Työpaikan lounaat lihottaa - mitä tehdä
Olen lihonut viime vuosina ja haluaisin olla taas oma itseni ja laihtua. Ongelma on vain siinä, että olen työpaikassa, jossa käymme päivittäin ulkona syömässä. Niinpä arkisin lounaat ovat varsin lihottavia ja epäterveellisiä: pizzaa, pastaa, kiinalaista, sushia, nepalilaista. Monet noista vakiolounaspaikoista on vielä sellaisia, ettei siellä ole ruokalistalla muuta kuin esim. juuri pelkkää pizzaa tai kiinalaisessa valkoista riisiä ja lihaa ilman salaattia. Ei siis ole mahdollista valita listalta terveellistä annosta. Joissakin paikoissa pystyy seisovasta pöydästä valikoimaan melko terveellisen annoksen, mutta silti ruoka on usein tuhtia. Suurin osa työkavereistani on myös miehiä, ja he haluavat käydä noissa paikoissa. He eivät yksinkertaisesti suostuisi käymään missään normaalissa työpaikkaruokalassa, vaikka sellainenkin olisi tarjolla melko lähellä.
En ymmärrä, mitä voin tehdä. Nuo lounaat ovat minulle kuitenkin sosiaalisesti tärkeitä. Jos raahaan töihin mukaan omat eväät, onnellisuuteni laskee, kun en pääse työpäivän aikana ulos eikä pääse juttelemaan työkavereiden kanssa ja saa rentouttavaa breikkiä niistä päivän töistä. Olisi myös tosi ankeaa ruveta käymään yksin siellä työpaikkaruokalassa syömässä.
Tuntuu, että olen umpikujassa. Ei ole hirveästi motivaatiota tsempata syömisissä ja liikkumisessa työpäivän ulkopuolellakaan, kun tuntuu, että nuo lounaat kuitenkin sabotoivat kaiken työn, mitä painonsa ja terveytensä eteen yrittää tehdä. :(
Kommentit (87)
pizza - tilaa ilman juustoa. Tai syö vain puolet pizzasta, loput doggy bagiin.
sushi - syö vain esim. 7 palaa ja annos miso-keittoa
kiinalainen - ota kasvisannos tai tofuannos, tarkista annoskoko
nepalilainen - sama kuin kiinalainen
Jos buffassa on kasviksia, syö lautasmallin mukaan. Luovu ruotsinlaivabuffa-ajattelusta, että sinun on syötävä koko rahalla mahdollisimman paljon
Ei kai tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin vähentää päivän muita syömisiä. Aamupalaksi pelkkä hedelmä, iltaruoaksi sitä salaattia. Ja lounas sitten järkevästi, ettei koko pizzaa joka päivä. Yhdestä lounaasta on kuitenkin haastavaa saada yli päivän kalorimäärää, jos muut päivän rumat jää muutamaan sataan kcal. Lisäksi liikuntaa ja viikonloppu salaatti-vihannes-linjalla.
Toinen vaihtoehto on lähteä lounaalle mukaan mutta jättää syömättä, ja esim syödä sitten töiden ääressä/kahvitunnilla pikalounas jonka tuot itse, esim salaatti.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille v*ttuilijoille tiedoksi, että yritän tosiaan syödä lautasmallin mukaan ja pienempiä annoksia. Ei se paljoa auta, jos ruoka lilluu rasvassa tai listalla ei ole salaattia. Tuntuu myös tyhmältä maksaa täysi hinta ruoasta ja syödä siitä vain osa.
Tossa sulla on ajatuksenmuutoksen paikka. Seisova pöytä ei tarkoita, että on pakko vetää ähkyyn. Ihan sama, jos menisitte jonnekkin viherpiiperöpaikkaan ja maksat lautasannoksesta 14e ja siinä on vähemmän syötävää, kuin buffassa, joka on halvempi.
Kaverini söi kiinalaisessa vain kastikkeita kasviksilla, ei koskenut riisiin ollenkaan. Pizzan voi tilata puolikkaalla juustolla ja ottaa toinen puolikas pizzasta kotiin myöhemmin syötäväksi, jne.
Ongelma on sun päässä.
Jengii kuolee nälkää ja sä tunget pitsaa naamariin samalla kun odotat iso herra diabeteksen koputtavan sun oveen:D
Taisit lopettaa urheilun ja veden juomisenkin vuosia sitten
Mitäs jos tekisit omat eväät? Minulla on eväänä usein esim. kaksi reissumiestä, joiden väliin laitan salaattia, tomaattia, kurkkua ja paprikaa. Joskus myös juustoviipaleen tai pari kalkkunasiivua.
Vierailija kirjoitti:
pizza - tilaa ilman juustoa. Tai syö vain puolet pizzasta, loput doggy bagiin.
sushi - syö vain esim. 7 palaa ja annos miso-keittoa
kiinalainen - ota kasvisannos tai tofuannos, tarkista annoskoko
nepalilainen - sama kuin kiinalainen
Jos buffassa on kasviksia, syö lautasmallin mukaan. Luovu ruotsinlaivabuffa-ajattelusta, että sinun on syötävä koko rahalla mahdollisimman paljon
Ei se kasvis-tofu ole yhtään kevyempää kuin lihavaihtoehto, kun/jos ovat samassa rasvasokerikastikkeessa. Joskus jopa päinvastoin, kun maun ja rakenteen puutetta kompensoidaan rasvan ja sokerin määrällä.
Ei pelkillä lounailla voi lihoa. Jos tukevat lounaat, niin sitten kevyemmät aamiaiset ja päivälliset. Kokonaismäärä ratkaisee.
Liikkunnan lisäämisestäkään ei ole haittaa.
Sushi ei ole kovin lihottavaa. Jos otat kiinalaisessa annoksen, ota loput mukaan. Pizzastakin voi yleensä ottaa lopun mukaan.
Ja noiden lounaiden takiahan nimenomaan on tärkeää, mitä teet muulla ajalla ruoan ja liikunnan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Saitpa tyhmiä vastauksia ja selvästi moni jätti lukematta tai ymmärtämättä koko tekstin. Tiedän ongelmasi, itse en lainkaan tykkää kiinalaisesta juuri sen öljyisyyden takia. Silloin tällöin käyn perheen kanssa kiinalaisessa, koska muut tykkäävät.
Kävi varsin selvästi ilmi, että ap:n "on pakko" syödä ns. koko rahan edestä, normaali syöminen ei tule kuuloonkaan, koska muuten ei tule rahalle vastinetta. Ongelma ei ole lihottava ruoka vaan ihan ap:n oma asenne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille v*ttuilijoille tiedoksi, että yritän tosiaan syödä lautasmallin mukaan ja pienempiä annoksia. Ei se paljoa auta, jos ruoka lilluu rasvassa tai listalla ei ole salaattia. Tuntuu myös tyhmältä maksaa täysi hinta ruoasta ja syödä siitä vain osa.
No sitten jatkat entiseen malliin.
Mulla sama ongelma. Kannattaa valita lounaspaikka, jossa on runsaat salaatit ja mahdollista syödä lautasmallin mukaan. Se tarkoittaa käytännössä, että syöt lounaasi eri paikassa kuin muu työporukka.
Ei nepalilaista, ei sushia, ei pizzaa.
Vähentääkö onnellisuuttasi paljon, jos kerran viikossa otat omat eväät?
Yritä päästä kerran viikossa sinne normaaliin ruokapaikkaan.
Pitsaan niin kasvistäytteitä, vähäinen juustomäärä ja puolet mukaan.
Lisäksi ehdotat sinne kiinalaiseen, että kasvisvaihtoehto olisi kiva, ja pitsapaikassa, että salaatti/raastepöytä olisi kiva.
Sushista valitset ne terveellisimmät vaihtoehdot.
Eikö Nepalissa syödä linssejä kasvisruokaa ollenkaan? Pyydät sielläkin kasvisruokavaihtoehtoja.
Meidän perheellä menee kuukaudessa sama raha ruokaan kun sinä käytät lounaspitsoihisi.
Onneksi syöt aina itsesi ähkyyn:)
Jos mulla tulee khakka housuun, tiedän kenen vika se on
Ei nepalilaisen ravintolan kasvisruoat ole sen parempia kuin liharuoat. Valkoista riisiä ja lihan tilalla tofua tms. Se ei tee ruuasta sen terveellisempää.
Silloin kun käytte paikassa jossa on salaatteja ja kasviksia, niin ota silloin enemmän kuin puolet kasviksia siihen lautaselle esim. 3 viidesosaa.
Mä en vedä puffaövereitä vaan syön lautasmallin mukaan. Ja harrastan kyllä liikuntaa säännöllisesti ja vähintään kävelen päivittäin. Enemmän tuskastuttaa se, että työkavereiden on pakko aina käydä noissa mättöpaikoissa. Niin että haistakaa p*lly ilkeät v*ttuilijat. Teilläkin on päässä vikaa.
Älä käy joka päivä. Eikö tuo tule kamalan kalliiksikin? Tai sitten älä syö enää muuta.