Hyväksytkö sen että ruokajonossa täytyy kuunnella uskonnollinen hartaus?
Kävin joulun alla yhden seurakunnan (ei ev.lut.) ruokajonossa ja järkytyin huomatessani, ettei ruokakassia saanutkaan pelkästään jonottamalla. Kun meidät päästettiin sisään, meidät istutettiin tuoleille kuuntelemaan puoli tuntia kestänyt uskonnollinen hartaus. Ruokaa ei saanut jos jätti hartauksen väliin.
Pidättekö te muut tälläistä toimintaa hyväksyttävänä? Musta siinä rikotaan törkeästi uskonnonvapautta, ettei hätää kärsiville anneta edes ruokaa ilman että täytyy kuunnella uskonnollista paasausta.
Kommentit (117)
Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.
Jos se on uskonnollisen ryhmän jako, niin silloinhan se on ihan ok. Se on hinta siitä kassista. Jos ruokaa jakelis Kela, ei olis uskonnollisuudella asiaa. Tuo lienee kyseisen uskisporukan käännytystyötä, heikkoihin, sairaisiin ja köyhiinhän ne iskee, kun voivat käännyttää hädänalaisia helpoiten.
"Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt."
Älä mene ruokajonoon, mene töihin, niin ei tarvi kuunnella kuin kaupallisiatiedotteita.
Jos minä olen ruokaa vailla niin minähän kuuntelen vaikka satanistien jorinoita sitä saadakseni. Ja nyökkäilen kohteliaasti.
Mä kuuntelen vaikka mitä hihhuleita hetken jos saan ilmaista ruokaa
En ole kuulunut kirkkoon kymmeneen vuoteen, mutta ei minua haittaisi kuunnella, jos olisin tuossa tilanteessa ja "palkkiona" saisi sitä ruokaa.
Etkö sinä ap osaa. Tällaisessa aloituksessa jätetään ensin pois se tieto, että kyse oli seurakunnan tilaisuudesta. Sitten kun on tullut 2-3 sivua kommentteja uskonnonvapaudesta kun luullaan, että kyse on jostain kaupungin tai kunnan tilaisuudesta. Vasta sitten kerrotaan, että TADAA kyse olikin uskonnollisen yhteisön tilaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.
Tämä kyllä sopii niin hyvin tähän👍.
Jos tuollainen hartaus vähentäisi niitä turhia ruuan hakijoita, niin se olisi hyvä.
sen leipää syöt kenen virsiä veisasit... 😁
Seurakunnassa saarnataan. Jos haluat ruokakassin, sinun täytyy sopeutua ns. "talon tavoille". Kerjäläinen ei voi olla liian valikoiva. Muussa tapauksessa, pysy poissa sieltä.
Helppo ratkaisu: älä käy siellä.
Vaikka itselläni onkin kristillinen vakaumus (tai juuri siksi?), niin tuollainen pakottaminen tuntuu väärältä. Köyhä ei voi aina valita vaan ruoka on otettava vastaan sieltä mistä saa. Hartauksia voi pitää mutta niiden tulisi olla vapaaehtoisia.
Kannattaisko mennä töihin niin vois itse ostaa ruokansa. Ilmainen vinkki: mol.fi
..tietysti jos on jättänyt hyödyntämättä tämän maan tarjoaman ilmaisen koulutuksen. No, jokaiselle kapasiteettinsa mukaan..
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itselläni onkin kristillinen vakaumus (tai juuri siksi?), niin tuollainen pakottaminen tuntuu väärältä. Köyhä ei voi aina valita vaan ruoka on otettava vastaan sieltä mistä saa. Hartauksia voi pitää mutta niiden tulisi olla vapaaehtoisia.
Nehän on vapaaehtoisia. Aina voi hakea ruokansa sitten muualta.
Jos hartaus on kristillinen, kyllä. Mitään "rau hanuskont*jen" jollotuksia en suostuisi kuuntelemaan.
Haen ruokakassini erään vapaisiin suuntiin kuuluvan seurakunnan tilaisuuksista just siksi, että niillä on pakollinen evankeliointitilaisuus ennen kassien jakoa. Tilaisuus kestää suunnilleen tunnin ja moni muu karsastaa niitä, joten ruuan hakijoita on vain vähän. Istun kohteliaasti paikallani ja iso osa puheista menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta olen mieluummin sisällä lämpimässä kuin ulkona jonottamassa muiden pällistelevien katseiden alla säällä kuin säällä...
Huono -0/5