Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan lounaat lihottaa - mitä tehdä

Vierailija
31.12.2019 |

Olen lihonut viime vuosina ja haluaisin olla taas oma itseni ja laihtua. Ongelma on vain siinä, että olen työpaikassa, jossa käymme päivittäin ulkona syömässä. Niinpä arkisin lounaat ovat varsin lihottavia ja epäterveellisiä: pizzaa, pastaa, kiinalaista, sushia, nepalilaista. Monet noista vakiolounaspaikoista on vielä sellaisia, ettei siellä ole ruokalistalla muuta kuin esim. juuri pelkkää pizzaa tai kiinalaisessa valkoista riisiä ja lihaa ilman salaattia. Ei siis ole mahdollista valita listalta terveellistä annosta. Joissakin paikoissa pystyy seisovasta pöydästä valikoimaan melko terveellisen annoksen, mutta silti ruoka on usein tuhtia. Suurin osa työkavereistani on myös miehiä, ja he haluavat käydä noissa paikoissa. He eivät yksinkertaisesti suostuisi käymään missään normaalissa työpaikkaruokalassa, vaikka sellainenkin olisi tarjolla melko lähellä.

En ymmärrä, mitä voin tehdä. Nuo lounaat ovat minulle kuitenkin sosiaalisesti tärkeitä. Jos raahaan töihin mukaan omat eväät, onnellisuuteni laskee, kun en pääse työpäivän aikana ulos eikä pääse juttelemaan työkavereiden kanssa ja saa rentouttavaa breikkiä niistä päivän töistä. Olisi myös tosi ankeaa ruveta käymään yksin siellä työpaikkaruokalassa syömässä.

Tuntuu, että olen umpikujassa. Ei ole hirveästi motivaatiota tsempata syömisissä ja liikkumisessa työpäivän ulkopuolellakaan, kun tuntuu, että nuo lounaat kuitenkin sabotoivat kaiken työn, mitä painonsa ja terveytensä eteen yrittää tehdä. :(

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten ole tullut mieleen syödä vähempää? Vaikka syötkin sitä buffet-ruokaa, niin ota puolet vähemmän. Ongelma ratkaistu!

Mikä tässä oli niin vaikeaa?

Siis mistä määrästä puolet vähemmän? Eihän buffetissa ole määritelty mitään annoskokoa.

Vierailija
62/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi syödä esim. buffetista järkevästi? Et lado lautastasi täyteen sushia, vaan otat esim. 9 palaa ja se on sitten lounas, mahdollisen salaatin kera. Tai pyydät kiinalaisesta listalta pienen/puolikkaan annoksen tai korvaat riisin kasviksilla. 

9 palaa, itse söisin max 5 palaa

M46

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikille ilkeille kommentoijille tiedoksi sekin, että olen tosiaan vain lievästi ylipainoinen. Hyvin todennäköisesti olen hoikempi kuin suurin osa teistä, koska mulla on näitä raskaita lounaita lukuunottamatta melko terveelliset elämäntavat. Liikun, nukun hyvin, en stressaa ja en käytä alkoholia. Olisi vaan kiva olla taas normaalipainoinen.

No tuo oli vähän omituinen kommentti. Mistä tiedät, miten ihmiset syö tai paljonko painavat? Suurin osa ainakaan ei syö päivittäin ravintolalounaita.

Vierailija
64/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päivittäinen energiantarve on vaikka 2000 kcal (jonka syöminen ei lihota / laihduta) ja yksi mättölounas on 1500 kcal, niin muille päivän aterioille jää sen 500 kcal - eli noin 3-4 leipäpalaa levitteellä ja juustolla. Jos minä olisin ap, niin pitäisin viikossa yhden tai kaksi eväspäivää, jolloin söisin tosi kevyesti ja ne muut päivät kulkisin lauman mukana ja söisin koko rahan edestä. Hmm, itse asiassa noinhan mä just teen :D

Vierailija
65/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille v*ttuilijoille tiedoksi, että yritän tosiaan syödä lautasmallin mukaan ja pienempiä annoksia. Ei se paljoa auta, jos ruoka lilluu rasvassa tai listalla ei ole salaattia. Tuntuu myös tyhmältä maksaa täysi hinta ruoasta ja syödä siitä vain osa. 

Ala tilata lasten listalta aina kun mahdollista, annokset ovat pienempiä ja halvempia. Salaatin voit ottaa kotoa evääksi ja syödä vaikka välipalana.

Vierailija
66/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt jum*lauta aikuinen ihminen osaa annostella lautaselleen vähempää ruokaa?

Osaat kuitenkin itse syödä jo? Vai syöttääkö työkaverit?

Tuliko nyt hyvä mieli?

Ap. yrittää koko ajan perustella, miksi ei voi syödä terveellisemmin ja valittaa, kun lihoo. Sitten ei auta muu kuin lopettaa epäterveellinen lounasporsastelu tai jatkaa lihomista.

Vierailija
67/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kaikille ilkeille kommentoijille tiedoksi sekin, että olen tosiaan vain lievästi ylipainoinen. Hyvin todennäköisesti olen hoikempi kuin suurin osa teistä, koska mulla on näitä raskaita lounaita lukuunottamatta melko terveelliset elämäntavat. Liikun, nukun hyvin, en stressaa ja en käytä alkoholia. Olisi vaan kiva olla taas normaalipainoinen.

No tuo oli vähän omituinen kommentti. Mistä tiedät, miten ihmiset syö tai paljonko painavat? Suurin osa ainakaan ei syö päivittäin ravintolalounaita.

En tiedäkään. Tuo kommentti oli kohdistettu vain noille ilkeille v*ttuilijoille. Jos joku kokee tarvetta alkaa aukomaan päätään, niin hyvin todennäköisesti hänellä on itsellään jokin ongelma. Ja aika usein erinäiset ongelmat kulkee käsi kädessä ylipainon kanssa. Tästä voi vetää johtopäätöksen, että v*ttuilijat ovat hyvin todennäköisesti itse ylipainoisia ja elämänhallinta on hukassa.

Vierailija
68/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt jum*lauta aikuinen ihminen osaa annostella lautaselleen vähempää ruokaa?

Osaat kuitenkin itse syödä jo? Vai syöttääkö työkaverit?

Tuliko nyt hyvä mieli?

Ap. yrittää koko ajan perustella, miksi ei voi syödä terveellisemmin ja valittaa, kun lihoo. Sitten ei auta muu kuin lopettaa epäterveellinen lounasporsastelu tai jatkaa lihomista.

Höpö höpö. Tuollahan mä kommentoin, että voisin alkaa välillä ottaa eväitä töihin. Yritän aidosti etsiä ratkaisua ongelmaan. Taidat itse olla porsastelija, kun noin ärsyttää.

Vierailija
69/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinalaisessa ruuassa ei ole mitään terveellistä ainesosaa. Yhtä epäruokaa kuin hampurilaisetkin. 

Vierailija
70/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten ole tullut mieleen syödä vähempää? Vaikka syötkin sitä buffet-ruokaa, niin ota puolet vähemmän. Ongelma ratkaistu!

Koska ihminen maksaa buffasta summan x ja haluaa saada rahoilleen vastinetta. Helpointen tämä onnistuu syömällä mahdollisimman paljon.

No sitten kai täytyy syödä buffet tyhjäksi. Sen kun teet joka päivä, niin saat tosi hyvän vastineen rahallesi. Mutta älä sitten tule tänne palstoille itkemään, että elopaino on yli 200 kg, ja diabetes ei enää pysy edes insuliinilla kurissa. Pääasia, että saat rahoillesi vastinetta.

Vierailija
71/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käyt vaikka maanantaina ja perjantaina lounaalla työkaverien kanssa. Ti-to teet omat eväät. :)

Vierailija
72/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ihminen maksaa buffasta summan x ja haluaa saada rahoilleen vastinetta. Helpointen tämä onnistuu syömällä mahdollisimman paljon.

No sitten kai täytyy syödä buffet tyhjäksi. Sen kun teet joka päivä, niin saat tosi hyvän vastineen rahallesi. Mutta älä sitten tule tänne palstoille itkemään, että elopaino on yli 200 kg, ja diabetes ei enää pysy edes insuliinilla kurissa. Pääasia, että saat rahoillesi vastinetta.

Tuo ei siis ollut mun, ap:n kommentti, tuo että pitää syödä mahdollisimman paljon. Joten kritiikki osaa väärään nilkkaan. 

Vierailija
73/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounaspaikkojen ruuat ja ravintola ruuat ovat suurimmaksi osaksi epäterveellisiä varsinkin, jos syö niitä usein. Itse otan eväät töihin ja syön vain satunnaisesti työkavereiden kanssa ruokalassa. Ärtyneen suolen vuoksi noista ruokalista löytyy muutenkin harvoin sopivaa ruokaa. Valitsen mieluummin toimivan vatsan ja timmiyden sosialisoinnin ylitse vaikka onkin aika yksinäistä syödä eväitä. Yritän sitten välillä käydä yhdessä syömässä.

Vierailija
74/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap asuu?!

Minä käyn 1- 2 krt vkossa lounaalla. En työaikana, vaan vapaapäivinä tai jos menen iltavuoroon.

Ns normi ravintoloissa. Useimmiten pääruoka on kanaa, lohta tai jopa ( kuten tänään) naudan ulkofilettä. Näiden lisäksi lämpimiä kasviksia, lisäkettä, tänään lohkoperunat, usein ovat keitettyjä perunoita tai riisiä...

Joka ikisessä paikassa on lisäksi salaattipöytä ja keitto.

En näe tässä juuri mitään epäterveellistä, kun kukaan ei pakota minua syömään esim leipää tai lisäkettä paljoa, vaan voin valita paljon kasviksia ja sitten pääruokaa.

Vaikea kuvitella että tämä ei onnistuisi.

Tai sitten täytyy asua jossain tuppukylässä....

Vierailija
75/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha sanontahan kuuluu: eating is social, when you diet your alone!

Mutta joo, ymmärrän ongelman. Itselleni kävi niin, että kun vaihdoin työpaikkaa aloin lihoa. Edellisessä paikassa oli ainoa vaihtoehto ruokala jossa oli helppo koota lounaslautanen terveellisesti. Uudessa paikassa oli käytävä ravintoloissa.

Hyvä, että olet herännyt ongelmaan jo nyt kun kiloja on kertynyt vasta hieman liikaa! Joku muukin aiemmin ehdotti, että käy työkavereiden kanssa vaikka vain kolme kertaa viikossa syömässä. Varmaankin voitte silloin valita ne edes vähän kevyemmät paikat. Ei kaada koko sosiaalista ympyrää vaikka pari kertaa ottaisitkin eväät tai kävisit siellä ruokalassa yksin. Ehkä edes kerran viikossa saisit ne toisetkin sinne houkuteltua.

Ymmärrän hyvin myös tuon näkökulman lounaan hinnasta. Tuntuuhan se hullulta syödä täysihintaisella lounaalla raasteita... noin kärjistettynä. Mä itse kuitenkin tein juuri niin. Ajattelin, että ei ne kertyneet kilot mitään säästöä ole, eikä kaikkea tarvitse syödä.

Voit varmaan ihan hyvin kertoa työkavereillesi tästä kevennysprojektista. Esim. aion nyt kevääseen mennessä pudottaa viisi kiloa, siksi en joka kerta tule pitsapuffettiin. Mistä sitä tietää, ehkä he jopa tulevat salaattibaariin joskus kanssasi ihan tuen vuoksi. Ties vaikka innostuisivat itse hankkiutumaan rantakuntoon :D

Tsemppiä!

Vierailija
76/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa paikoissa ruuassa on myös melkoisesti suolaa, joten lihominen ei ole se ainoa ongelma.

Vierailija
77/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos tekisit omat eväät? Minulla on eväänä usein esim. kaksi reissumiestä, joiden väliin laitan salaattia, tomaattia, kurkkua ja paprikaa. Joskus myös juustoviipaleen tai pari kalkkunasiivua.

Miten tuosta tulee täyteen? Mitä syöt muuten?

Vierailija
78/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kolme kertaa viikossa menet työkavereitten kanssa ja muut päivät syöt kevyemmin eväitä. Esim salaatti tai keitto. Sanot duunikavereille, että on alkanut perse leviämään, niin kyllä ne ymmärtää.

Vierailija
79/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vähempi syöminen seurassa onnistu, aloitat vaikka siitä, että käyt jatkossa esim. kaksi kertaa viikossa työkavereiden kanssa syömässä ja kuulumisia vaihtamassa. Muina päivinä syöt eväitäsi/työpaikkaruokalassa/itse valitsemassasi paikassa ulkona, jos ulos haluat päästä.

Jes. Maanantai ja perjantai.

Maanantaina vaihtaa viikonlopun kuulumiset ja perjantaina yleiset löpinät viikolta ja kysyy viikonlopun suunnitelmista. Muuten syö niitä terveellisiä eväitä. Jos ei kelpaa ratkaisu, niin sitten ei haluakaan muuttaa oloaan vaan vain valittaa.

Vierailija
80/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat eväät on minulle ainoa järkevä vaihtoehto. En todellakaan maksa 10,50e siitä että syön lisäkesalaattia ja minimaalisen annoksen lämmintä lounasruokaa. Kannattavaa niille isoille ukoille jotka syö kunnon annoksia.

Max kerran viikossa tulee käytyä "sosiaalisista syistä" lounaalla ja sekin vähän meinaa kipaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän