Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?
Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.
Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.
Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.
Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso perhe vaatii isot tulot. Esim meillä muutama lapsi ja kk-menot sellasta 5500e/kk. Molemmilla oltava hyvä palkka ja molemmat töissä, sillä kummankin on tienattava nettona vähintään se 2750e. Tarkoittaa sitä että kummallakin oltava 4500brutto tai enemmän. Tämä on se syy miksi vain hyvätuloisilla on iso perhe.
anna mun nauraa.
kannattasko vähän miettiä mihin tuhlaatte rahaa?
No, ei tuhlata mihinkään. Asumiseen menee suurin osa. 7h+k uusi talo oli aika kallis. Ruokaan reilu 2ke, asumiseen toinen mokoma. Auroihin ja harrastuksiin ja muuhun kulutkseen loput. Ei ole mitään tuhlailua vaan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyyttä laskee:
-tasa-arvo sekä sen myötä sukupuoliroolien katoaminen.
-naisten kouluttautuminen
-naisten töissä käynti
-miesten työttömyys
-sinkku talouksien määrän huomattava kasvu
-parisuhteiden lyhyt kesto
-korkea ensisynnyttäjän ikä
En usko että politiikalla saadaan syntyvyyttä nostettua tai laskettua merkittävästi mihinkään suuntaan, ainakin ruotsissa ja islannissa kun uudistettiin perhepolitiikkaa tekemällä perhevapaa uudistus niin niissä maissa syntyvyys on vain laskenut sen jälkeen vuosi vuodelta.
Itse olen lapseton ja varmaan suurimmat syyt siihen on että en ole koskaan ollut edes parisuhteessa eikä minulla ole hinkua tulla isäksi. Isänä olo ei kiinnosta koska en halua luopua työurastani eikä minulla muutenkaan ole mitään hoivaviettiä.
Onneksi nykyään lapsettomuus on hyväksyttyä.Miksi kuvittelet, ettei isänä sinulla olisi uraa? Asia on juuri päinvastoin. Uraa tekeville miehillä on enemmän lapsia kuin miehillä, joilta ura ja koulutus puuttuu.
Naisiin pätee sama asia. Koulutetuilla naisilla on enemmän lapsia kuin muilla.
Jos joudun olemaan lapsen kanssa kuukausitolkulla kotona niin kyllä siinä eläke kärsii sekä työura kärsii. En siis halua lapsia jos minua painostetaan jäämään kotiin.
Koulutetut naiset tekee keskimäärin yhden lapsen elämänsä aikana kun taas kouluttamattomat naiset tekee useita lapsia, mutta kouluttamattomissa naisissa lapsettomuus on yleisempää.Tämä on juuri päinvastoin, koulutetut tekee paljon lapsia.
T. DI&KTM päällikkö nainen, 5 lasta.Ps. Useimmilla naisjohtajilla on lapsia, jopa useampia
Ja paljonko näitä monen lapsen uraäitejä on näillä paikkakunnilla, joissa uran tekeminen on mahdotonta, jollei kaupan kassasta myymäläpäälliköksi lasketa uraksi?
No mä olen ainakin maakunnan suuressa kaupungissa asuva ja johtaja (juuri nyt joululomalla). Ei se ura ole mitenkään mahdoton saavuttaa muualla kuin helsingissä.
T. Äskeinen
Paljonko teitä uratykkejä siellä on? Tuhat? 5 tuhatta? Kuinka monelle se jossain Kainuussa tai vastaavassa paikassa on mahdollista? 30%:lle? 70%:lle? Vai ehkä 3%:lle?
Miksikö en synnytä? Siksi etten ole koskaan halunnut lapsia, ja luojan kiitos nykypäivänä alkaa vihdoin olla jo hyväksyttävää jäädä omasta tahdostaan lapsettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että tähän maailmanaikaan perheen ja työelämän yhdistäminen tuntuu monesta liian työläältä. Työelämä on raskasta. Mä oon syntynyt vuonna 1980, ja äitini muistelee, millaista oli 80-luvun työelämä tähän päivään (hän jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle) verrattuna. Hän on sairaanhoitaja, ja muistelee, miten hänen nuoruudessaan töissä tehtiin kaikkia hauskoja käytännön piloja työkavereille (vaikkapa koristeltiin yön aikana osasto joulukoristeilla) – eihän tuollainen tänä päivänä ole enää mahdollista, koska työ on mitoitettu niin tiukalle. Hoitoalalla monella keho pettää, kun ei varsinkaan vanhemmiten enää jaksa. Äidiltänikin meni viimeisinä työvuosina selkä. Samoin anoppini, joka oli labrassa, meni viimeisinä työvuosinaan huonoon kuntoon, kun työ oli niin tiivistä, kävelyä oli ihan älyttömästi, eikä misään vaiheessa ehtinyt levätä.
Työelämä on myös epävarmempaa, on paljon silppu- ja pätkätyötä. Eivät kaikki halua tehdä siihen lapsia.
Sitten myös puhutaan siitä, että pitäisi lisääntyä, mutta kuitenkin nyt tulee esim. sellainen uudistus, että raskausajan sairauslomat vaikuttavat äitiysloman aikana maksettavaan korvaukseen. Kun sitä ei nyt varsinaisesti voi etukäteen päättää, kärsiikö vaikkapa mittavasta pahoinvoinnista tai vaikkapa vuodelepoon pakottavista supistuksista, niin lisäähän tuo epävarmuutta.
Tuo uudistus, jossa raskausajan sairaslomat vaikuttavat äitiys-ja vanhempainpäivärahaan, on sen sortin uudistus, että saattaa jäädä tämä lapsiluku yhteen. Kiitos Suomen valtio, täältä olisi tullut kunnon vanhemmilta, joskaan ei kauhean rikkailta, 2-3 potentiaalista veronmaksajaa. 5 vuotta aikaa korjata tämä, ennen kuin minulla alkaa mennä aikaikkuna umpeen.
Mitä kettua?! Kuka tällaisen älyvapaa uudistuksen meni tekemään? Turha ihmetellä miksi syntyvyys vain vähenee vähenemistään. Aivan älytöntä!
Se on tämä yleinen trendi. Poliitikot oikein kilpailevat siinä, kuka keksii ”uudistuksen”, joka parhaiten siirtää kuluja ja riskejä äitiparan niskaan. Sitten syyllistetään naisia, että miten nuo eivät saa lapsia.
Tässäkin uudistuksessa siirrettiin raskausajan kuluriskejä ”näppärästi” veronmaksajilta yksilön, sen äidin, niskaan. Jos yhteiskunta joutuu rahoittamaan sairauslomia raskauden aikana, tämä raha saadaan nyt korkojen kanssa takaisin äitiyspäivärahan pienennyksenä. Vähänkö hei näppärää... paitsi että kun näin on käynyt perheessä kerran, niin toista lasta ei siihen perheeseen enää tule. Kaikki eivät uskalla kokeilla edes sitä ensimmäistä kertaa.
Mutta hei, aina voi huomauttaa niille äideille tai naisille jotka eivät ryhdy äideiksi, että kuule ei sun pidä ajatella vaan rahaa!
Joskus nuorempana (parikymppisenä) ajattelin, että haluan lapsia ja naimisiin. Enpä ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt sellaista miestä, joka haluaisi samaa. Nyt olen jo kohta kolmekymppinen. On ollut niin karvaita pettymyksiä miehistä ja olen tuhlannut useita vuosia ihan turhiin suhteisiin, jotka eivät ole edenneet sille tasolle, että lähtisi perhettä perustamaan... Juuri päättyi 3 vuoden avoliitto miehen kanssa, joka meni pettämään ja suhde päättyi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nuoret naiset haluavat lapsia, mutta nuoret miehet eivät.
Joku voisi tutkia, miksi.Nuoret miehet eivät perusta perheitä, koska heillä ei ole kumppaneita. Nuoret naiset eivät perusta perheitä, koska elämä on mielenkiintoista ilman perhettäkin. Eri syyt miksi miehet ja naiset ovat lapsettomia.
Lähipiirissäni on paljon nuoria miehiä (18-26 v). Kukaan heistä ei halua NYT isäksi. Kaikilla heillä sama syy: lapsiin menee niin paljon rahaa, että elämänsä parhaimpina ja terveimpinä vuosina ei saisi itselleen oikeastaan yhtään mitään. Yli puolet heistä kuitenkin seurustelevat tai ovat jo avoliitossa. Kumppanit siis löytyy. Nuoret miehetkin siis haluavat nauttia ensin elämästään eivätkä vielä siirtyä keski-ikäisten tylsään Prisma-perhe-elämään.
Vierailija kirjoitti:
Miksikö en synnytä? Siksi etten ole koskaan halunnut lapsia, ja luojan kiitos nykypäivänä alkaa vihdoin olla jo hyväksyttävää jäädä omasta tahdostaan lapsettomaksi.
Kuoleva kansa toteaa lasten hankkimisen olevan turhaa ja pian kansaa ei enää olekaan, vaan joku toinen elinvoimaisempi kansa ottaa sen paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea synnyttää kun ei ole raskaana kun ei kelpaa kenellekkään vaikka kuinka kumppania etsii.
Mun kaltaisia naisia ilkutaan jotka hakee jonkun etelästä. Koitin etsiä seuraa täällä päässä enkä kelvannut. Tavallisia oli valtaosa ja tästäkin huolimatta jäin yksin. Miehenä saisin sympatiaa etsiessäni kumppania muualta nyt tulee lähinnä sylkemistä.
Miehille on Aasia ja Venäjä, kun taas naisille löytyy sen iänikuisen Afrikan lisäksi Kreikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso perhe vaatii isot tulot. Esim meillä muutama lapsi ja kk-menot sellasta 5500e/kk. Molemmilla oltava hyvä palkka ja molemmat töissä, sillä kummankin on tienattava nettona vähintään se 2750e. Tarkoittaa sitä että kummallakin oltava 4500brutto tai enemmän. Tämä on se syy miksi vain hyvätuloisilla on iso perhe.
anna mun nauraa.
kannattasko vähän miettiä mihin tuhlaatte rahaa?
No, ei tuhlata mihinkään. Asumiseen menee suurin osa. 7h+k uusi talo oli aika kallis. Ruokaan reilu 2ke, asumiseen toinen mokoma. Auroihin ja harrastuksiin ja muuhun kulutkseen loput. Ei ole mitään tuhlailua vaan normaalia elämää.
Muutama lapsi ja perheenä syötte 2 tuhannen euron edestä? Joko olette todella lihavia tai ruokanne on todella kallista jokaista kaloria kohti.
Tuo raha tarkoittaa lähes 500€ viikossa ruokaan. Eli jos käyt kaupassa 5 kertaa viikossa laitat 100€ joka kerta ruokaan? Ei edes teinpojat syö normaalia ruokaa noin paljon normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea synnyttää kun ei ole raskaana kun ei kelpaa kenellekkään vaikka kuinka kumppania etsii.
Mun kaltaisia naisia ilkutaan jotka hakee jonkun etelästä. Koitin etsiä seuraa täällä päässä enkä kelvannut. Tavallisia oli valtaosa ja tästäkin huolimatta jäin yksin. Miehenä saisin sympatiaa etsiessäni kumppania muualta nyt tulee lähinnä sylkemistä.
Miehille on Aasia ja Venäjä, kun taas naisille löytyy sen iänikuisen Afrikan lisäksi Kreikka.
Mitä vielä. Maailma on avoin. Älä jumita Afrikan tai Kreikan kohdalla.
Pikkuveljeni muisti, että olin sanonut jo 5 vuotta sitten etten halua lapsia. Olen vieläkin sitä mieltä. En halua itkevää taaperoa jalkoihin eikä riitä kärsivällisyys toistaa asioita. Vanhuksen voisin ottaa kotia asumaan, vaikka olisikin muistisairas mutta ei ikinä lasta. En pidä lapsista enkä tule toimeen niiden kanssa, olisin vain huono äiti.
N22
Miehet eivät halua lapsia koska he eivät halua pitää perhevapaita eikä heitä niin kiinnosta lasten hoitaminen, toki poikkeuksia löytyy.
Moni mies pitää heille määrätyn isyysloman vain siksi kun se on vähän kuin pakko pitää.
Ainakin nykyinen asenne miehiä kohtaan vähentään miesten halua ryhtyä isäksi koska heitä "painostetaan" jäämään kotiin.
Myös sopivan kumppanin löytyminen on vaikeaa koska naiset kouluttautuvat enemmän ja naiset harvemmin haluavat miestä kenellä on pienemmät tulot ja/tai alempi koulutus kuin hänellä itsellään.
Opiskelut,asevelvollisuus,työpaikan etsiminen,kumppanin löytyminen.. jne vie aikaa ja ikää alkaa olla jo aika paljon ennen kuin nuo asiat on tehty.
Tiedän että viestini saa paljon alapeukkuja sekä herättää vihaa mutta se ei minua haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille on Aasia ja Venäjä, kun taas naisille löytyy sen iänikuisen Afrikan lisäksi Kreikka.Mitä vielä. Maailma on avoin. Älä jumita Afrikan tai Kreikan kohdalla.
Muissa maissa voi tulla ulkonäön takia ongelmia. En halua riskeerata
Vierailija kirjoitti:
Synnyttämisestä koituu yleensä noin 18 vuoden seuraamukset. Harvasta rikoksestakaan tulee niin pitkää kakkua. Eli pistää miettimään.
Joo, ja ei saa unohtaa että voi tulla komplikaatioita synnytksessä, esm happivaje.
Ei kaikki lapset synny terveenä vaikka tätä pidetääkin ainoana mahdollisuutena.
Noissa tapauksissa ei tietenkään mikään 18 v riitä, vaan jatkuu vanhemman hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Joskus nuorempana (parikymppisenä) ajattelin, että haluan lapsia ja naimisiin. Enpä ole vielä tähän päivään mennessä löytänyt sellaista miestä, joka haluaisi samaa. Nyt olen jo kohta kolmekymppinen. On ollut niin karvaita pettymyksiä miehistä ja olen tuhlannut useita vuosia ihan turhiin suhteisiin, jotka eivät ole edenneet sille tasolle, että lähtisi perhettä perustamaan... Juuri päättyi 3 vuoden avoliitto miehen kanssa, joka meni pettämään ja suhde päättyi siihen.
Etsi itsellesi kunnollinen perhearvot omaava ulkomaalainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleva kansa toteaa lasten hankkimisen olevan turhaa ja pian kansaa ei enää olekaan, vaan joku toinen elinvoimaisempi kansa ottaa sen paikan.
Onko minulla joku velvollisuus huolehtia "suomalaisen rodun" jatkumisesta? Minä en ryhdy vääntämään tähän maailmaan lapsia ja käymään läpi kaikkia niitä muutoksia ja tuskia tällaisen asian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille on Aasia ja Venäjä, kun taas naisille löytyy sen iänikuisen Afrikan lisäksi Kreikka.Mitä vielä. Maailma on avoin. Älä jumita Afrikan tai Kreikan kohdalla.
Kuten mitä hankaluuksia? Miten Kreikka eroaa Turkista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten mitä hankaluuksia? Miten Kreikka eroaa Turkista?
Ei ole EU-maa ja ne kahakoi nyt niiden naapurin kanssa. Kaikki ei halua valta uskonnosta eroavaa miestä.
Olen 23v nainen ja kaverit suunnilleen saman ikäisiä. Ei meistä kellään ole lapsia eikä edes suunnitelmissa kuin korkeintaan joskus tulevaisuudessa. Naurattaa ajatuskin että pitäisi ryhtyä joihinkin synnytystalkoisiin, welcome to Gilead.
Itselläni ei ole ikinä ollut minkäänlaista haavetta perustaa perhettä. Olen aina ollut todella itsenäinen. En ole ikinä haaveillut omista häistäni tms. Ajatus perhe-elämästä tuntuu melkeinpä pahimmalta mahdolliselta asialta mikä voisi tapahtua. Kuulostaa varmaan todella liioitellulta ja dramaattiselta, mutta varmaan tappaisin itseni mielummin kuin alkaisin perheenäidiksi. Ja kyllä, olen seurannut lapsiperheen elämää vierestä sillä vanhemmilla sisaruksillani on lapsia. Ja ei, en vihaa lapsia.
Onneksi nykyään on mahdollisuus valita. Ei tarvitse tehdä lapsia jos ei halua ja jos ei kykene biologisia lapsia saamaan niin on adoptio. Jokaiselle jotakin.
Sinunlaisia joita nykyisin on todella paljon, hankkisitte lapsia vasta sitten kun hyötysuhde on kunnossa.
Joten voimme oikeasti todeta, ettei syntyvyyttä saada nousuun ennenkuin tämä hyötysuhde saadan sinunlaisille ihmisille heitä tyydyttävälle tasolle.
Paljonko ja mitä sinun pitää hyötyä, jotta ryhtyisit kasvattamaan näitä ”haisevia perunoita”? Rahaa, uraa vai eläkettä? Vai verohelpotuksia vai vapaapäiviä?