Hallitus kaatuu ellei työllisyysasteen saada nousemaan. Mikä on neuvosi työllisyysasteen nostoon?
Ikävästi aina törmätään ilmiöön että työtön kokee ansaitsemansa edut jotka on todellakin tarkoitettu tilapäisiksi ja helpottamaan työllistymistä pitämällä työttömän mukana yhteiskunnassa. Kuitenkin suorittavan työn palkka ei voi olla kovin suuri mutta jostain työttömän on kuitenkin työelämä aloitettava ja aluksi palkka ei voi olla sitä tasoa josta työtön haaveilee.
Työttömän olisi ymmärrettävä realiteetit yhteiskunnan tilasta nykymuotoisena tukijärjestelmässä työttömiä ei saada motivoitua työhön joten koska alimpia palkkoja ei voida nostaa niin yhteiskunnan on romahduksen estääkseen motivoituvat työttömät töihin jopa pakolla- haluammehan toki että jatkossakin työttömien lisäksi pystymme hoitamaan vanhukset ja muut tärkeät asiat kuten maanpuolustuksen ja tiestön, päivähoidon ja koulutuksen. Eihän ole oikein että me työllisen noin 40% olemme vastuussa kaikesta maksamisesta eikä muilla ole mitään vastuita, vain oikeus nostaa vuosi vuoden jälkeen työllisistä kerättyä rahaa.
Ainoa keino on raju leikkaus tukiin tai ruotsin malli jossa jokaisen työttömän on osallistuttava yhteisöjen järjestämään toimintaan 8t/ päivä. Ruotsissa työttömiä on kirjastoissa, sairaaloissa, kouluissa ja yksityisellä sektorilla matkakorvausten hinnalla, malli on Ruotsissa ollut ns. aina eikä kukaan työtön olettaisikaan että saisi samat tuet kotona makaamalla. Kun on muutenkin toiminnassa mukana niin helpommin ottaa vastaan ihan oikeaakin työtä koska kuitenkin joutuu jotain tekemään ja työstä saa palkan.
Eli työvelvollisuuttaan Suomeen ruotsia matkien vai erittäin kovasti alennetut tuet ja mahdollisuus katkaista tuet jopa kokonaan ja siirtää työttömät yhteismajoitukseen vai koko budjetti työttömyyden hoitoon ja vanhukset, lapset, tiestö ja turvallisuus jätetään hoitamatta että työttömyyskorvaukset voidaan maksaa- tällöin tukia voidaan hetkellisesti jopa korottaa mutta viimeksi mainittu malli vaatii kovia otteita hallitukselta etteivät maksavat karkaa ulkomaille tai ala työttömiksi.
Ratkaisulla on kiire, keskusta LÄHTEE hallituksesta kesän puoluekokouksessaan viimeistään ellei työllisyyttä aleta hoitaa ja seuraavan hallituksen on väistämättä joko leikattava tukia tai asetettava työvelvollisuuttaan valtiollisen romahduksen estämiseksi.
Laittakaa keinoinen työllisyysasteen nostoon. Myös työttömien omat ideat ja mielipiteet toivottuja.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruspäiväraha ja työmarkkinatuki pois kokonaan. Tilalle yhteiskunnan järjestämiä osa-aikatöitä, joista kertyy sama määrä palkkaa vähintään. Tekemätöntä työtä on paljon. Kaikki voittaa. Työtön saa työllisen statuksen ja mm. työterveyshuollon sekä eläkertymän. Eikä kukaan pääse kiljumaan, että makaa toisten laskuun. Yhteiskunta taas saa sen, että saamme annettua rahaa vastaan työpanoksen ja kukaan ei jää makaamaan kotiin. Tämä on yleisen oikeudenmukaisuudenkin mukaista suuntaan ja toiseen. Lopettaa samalla ilmaistyöt. Jokainen siis tienaa oman elantonsa, vaikka osa-aikaisemminkin!
Esim. jos päiväraha nyt 600 Euroa/kk, niin työtön tekee jatkossa riippuen työstä esim. 60 h/kk töitä ja saa saman rahan palkkana.
eli sun mielestä on täysin okei laittaa työttömät töihin noin surkeella palkalla?
Ei 10 euroa tunnissa ole surkea palkka.
On se kun tuosta otetaan vielä verot ja muut pois. Oikea tuntipalkka on jotain 5 e.
-Työkyvyttömät pois roikkumasta työkkäristä, eläkkeelle.
-Yli 60v. työttömät, eläkkeelle.
-Koulutusta/Muutoskoulutusta kehitettävä ja lisättävä.
Valtion työpaikat. Perustetaan esim. kolhooseja. Sosialismi kun ei salli yksityistä yritteliäisyyttä niin eväät on hallituksella vähissä
Tälläkin hetkellä tuet on liian pieniä (Suomi on saanut siitä huomautusta EU-komissiolta), mutta mielestäni ansiosidonnaista voisi tarkastella, kenties vielä lyhentää sen kestoa yms. Työmarkkinatuki on tällä hetkellä siinä rajalla, että tulee toimeen ja voi elää ihmisarvoista elämää. Itse en lähtisi tukien leikkaamiseen paitsi ehkä tuon ansiosidonnaisen osalta. Voidaan myös kysyä onko työnantajilla halukkuutta palkata työttömiä ja varsinkin pitkäaikaistyöttömiä töihin. Itse olen pitkäaikaistyötön (1v 3 kk), Olen käynyt 4 haastattelussa viime vuonna ja hakemuksia laittanut oman alan töihin sekä lyhytaikaisiin työkeikkoihin. Minkä siinä teet jos sinua ei valita, hyvä, että haastatteluun pääsee ikinä. Ja minulla on CV ja Avoin hakemuspohjat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo vastaus, työnantajille velvollisuus palkata tietty määrä työntekijöitä riippuen firman koosta. Eräänlainen aktiivimalli työnantajille.
Tämä ei tule tapahtumaan koskaan mutta voihan sitä aina miettiä.
Hieno idea hermanni 👍😂. Sinäkö annat työnantajille ne rahat, joilla maksavat palkat näille pakosti otetuille?
En. Vaan työnantaja. Aktiivimallin mukaan työttömyys on työttömän vika, nyt maksajaksi laitetaan työnantaja.
Jos eivät ota töihin pitkäaikaistyötöntä pienille tunneille, seuraa sanktio.
Tätä ideaa kannatan ja voisi lähteä kehittämään. Sanktio työnantajalle jos ei palkkaa pitkäaikaistyötöntä jos hänellä on alan koulutus, osaamista, aiempaa työkokemusta.
Kaikki suomeen tulleet ira...t heti töihin rakennuksille apuhommiin. Kotona loisivat som...i mammat töihin, lapset päiväkotiin. Oppivat kieltä, pääsevät maksamaan veroja ja kotoutuvat yhteiskuntaamme. Vanhustenhoitoon voi mennä töihin avustajaksi, sijaamaan sänkyjä, pesemään pyykkiä yms. ilman kielitaitoakin. Siivoamisessakaan ei tarvita kielitaitoa.
Vierailija kirjoitti:
-Yli 60v. työttömät, eläkkeelle.
Miksi ihmeessä?
Olen 56-vuotias työtön, kohta tulee täyteen 57 vuotta. Ihan työkykyinen ja -haluinen. Miksi minun pitäisi eläkkeelle jäädä? Etenkin kun on olevinaan kauhea työvoimapula...
Yhdessä työhaastattelussa haastatteleva pikkupomo myönsi, että heillä ainakin on tilanne se, että kilpaillaan työvoimasta - nimittäin niistä, jotka ovat kilpailevasssa yrityksessä töissä. Alalla on muutama toimija, jotka käytännössä kierrättävät tekijöitä firmasta toiseen: luvataan vähän parempaa palkkaa kuin kilpailija ja saadaan sillä duunari itselle, kunnes vuoden päästä toinen kilpailija lyö pöytään vielä paremman tarjouksen. Palkkataso vain nousee ja nousee ja sen myötä firmojen kustannukset, mutta työtöntä ei tietenkään palkata, vaikka kyseessä voisi olla ihan osaava tyyppi, joka tulisi paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomeen tulleet ira...t heti töihin rakennuksille apuhommiin. Kotona loisivat som...i mammat töihin, lapset päiväkotiin. Oppivat kieltä, pääsevät maksamaan veroja ja kotoutuvat yhteiskuntaamme. Vanhustenhoitoon voi mennä töihin avustajaksi, sijaamaan sänkyjä, pesemään pyykkiä yms. ilman kielitaitoakin. Siivoamisessakaan ei tarvita kielitaitoa.
Yllättävää kyllä, moni siivousalan yrittäjä silti sitä kielitaitoa vaatii. Ja se on työnantaja joka päättää voiko töihin mennä, ei kotona loisiva mamma.
Eikä vanhustenhoitoonkaan noin vain mennä avustajaksi.
Ja joka tapauksessa: palkanmaksajaa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti tuo työajan/palkkojen leikkaus olisi hyvä idea, työssäolevien paskaisia vastalauseita ei nyt kuunnella ja iso osa työttömistä pääsisi töihin, tästä voisi tehdä vaikka kansalaisaloitteen.
Kannatetaan.
Moni töissä kiroaa ei niinkään palkan pienuutta vaan alituista kiirettä ja sitä ettei kerkeä tehdä hommiaan kunnolla vaan on pakko hutiloida. Enemmän tekijöitä niin tuo helpottaisi.
Sitä paitsi kun pienenevien palkkojen myötä ostovoima heikkenisi, rupeaisivat hinnatkin vähitelllen tippumaan, kun kauppiailla ja tuottajilla ei tavarat menisi muuten kaupaksi. Eli myös yrittäjillä ja sijoittajillakin vastaavasti ansiotaso hieman alenisi.
Suoraan verrannollinen ansiosidonnaisen pituuteen, jos leikataan vaikka 3 kuukautta jokaiselta ryhmältä, tuloksia tulee varamsti.
Puolitetaan laiskojen virkamiesten palkka ja otetaan työtön istumaan sinne kahvikupposten ääreen sillä toisella palkanpuoliskolla. Näitä julkisen puolen virkaelättejä riittää.
Saisivat yhdistää eläkkeen ja työmarkkinatuen/liitontuen.
Eläkettä voisit nauttia 17-67 vuotiaana siinä missä 68-ajaton vuotiaana, mutta kaikkia koskee työnhaun velvoite. Ei enää eläkeläisiä, jotka saavat liikaa rahaa vastikkeksi, tai vastikkeettomia työttömyystukia. Kaikki samaan sarjaan ja eläkkeet pois. Vain vapaehtoiset eläkevakuus/säästöt voivat lisätä ansiota työttömänä. Olitpa sitten viinaan menevä, Iisac 23v tai kotiäitinä työuran välttänyt Tyyne, 94v.
Vierailija kirjoitti:
Puolitetaan laiskojen virkamiesten palkka ja otetaan työtön istumaan sinne kahvikupposten ääreen sillä toisella palkanpuoliskolla. Näitä julkisen puolen virkaelättejä riittää.
Juu, kuten opettajat, sairaanhoitajat, poliisit.
Olen ollut sekä julkisella että yksityisellä puolella töissä, enkä sanoisi, että yksityisellä mitenkään olennaisesti ahkerammin työskenneltäisiin. Erityisesti ne, joilla on ollut onni saada ihan virka, ovat olleet hyvinkin ahkeria. (Ja joo, en kuulu joukkoon, olin valtiolla ja kunnalla aina "vain" työsuhteessa, en koskaan virassa.)
Kyllä suuri osa täällä kuulostaa oikeistolaisilta "mulle lisää palkkaa aina vaan tonnieni päälle,yhyy,olen niiiin korvaamaton ja ahkera työntekijä "jne. sitten jos työtön tarvitsisi lisää tukia (edelleen Suomi saanut huomautuksia liian alhaisesta sosiaaliturvasta useita kertoja),niin eräski nkaltaisenne sukulaiseni aina naukuu "mistä rahat työttömien tukiin?!" No eipä tietty mistään, ja just töitäkään ei voisi osa-aikaistaa vaikka kaikki voisivat silloin paremmin, mutta mitenkäs ahneen (ilmeisesti valtaosa työssäkäyvistä)saisi luopumaan pienestä osasta rahavuortaan? Sittenhän teillä menestyjilläkin olisi osa-aikaisina sitä ilmeisesti työttömältä niin kadehdittua vapaa-aikaa?! Mutta eihän se käy! Kun itse ovat vaatimassa valtavia rahasummia joita sijoitella ja kikkailla poikimaan vielä lisää, koska MIKÄÄN ei riitä.
no ei mitenkään, sellainen on ahne ihminen, aina vaan vaatimassa lisää, ja tietysti aina niiltä kaikista huono-osaisimmalta voi kyllä ottaa loputtomiin tuhkatkin pesästä. Paitsi sitten, jos tällainen ylimielinen k-pää itse ajautuuki ntyöttömäksi/sairaaksi jne., kyllä sitten kaikki mahdolliset tuet itse kehdataan haalia ja vaatia, olen nähnyt näitä lukuoisia tapauksia! Ja "köyhyyden"itkeminen alkaa jo muhkealla ansiosidonnaisella näillä narsisteilla, kehtaavat itkeä itseään pienituloisemmallekin jatkuvasti (tekevät tätä jo töissä ollessaankin, siis esim. 4000€/kk ansaitseva ihan tosiaan kehtaa nillittää "rahaongelmistaan työmarkkinatuella elävälle, olen itse koneut tätä joten tiedän).
Olen niin täynnä tämän ihmiskunnan ahneutta, että toivon vaikka meteoriitin tuhoavan koko planeetan mahdollisimman pian. Ja puusilmille ps. työttömät työmarkkinatuella elävät päähänpotkitut koko yhteiskunna Syntipukit eivät ole niitä ahneita...
Ja edelleenkään ei mene joidenkin paksuun kalloon miten osa (varmaan aika suurikin osa) työttömistä on myös sairaita, eli ei onnistu mikä tahansa työ. Ei ole ajokorttia eikä autoa eikä sellaisia varaa hankkia, rajaa paljo nesim. siivoustyötä, useita keikkatöitä kun ovat monesti ympäri maakuntia/ei kaikki julkisten saavutettavissa ja ainakaan aikataulujensa puolesta. Joskus kun joku näistä ylimielisistä, tunnevammaisista m*ulkuista pysähtyisi hetkeksi ajattelemaan millaista on esim. nuorena sairastuneen elämä koko yhteiskunnan sylkykuppina ja potkittavana, joka on yrittänyt itse viimeisillä voimillaan vaikka mitä opiskeluja ja töitä tehdä/hakea eikä silti vaan onnistu ainakaan pidemmän päälle.
Jatkuva huoli rahasta ja tietty terveydestä eikä stressi ainakaan paranna moniakaan sairauksia. Sittne jotkut kohta tulee lepertelemään, että eihän me toki sairaita tässä haukuta. No ettepä juu, kun aika monet niistä pitkäaikaissairaista/(osa)työkyvyttömistäkin joutuu kitumaan sillä säälittävällä työmarkkinatuella, koska sairaslomaa saati eläkettä varsinkaan ei ihan helpolla tässä maassa saa, ja harva oikeasti haluaa luovuttaa kokonaan ja jäädä sinne eläkkeelleekään jo nuorena vaikka niin jotkut pässit tuntuvat kuvittelevan. Niin, että (osa)työkyvytönkin usein luetaan työttömäksi ja niputetaan kivasti näihin "laiskoihin kotona makaajiin".
Ja mä olen nähnyt vaikka kuinka monta töissä laiskottelevaa, lähinnä juoruilemassa ja kiusaamassa käyvää sontiaista. Sille tonnit juoksee "ahkeruudesta"ja joku oikeasti ahkera on vuodesta toiseen kotonaan rustaamassa työhakemuksia satoihin (tai lopulta tuhansiin) paikkoihin joista ei kaikista vaivauduta edes vastaamaan mitään. Ja kun hakijoita on kymmeniä/satoja paikak kohden,ei kaikkia tod.edes lueta. Edes näihin 9€/vrk orjatöihin ei mahdu kaikki työttömät ja kaikilla paikkaunnilla ole paikkoja minne työntää liukuhihnalta aina uusi orja. Koittakaa joskus pysähtyä miettimään hetkeksi toisen asemaa, vai vaikeuttaako se keltainen neste nupissa niin, että siellä pyörii vaan katkeruudessa tämä "h*vetin kotona makaavat rahoillani loisivat lusmut"
Vierailija kirjoitti:
Valtion ja kunnan loiset puoleen ja palkka myös.
Sitten voidaan laskea veroja roimasti ja saadaan toimeliaisuus ja talous nousuun.
Valtion henkilöstöstä puolet työskentelee puolustusvoimien, poliisin, rajavartioston, oikeuslaitoksen ja vankeinhoidon palveluksessa. Onko niissä paljon lakkautettavaa?
Kymmenkunta prosenttia opettaa ja tutkii, ennen muuta yliopistoissa. Ehkä niistä helpommin voitaisiin luopua. Tosin voisihan poliisinkin korvata toimeliailla vartiointifirmoilla.
Kuntien henkilöstöstä yli puolet tarvitaan pyörittämään terveyden- ja sairaanhoitoa, päiväkoteja ja kouluja. Olisiko sinusta ehkä kannattanut toteuttaa Kokoomuksen Sote-malli ja yksityistää hoitoalaa rankalla kädellä, niin olisi sillä alalla toimeliaisuus noussut ja ainakin firmojen omistajien talous myös? (No, verot ehkä eivät olisi laskeneet...)
Vierailija kirjoitti:
No voin sanoa että en olisi itse työtön jos alaltani löytyisi töitä tällä hetkellä. Mutta kun ei niin ei.
Sitten mennään töihin johonkin muualle kuin omalle alalle, jos omalta alalta ei löydy töitä.
Irlannissa auttoi yritysverotuksen roima keventäminen. Nyt maa on pullollaan työpaikkoja ja isojen firmojen konttoreita. Palkatkin paljon paremmat kuin Suomessa, ja verotus hiukan alempi tavallisella työssäkävijällä.
Ammutaan puolet ihmisistä niin työpaikkoja vapautuu?
Vauva.fi-sivustolla tehdään järjestelmätestausta tiistaina 9.9. klo 7.00–8.00. Testauksen aikana sivusto toimii normaalisti, mutta keskusteluihin voi lähettää viestejä vain kirjautuneena. Viestejä voi silti lukea ilman kirjautumista. Jos sinulla ei ole vielä tunnusta, voit luoda sen helposti ja maksutta. Pahoittelemme tilapäistä muutosta palvelussa.
En. Vaan työnantaja. Aktiivimallin mukaan työttömyys on työttömän vika, nyt maksajaksi laitetaan työnantaja.
Jos eivät ota töihin pitkäaikaistyötöntä pienille tunneille, seuraa sanktio.