Risotto puuroriisistä?
Käyttääkö kukaan puuroriisiä risottoon? Mä oon kyllä joskus laittanut sitä arborio-riisin joukkoon, mutta en ole koskaan tehnyt kokonaan siitä risottoa. Kävi niin, että mies toi kaupasta Risellan risottoriisiä, joka on ihan väärää (ei puuroudu), enkä viitsisi ostaa kaappia täyteen riisipaketteja. Jos tekisin risotot puuroriisistä ja tästä Risellan risottoriisistä, kunnes paketit on käytetty. Puuroriisissä ei sanota, minkä tyypin riisistä on kyse, mutta italialaista se on.
Kommentit (18)
No en kyllä tekisi. Et kai sä korvaa valkopippuriakaan maustepippurilla tai oreganoa rakuunalla, koska et "viitsisi ostaa kaappia täyteen maustepurkkeja".
Teet siitä Risellan risottoriisistä
Just tein puuroriisistä ja hyvää tuli. Kun sen kuullottaa kunnolla ja lisää nestettä vain sen kauhallisen kerrallaan, toimii hyvinkin samalla lailla kuin risottoriisi. Ei tullut puuroa vaan pysyi irtonaisena risoton "märkyydestä" huolimatta.
Kokeile huuhtoa se tavallinen puuroriisi kylmällå vedellä ennen risotoksi keittämistä. Pitäisi pysyä irtonaisempana... ehkä jopa risottoon sopivana.
Ei siitä ainakaan mitään myrkytystä saa!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 19:23"]
Teet siitä Risellan risottoriisistä
[/quote]
No mä tein jo, eikä siitä tullut koostumukseltaan yhtään risottomaista.
Vitosen kommenttiin lisään, että itse olen tehnyt risoton osottain puuroriisistä, eikä se ollut koostumukseltaan riisipuuromaista. Nyt googlailin vielä, ja tosiaan arboriostakin voi tehdä puuroa, ovat aika lailla samaa kamaa siis. Ehkä mä siirryn kokonaan puuroriisiin, on halvempaa.
Ap
Mä tein puuroriisistä, kun arborio oli loppu. Se on vain pienempää, joten aion käyttää puuroriisit vain puuroon. Mutta eihän irtonisesta riiistä voi oikeaa risotto tehdä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 20:18"]
Mä tein puuroriisistä, kun arborio oli loppu. Se on vain pienempää, joten aion käyttää puuroriisit vain puuroon. Mutta eihän irtonisesta riiistä voi oikeaa risotto tehdä.
[/quote]
No ei. Tuo Risellan risottoriisi oli tosi outoa kamaa.
Ap
Siis mitä ihmettÄ?
olen itse tehnyt pasmati riisistä ja ihan hyvää on tullut. Upea maku ja mieskin tykkäsi. Lapsi (4v) sai kyllä mahan kipeäksi. Johtui varmaan riisin gluetiinistä.
Äiti
Meillä syödään riisirisottoa aika usein, Tavallisesta riisistä kun sitä teen se ei maistu porukalle niinkään.mutta kun puuroriisistä mm.Myllyn Paras sitä valmistan,maistuu se paljon paremmin väelle sekä on täyteläisempää,joten suosittelen-. Sipuli,jauheliha,vihannekset kypsinä joukkoon ja lihaliemikuutio sekä pippuria joukkoon,kyllä maistuu.
SokeriÄiti-82 kirjoitti:
Siis mitä ihmettÄ?
olen itse tehnyt pasmati riisistä ja ihan hyvää on tullut. Upea maku ja mieskin tykkäsi. Lapsi (4v) sai kyllä mahan kipeäksi. Johtui varmaan riisin gluetiinistä.
Äiti
Niin että mitä oli ja missä? Olisko kuitenkin riisi turvonnut ja siten aiheuttanut vatsanpuruja?
kokki kirjoitti:
Meillä syödään riisirisottoa aika usein, Tavallisesta riisistä kun sitä teen se ei maistu porukalle niinkään.mutta kun puuroriisistä mm.Myllyn Paras sitä valmistan,maistuu se paljon paremmin väelle sekä on täyteläisempää,joten suosittelen-. Sipuli,jauheliha,vihannekset kypsinä joukkoon ja lihaliemikuutio sekä pippuria joukkoon,kyllä maistuu.
No tämä on sitten eri asia jos puhutaan kouluruokarisotosta tyyliin hemapa-jauheliha-riisi tai puhutaanko ihan oikeasta risotosta.
Eihän tavallisesta riisistä voi risottoa tehdä, ei millään tempuilla.
Arborio ja pari muuta (siis mitä meidän kaupasta saa) ovat risottoriisejä.
Risottoriisistä saattaa saada puuroa ja puuroriisistä voi saada risottoa mutta tavallisista ei voi onnistua.
Sitten on kyse eri ruoasta kokonaan jos irtonaisesta riisistä risottoa tekee.
Itse pyynnöstä kokeilen tehdä risottoriisi Arboriosta puuroa. Hauska testi. Aika hyvin se varmaan puuroutuu mutta en ole mikään riisipuurojen tekijä muutenkaan joten ei ole suuret odotukset.
Sen sijaan risotot teen pieteetillä aina oikeista riiseistä ja raaka-aineista ja lopputulos
on silti välillä 9+-10+ aina ei tule 10+ vaikka käytän juuri oikean ajan ja teen vaihe kerrallaan samalla tavalla. Eihän se leipätaikinakaan ole aina samanlainen vaikka samalla tavalla tekisi. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Kannattaa nyt googlata vaikkapa oikeaoppinen risotto ettei tule puhuttua tällaisia missään kasvotusten😄. Antaa tarpeettomasti hölmön kuvan ihmisestä.
Jahah, mun vanha ketju. Teen nykyään aika usein risottoa puuroriisistä.
Ap
Harvoin kuulee että risotossa olisi jauhelihaa!!!!
Ehkä kyse ei ole risotosta. Eikä risottoa ihan tuolla lailla sotketa. Entä missäs vaiheessa laitat viinin sekä parmesaanin?
TähHäh kirjoitti:
Harvoin kuulee että risotossa olisi jauhelihaa!!!!
Ehkä kyse ei ole risotosta. Eikä risottoa ihan tuolla lailla sotketa. Entä missäs vaiheessa laitat viinin sekä parmesaanin?
Juu, onhan se jännää, kun jossain vaiheessa saa tietää, millaista risotto on. Jossain vaiheessa innostus hälvenee, eikä enää hetkauta, millä nimillä ihmiset erilaisia riisiruokiaan nimittävät.
Ap
Onnistuu erittäin hyvin. Yksi tuntemani huippukokki käyttää aina puuroriisiä.
up