Mikä sinulle elämässä joskus sanottu kommentti (hyvä tai paha) on syöpynyt ikuisesti päähäsi?
Kommentit (2721)
Olin lähes 20-vuotias ja seurustelin erään miehen kanssa. Käytimme ehkäisyä, kondomia, mutta se petti ja tulin raskaaksi. Asuin kotonani vielä silloinkin ja kerroin äidille, pelokkaasti että olen raskaana ja aion hankkia abortin.
Äiti suuttui , ei niinkään abortista, hänelle on itselleenkin tehty se, kun minä nuorin olin 12-vuotias.
Pyysin rahaa mennäkseni kaupunkiin sairaalaan (terveyskeskuksessa raskaus oli jo todettu ) ja äiti sanoi
" Ei kai minulla ole rahaa tuohon. Itseppähän olet jalkasi levittänyt."
Ai jaha. Niin , tämä ei siis tapahtunut 60-luvulla pienessä peräpitäjässä vaan ihan kahdeksankymmentä luvun lopussa ja ihan sellaisessa verrattain vapaamielisessä perheessä.
Nämä oli äidin sanat nuorimmalleen, joka olisi halunnut ehkä tukea ja lohtua.
Olin 2000-luvun alussa lukiolaisten luokkaretkellä risteilyllä valvojana. Pukeudun vähän "rock-mimmisti" ja minulla on sellainen , älkää nyt käsittäkö väärin rasistisesti, ,mutta sellainen ulkoneva mustien naisten takamus, siis ei leveä mutta syvä...äh, siis ..
Seisoinpa siinä info-tiskillä selvittelemässä hyttihommia ja annahan olla; joku mies kulki takaani, löi kämmenellään lujasti , ei siis mitenkään hipaillen, pärsseeseni ja tokaisi: " On sulla hyvä perse".
Pyörähdin ympärs ja olin valmiina antamaan litsarin mutta kun näin miehen kulkevan reippaasti ohitseni ja hymyilevän vilpittömästi, minua rupesikin naurattamaan. Nauroin kyllä itsekseni, en näyttänyt sitä perseläimäys-miehelle.
Kun kerroin tästä kokemuksesta ystävilleni, miehille ja naisille, he tulivat kuitenkin siihen lopputulemaan, että kommentti ja läsäys oli ihan hyvä juttu.
Ja niin se olikin. Otin sen kehuna.
"Jos nyt jätät unelmasi toteuttamatta, silloinhan ne on voittaneet" sanoi selvännäkijä Naomi mulle kun toisen lapseni jälkeen palasin työpaikalle vain todetakseni että siellä oli porukat vaihtunut ja mulle annettiin ymmärtää että mua ei siellä tarvittu. Olin mun työkaverille jo pitkään puhunu että laiottasin oman yrityksen pystyyn ja oli ollu puhetta että hän tulisi siihen kans mutta se olikii lyöttäytyny kaveeraan sellasen kanssa joka oli koko ajan kimpusa ja oli tosi tyly ja vähätteli mun osaamista. Meni itsetunto ihan nolliin ja sillon menin Naomin luo. Se miten se ton sano on jääny niin mieleen ja muistan sen aina. Se sai mun uskaltaan että laitoinki oman kampaamon. Mulla on siinä hyvä ammattilainen nykysin kaverina, toivottavasti tää koronatilanne ei nyt vaan kauaa jatkuis,
Vierailija kirjoitti:
Olin lähes 20-vuotias ja seurustelin erään miehen kanssa. Käytimme ehkäisyä, kondomia, mutta se petti ja tulin raskaaksi. Asuin kotonani vielä silloinkin ja kerroin äidille, pelokkaasti että olen raskaana ja aion hankkia abortin.
Äiti suuttui , ei niinkään abortista, hänelle on itselleenkin tehty se, kun minä nuorin olin 12-vuotias.
Pyysin rahaa mennäkseni kaupunkiin sairaalaan (terveyskeskuksessa raskaus oli jo todettu ) ja äiti sanoi
Ai jaha. Niin , tämä ei siis tapahtunut 60-luvulla pienessä peräpitäjässä vaan ihan kahdeksankymmentä luvun lopussa ja ihan sellaisessa verrattain vapaamielisessä perheessä.
Olet enemmän äitisi kaltainen kuin ehkä ymmärrätkään? Laitoit pahan kiertämään eli oma etusi meni lapsesi hengen edelle. Kuitenkin 20-vuotias aikuinen nainen... Like mother, like daughter.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet enemmän äitisi kaltainen kuin ehkä ymmärrätkään? Laitoit pahan kiertämään eli oma etusi meni lapsesi hengen edelle. Kuitenkin 20-vuotias aikuinen nainen... Like mother, like daughter.
Sinulla on varmaan huono elämä ja olo. Hae apua, eihän noin voi elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sä oot niin komee, että sä saat tolla pärstäällä kenet vaan"
Eikä vieläkään ole mulla ketään
Näyttää siltä, että mä oon liian komee kellekkään
Ha ha😂
Sit vika on ulosannissa.
Oletko ilkeä? Besserwisser. Arvostatko kanssaihmusiä ja kaikista paras: arvostatko itseäsi?Ok näköinen ilman kumppania, vika on luonteessa.
Tai sitten on ujo. Ei se vaadi kuin sen ettei uskalla lähestyä ketään.
”En halunnut missata hyvää panoa” sanoi eräs nainen kun kysyin miksi kuitenkin mentiin sänkyyn vaikka ei halunnut suhteeseen.
Sanoin isälle pienenä tyttönä, että musta tulee isona presidentti. Isä sanoi, että se on ilman muuta hyvä idea ja vaikka Suomessa ei ole (ollut silloin) ollutkaan tyttöjä pressana, mä voin kyllä ruveta, jos haluan. On jäänyt ikuisesti mieleen kannustavana kommenttina, ja oli tärkeää, että se tuli nimenomaan isältä. Sittemmin tosin urahaaveet vähän muuttuivat.
"Sä olet niin herkkä ja pohdiskeleva tyyppi, että tiedätkö muut ihmiset eivät yleensä jaksa kuunnella sun kaltaisten ihmisten juttuja." JA "Jotkut ihmiset vaan ahdistuvat sellaisista pienistä jutuista, joista toiset eivät."
Tämän sanoi työterveydessä lääkäri, kun vuosien sinnittelyn jälkeen olin vihdoin päättänyt hakea apua pitkään jatkuneeseen työuupumukseen, ahdistukseen ja mielialaoireisiin. Jo valmiiksi oli hankala yrittää puhua aiheesta, ja tuon" diagnoosin" jälkeen häpeä olo valtava.
Kiitos vaan vielä sinulle lääkäri empaattisesta kohtaamisesta. Jo ennen sitä koin, että elämäni vastoinkäymiset ovat omaa vikaani, ja tuo ei todellakaan auttanut asiaa.
Nimim. Edelleen uupunut ja ahdistunut
Isä:
Olet kuin nukkuneen rukous ( olin hänestä liian mietteliäs lapsi )
Vain vahvimmat pärjäävät, ei saa olla heikko ( kiusaamiseen liittyen)
Itseään pitää puolustaa niin minäkin tein ( kiusaamisen liittyen)
Jos vielä puhut, että tahdot kuolla niin ajan sitten itse sillalta alas ( isäni uhkaili, kun romahdin viimein lopullisesti kiusaamisen takia ja oli pakko ”rasittaa” vanhempia ja pyytää apua)
Älä vaan mene sinne vastaanotolle puhumaan mitään, kun tuttuni on siellä töissä ja minulta menee maine jos menet ( isäni pelästyi etten vaan nolaa perhettä menemällä puhumaan ahdistuksesta)
Kyllä minä aina olen ainakin yrittänyt ( isäni mielestä hän teki aina kaiken minunkin eteeni)
Meillä ei koskaan onnistu mikään, miten se toisilla on niin helppoa ( isä kaikkiin vaikeuksiin)
Minä nyt kerron sinullekin, että lähden täältä ( isäni taas kerran uhkasi eroamisella)
Saitko sinä siellä koulussa muka niin huonoa kohtelua, että et enää pysty opiskelemaan ( isäni, kun sanoin etten pärjää kaikissa ammateissa)
Sitten täytyy lopettaa lukio jos siellä ei pärjää ( minulla pari vaikeaa ainetta ja olin jo loppupuolella)
Äiti:
Kai sinä nyt ihan kaunis olet tai mistä minä sitä tiedän ( kysyin häneltä nuorempana ulkonäöstäni)
Se tyttö oli niin reipas. En minä mitään mutisijoita siedä ( äitini vertasi toista lasta minuun)
Et kai sinä nyt niin heikko ole, että annat kiusaamisen vaikuttaa ( äitini suuttui, kun olin liian heikko hänestä ja raapaisi minua terävillä kynsillään ”vahingossa” kaulaan niin, että tuli isot verinaarmut)
No, lähde sitten muualle jos emme ole tarpeeksi hyviä mielestäsi ( yritin selittää hänelle, että he eivät koskaan kuuntele minua)
Mitä minä sille mitään voin ( äitini vakiolause kiusaamiseen liittyen ja yleisesti kaikkeen)
Turhaan sinä valitat, älä rasita minua ( äitini kaikkiin asioihin)
Kyllä minä olen ainakin pystynyt esiintymään joka kerta ( olimme koulussa äitini kanssa puhumassa opettajan kanssa opiskeluun liittyvistä jutuista ja tuli puheeksi se että minun ei ole helppoa pitää esitelmiä)
Mitä sinä nyt enää niitä mietit, unohda jo ( äitini ei halua, että puhun enää mitään kokemuksistani)
Minä en koskaan välitä siitä mitä muut sanovat, en edes kuuntele heidän puheitaan ( äitini ottaa itseensä paljon jokaisesta pahasta kommentista)
jatkuu
Opettajat:
Miten sinulla voi kirjoittaminen kestää noin kauan ( en kuulunut niihin joilla essee hetkessä valmis)
Kyllä sinun olisi pitänyt esitelmä luokalle pystyä pitämään eikä vaan minulle ( olin silloin kiusattu ja esitelmän pidosta oli jo sovittu)
Mitä sotkua sinä oikein piirrät ( opettaja ei tykännyt kun piirsin tunnilla)
Pääsithän sinä ihme kyllä yo-kokeesta sentään läpi. En olisi uskonut ( opettaja huusi käytävällä niin, että moni kuuli, kyseessä minulle vaikea aine)
Olisihan se hyvä, että olisi edes yksi kaveri ( opettaja kommentoi kun kysyin toisesta asiasta)
Nämä ovat niitä mukavia tyttöjä mene heidän porukkaansa ( opettaja kiusaajistani)
Mikä sinun nimesi oikein onkaan ( opettaja luokan kuullen kun olin ollut siellä jo 3-vuotta)
Kiusaajat:
Katso sen rumaa päätä
Se ihan yksin
Rumat hiukset
Ruma p'rse
Katso nyt miltä se oikein näyttää
Onko se vammainen
Täytyy olla hullu jos joku tuota rakastaa
Jos minä näyttäisin tuolta niin häpeäisin
Se on niin outo
Tapetaan se
Ruma h' ra ( ja tämä varmasti satoja kertoja)
"Hei intiaani, mitä maksaa?"
Joku ukkoryhmä mylvi ja räkätti baarin ulkopuolella kun lähdin sieltä kotiin.
Ensimmäinen poikaystävä sanoi sänkypuuhissa epäseksikkääks paskaks, kun oli pettyny kun ei saanu mua sillä kertaa tuleen
Sulla on tissit kun nortinnatsat.
Vierailija kirjoitti:
"Hei intiaani, mitä maksaa?"
Joku ukkoryhmä mylvi ja räkätti baarin ulkopuolella kun lähdin sieltä kotiin.
Tuli tästä mieleen oma "intiaani-aiheinen" kommentti. Koulussa minulla oli paita jossa kuviona pari sulkaa ja väriltään ehkä vähän sellainen intiaanit mieleentuova en kiistä sitä, mutta kuitenkin melko tavallinen vaate silti. Kaksi oppilasta sanoi sen nähtyään, että katso nyt tuota, kun se varmaan leikkii jotain intiaania, kun sillä on tuollainen paita. Sen jälkeen en enää ikinä pitänyt sitä koulussa, vaikka se oli lempivaatteitani.
Sinusta tulee alkoholisti, samanlainen kuin äidistäsikin. Tulee tulee. Sanoi eräs isäni entinen heila. Olin 16-17 v urheilija teini. rullaluistelin 50km lenkkejä päivässä, enkä juonut koskaan.
”Onko sulla joku rokko?”, kysyi psykoterapeuttini minulta, kun menin erään kerran aamulla hänen vastaanotolleen ilman meikkiä.
Minulla on aikuisiän akne, joka on kyllä nyt vähän parempi kuin joskus.
'Mitä tuluspussia sinä oikein nyhräät?', sanoi kässänope, kun neulepuseroa neuloin puikot kitisten ja muut olivat saaneet työnsä ajat sitten valmiiksi ja siirtyneet seuraavaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TörmäPsin ihan aikuiseen naiseen työpaikalla, joka tykkäsi "kehua" minua. Ainut vaan, että aina yhtä ilkeä ilme silmissään ja naamallaan (toki, varmasti osittain hänen perusilme myös). Tuli vaan selväksi, että kehut eivät olleet aitoja, vaan hänen tapansa ilkkua. Jotenkin lapsellinen olo tuli hänestä, sellaista peruskoulumeininkiä. Onko yleistäkin? Ei, en valitettavasti kuvitellut. Sitä en tiedä, tekikö näin muille, vai minulle vain. Kateellisuus kaiketi. Rauhoittui, kun pääsi etenemään.
Tätä piilovituilua tekee miehet myös.
Lienee itsetunto-ongelma.
Joo, piilovittuilu, sitä sanaa etsin. Kiitti :) en oo tottunut sellaiseen.
Yläasteella joku luokan häirikköpojista huusi, että tolla on kimeä ääni, kuunnelkaa vaikka. Ei todellakaan ollut silloin eikä ollut silloinkaan kimeä ääni. Tuon jälkeen en vastannut yläasteella vapaaehtoisesti mihinkään kysymykseen ääneen.