Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan lounaat lihottaa - mitä tehdä

Vierailija
31.12.2019 |

Olen lihonut viime vuosina ja haluaisin olla taas oma itseni ja laihtua. Ongelma on vain siinä, että olen työpaikassa, jossa käymme päivittäin ulkona syömässä. Niinpä arkisin lounaat ovat varsin lihottavia ja epäterveellisiä: pizzaa, pastaa, kiinalaista, sushia, nepalilaista. Monet noista vakiolounaspaikoista on vielä sellaisia, ettei siellä ole ruokalistalla muuta kuin esim. juuri pelkkää pizzaa tai kiinalaisessa valkoista riisiä ja lihaa ilman salaattia. Ei siis ole mahdollista valita listalta terveellistä annosta. Joissakin paikoissa pystyy seisovasta pöydästä valikoimaan melko terveellisen annoksen, mutta silti ruoka on usein tuhtia. Suurin osa työkavereistani on myös miehiä, ja he haluavat käydä noissa paikoissa. He eivät yksinkertaisesti suostuisi käymään missään normaalissa työpaikkaruokalassa, vaikka sellainenkin olisi tarjolla melko lähellä.

En ymmärrä, mitä voin tehdä. Nuo lounaat ovat minulle kuitenkin sosiaalisesti tärkeitä. Jos raahaan töihin mukaan omat eväät, onnellisuuteni laskee, kun en pääse työpäivän aikana ulos eikä pääse juttelemaan työkavereiden kanssa ja saa rentouttavaa breikkiä niistä päivän töistä. Olisi myös tosi ankeaa ruveta käymään yksin siellä työpaikkaruokalassa syömässä.

Tuntuu, että olen umpikujassa. Ei ole hirveästi motivaatiota tsempata syömisissä ja liikkumisessa työpäivän ulkopuolellakaan, kun tuntuu, että nuo lounaat kuitenkin sabotoivat kaiken työn, mitä painonsa ja terveytensä eteen yrittää tehdä. :(

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis vai miten se meni..

On nimittäin sen verran yksinkertaisen kuulonen tapaus, että epäilyttää voiko olla tosiaan noin tyhmä.

Vierailija
42/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei vähempi syöminen seurassa onnistu, aloitat vaikka siitä, että käyt jatkossa esim. kaksi kertaa viikossa työkavereiden kanssa syömässä ja kuulumisia vaihtamassa. Muina päivinä syöt eväitäsi/työpaikkaruokalassa/itse valitsemassasi paikassa ulkona, jos ulos haluat päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille v*ttuilijoille tiedoksi, että yritän tosiaan syödä lautasmallin mukaan ja pienempiä annoksia. Ei se paljoa auta, jos ruoka lilluu rasvassa tai listalla ei ole salaattia. Tuntuu myös tyhmältä maksaa täysi hinta ruoasta ja syödä siitä vain osa. 

Juuri sanoit, etten halua luopua ulkona syömisestä sosiaalisen puolen takia eli ajattele maksavasi siitä seurapuolesta. Raha ei siis mene hukkaan. Päinvastoin nythän maksat siitä, että lihotat itsesi muodottomaksi ja sairastut. Muutenhan voit yhtä hyvin siirtyä omiin eväisiin. Toki voit houkutella työkavereita mukaasi eväspäiviin vaikkapa pari kertaa viikossa.

Vierailija
44/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös sama ongelma. Teen toisinaan eväät, mutta välillä nekin jäävät syömätt ä, kun on paljon mukavampaa lähteä työkavereiden kanssa ravintolaan syömään.  Työyhteisö on tosi kiva, joten lounaat ovat päivän piriste. Nyt päätin alkaa syömään puffeteissa etupäässä salaatteja. Puffetit ovat minulle vaikeita pysyä kohtuudessa.

Vierailija
45/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi syödä kuin miehet lihomatta. Vähennä ravintolaruokailuja esim. kahteen kertaan viikossa. Muina päivinä eväät. Jos tämä ei käy, niin ongelma on täysin itse aiheutettu.

Vierailija
46/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa ottamalla valmiita annoksia, jolloin koko on fiksattu, käymme niin harvoin sushilla tai pizzalla, ettei se ole ongelman ydin minun tapauksessani. Työtovereiden kanssa syöminen on hyvä asia yhteisöllisyyden kannalta, aika monessa työssä vain omien hommiensa tekeminen ei ole enää kylliksi, hyvässä ja pahassa, ja kos on ainoa eväiden syöjä, voi joutua vähän syrjään yleisestä keskustelusta (juu, ei ole aina kovin hohdokasta, mutta eivät ainakaan minun ajatuksenikaan ole sitä koko ajan) ja se voi vähentää hyvinvoinnin tunnetta.

Vierailija
47/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdet mukaan ja juot vaan kahvin. Näin itse teen ja 12 kg tippui syksyn aikana.

Vierailija
48/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voisin tosiaan ottaa vastedes lounasedusta vaan puolet ja käydä työkavereiden kanssa syömässä vaan pari kertaa viikossa. Silloinkin ottaa esim. puolet pizzasta mukaan. Muina päivinä sitten eväät. Se kuulostaisi hyvältä kompromissilta. Säästäisi rahaakin ja työaikaa, kun lounas olisi lyhyempi. Joskus on itse vaikea tajuta, miten tilannetta voisi muuttaa. Työkavereiden kanssa on kuitenkin kiva käydä syömässä. Olen onnekas, kun mulla on niin kivoja työkavereita. <3

Vierailija
49/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö noissa lounaspaikoissa oikeasti ole salaattipöytää??

Vierailija
50/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syöstä syön eväitä. Tai sitten haen lounaan mukaani ravintolasta, esim. Picnicistä tai muusta, jossa voi kerätä annoksen rasiaan.

Jaan ruokamäärän heti kahteen ja seuraavana päivänä syön loput. Ei lihota ja säästää rahaa.

N45

Vierailija
51/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noissa lounaspaikoissa oikeasti ole salaattipöytää??

Ei kaikissa. Ja esim. pizzapaikassa se on aika huono ja siinä on pelkkää keräsalaattia ja oliiviöljyä. Osassa on. Ja olen yrittänyt aina houkutella työkavereita niihin, mutta ei se joka päivä onnistu. 

Vierailija
52/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt ratkaista ongelmaa ottamalla valmiita annoksia, jolloin koko on fiksattu, käymme niin harvoin sushilla tai pizzalla, ettei se ole ongelman ydin minun tapauksessani. Työtovereiden kanssa syöminen on hyvä asia yhteisöllisyyden kannalta, aika monessa työssä vain omien hommiensa tekeminen ei ole enää kylliksi, hyvässä ja pahassa, ja kos on ainoa eväiden syöjä, voi joutua vähän syrjään yleisestä keskustelusta (juu, ei ole aina kovin hohdokasta, mutta eivät ainakaan minun ajatuksenikaan ole sitä koko ajan) ja se voi vähentää hyvinvoinnin tunnetta.

Sepä. Ja itselläni on vapaa-aikana sen verran ohut sosiaalinen verkosto, että nuo työkaverit on oikeasti tärkeitä. Saa edes kerran päivässä höpistä kunnolla.

Vierailija
53/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paisuvatko kaikki työkaverisikin siis samaan tahtiin kanssasi, ja jos eivät, niin mikä mahtaa olla selitys, jos vika on työpaikkalounaissa?

Vierailija
54/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paisuvatko kaikki työkaverisikin siis samaan tahtiin kanssasi, ja jos eivät, niin mikä mahtaa olla selitys, jos vika on työpaikkalounaissa?

No ne on miehiä. Miehet voi syödä enemmän. Daa. Eikä nekään kaikki ihan hoikkia ole.

Vierailija
55/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin introverttina on todella vaikea samastua tähän :D Minulle eväshetki YKSIN on se, mikä auttaa jaksamaan työpäivän. Se hetki, kun ei tarvitse puhua ja saa vaan olla hiljaisuudessa ja selata uutiset puhelimesta. En vihaa työkavereita, mutta en jaksa olla sosiaalinen koko ajan.

Vierailija
56/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikille ilkeille kommentoijille tiedoksi sekin, että olen tosiaan vain lievästi ylipainoinen. Hyvin todennäköisesti olen hoikempi kuin suurin osa teistä, koska mulla on näitä raskaita lounaita lukuunottamatta melko terveelliset elämäntavat. Liikun, nukun hyvin, en stressaa ja en käytä alkoholia. Olisi vaan kiva olla taas normaalipainoinen.

Vierailija
57/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tehdä. Itse en uhraisi terveyttäni käymällä syömässä roskaruokaa joka päivä. Laadukas lounas monipuolisella salaattipöydällä on satsaus terveyteen ja hyvään mieleen. Säästää pitkän pennin lääkkeissä ja lääkärikuluissa, kun niitä ei käytännössä ole. Huono ravinto vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen sairastuttaa ennemmin tai myöhemmin. 

Vierailija
58/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin introverttina on todella vaikea samastua tähän :D Minulle eväshetki YKSIN on se, mikä auttaa jaksamaan työpäivän. Se hetki, kun ei tarvitse puhua ja saa vaan olla hiljaisuudessa ja selata uutiset puhelimesta. En vihaa työkavereita, mutta en jaksa olla sosiaalinen koko ajan.

Mäkin olen introvertti ja aika vahvasti vielä. Mutta mulla on epäsosiaalinen työ. Tuijotan vaan konetta. Sen takia tämä pieni sosiaalinen hetki on todella tärkeä.

Vierailija
59/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä tehdä. Itse en uhraisi terveyttäni käymällä syömässä roskaruokaa joka päivä. Laadukas lounas monipuolisella salaattipöydällä on satsaus terveyteen ja hyvään mieleen. Säästää pitkän pennin lääkkeissä ja lääkärikuluissa, kun niitä ei käytännössä ole. Huono ravinto vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen sairastuttaa ennemmin tai myöhemmin. 

Kunpa mun työkaveritkin tajuaisivat tämän ja voitaisiin käydä syömässä jotain terveellistä. :(

Vierailija
60/87 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi syödä esim. buffetista järkevästi? Et lado lautastasi täyteen sushia, vaan otat esim. 9 palaa ja se on sitten lounas, mahdollisen salaatin kera. Tai pyydät kiinalaisesta listalta pienen/puolikkaan annoksen tai korvaat riisin kasviksilla. 

Kiinalaisessa on kyllä ihan mahdoton syödä ravitsevasti ja terveellisesti, jos haluaa laihtua/vaalia terveyttään. Se ruoka on ihan moskaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme