viiden juostun kilometrin jälkeen heikko olo meni ohi ja tuntui, että jaksaa ja jaksaa. Juoksun jälkeen otin painot uudelleen käsiin ja kas, sitä voimaa löytyikin ihan entiseen malliin. Kumma kokemus, koska yleensä olen tankannut ennen salia, että jaksan tehdä treenin kunnolla. Nyt lähti kulkemaan vasta juoksun jälkeen, kun sain kropan lämpiämään.
Ruokavalio ei ole oikeasti mikään oikeaoppinen, koska olen niin taivaanrannanmaalari-tuulella kävijä, etten vain yksinkertaisesti jaksa laskea ja perehtyä. Mutta olen lorautellut avokado-ja oliiviöljyä ruokiin ja ottanut ensimäisenä herättyä avocadoöljyä ruokalusikallisen. En tiedä, onko tämä sitten syynä, ettei ole nälkä.
Puntarilla en ole käynyt ja todellakaan viikossa ei näy läskissä mitään erikoista. Mutta kolme ensimäistä päivää juoksin vessassa ja munuaiset toimi todella hyvin. Eli nestepöhöä lähti pois. Puntarilla aion käydä vasta, kun kuukausi on kulunut aloituksesta.
Koko ketjua en ole ehtinyt lukea. Luen sen tässä kun joudan. Olisi kiva, jos tämän ketjun jättäisi rauhaan ne, joita asia ei kiinnosta. Olen itsekkin pysynyt nuorena hoikkana mässyttämällä hampurilaisia ja pizzoja. Mutta ikä teki tepposet ja suuret surut, joita tuli yhdessä rytäkässä vastaan. Aloin hoivaamaan itseäni suklaalla ja herkuilla ja surussani en jaksanut rakastaa itseäni ja annoin ylimääräisen painon tulla, vaikka koko ajan tajusin paisuvani.
Joten ketjussa mukana
överipullukka
Aloitin vähähiilarisen 01.02. ja voin ilokseni todeta, että painoni on laskenut jo 4 kg ilman että olen tehnyt yhtään mitään. Lähtöpainoni oli 105 kg. Myös vyötärönympärykseni on pienentynyt 7 cm. Olen syönyt kuin hevonen enkä ole harrastanut yhtään liikuntaa kuten en ennenkään. Olen ainoastaan vähentänyt hiilareita reilusti ja yritän pitää ne 20-30 grammassa/päivä.
Suosittelen lämpimästi.
Joku kommentoi ettei siemeniä saa lähiruokana. Saapas. Minulla käytössä lähes päivittäin kotimaiset hampunsiemenet (kokonaisia, paahdettuja, rouhetta) sekö hampunsiemenöljy. Iltalehti kirjoitti aiheesta nettiartikkelissaan nyt viikonloppuna. Kuinka voimmekaan olla niin ulkomaisten pähkinöiden ja esim. kiinalaisten kurpitsansiemenien lumossa, ettemme tajua vaikkapa paikallisten hampunsiemenien arvoa?